hoe kun je veel geld verdienen met een gratis app

Hoe kun je veel geld verdienen met een gratis app?

Het klinkt niet logisch, maar veel van de meest verdienende apps zijn gratis om te downloaden. Denk hierbij aan apps zoals: Clash of Clans of HBO NOW. De App Store is een marktplaats, waarvan de meeste gebruikers verwachten dat de apps gratis zijn. De vraag is: “Hoe verdienen app ontwikkelaars hun gemaakte kosten terug en kunnen zij zelfs winst behalen?”. Hou hierbij in gedachten dat het vaak vier tot zes maanden duurt, voordat een app gelanceerd kan worden.

In-app aankopen en adverteren stelt app ontwikkelaars in staat om geld te verdienen met gratis apps. Om zover te komen moet je ervoor zorgen dat je meer te bieden hebt dan alleen in-app aankopen en advertenties in een app. Winstgevende strategieën kun je pas gaan toepassen op het moment dat je weet welke opties er zijn. Dit kun je doen door naar de markt te kijken, bekijk bijvoorbeeld de competitie en probeer zoveel mogelijk over jouw gebruikers te leren. Op deze manier kun je uitzoeken hoe je het beste geld kunt verdienen aan jouw gratis app. Ook is het goed om een app ontwikkelaar een aantal vragen te stellen over het onderwerp.

TL;DR (kernpunten)

  1. Doe onderzoek naar de competitie en bekijk op welke manieren zij geld verdienen
  2. “Freemium” Apps zijn gratis te downloaden, maar als je meer functies wilt gebruiken moet je betalen
  3. In-app aankopen zijn een manier extra functies aan te bieden tegen betaling
  4. Met behulp van abonnementen kan je betaalde content of functies aanbieden gedurende een bepaalde tijdsduur
  5. Zorg voor een grote groep actieve gebruikers, zodat de kans om geld te verdienen groter wordt
  6. Goed werkende strategieën zorgen ervoor dat ze aanvoelen als onderdeel van de app zelf

Begrijp de verschillende opties

Er zijn verschillende verdienmodellen beschikbaar voor gratis apps. In-app aankopen en in-app adverteren zorgen ervoor dat er geld verdiend kan worden, zonder dat gebruikers worden ontmoedigd om de app te kopen. Welke optie(s) je gebruikt hang af van het soort app en tot welke gebruikers je richt.

In-app aankopen

Een gratis app die gebruik maakt van in-app aankopen biedt een gratis versie van de app aan. Hiertegenover staat wel dat er betaalde opties mogelijk zijn. Deze zijn vaak te zien in gaming apps waarbij: nieuwe levels en items tegen een vergoeding worden aangeboden. Deze aankopen moedigen gebruikers aan om vaker deze items te kopen, omdat ze geconsumeerd worden. Kijk eens naar Candy Crush Saga, waarbij extra levens gekocht kunnen worden.

In-app aankopen kunnen ook worden aangeboden bij andere apps dan games. Calcbot, 1Password en Apple Music zijn hier voorbeelden van. Deze tweede categorie van in-app aankopen staan de gebruiker toe om gebruik te kunnen blijven maken van hun aankoop. Dit is in tegenstelling met items die geconsumeerd kunnen worden, zoals levens bij Candy Crush Saga.

Gratis apps, waarbij je moet betalen om toegang te krijgen tot extra functies worden “freemium” apps genoemd. Je kan een gratis versie van de app aanbieden met verminderde functies. Bij Calcbot moet een gebruiker betalen om toegang te krijgen tot de “Convert” functie. Deze optie vereist wat meer werk, maar het is een goede manier van extra opbrengsten, omdat er geen trials worden aangeboden in de app stores.

Android en iOS apps bieden ook zelf vernieuwende abonnementen aan voor in-app aankopen. Deze abonnementen staan een app toe om bepaalde content of functies aan te bieden over een bepaalde tijd. Een goed voorbeeld hiervan is FamilySignal. Deze app maakt gebruik van deze functies om er voor te zorgen dat families beter met elkaar in contact blijven. Deze optie is vooral handig met apps die constante kosten met zich meebrengen, zoals: server kosten en kosten voor het ontwikkelen van nieuwe content.

In-app adverteren

In-app adverteren is beschikbaar in verschillende grootte, posities en plaatsingen in mobiele apps. De opbrengst die je hiermee kan behalen kan bekeken worden via traditionele advertentie modellen. Advertenties kunnen op verschillende manieren geld in het laatje brengen. Dit kan liggen aan: waar komen de gebruikers vandaan, click-through, format zoals video’s of foto’s.

Er zijn advertentie netwerken beschikbaar die zich richten op mobiele apps. Deze bieden verschillende strategieën aan en metrics, zodat je kunt bijhouden hoeveel geld je verdiend met een app.

Gebruikers

Het maakt niet uit of jouw gratis app gebruik maakt van in-app aankopen of in-app advertenties. Een klein deel van jouw gebruikers helpen inkomsten te genereren van jouw app. Het is daarom erg belangrijk het het aantal actieve gebruikers toeneemt en blijft toenemen.

Het is belangrijk om naar de verschillende metrics te kijken. Denk aan: free-to-paid conversion rates, lifetime value van de gebruiker en churn rate (gebruikers die opnieuw een abonnement afsluiten). Als je niet goed op deze metrics let heb je niet de benodigde tools om er voor te zorgen dat dit kleine deel van jouw totale gebruikers daadwerkelijk geld opbrengt.

Ken de app markt en gebruikers

Doe onderzoek. Bekijk apps in de app store en zorg ervoor dat je goed let op de competitie om een goede strategie te bepalen voor vergelijkbare apps. Alhoewel het erg lastig is om een schatting te maken hoeveel geld concurrerende apps verdienen kun je wel bekijken welke strategieën zij toepassen. Bekijk de apps en toegepaste strategieën en vraag jezelf af of er mogelijkheden zijn tot verbetering. Gebruik deze informatie in het ontwikkelen van jouw app.

Weet wie jouw gebruikers zijn. Dit is net zo belangrijk als het onderzoek doen naar de competitie. Dit is vooral belangrijk als je een winstgevende strategie probeert te implementeren. Het is een klein aantal gebruikers dat daadwerkelijk zal betalen voor jouw gratis app of op een advertentie klikt. Het is uiterst belangrijk om te begrijpen wat jouw gebruikers motiveert.

Doe onderzoek naar de demografie van jouw gebruikers en presenteer relevante advertenties. Voor in-app aankopen moet je een balans creëren tussen wat een gebruiker wel of niet kan doen zonder te betalen. Als er geen juiste balans is zal dit ervoor zorgen dat jouw gebruikers geen toegevoegde waarde zien bij het gebruiken van jouw gratis app. Het tegengestelde is ook waar, als alles er al in zit dan worden er geen betaalde items gekocht.

Subtiel en actiegericht

Houdt het doel van jouw gratis app voor ogen. Gebruikers in de mobiele app markt weten wat ze willen. Weinig gebruikers accepteren een app die gericht is op het verdienen van geld door middel van adverteren of in-app aankopen. Succesvolle gratis apps zorgen ervoor dat de onderdelen waarvoor betaald moet worden geleidelijk mengen in de app.

Hoe opdringerig jouw in-app advertenties zijn hangt af van het soort gratis app en jouw publiek. De beste banner grootte en positie zijn de 320×50 of 300×250 pixels. Deze maken gebruik van de onderkant van het scherm. Gaming apps maken vaak gebruik van full-screen video of advertenties. Deze kunnen erg vervelend zijn, vooral wanneer ze niet goed getimed zijn. Vaak worden deze toegepast tijdens natuurlijke pauzes in de game. Dit kan tussen verschillende levels zijn. Op deze manier wordt de app zo min mogelijk verstoord. Native ads aan de andere kant zijn advertenties die lijken alsof ze onderdeel zijn van de app. Vaak is dit content die gesponsord is of promotie video’s. Deze zijn te vinden bij Facebook en Twitter.

Ook is het erg belangrijk dat je een gebruiksvriendelijk systeem hebt waardoor mensen in-app aankopen kunnen doen. De beste systemen voelen natuurlijk aan in verhouding met de ervaring die een gebruiker krijgt door de app.

Conclusie

Zorg dat de focus ligt op een winstgevende strategie vinden die jouw doelen nastreeft, werkt op de markt en toepasbaar is voor jouw gebruikers. Wanneer de app bedoeld is om een bestaand bedrijf of merk te promoten is het verstandig om geen gebruikt te maken van de genoemde tactieken. Het bestaan van de app alleen al zal geld opleveren, omdat de klant meer manieren heeft om in contact met jouw bedrijf te komen. Welke strategie je ook implementeert zorg ervoor dat je goed let op de data en deze ook bijhoudt. Dit geld vooral om tot een juiste balans te komen bij betaalde upgrades. Wanneer je voldoende informatie/ data hebt kun je gaan testen welke strategie het beste werkt jouw jouw gebruikers en de gratis app zelf.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.