App basis: Beginners handleiding App Ontwikkeling

Hugo Melis

   

|

   

Laatste update 31-01-2023

   

|

   

Nederlands

Heb je een idee of al een uitgewerkt concept en wil je een app (laten) ontwikkelen? Dan is een beetje context best handig! Want hoe gaat dat nou eigenlijk, apps ontwikkelen? In deze ‘how-to-buid-an-app-guide’ staat van A tot Z beschreven hoe jij van jouw idee een succes maakt.

We beginnen in dit hoofdstuk met handige basiskennis die je op weg helpt (met redenen die je idee een go of no go geven om door te ontwikkelen) en een schets van het algehele proces, waarna we in de volgende hoofdstukken de diepte ingaan. We leggen starten met het basis concept, daarna begeleiden we je in het onderzoek, vervolgens beschrijven we het design en ontwikkelingsproces en behandelen we de lancering en het onderhoud van je app.


Dit is hoofdstuk 1 in de
Beginners handleiding voor App Ontwikkeling


App ontwikkeling fundering

Wat is app ontwikkeling?

App ontwikkeling is een proces om mobiele applicaties (apps) te creëeren die gebruikt kunnen worden op smartphones en tablets. Het doel van app ontwikkeling is om programma’s te maken die gebruikers kunnen downloaden om specifieke taken uit te voeren. Taken zoals het bekijken van sociale media, het organiseren van een agenda, of het spelen van games.

Wat betekent een term? Zoek het op!

Er worden nogal wat woorden en afkortingen gebruikt in het app-ontwikkelingsjargon, zo ook in deze handleiding. Om je te helpen door de bomen het bos te zien hebben we de app ontwikkeling woordenlijst in het leven geroepen. Je hoeft niet door deze hele lijst te gaan, maar kunt vaak ook al op een woord klikken in de handleiding, om de betekenis te achterhalen.

In deze lijst kun je alle woorden die je niet kent opzoeken. Elk woord staat kort toegelicht in de lijst en staat uitgebreid beschreven als je doorklikt. Zo kunnen we je altijd helpen als je vast loopt.

Waarom een app?

Een belangrijke vraag die wij als eerste stellen, heb je écht een app nodig? Veel klanten die bij ons komen hebben een probleem wat ze willen oplossen en zien een app als dé logische oplossing hiervoor. Helaas is dat niet in alle gevallen ook echt zo. Soms is het veel logischer om een website in te zetten voor je probleem, of kun je zelfs beter helemaal geen software laten ontwikkelen om je probleem op te lossen.

Stel jezelf dus allereerst de vraag, heb ik wel echt een app nodig? Begin met vragen als:

  • Gebruikt mijn doelgroep wel een smartphone?
  • Kan ik dit probleem niet handiger van achter een laptop oplossen, in plaats van op mijn telefoon?
  • Moet ik een nieuwe app laten ontwikkelen, of is mijn idee eigenlijk een uitbreiding van bestaande software?
  • Gaat mijn doelgroep de app veelvoudig gebruiken, of is het een one-time-thing?
  • Heb ik ‘persé’ native functionaliteiten nodig (zoals specifieke sensoren in de telefoon, haptic feedback, etc.)?
  • Moeten de uit te voeren taken ook offline beschikbaar zijn?
  • Is je idee eigenlijk wel haalbaar?

Er zijn genoeg situaties waar een app van grote toegevoegde waarde kan zijn, maar dus zeker niet altijd.

Is je (app) idee eigenlijk wel haalbaar?

Een app laten ontwikkelen kan flink in de papieren lopen. Daarom is het verstandig om van tevoren na te denken over de haalbaarheid van je app. Kan de app namelijk wel terugverdienen wat je investeert? Hieronder staan vragen die je kunnen helpen bij deze inschatting:

  • Doel: Is je doel uniek?
  • Concurrentie: Bestaan er al vergelijkbare apps? (let op: dit hoeft niet te betekenen dat het idee niet haalbaar is, want misschien kan jij het wel beter!). Lees in hoofdstuk 2 (onderzoek) meer over concurrentie.
  • Doelgroep: Is er genoeg vraag naar de app? Denk goed na of de app ook aantrekkelijk is voor een grote of specifieke doelgroep en niet alleen voor bijvoorbeeld jezelf of pietje van de bakkerij. Lees in hoofdstuk 2 (onderzoek) meer over de doelgroep.
  • Verdienmodellen: Zijn er verdienmodellen die je kunt toepassen? Bij een fantastisch app idee hoort een fantastisch verdienmodel die past bij de app. Lees later in deze paragraaf meer over verschillende verdienmodellen.
  • Functies: Zijn alle functies op technisch gebied mogelijk? Er is tegenwoordig erg veel mogelijk op het gebied van techniek, maar ook techniek is geen magie. Ga daarom in gesprek met een expert en onderzoek goed of (alle) functies die je nodig hebt voor je app mogelijk zijn.
  • Return On Investment: Kan de app genoeg Return On Investment opleveren? (Zeer) complexe app kosten vaak (zeer) veel geld. Het is daarom verstandig om na te denken of de investering reëel is in vergelijking met de verwachte opbrengsten. Neem hier ook de tijdperiode mee waarin de verwachte opbrengsten gerealiseerd zouden kunnen worden.

Zelf ontwikkelen of uitbesteden

Je app zelf ontwikkelen of uitbesteden?

Het ontwikkelen van een app is geen ‘piece of cake’. Het vergt veel tijd en expertise. Ga daarom voor jezelf na of je genoeg kennis hebt (of tijd om deze kennis op te doen) om hem zelf te ontwikkelen, of dat je de ontwikkeling wil uitbesteden.

Waar moet ik aan denken als ik mijn app zelf wil ontwikkelen?

Als je je app zelf gaat ontwikkelen, kunnen er natuurlijk 2 situaties van toepassing zijn. 1: je ontwikkelt de app volledig zelf en berust volledig op je eigen expertise. 2: je beschikt over een team app ontwikkelaars en gaat je app in-house ontwikkelen. Wanneer sprake is van situatie 1: Denk hier dan toch nog eens ‘even’ over na:

Voordelen

  • Je bent volledig onafhankelijk. Zo heb je controle over het proces en kun je alles zelf bepalen.
  • Je bespaart een hoop kosten. Een app laten ontwikkelen kost bakken met geld, dus ben jij expert genoeg: meer money in the pocket!

Nadelen

  • Expertise: je hebt een hoop (technische) expertise nodig om een kwalitatief goede app te ontwikkelen. Want, we zijn natuurlijk niet van plan om een flut appje te lanceren. Wanneer je nog niet over deze expertise beschikt, zul je veel tijd kwijt zijn aan het leren van alle systemen, software, programmeertalen, et cetera. Alvast een voorproefje? Lees hier meer over in hoofdstuk 4: (realisatie/ontwikkeling & testen).
  • Zelfs wanneer je wél beschikt over expertise, zul je veel tijd kwijt zijn aan de ontwikkeling van je app. Het is namelijk niet iets wat je zomaar even naast je dagelijkse taken of werk kan doen.
  • Wanneer je over goede technische expertise beschikt, wil dit nog niet zeggen dat je een echte app-strateeg bent. Er komt namelijk veel meer kijken bij het ontwikkelen van een app, wanneer je van je app een succes wil maken. Denk hierbij aan marketing, lancering en onderhoud (maar goed: wie ben ik om te zeggen dat jij geen mastermind bent die dat allemaal perfect kan (net altijd wij :P).

Als je toch besluit je app volledig zelf te ontwikkelen, overweeg dan om externe consultants in te huren om je te ondersteunen bij het proces. Zij kunnen je verder helpen, met je mee kijken of je goed op weg bent en je af en toe uit je tunnelvisie halen. Toch wel fijn als je niet helemaal verloren wil raken in je eigen denkproces.

Waar moet ik aan denken als ik mijn app wil uitbesteden?

Wanneer je beseft dat je niet over genoeg expertise beschikt (ondanks dat je echt wel een mastermind bent) kun je beslissen om de ontwikkeling van je app uit te besteden. Maar, dan zijn we er nog niet. Het kiezen van de juiste app-ontwikkelaar lijkt makkelijk, maar het is belangrijk om goed te onderzoeken wat bij jou (of je bedrijf) en je doelen past en om vervolgens goede afspraken te maken. We helpen je je daarom op weg.

Hoe vind ik een goede app ontwikkelaar?

Als je slim bent, volg je de volgende stappen:

  1. Maak een lijst van potentiële ontwikkelaars waarmee je wil samenwerken. Je kunt zelf verschillende ontwikkelaars opzoeken (en onderzoeken), maar je kunt ook in je eigen netwerk rondvragen of er personen zijn die al ervaring hebben met een ontwikkelaar. Zij kunnen ook hun ervaringen delen. Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen:
    • Zijn ze gespecialiseerd in jouw branche?
    • Welke programmeertalen kennen ze?
    • Welke platforms bieden ze?
    • Sluiten ze aan bij jouw budget?
  2. Maak de lijst korter door wat onderzoek te doen naar de verschillende ontwikkelaars. Houd in deze fase de kenmerken van een goede app ontwikkelaar (later in deze paragraaf toegelicht) in je achterhoofd.
  3. Kies de beste ontwikkelaars uit en vraag offertes en voorstellen op. Maak op basis van deze offertes een weloverwogen beslissing.
  4. Stel een contract op waarin je de afspraken vastlegt. Een uitgebreide toelichting van dit contact (SLA) is te vinden in hoofdstuk 6 (onderhoud).

Wat zijn kenmerken van een goede app ontwikkelaar?

De app ontwikkelaar(s) die jij kiest moet aansluiten bij wat jij zoekt. Een goede vraag is daarom: Waar moet een goede app ontwikkelaar aan voldoen? Een goede app ontwikkelaar beschikt over de volgende skills:

  • Techniek: Een ontwikkelaar moet goed kunnen programmeren en ervaren zijn. De code moet sterk en herbruikbaar zijn.
  • Planning en organisatie: Veel processen van het ontwikkelen van apps lopen door elkaar heen en dienen op het juiste moment te worden ingezet. Een goede ontwikkelaar moet daarom in staat zijn om het project te leiden, rekening houdend met complexe coördinatie.
  • Strategie: Een goede app ontwikkelaar denkt met je mee en begeleid je in het hele proces. Het erg waardevol als app ontwikkelaars extra services bieden dan alleen de technische ontwikkeling van de app. Deze extra’s kunnen bijvoorbeeld zijn: onderzoek doen, valideren/testen, lanceren, marketing en onderhoud. Dus zijn het alleen maar technische nerds of hebben ook verstand van strategie?

Nou hey, laten wij nou net gespecialiseerd zijn in ‘all of the above’ 😅 #teamnerds.

Hoe stel ik een goed contract op?

Wanneer je besluit samen te werken met een app ontwikkelaar is het belangrijk om goede afspraken te maken en deze op papier te zetten. Zo voorkom je een hoop gezeik en gedoe.

Trust me, je weet anders echt niet meer precies welke verantwoordelijkheden Pietje heeft of waar Jantje nou ook alweer voor zou zorgen. Daarom hier even wat belangrijke onderwerpen op een rijtje die je kunt verwerken bij het opstellen van een contract:

  • Betrokken partijen met verantwoordelijkheden
  • De opdracht
  • Het budget
  • De planning
  • De betaling
  • De besturingssystemen en platforms waarop de app beschikbaar moet zijn
  • Garantie
  • Voorwaarden
  • Broncode (let op: belangrijk): zorg ervoor dat je zelf eigenaar bent van de broncode, zodat je deze kunt hergebruiken bij ontevredenheid of faillissement/stoppen van de ontwikkelaar.

Wanneer het gaat om afspraken voornamelijk voor ná lancering, hebben we het over een Service Level Agreement (SLA). Een template en uitgebreide toelichting hiervan is te vinden in hoofdstuk 6 (onderhoud).

Concrete tips

Wat zijn concrete tips die ik kan toepassen als ontwikkelaar?

  • MVP: Begin (afhankelijk van de complexiteit van de app en overige factoren) met een MVP en voeg later updates en functies toe.
  • Gouden driehoek: Houd rekening met de gouden driehoek. Ben je ervan bewust dat de elementen ‘snelheid’, ‘prijs’, en ‘kwaliteit’ niet alle 3 perfect kunnen zijn. Probeer op twee te focussen.
  • Tijd: Houd er rekening mee dat het proces niet eindigt nadat de app is opgeleverd. Plan veel tijd in dat kan worden besteed aan de marketing, verbetering en het onderhoud van de app.
  • Planning: Maak een goede planning en probeer je hieraan te houden. Lees hier in hoofdstuk 4 (realisatie/ontwikkeling & testen) meer over.
  • Testen: Valideer en test de app. Lees hier in hoofdstuk 3 (ontwerp) en hoofdstuk 4 (realisatie) meer over.

Wat zijn concrete tips die ik kan toepassen als klant?

  • Tijd: Houd er rekening mee dat het proces vaak langer duurt en de kosten vaak hoger worden dan verwacht.
  • Briefing: Zorg voor een goede briefing. Maak duidelijk wat jouw vraag/doel is. (tip: imiteer een vrouw die niet straight to the point kan komen alle ‘zogenaamd onbelangrijke’ context vertelt om haar punt te maken)
  • Informatielevering: Zorg dat je de juiste informatie aanlevert. Communiceer alles wat jij terug wil zien in het eindresultaat of wat juist niet. Denk aan huisstijl, inspiratie uit concurrerende apps, bepaalde functies. Zeg maar, telepathie is niet mogelijk, dus deel alles wat er in jouw hoofd omgaat.
  • Communicatie: Zorg dat je paraat staat voor communicatie. Het is handig als de klant en ontwikkelaar makkelijk en efficiënt met elkaar kunnen communiceren. Dit versnelt en verbetert het proces.

Stappen naar succes

Om van je idee een succes te maken is het belangrijk om eerst een beknopt concept op te stellen. Wanneer je dit hebt gedaan, kun je vervolgstappen nemen om van je app een succes te maken. Lees later in deze paragraaf meer over deze stappen. Wij werken gedurende het het gehele proces volgens de Goat Method. Dit is gebaseerd op de GIST method van Itamar Gilad. In de basis komt dit neer op de volgende stappen:

  1. Bepaal je (hoofd) doelen
  2. Bedenk ideeën om deze doelen te bereiken (bijvoorbeeld in de vorm van functies)
  3. Bepaal de stappen die je moet zetten om deze ideeën te verwezenlijken
  4. Verdeel deze stappen in concrete taken die moeten worden vervuld

Vanuit de doelen (en doelgroep) kan een basis concept worden opgesteld. Vervolgens kunnen in de onderzoeksfase ideeën worden bedacht en gevalideerd (op basis van zekerheidsniveau’s). Na dit onderzoek kunnen stappen en taken uiteen worden gezet. Dit is, zoals eerder benoemd, een iteratief proces. Dit betekent dat de doelen, ideeën, stappen en taken kunnen worden veranderd gedurende het proces (zowel vóór als ná lancering van je app).

Hoe bouw ik een (basis) concept?

In het beknopte concept beschrijf je de vooraf geschatte/verwachte doelen en doelgroep. Deze worden later, zoals eerder beschreven, mogelijk aangepast door onderzoek, validatie en testen die je zult gaan uitvoeren. In dit concept kun je ook al de naam van je app meenemen en het verdienmodel wat je van plan bent toe te passen. Ook dit kan later in het proces worden aangepast en gefinetuned. Lees hieronder een uitgebreide toelichting van hoe je dit kunt aanpakken.

Wat zijn mijn (hoofd)doelen?

Je bedenkt je app natuurlijk niet voor niets. Er is een punt gekomen waarop je dacht: ”Hey, ik heb een probleem/behoefte, waarbij een app mij bij zou kunnen helpen”. Maar, wat is dat probleem dan? of wat zijn die behoeften dan? Bij het opstellen van je doelen, ga je kijken naar wat nou eigenlijk écht de essentie is van je app. Je gaat terug naar de kern. Wanneer je dit duidelijk hebt, kun je (zoals eerder beschreven), gaan definiëren welke onderdelen/functies jouw app nodig heeft.

Wat is mijn doelgroep?

Het gezegde ‘klant is koning!’ kun je zeker toepassen in de app-sector. Ondanks dat je als app-eigenaar misschien niet dagelijks te maken hebt met je klanten, is het belangrijk dat de app naadloos aansluit op de gebruikers met hun behoeften. Voordat je de diepte ingaat, is het van belang om vooraf een beeld te schetsen van je verwachte doelgroep. Doordat je dit doet, heb je een beter algemeen beeld en weet je welke specifieke personen je kunt benaderen voor verder onderzoek. Hieronder staan een aantal vragen die je jezelf kunt stellen:

Wanneer je app gericht is op B2B, kun je jezelf nog wat extra vragen stellen:

  • Is je app gericht op multinationals of juist ZZP’ers?
  • In welke sector(en) zijn de bedrijven actief, waar je de app voor gaat maken?
  • Wat zijn de kernactiviteiten van de bedrijven die je app zullen gebruiken?

Hoe kies ik een naam voor mijn app?

De naam van je app is een zeer belangrijk onderdeel om je app succesvol te maken. De naam is het eerste wat gebruikers zien en is een snapshot van wat jouw app is en de app kan doen. Daarnaast passen de app stores vooral algoritmes toe op de naam en zal deze van grote invloed zijn op de vindbaarheid van je app in de app store. Een aantal tips voor een goede naam zijn:

  • Gebruik de juiste keywords
  • Maak de naam ‘pakkend’
  • Zorg voor een ‘makkelijk te onthouden’ naam
  • Zorg ervoor dat mensen je naam kunnen uitspreken en spellen
  • Zorg dat de naam past bij je app of organisatie
  • Lift niet mee met grotere organisaties, neem een unieke naam

Lees meer over het kiezen van een goede naam voor je app.

Hoe kan ik geld verdienen met mijn app?

Als je een app op de markt brengt, zul je normaal gesproken je investering willen terug verdienen. Sommige mensen bedenken een app om geld te verdienen, sommigen om juist een probleem op te lossen. In dit laatste geval zal minder snel nagedacht zijn over een verdienmodel. Toch is het in beide gevallen best handig om over dit onderwerp na te denken, zodat de app op deze manier kan worden ingericht.

Er zijn verschillende manieren waarop een app geld kan opleveren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • ‘Freemium apps’; apps die gratis te verkrijgen zijn, maar die betaalde additionele functies hebben.
  • In-app-aankopen
  • Abbonementen; in deze vorm kun je bepaalde extra functies of content aanbieden
  • In-app adverteren
  • White labeling: Jouw app (tegen betaling) laten gebruiken door overige bedrijven in dezelfde branch.

Wanneer de ‘core business’ van de app niet gericht is op geld, is het belangrijk dat het verdienmodel op de juiste manier wordt geïntegreerd in de app. Het is de bedoeling dat de gebruiker het verdienmodel ziet als ‘logisch onderdeel van de app’, in plaats van een irritatie punt.

Wat zijn de vervolgstappen van app ontwikkeling?

Nadat het beknopte concept is opgesteld kan het proces worden gestart. deze bestaat uit:

  1. Onderzoek. Onderzoek je concurrenten, benchmark en je doelgroep (wie ze zijn en hoe zij de huidige situatie ervaren)
  2. Ontwerp & validatie. Vertaal je bevindingen uit het onderzoek naar het ontwerp en valideer deze bij je stakeholders.
  3. Realisatie & testen. Werk het ontwerp uit tot een werkende app en test deze bij je stakeholders.

Gedurende bovenstaande stappen, wordt de Goat Method als leidraad genomen. Nadat de ontwikkeling van de app is afgerond, kunnen de volgende stappen worden genomen:

  1. Lancering van de app. Breng de app beschikbaar voor gebruikers via app stores of andere distributiekanalen.
  2. Onderhoud van de app: Het proces van bijwerken en verbeteren van de app op basis van feedback van gebruikers en nieuwe technologieën. Ook in deze fase wordt de Goat method toegepast.
procesflow hoofdstukken guide app ontwikkelen
Figuur 1.1 Hoofdstukken guide app ontwikkeling

Alle hierboven beschreven stappen zijn de belangrijkste onderdelen van onze Beginners handleiding voor App Ontwikkeling. Hierover is meer te vinden in de volgende hoofdstukken. Hieronder alvast een korte samenvatting/toelichting van wat je in deze hoofdstukken kunt verwachten:

Hoofdstuk 1: Basisconcept

Zoals eerder in dit hoofdstuk beschreven, is de eerste stap die je zet het opstellen van een basisconcept. Hier beschrijf je het basisidee met bijbehorende functies. Je kunt in deze fase ook al nadenken over een verdienmodel en de naam van je app.

Hoofdstuk 2: Onderzoek

Wanneer je het basisconcept hebt opgesteld, heb je een globaal beeld van hoe jouw app er ongeveer uit komt te zien. Op basis hiervan kun je onderzoek gaan doen, om dit concept te verbeteren. Het is belangrijk dat je app aansluit op de Corporate Identity van je bedrijf en je doelgroep. Daarnaast kun je veel leren van sterkten en zwakten van je concurrent. In hoofdstuk 2: onderzoek begeleiden we je in het onderzoek naar deze drie onderdelen.

Hoofdstuk 3: Ontwerp & validatie

Voordat je je app gaat ontwikkelen (programmeren), maak je een ontwerp van hoe de app er ongeveer uit gaat zien. Dit kan worden opgesplitst in twee onderdelen, namelijk:

  • Het functioneel ontwerp
  • Het grafisch ontwerp

Het functioneel ontwerp geeft een overzichtelijk beeld van alle functionaliteiten van de app. Nadat deze is opgesteld zul je deze moeten valideren bij de stakeholders. Op basis van deze validatie en aanpassingen die hieruit voortvloeien, kan een grafisch ontwerp worden opgesteld. Dit is in makkelijke woorden ‘de vormgeving van het functioneel ontwerp’. De app krijgt in deze fase als het ware een look en feel. In hoofdstuk 3 ontwerp & validatie leggen we je uit wat een functioneel en grafisch ontwerp precies is en hoe je ze ontwikkelt.

Hoofdstuk 4: Realisatie/ontwikkeling & testen

Als je je ontwerp klaar hebt liggen en alle vorige stappen hebt afgerond, kun je beginnen aan de ontwikkelingsfase. In deze fase wordt de app geprogrammeerd en uitgewerkt voor lancering. Omdat dit een zeer complex project is, hebben we (in hoofdstuk 4 realisatie/ontwikkeling & testen) verschillende onderdelen uiteengezet om je hier doorheen te helpen. We bieden je inzicht in:

  • Projectmanagement
  • Techniek
  • Programmering
  • Fases van ontwikkeling
  • Tests (technische en gebruiksvriendelijkheid)

Hoofdstuk 5: Lancering

Wanneer je app staat, is het tijd voor lancering. Hoewel dit klinkt als een kwestie van uploaden en downloaden, zit hier toch nog een lastig proces aan verbonden. Omdat dit voor buitenstaanders een onbekende weg is, hebben wat handvaten voor je vastgezet. We nemen je in hoofdstuk 5 lancering mee in de volgende processen:

  • App provisioning
  • Juridische factoren
  • Stappenplan indienen bij app stores
  • Marketingstrategie en plan (met KPI’s)

Hoofdstuk 6: Onderhoud

Nu je app is gelanceerd, zul je misschien zeggen dat het proces is afgerond. Maar, dit is niet helemaal waar. Er zijn nog genoeg taken die moeten worden uitgevoerd om jouw app in de lucht te houden. Om deze reden hebben we wat onderwerpen voor je uitgewerkt in hoofdstuk 6 onderhoud, die jou een beeld geven van taken en kosten die in deze fase om het hoekje komen kijken. Dit houdt in:

  • Service Level Agreement (SLA) (voornamelijk een verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen jou en de app ontwikkelaar)
  • Overige taken eigenaar
  • (Mogelijke) kosten

Overall

Alle hoofdstukken bij elkaar zorgen dat jij een compleet beeld hebt van het proces van app ontwikkeling. Deze guide bevat namelijk:

  • Concrete tips
  • Tools
  • Templates
  • Stappenplannen
  • Technieken/methoden

Na het lezen van deze guide ben jij een pro, en ready om van jouw app een succes te maken.

Hugo Melis    

App Strateeg @ Glamorous Goat (of, in gewoon Nederlands, ik ga met klanten in gesprek over hun app idee en kom met strategieën om er samen de beste app van te maken).

Deel Artikel

Artikel geschreven door

Hugo Melis 

App Strateeg @ Glamorous Goat (of, in gewoon Nederlands, ik ga met klanten in gesprek over hun app idee en kom met strategieën om er samen de beste app van te maken). 

Vind je dit goede content? Kom voor ons schrijven…