App Store Optimalisatie (ASO)

App Store Optimization (ASO) – zorgen voor downloads – deel 1

Hoe meer producten er concurreren met een soortgelijk product, hoe moeilijk het is om een product succesvol te laten zijn. App Store Optimization kan je helpen. Op dit moment staan er meer dan een miljoen apps in Apple’s App Store. Dit zorgt voor de stevigste competitie die je je maar kunt voorstellen voor apps die nieuw gelanceerd worden. Hoevaak je app gezien en gedownload wordt zorgt voor het maken of kraken van jouw product. Kwaliteit zegt helaas niet alles. Vandaag begin ik met het eerste deel (ja het is een lang verhaal) waarin de eerste drie onderdelen van App Store Optimization besproken worden. Volgende week zal ik dan de volgende drie onderdelen uitleggen.

Wat is App Store Optimization (ASO)?

Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw app gepromoot wordt in de App Store? Om je app op te laten vallen zul je App Store Optimization (ASO) moeten gebruiken. Naast ASO is SEO net zo belangrijk voor mobiele apps. Echter, ASO gaat vooral over de app beschrijving waar SEO meer gaat over de index van de app. Je kunt er hier meer over lezen.
Wat belangrijk is om te weten is dat zoekopdrachten in de App Store een van de beste manieren is om mensen naar de download pagina van je app te leiden. Volgens onderzoek van Forrester komt 63% van de installaties van apps vanuit zoekopdrachten. Veruit de belangrijkste manier om aandacht te trekken dus. Mond-tot-mond reclame doet hieraan onder, dit is de tweede beste manier. Goede App Store Optimization zorgt er dus voor dat je app goed te vinden is en kan ook voor zorgen dat het een goed gespreksonderwerp wordt, zodat dit leidt tot mond-tot-mond reclame.

Wat je moet weten over ASO

Bij App Store Optimization moet je niet denken aan een snelle en eenmalige oplossing. Het is meer een doorgaand proces, zoals het woord ‘optimaliseren’ al aangeeft. Dit komt onder andere doordat de apps zich ontwikkelen om aan de vraag van klanten te voldoen. Dit is echter niet het enige. Ook de voorwaarden van de App Store blijven veranderen, om aan de eisen van Apple te blijven voldoen.

ASO kost tijd en moeite maar is wel een van de meest effectieve en goedkoopste oplossingen om veel data-verkeer van hoge kwaliteit naar jouw app te krijgen, en daarmee de downloads te verhogen.

De App Store heeft haar eigen logica waarmee wordt bepaald welke apps hoog in de lijst komen te staan. Ondanks dat Apple nooit vrijgeeft waar zij hun rankings op baseren kennen we wel wat factoren die de zoekresultaten in de App Store kunnen beïnvloeden. Hieronder vallen de titel, keywords in de titels en beschrijving, gebruikersbeoordelingen en reviews en het aantal downloads.

Wanneer je met ASO werkt moet je vooral in je achterhoofd houden dat je je app goed vindbaar moet maken voor zowel zoekmachines als mensen. Deze twee verschillen wel van elkaar. Wanneer we denken aan het optimaliseren voor zoekmachines komen er vooral zoekwoorden als ‘winkelen’, ‘reizen’, en ‘sociaal’ op. Wanneer we echter meer weten over de doelgroep kunnen we vaak met doelgerichtere zoekwoorden komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zoekzin als ‘een jurk kopen voor een galafeest’ in plaats van ‘winkelen’ als het gaat om tiener meisjes. En in plaats van ‘reizen’ zouden we kunnen komen op ‘van Bali naar Sydney vliegen’ als de doelgroep Australiërs zijn.

Wat moet je doen om beter te scoren in de App Store?

Deze 6 elementen zijn belangrijk voor App Store Optimization:

  • Doelgroep
  • Titel
  • Logo / App icoon
  • Trefwoorden
  • Reviews
  • Schermafbeeldingen

Vandaag zal ik de eerste drie onderdelen hierboven beschrijven. Later volgen in een volgend blog bericht de andere drie punten.

Doelgroep

Het moeilijkste aan een marketing strategie is het bepalen van de doelgroep, en uitzoeken wat de doelgroep precies wil. Je moet je doelgroep duidelijk hebben voor je de trefwoorden kiest, de taal bepaald voor de beschrijving van je app en voor het voorbereiden van de screenshots. Vaak is de sleutel naar succes het begrijpen van een bepaalde markt. Het lokaliseren van mobiele apps is een complex proces en vergt daarom ook veel onderzoek naar de achtergrond daarvan. Hierdoor kun je de markt beter begrijpen wat zorgt voor een beter zicht op wat de klant wil. Dit betekent ook het bestuderen van de plaatselijke regelgeving, auteursrecht, betaalmethoden en ook het overwegen van de complete lay-out van je app.
Bekijk ook ons artikel over Japanse, Chinese en Arabische UI en UX layouts.

Omdat sommige type apps populairder zijn in bepaalde landen kan het zijn dat, als je een niche product ontwikkelt, dit niet altijd betekent dat je app ook goed wordt ontvangen op de wereldmarkt. Om de kansen van je product in een vreemde markt te kunnen verhogen zul je moeten investeren in een goed uitgedachte lokalisatie strategie.

Als je dit goed uitvoert zal dit zorgen voor een betere zichtbaarheid en conversatie rate van je app.

Titel

De titel van je app is misschien wel het belangrijkste aspect van metadata. Voor je een titel kiest is het belangrijk dat je goed onderzoek doet. Echter, als je eenmaal een titel hebt gekozen, blijf dan wel bij deze titel.

Titels die meer dan 25 tekens hebben worden afgekapt. Dit ziet er lelijk uit en zorgt ervoor dat mensen zullen zoeken naar andere apps met betere (kortere) titels. Het lijkt wat triviaal, maar het is simpelweg de waarheid. Wanneer mensen iets zoeken in de App Store zoeken ze meestal naar een bepaald soort app. Als ze naar een specifieke app zoeken is het meestal omdat ze de naam hebben gehoord en dit hun aandacht trok. Unieke namen zijn makkelijker te onthouden en te vinden in de zoek-functie.

Probeer te voorkomen dat je titel alleen bestaat uit trefwoorden. Dit resulteer in een slechte ervaring bij gebruikers en afkeuring door de App Store. Je zult dus een goede balans moeten vinden tussen trefwoorden en jouw unieke merk.

Logo / App icoon

Gebruik geen woorden in je logo en zorg dat het simpel blijft. Ook is het belangrijk dat het logo er in verschillende maten mooi blijft. Zorg ervoor dat de stijl van je app en je logo overeenkomen. Het is belangrijk dat het logo eruit springt, tegen elke achtergrond. Als hier rekening mee houdt moet het zeker goed komen op dit vlak.

Lees volgende week over de andere 3 onderdelen van ASO in het volgende blogbericht.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.