Hugo Melis
|
Laatste update 31-01-2023
|
Nederlands
Je hebt alle stappen afgerond en je app is klaar, wat nu? Want dan zijn we er nog niet… Er zijn een aantal stappen (nog meer, yes!) die je moet doorlopen om je app te lanceren. In dit hoofdstuk nemen we je aan het handje mee in dit proces, zodat jij volledig zelfverzekerd je app beschikbaar kan stellen aan jouw doelgroep!
Voordat je app beschikbaar kan worden gesteld in de app stores, moet deze worden voorbereid op distributie en installatie op verschillende apparaten, dit heet app provisioning. Daarnaast moet je nogmaals nagaan of je app voldoet aan alle juridische eisen. Als dit niet het geval is kun je je app hierop aanpassen. Wanneer dit is afgerond, kun je je app indienen bij de app stores. Maar let op: dit klinkt simpeler dan het lijkt! Het is belangrijk dat dit proces juist en optimaal verloopt, voor een grotere kans op succes. Wanneer je het review proces hebt doorlopen en je de nodige aanpassingen hebt gedaan, wordt je app beschikbaar gesteld in de app stores. Maar…. dan zijn we nog niet klaar! Want, die app verkoopt zichzelf niet zullen we maar zeggen! Je product staat nu, maar het is de bedoeling dat je doelgroep de app ook daadwerkelijk gaat gebruiken. En dus ontstaat op dat moment de nieuwe fase: Marketing.
Dit is hoofdstuk 5 in de
Beginners handleiding voor App Ontwikkeling
App provisioning is het proces waarbij de app wordt geconfigureerd en voorbereid op distributie en installatie op verschillende apparaten. Dus, je zorgt er eigenlijk voor dat je app wordt klaargestoomd; ready for download! Daarnaast houdt dit voornamelijk in dat je informatie toevoegt over de app en dat je aantoont dat de app voldoet aan juridische en technische vereisten. Dit zorgt ervoor dat je app soepel en veilig werkt. Al deze informatie moet vervolgens worden aangetoond in verschillende rapporten. Jep, nog meer typwerk… Hoe dan ook, dit móet worden gedaan. En als je dan toch bezig bent, hierbij alvast de belangrijkste onderdelen van app provisioning (deze hebben we in latere paragrafen nog eens uitgebreid voor je toegelicht):
Wanneer de app wordt gelanceerd moet deze voldoen aan verschillende juridische factoren die van invloed kunnen zijn op jouw app. Je kunt hierbij denken aan:
In het kort houdt dit in ”de wetgeving die van toepassing is binnen het gebied waarin je app actief is”. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de privacywetgeving, valt deze binnen de EU onder de AVG. Wanneer je app (ook) buiten de EU beschikbaar wordt gesteld, zijn de regels weer anders en misschien zelfs complexer, omdat je aan de wetten van de verschillende jurisdicties moet voldoen. Bekijk daarom goed onder welke jurisdictie(s) je app valt en of het mogelijk is om de app beschikbaar te stellen en te beheren binnen de EU.
Intellectueel eigendom (Intellectual Property/IP) omvat exclusieve rechten om merken, ideeën, uitvindingen, ontwerpen (jouw app dus!) auteursrechtelijk te beschermen. IP stimuleert onderzoek, ontwikkeling en innovatie (want let’s be honest, meer geld = meer motivatie). Het draagt daarnaast ook bij aan je concurrentievoordeel (handig, pakken we dat ook meteen aan!). Maar dan de vraag, op welke manier zorgt IP hiervoor? Simpel antwoord: De app wordt door IP beschermd op basis van onder andere patenten/octrooien, handelsmerken, auteursrechten en handelsgeheimen.
In deze stap van het juridische proces is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je geen inbreuk maakt op het IP van anderen én om je eigen IP te beschermen. Het is daarnaast verstandig, zoals je misschien al hebt gelezen in hoofdstuk 3 (onderzoek), om hier van tevoren onderzoek naar te doen. Op deze manier kun je hier tijdens het bouwen van de app al rekening mee houden, om te voorkomen dat je later je neus stoot!
Even onder de loep:
Inbreuk maken op IP van anderen: Let erop dat je bijvoorbeeld geen code gebruikt die is beschermd door een patent. Of ontwikkel geen app die te veel lijkt op een bestaande app.
Beschermen van eigen IP: Om je eigen IP te beschermen is het mogelijk om patent aan te vragen voor bepaalde aspecten/onderdelen van de app. Er zijn nogal wat wetten en regels omtrent IP waar je rekening mee moet houden, dus identificeer jij jezelf niet als expert op dit gebied? Schakel dan zeker de hulp in van een specialist!
Een app moet voldoen aan de privacywetgeving. Op basis van de privacywetgeving ben je verplicht om gebruikers te informeren over hoe je hun persoonlijke gegevens verzamelt, gebruikt en deelt en om hun toestemming te verkrijgen. Binnen de EU zijn deze wetten geformuleerd in de AVG (engelse term: GDPR).
Er zijn behoorlijk wat regels rondom de AVG waar een app aan moet voldoen, zeker wanneer het gaat om het verkrijgen en verwerken van bijzondere persoonsgegevens. Wij kunnen ons voorstellen dat dit verwarrend is en dat je door de bomen het bos even niet meer ziet. Om dat te voorkomen is het erg verstandig om hierbij hulp in te schakelen van een specialist, bijvoorbeeld een functionaris gegevensbescherming.
Wanneer je je app beschikbaar stelt voor gebruikers, moet je ze op de hoogte stellen van de voorwaarden (voor het gebruik van de app). Dit doe je aan de hand van een document die je opstelt (yes, nóg meer typwerk!), met ‘algemene voorwaarden’. Het is de bedoeling dat je in Jip en Janneke taal (wel een beetje professioneel natuurlijk) omschrijft wat de voorwaarden zijn. Je gebruikers moeten namelijk in staat zijn om deze te lezen en accepteren voordat ze de app gaan gebruiken. Ook factoren die verbonden zijn aan de AVG zijn hierin te vinden.
Wanneer je app betalingen verwerkt (ka-ching!), bijvoorbeeld door in-app aankopen of abonnementsvormen, moet je voldoen aan de regels van de desbetreffende app stores én de betalingsverwerker die je gebruikt. De regels hierover kunnen verschillen per app-store platform, kijk dus goed welke voor jou van toepassing zijn! Voorbeelden van deze regels zijn:
Interne/externe betalingsverwerkers: De meeste app stores vereisen dat ontwikkelaars gebruik maken van hun eigen betalingsverwerkers. Zij nemen namelijk commissies op transacties, wat ervoor zorgt dat wanneer gebruikers worden geleid naar externe betalingsverwerkers, deze commissies worden vermeden.
Transparantie: App stores vereisen dat apps duidelijk communiceren over de prijs van de in-app aankopen en abonnementen die ze bieden. Daarnaast moeten betalingsmethoden en eventuele extra kosten die aan bepaalde transacties verbonden zijn duidelijk zijn.
Abonnementen: Abonnementen hebben vaak wat extra regels. Denk hierbij aan het aanbieden van een gratis proefperiode, een duidelijke prijsstelling en duidelijke annuleringsvoorwaarden.
Het kan zijn dat je app actief is in een speciale branche, of dat je app wat ‘special needs’ heeft, waardoor je moet voldoen aan additionele juridische regels. Hieronder staan voorbeelden weergegeven van juridische factoren die van toepassing zouden kunnen zijn:
Medisch-ethische toetsing: Wanneer je app gebruik maakt van medische functies, zoals diagnostiek of behandeling van (mentale) ziekten, kan het zijn dat je app door een medisch-ethische commissie (METC) moet worden beoordeeld voordat je je app kunt lanceren.
Toegankelijkheidseisen: Je app moet voldoen aan een aantal eisen, die de toegankelijkheid voor gebruikers verhogen. Mogelijk kan het voorkomen dat je app gebruikt moet kunnen worden door bijvoorbeeld personen met een beperking. Om hieraan te voldoen zijn guidelines opgesteld zoals Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).
Om je app aan te bieden in de app store moet flink wat stappen doorlopen. Om je te helpen hebben we deze voor je op een rijtje gezet én in latere paragrafen uitgebreid toegelicht. We nemen je dus lekker aan het handje mee; easy peasy!
Tijdens het review proces is het handig om je te houden aan de App Store Review Guidelines (Apple) en Google Play Developer Content Policy (Android). Daarnaast kun je een kijkje nemen op de website van Apple. Hier staat een top 10 van redenen waarom tijdens het review proces apps worden afgekeurd. Daar kun je nog wat van opsteken!
Hieronder staan de stappen van het review proces in de juiste volgorde beschreven (deze staan later in deze paragraaf uitgebreid toegelicht):
Het kan zo zijn dat je app niet aangeboden hoeft te worden in de app store (say what?!). Sommige apps zijn bijvoorbeeld bedoeld voor een zeer specifieke groep gebruikers, zoals werknemers van een specifiek bedrijf. Of: je houdt je app voorlopig buiten het zicht vanwege een experimentele testfase en/of concurrentieoverwegingen.
Wanneer sprake is van het eerste geval, bieden de App Store en de Google Play Store ook een platform waarbij apps aangeboden kunnen worden die specifiek bedoeld zijn voor apps voor bedrijven. Namelijk de Apple Developer Enterprise Program en de Google Play for Work. Wanneer dit allemaal niet van toepassing is, lees dan vooral verder hoe je wél je app indient in de app stores.
Om je app aan te bieden in de app stores moet je eerst een developer account aanmaken. Deze maak je aan voor de specifieke app stores waarin je je app wilt gaan aanbieden, zoals de Apple App Store of de Google Play Store.
Dit proces is een stukje complexer dan je misschien denkt. Zorg er daarom voor dat je alles in één keer goed neer zet, om onnodig werk te voorkomen. We hebben het voor het overzicht even opgesplitst in App Store en Google Play Store:
Apple-ID: Wanneer je een app wil aanbieden in de app-store, heb je een Apple-ID nodig. Waarschijnlijk heb je deze al eentje (als je een Apple gebruiker bent), maar in dit geval is het verstandig om een aparte zakelijke Apple-ID aan te maken.
Bedrijfsnaam: Wanneer je een BV of NV hebt, kun je de app publiceren onder de bedrijfsnaam. Wanneer je een CV, VOF of eenmanszaak hebt, wordt de app gepubliceerd met jouw eigen naam. Let hierbij op: zorg er dan voor dat jouw naam gebruikt wordt en niet die van de app ontwikkelaar.
DUNS-nummer: Wanneer je een BV of een NV hebt, moet je een DUNS-nummer aanvragen. Dit doe je bij de website van Dun & Bradstreet. Dit bedrijf checkt de kredietwaardigheid van ondernemingen. Een DUNS-nummer is een soort KVK-nummer, maar dan voor internationaal gebruik.
Betaling: Een developer account kost 99 dollar per jaar. Om dit te kunnen betalen geef je je contact- en creditcardgegevens op. Je kunt ervoor kiezen om dit jaarlijks te betalen, maar als je slim bent kies je voor automatische jaarlijkse verlenging. Waarom? Apple heeft geen genade en gooit je app er zonder pardon uit wanneer je niet aan je betaling voldoet.
iTunes Connect: Wanneer je groen licht hebt gekregen kun je je app publiceren met je iTunes Connect account. Hiermee beheer je ook je app nadat deze is gepubliceerd. Met dit account heb je toegang tot verschillende statistieken en rapportages. Daarnaast sluit je met dit account juridische overeenkomsten af met Apple. Tip: geef Apple toegang om je regelmatig te e-mailen (ohjee, nog meer van die onzin mail). Waarom? Ook hier heeft Apple geen genade en zal je eruit gooien wanneer overeenkomsten verlopen zijn. Nog een tip: gebruik een zakelijk e-mail adres, zodat (ook na mogelijk vertrek van het verantwoordelijke teamlid) het bedrijf beschikt over de inloggegevens. Doe dit ook voor het Apple-ID account.
Een developer account aanmaken in de Google Play Store is een stuk gemakkelijker dan in de App Store (team android!). Het account kost 25 dollar (eenmalig), en je beheert alle functies op 1 plaats, namelijk in de Google Play Developer Console (in tegenstelling tot al die verschillende accounts van Apple). Daarnaast hoef je ook nog eens geen DUNS-nummer aan te vragen. Nou, makkelijker kan niet. Piece of cake, easy peasy, zo gepiept.
Google account: Wanneer je je app wil aanbieden in de Google Play Store heb je een google account nodig. De naam waaronder jouw app wordt gepubliceerd kun je zelf invullen onder het veld ‘ontwikkelaar’. Houd bij dit proces rekening met dezelfde tips als bij het aanmaken van een account in de App Store.
Zo, deze paragraaf was een stukje korter hè?
Zorg ervoor dat je app aan de technische vereisten van de app store voldoet, zoals je deze hebt uitgewerkt in de app provisioning fase. Denk hierbij aan:
Je app kun je indienen met je developers account. Bij het indienen van je app zul je een aantal dingen moeten toevoegen, namelijk:
Hoewel dit klinkt als een kleine bijkomstigheid, is dit een zeer belangrijk onderdeel van het indien proces, wat ervoor kan zorgen dat je app wel of niet wordt gedownload. Daarom hierbij een aantal tips:
Naam: Zorg dat je app naam pakkend is en onderscheidend van de rest van de (concurrerende) apps. Het is daarnaast zeer verstandig om een naam te nemen die makkelijk uit te spreken en te spellen is (groetjes Glamorous Goat 😜).
Beschrijving: Zorg ervoor dat de beschrijving duidelijk en indrukwekkend is. Het moet duidelijk zijn waar je app voor is en wat je app kan. Daarnaast is het belangrijk dat het kort en bondig is beschreven en makkelijk te lezen.
Categorieën: Gebruikers zoeken op categorieën om de apps te vinden die zij nodig hebben. Het is daarom belangrijk om de juiste categorieën te kiezen waaronder je app het beste past.
Screenshots: Maak de screenshots overzichtelijk en duidelijk. Voeg screenshots toe die van hoge kwaliteit zijn, die de belangrijkste functies laten zien die je app te bieden heeft.
Video previews: Er zijn verschillend meningen over of je het beste wel of geen video preview zou moeten toevoegen. Wij zeggen: het hangt af van de situatie. Kijk naar of je app al duidelijk is, of dat een video wel degelijk bijdraagt ter verduidelijking van de app. Wanneer je besluit wel een video toe te voegen: maak de video duidelijk, pakkend en niet te lang.
Naam van app ontwikkelaar: Voeg de belangrijkste informatie over de app ontwikkelaar toe, zoals de naam, de locatie en de website. Op deze manier kunnen gebruikers meer informatie verkrijgen over de app en app ontwikkelaar en zullen zij vertrouwen krijgen in de app.
Klantenservice: Biedt voldoende informatie over hoe gebruikers contact op kunnen nemen met de klantenservice. Dit kan bijdragen aan de gebruikerservaring, wat dan weer zorgt voor goede reviews/ratings.
Verder, geef informatie die reviewer kan gebruiken. Biedt daarom logingegevens, zodat de reviewer de app kan gebruiken als een echte gebruiker. Daarnaast kun je de belangrijkste onderdelen van je app uitleggen (hoe deze gebruikt kunnen worden) en kun je uitleggen hoe de belangrijkste gebruiksdrempels overwonnen kunnen worden.
Wanneer je je app hebt ingediend, starten de app stores een review proces. Hier zal worden bepaald of je app voldoet aan de richtlijnen (eerder in deze paragraaf beschreven). Dit proces kan enkele dagen tot weken duren. Maar niet getreurd: Android is een snelle vogel en doet hier meestal enkele uren over en bij Apple krijg je vaak binnen 24 tot 48 uur te horen of jouw app is goedgekeurd. Fun fact: Je kunt het beste niet je app indienen tussen kerst en oud en nieuw, dan gaat de App Store namelijk op slot (wintersport of zo).
Houd er rekening mee dat er zeker een kans in zit dat je app niet gelijk wordt goedgekeurd. Maar 50% van de apps die worden ingediend bij de App Store, doorstaan direct de eerste keer het review proces. Hoewel het percentage van de Google Play Store een stuk lager ligt, is het zeker aan te raden om een periode van speling in te calculeren. Neem hiervoor, pak hem beet, een maandje en je hebt een steady buffer!
Als er wat aanpassingspuntjes zijn voortgevloeid uit het review proces, zul je deze moeten aanpakken. Bekijk de feedback grondig en ga hier kritisch mee aan de slag. Zorg dat je alle aandachtspunten hebt aangepakt en dat je je app spik en span terug indient.
Als je alle aanpassingen hebt gedaan en je aan de richtlijnen voldoet, zal je app worden gepubliceerd en beschikbaar worden gesteld voor je gebruikers om te downloaden.
Je hoort het tegenwoordig overal, maar wat is (app)marketing nou eigenlijk? De een ziet het als ‘promotie’, de ander ziet het als overkoepelend begrip voor ‘goede content’ en de ander als social media advertising. Hoewel dit allemaal slechts kleine vertakkingen van marketing zijn, is het een breed begrip en kan dit op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Over het algemeen komt het, voor de app markt, neer op: ”Alle activiteiten en processen met betrekking tot het creëren en communiceren van waardeproposities (in dit geval: jouw app met bijbehorende voordelen), die waarde hebben voor de gebruikers”. Dit betekent dat er moet worden gekeken hoe het product kan worden aangepast op de wensen en behoeften van de doelgroep en op welke manier de doelgroep overgehaald kan worden om jouw app te downloaden. Dit kan vervolgens worden omgezet in doelstellingen en Key Performance Indicators (KPI’s). Lees hier later in deze paragraaf meer over.
Of wel: Hoe zorg jij dat je doelgroep verandert in gebruikers? Goede vraag! In dit geval gaan we eerst een stukje terug, namelijk: onderzoek. Begin met het onderzoeken van je doelgroep, concurrenten en corporate identity en zorg dat je app hierop aansluit, lees hierover meer in hoofdstuk 2 (onderzoek).
Wanneer je je onderzoek hebt afgerond kun je beginnen aan je marketing strategie. Dit is een overkoepelende en leidende strategie, gericht op de lange termijn, waarop een marketing/communicatieplan kan worden gebaseerd. In deze strategie beschrijf je:
Of wel: hoe kan ik mijn app het beste promoten? Wanneer je je marketingstrategie duidelijk hebt beschreven, kun je gaan kijken naar de manier waarop je deze strategie gaat verwezenlijken. Je werkt hier eigenlijk je marketingstrategie uit tot een gedetailleerd plan. Maar nu hoor ik je denken: maar die strategie is toch al best uitgebreid? Nou, dat kan langer! (Of korter? Mand? 😜)
De volgende onderdelen zullen zeker terug komen in je marketing/communicatieplan. Deze kunnen uitgebreid worden uitgewerkt (Hoe je dat doet? dat staat later in deze paragraaf beschreven):
Naast bovenstaande zullen bepaalde onderdelen worden toegevoegd, die zich meer richten om de implementatie, namelijk:
Wat zijn marketing/communicatie kanalen?
Kies de juiste (passende) kanalen en de juiste content vormen. Nu denk je misschien, ‘’als ik het gewoon overal op gooi komt het vast wel ergens bij mijn doelgroep terecht’’. Maar… wat is dan ‘overal’? Je denkt nu waarschijnlijk vooral aan de meest voorkomende kanalen, zoals social media, de pers, etc. Maar welke social media ga je dan gebruiken? En welke pers? En wat voor meer kanalen zijn er waar jouw doelgroep te vinden is? Want let’s be honest, hoe groot is de kans dat de een 65+ doelgroep effectief wordt bereikt via instagram?
Hieronder staan een aantal tips en voorbeelden die je kunt gebruiken voor het bepalen van je kanalen (let op: niet alle kanalen zijn dus geschikt voor iedere doelgroep, kijk welke voor jouw specifieke situatie relevant zijn):
Wat zijn marketingmiddelen?
Wanneer je dit allemaal hebt bepaald kun je verder duiken in je strategie. Deze strategie is bedoeld om zo efficiënt en effectief mogelijk onder de aandacht te komen bij je doelgroep én om ze over te halen om je app te downloaden. Hieronder staan een aantal tips & tricks die je direct kunt toepassen, deze staan later uitgebreider toegelicht:
Wat is goede marketing content?
Wanneer je de strategie gaat uitvoeren en middelen gaat inzetten, hou dan rekening met een aantal concrete tips bij iedere boodschap die je op de kanalen communiceert:
Voor wanneer je je app lanceert, of wanneer deze al bestaat, hebben we een aantal tactische stappen (op het gebied van content) voor je op een rijtje gezet om zoveel mogelijk impact te maken, namelijk:
Wanneer is je app succesvol? Is de vraag die je jezelf kunt stellen om erachter te komen wat nou eigenlijk echt je doelen zijn. Het is voor niet iedere app ontwikkelaar het doel om in de top 10 te staan van meest gedownloade apps, of om een prijs te winnen voor de meest innovatieve app. Kijk daarom goed naar wat jij wil bereiken met je app en bepaal aan de hand daarvan wanneer jij succes hebt behaald. Dit doe je aan de hand van Key Performance Indicators (KPI’s). Deze geven je inzicht in de status van je doelen, (meestal) uitgedrukt in cijfers.
Om voor jezelf (als app eigenaar en marketeer) goed bij te kunnen houden wat de status is van je beoogde succes, kun je doelstellingen formuleren. Deze doelstellingen zijn verweven met de marketingstrategie en kun je koppelen aan bepaalde Key Performance Indicators (KPI’s), zodat je daadwerkelijk in cijfers kunt terugzien of je doelstellingen worden behaald. Jouw belangrijkste KPI’s zijn key metrics (sleutelstatistieken). De soorten KPI’s die specifiek voor jouw app relevant zijn hangt af van de aard van je app en de doelen die jij met je app wil bereiken. Hieronder staan een aantal voorbeelden van KPI’s, die relevant kunnen zijn voor verschillende soorten apps.
Om je alvast een beeld te geven hebben we hieronder wat voorbeelden neergezet die belangrijk zouden kunnen zijn voor jouw app.
App engagement metrics (gebruikersbetrokkenheidstatistieken): Dit zijn KPI’s die je kunt inzetten om de betrokkenheid van je gebruikers te meten. Op basis van deze KPI’s kun je gebruikersbetrokkenheid tracken, evalueren en vervolgens verhogen. Voorbeelden hiervan zijn:
Acquisitie: Acquisitie houdt in; de manier waarop gebruikers de app ontdekken en downloaden en de frequentie hiervan. Voorbeelden van kanalen kunnen zijn:
Technische prestaties: Dit zijn prestaties die de app verricht op basis van technische specificaties. Voorbeelden hiervan zijn:
Financiële prestaties: Dit zijn prestaties die de app verricht op basis van technische specificaties. Voorbeelden hiervan zijn:
Hugo Melis
App Strateeg @ Glamorous Goat (of, in gewoon Nederlands, ik ga met klanten in gesprek over hun app idee en kom met strategieën om er samen de beste app van te maken).
Deel Artikel
Artikel geschreven door
Hugo Melis
App Strateeg @ Glamorous Goat (of, in gewoon Nederlands, ik ga met klanten in gesprek over hun app idee en kom met strategieën om er samen de beste app van te maken).
Vind je dit goede content? Kom voor ons schrijven…