De eerste stap is vaak de moeilijkste. Dit geldt ook bij het bedenken van een goed bedrijfsidee.

Heb je jezelf ooit wel een afgevraagd hoe Elon Musk op het idee van PayPal is gekomen? Hoe Larry Page en Sergey Brin Google hebben bedacht? Of hoe Evan Spiegel op het bedrijfsidee van Snapchat is gekomen?

Het lijkt haast wel magie (of veel geluk), maar er zit een specifieke aanpak achter het bedenken van goede bedrijfsideeën.

In dit artikel zullen we de formule bekijken hoe je ook tot geweldige nieuwe bedrijfsideeën komt.

Veel voorkomende fouten

Ken jij iemand die denkt dat hij een ondernemer is?

Misschien ben je het zelf of heb je een vriend die altijd zegt dat hij dat ene perfecte idee heeft, waarmee hij een ruim inkomen kan verdienen door drie uurtjes per week te werken.

Dit zijn vaak de mensen die denken dat ze ondernemer kunnen spelen. Ze hebben grote dromen om op een dag een succesvolle onderneming te starten, maar doen uiteindelijk niets.

Iemand die denkt dat hij een ondernemer kan zijn denkt vaak alleen maar aan de volgende punten:

  • Digitale producten zijn op dit moment de trend. De kosten zijn laag en er zijn grote marges op te maken. Het kost weinig inspanning en je kunt veel geld verdienen met de wereld over reizen en te werken vanaf het strand.
  • Ontwikkelaars verdienen veel geld. Ik ga een online training volgen om te leren programmeren. Daarna ga ik starten met mijn bedrijfsidee en werken aan mijn miljoenen app.
  • SaaS is de toekomst. Lidmaatschap en terugkerend inkomen is het beste bedrijfsmodel. Ik wordt super rijk binnen een paar maanden!

Zie je het patroon?

Al deze zogenoemde ondernemers willen veel geld verdienen. Punt! En dan het liefst op een zo snel mogelijke manier.

De logica die gebruikt wordt om een succesvol bedrijfsidee te bedenken wordt vanuit de verkeerde kant bekeken. Deze mensen zijn altijd opzoek naar de meest trendy bedrijfsmodellen om zo snel mogelijk rijk te worden.

Wanneer hun plan aan het einde van het liedje drastisch faalt geven ze iedereen de schuld, behalve zichzelf. Dit kan voorkomen worden als er niet van een half bedrijfsidee en actie plan wordt uitgegaan.

Het bedrijfsidee bedenken

De eerste stap die je moet zetten is het bedenken van wat je daadwerkelijk wilt. Nog voordat je begint met market research, het opstellen van een (bedrijfs)plan of een B.V. starten begint. Er is een betere oplossing.

Bedenk eerst een probleem waar je een oplossing voor wilt bedenken. Vervolgens ga je werken aan een oplossing.

Het idee hierachter is dat je iets ontwikkeld waar je zelf achter staat. In het ergste geval heb je een klant. Jezelf! “Scratch your own itch” wordt er vaak gezegd en dat is heel belangrijk in de startup wereld.

In de meeste gevallen zullen er vele anderen zijn met hetzelfde probleem die hiervoor een zelfde oplossing willen hebben.

Bedrijfsidee bedenken

Los het probleem voor jezelf op

Het grote verschil tussen ondernemers en iemand denkt dat hij een ondernemer is, is de mogelijkheid om daadwerkelijk een probleem op te lossen. Dus niet zomaar met verschillende ideeën komt aanzetten. De beste manier om te starten is dus om een probleem voor jezelf op te lossen.

Ondernemers starten niet een bedrijf om snel rijk te worden. Iemand die denkt dat hij een ondernemer is wel. Ondernemers vinden een probleem en bedenken hiervoor een oplossing. Nep ondernemers vinden de nieuwste markt trend en stappen in met de gedachte om er veel geld mee te verdienen.

Een aantal voorbeelden

Hier volgen een aantal voorbeelden van bedrijven die een probleem voor zichzelf hebben opgelost:

  • Spanx. Dit is een kledingstuk bedacht door Sara Blakely, omdat ze geen comfortabele kledingstukken kon vinden die pasten bij haar crème-gekleurde broeken.
  • MistoBox. Is een abonnement op verse koffiebonen. Het team wou graag verschillende koffiebonen proberen van verschillende merken door het land heen.
  • Barbell Apparel. Een spijkerbroek voor mensen met een atletische bouw. Dit is bedacht door de eigenaar omdat hij geen spijkerbroeken kon vinden die zijn figuur pasten zonder het comfort te belemmeren.

Als je op dit moment denkt: “Wacht eens even, hoe weet ik of dit idee bakken vol met geld gaat opleveren?” Het antwoord hierop is: Dat weet je niet.

Gedurende de allereerste stap moet je focus liggen op het bedenken van een bedrijfsidee dat de oplossing biedt aan een echt probleem.

Denk aan een idee waar jezelf achter staat. Jouw idee valideren, marketing rondom het product en de branding van een website komt allemaal later.

Begin met brainstormen

Wat zijn al de problemen waar je geen oplossing voor gevonden hebt?

Zelfs als het product al ergens bestaat, maakt dat meestal niet uit. Als je er nog nooit van gehoord hebt betekent dit alleen dat er nog ruimte is op de markt. Wellicht kan je het zelfs beter doen dan de concurrent door jouw product beter op de markt te zetten, later in het process.

Het bedenken van deze bedrijfsideeën wordt ook wel brainstormen genoemd. Schrijf elk idee op dat in je opkomt. Zelfs de domme ideeën.

Probeer met zoveel mogelijk bedrijfsideeën te komen. Facebook is namelijk ooit begonnen als een website met namen en gezichten van studenten op een campus. Domme ideeën hoeven niet nadrukkelijk slecht te zijn.

Op dit moment probeer je niet het beste miljoenen idee te bedenken. De eerste stap is om een probleem te vinden waar jezelf tegenaan loopt en hiervoor een oplossing te bedenken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *