App laten maken
Vorige artikel

Wanneer is er een major update nodig van je app?

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Veel app updates richten zich op: bugs, fine-tunen of kleine functies toevoegen. Een major update voor een app komt minder vaak voor. Denk hierbij aan een app die van versie 1.0 naar 2.0 of van 7.0 naar 8.0 gaat. Uber en Instagram hebben bijvoorbeeld in het afgelopen jaar een major update gezien waarbij de app ervaring aanzienlijk is veranderd.

Major updates kunnen voor een geheel nieuwe gebruikerservaring zorgen. Een nieuw design of een flink aantal nieuwe functies. Er zijn verschillende manieren om te zien of jouw app toe is aan een major update. Een app hoeft niet aan alle criteria te voldoen die we gaan bekijken om een major update uit te voeren. Laten we eens een kijkje gaan nemen naar deze criteria.

Significante app functie

Een makkelijke manier om te bepalen of jouw app een major update nodig heeft is om te kijken naar de functies van een app. Als je van plan bent om een significante app functie te implementeren die de ervaring van jouw app beïnvloed kan het zijn dat je een major update nodig hebt. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: authenticatie om verschillende apparaten met elkaar te synchroniseren, integratie met andere services, een nieuw sociaal element of het veranderen van het verdienmodel.

Alleen een nieuwe functie toevoegen heeft waarschijnlijk meer impact op het versienummer van de app. Het implementeren van 3D Touch of offline support bijvoorbeeld zorgt er alleen al voor dat de app versie veranderd van v1.2 naar v1.3. Een grote verandering aan de andere kant kan er voor een major app update zorgen. Dit kan in combinatie met een van de volgende criteria.

Nieuw app design

Wanneer het design van jouw app volledig gaat veranderen is het waarschijnlijk dat je een major app update moet uitvoeren. Dit kan betrekking hebben op de gebruikerservaring of hoe de app er visueel uitziet.

Een recentelijk voorbeeld hiervan is Gmail voor iOS waarbij de app van versie 4.x naar versie 5.0 is gegaan. Een aantal veranderingen waren:

Hetzelfde gebeurde met Uber die van versie 2.x naar v3.0 is gegaan met hun nieuwe design aan het einde van 2016.

App metrics

Engagement is een een onderwerp dat erg belangrijk is, wat te maken heeft met de meetmethoden binnen de app. Het is dus niet verrassend wanneer je jouw targets niet haalt met app engagement of andere metrics dat dit een factor kan zijn om een major update toe te passen.

Kwantitatieve data vertelt niet altijd het volledige verhaal. Je zult misschien zien dat gebruikers niet vaak genoeg jouw app gebruiken of een bepaalde optie überhaupt niet gebruiken. Dit geeft alleen niet aan waarom dit zo is. Gebruik de data die je tot de beschikking hebt om aan te tonen waar de problemen liggen. Vervolgens ga je in gesprek met de personen die daadwerkelijk gebruik maken van jouw app.

App gebruiker feedback

Kwalitatieve data over jouw app komt in de vorm van: in-app feedback, app store reviews, support requests en vergelijkbare berichtgeving. Deze feedback is cruciaal voor het success van jouw app en kan helpen in het besluit om een major app update door te voeren.

Er zijn verschillende voorbeelden van feedback die duiden op een serieus probleem of een kans. Neem bijvoorbeeld het geval waarbij mensen moeite hebben om een bepaalde functie te vinden in jouw app. Dit kan er toe leiden dat de gebruikerservaring moet worden verbeterd. Vergelijkbaar is wanneer gebruikers blijven vragen naar een bepaalde functie. Dit heeft er misschien mee te maken de je een waardevolle functie in jouw app mist.

Net als bij de eerder genoemde meetpunten, moet je er voor zorgen dat je niet alleen op feedback vertrouwd. Vergelijk alle informatie met betrekking tot: analytics, marktonderzoek en wat je hebt beschreven in jouw app road map. Wanneer je afhankelijk bent van alleen feedback kan dit er toe leiden dat je dure functies gaat ontwikkelen die weinig toegevoegde waarde hebben voor jouw app.

App codebase wordt oud

In app jaren wordt een twee jaar oude codebase beschouwd als erg oud. Vijf jaar geleden bestond Swift niet eens. Nu is zelfs al Swift 4 beschikbaar. Doordat de technologie zo snel vooruit gaat kan een oude codebase er toe leiden dat jouw app toe is aan een major update.

Tijd als criteria zelf werkt niet altijd aangezien hoe meer mensen werken aan de codebase hoe sneller deze oud wordt. Een app met duizenden ontwikkelaars zorgen voor meer manuren die in korte tijd worden gestoken in een app. Alhoewel al deze teamleden er voor zorgen dat app updates sneller worden uitgebracht, zorgt dit er ook voor dat de codebase lastiger te beheren is.

Als het moeilijk is om nieuwe functies uit te brengen of wanneer een nieuwe bibliotheek het makkelijker maakt om functies te implementeren is het misschien tijd voor een major update. Je kunt ook denken aan het compleet herschrijven van de code base. Soms is dat zelfs efficiënter.

Volg de laatste design trends

Zoals we eerder al hebben gezien kan een nieuw design die problemen oplost in de navigatie van jouw app leiden tot een major app update. Hetzelfde geldt, wanneer jouw app achterloopt met de nieuwste design trends.

Het niet volgen van de laatste design trends kan zijn om Apple’s Human Interface Guidelines of Google’s Material Design niet te implementeren. Jouw app kan ook simpelweg de verwachtingen van de gebruiker vermijden. Denk aan snelle en overzichtelijke apps die voor een emotionele connectie zorgen met de gebruiker. Wanneer jouw app er niet uitziet en aanvoelt als een top app is de kans klein dat gebruikers de app zullen downloaden.

Uitbreiden naar andere platformen

Een major update kan het gevolg zijn wanneer je jouw app beschikbaar maakt voor andere toestellen op hetzelfde platform of wanneer je zelfs verschuift naar een ander platform. Denk hierbij aan het ontwikkelen van een tablet-specifieke versie of wanneer jouw app ook beschikbaar wordt voor Android en iOS.

Deze uitbreidingen kunnen er wel voor zorgen dat je de backend service en de app zijn data model moet veranderen. Dit kan gevolgen hebben voor de gebruikerservaring en het visuele ontwerp. Elk ontwerp moet aanvoelen alsof deze gemaakt is voor het platform zelf. Er zal altijd een kleine verandering blijven tussen verschillende apparaten en platformen.

Conclusie

Het lanceren van een major app update is een groot moment. Na de lancering van jouw app versie v1.0 zullen er weinig kansen zijn om jezelf in de spotlight te zetten op de app markt. Een major app update is echter wel een van deze kansen.

Zelf als veel gebruikers niet begrijpen wat een app versie nummer betekent zal dit niet het geval zijn voor: analisten, schrijvers en mensen die voor attentie kunnen zorgen rondom jouw app. Dit laat zien dat je veel tijd hebt gestoken in een nieuwe interessante update. Het laat zien dat je luistert naar feedback, energie wil steken in het product en zal blijven investeren in de toekomst.

Maak geen gebruik van een major app update voor marketing doeleinden. Wanneer je besluit een major app update toe te passen zorg er dan voor dat iedereen hiervan af weet. Het zal de tijd meer dan waard zijn.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal