We hebben hier regelmatig klanten over de vloer die horror verhalen hebben over app bouwers die ze daarvoor geprobeerd (of soms zelfs alleen maar benaderd) hebben. In de meeste gevallen hadden ze die problemen kunnen voorkomen door de juiste vragen te stellen aan de app ontwikkelaar. Met dat in gedachte, zijn we een lijstje gaan maken van 8 vragen die je altijd zou moeten vragen voordat je een app project aangaat met een ontwikkelende partij:

1. Welke product management processen gebruiken jullie?

Agile is hier eigenlijk het beste antwoord. Je wil dat een ontwikkelaar met een agile werkwijze met je project aan de gang gaat. Tijdens het ontwikkelen van een app loop je altijd wel tegen dingen aan die er voor zorgen dat je opnieuw keuzes moet maken over hoe je verder moet gaan. Bij traditionele ontwikkeltrajecten waar de specificaties helemaal vaststaan en niet kunnen wijzigen, kun je niet het budget en de doelen van de app maximaliseren.

Wat je wilt is dat de ontwikkelaar regelmatig met je gaat zitten en de voortgang bespreekt. Tijdens elke bespreking kunnen er dingen naar boven komen die toch anders hadden moeten zijn. Als je daar meteen wijzigingen op kunt doorvoeren maak je uiteindelijk een betere app. (Glamorous Goat stuurt op wekelijkse feedback bij de meeste projecten en we werken met Asana als project management systeem).

2. Wie is de eigenaar van de code?

Sommige app ontwikkelaars bieden een kortingstarief als ze zelf de rechten tot de ontwikkelde code mogen behouden nadat het project is afgerond. Er zijn een paar redenen waarom je dit niet zou moeten willen:

  • Als je later zaken zou willen veranderen aan de app kan de ontwikkelaar je als het ware gijzelen, ze kunnen tenslotte elk tarief vragen voor aanpassingen en wijzigingen. Je kunt niet makkelijk weg bij ze.
  • Je verliest het volledige eigendom van het intellectuele eigendom (I.P.) en daarmee kun je later als je bijvoorbeeld investeerders zoekt problemen krijgen. Iedereen wil wel wat korting, maar het eigendom uit handen geven is geen goed idee.

3. Als ik niet tevreden ben over de samenwerking, hoe kan ik er dan onderuit?

Zorg ervoor dat je altijd onder het contract met de ontwikkelaar uit kunt als je niet tevreden bent over de samenwerking of als er niet voldoende voortgang geboekt wordt. Op elk moment moet je eigenaar kunnen zijn over het werk tot dan toe - inclusief designs en de code. Natuurlijk zul je dan wel nog de gemaakte uren moeten vergoeden, je kunt echter wel door met het project.

Een mislukt app project is als deze vierkante fiets

4. Hoe worden kosten en planning ingeschat voor mijn project?

Elke klant waarmee we gewerkt hebben wil weten wat de app gaat kosten en hoe lang het gaat duren. Maar de klanten die het meest succesvol zijn, begrijpen dat een goede inschatting niet kan op basis van een telefoontje van 5 minuten. Ben op je hoede als je goedkope aanbiedingen krijgt na zo’n kort telefoontje voor het ontwikkelen van jouw app. Dat soort partijen hebben misschien momenteel heel hard werk nodig, begrijpen waarschijnlijk de scope en specificaties niet en gaan zo goed als zeker geen kwalitatief werk afleveren later. Ze proberen je vroeg en snel binnen te hengelen om dan later het verschil terug te verdienen. Op de lange termijn kost dit je waarschijnlijk veel meer als er (grote) dingen moeten veranderen in je app, of erger nog het compleet opnieuw bouwen van de app. We hebben eerder andere crisis projecten overgenomen om de bovenstaande reden.

5. Welk type klanten werken jullie vaker mee?

Dit is een goede graadmeter om te bepalen of de ontwikkelaar ervaring heeft met het ontwikkelen van apps zoals die van jou. Hebben ze voorbeelden van vergelijkbare (klant gerichte) apps van bekende bedrijven? Het belangrijkste is vaak dat ze ervaring hebben met het aansluiten van complexe integraties met andere systemen via bijvoorbeeld API’s. Bijvoorbeeld van een klantgerichte app die gekoppeld zit met Facebook, Twitter of Pinterest.

6. Kan ik met drie van je voorgaande klanten praten?

Deze vraag zou je eigenlijk altijd bij elk type dienstverlener moeten stellen. Als een app ontwikkelende partij moeite heeft om drie goede referenties op te geven, is het tijd om verder te kijken. (Je mag ons er altijd om vragen.)

7. Wat zijn jullie meest succesvolle projecten en kunnen we die proberen?

Als we iemand aan willen nemen voor een rol binnen ons bedrijf, vragen we iedereen naar eerdere projecten waar ze aan gewerkt hebben en trots op zijn. Op dezelfde manier moet je ook vragen aan de potentiële app ontwikkelaar wat de projecten zijn waar ze trots op zijn. Je krijgt al snel een beter beeld van de kwaliteit en kunde op die manier. Bekijk hier onze case studies.

8. Hoe testen jullie de app?

Ga goed na hoe (en of) er getest wordt, het is belangrijk om tijdens de bouw van de app al regelmatige en geautomatiseerde tests te laten plaatsvinden. Elke fout die er tijdens de ontwikkeling uitgehaald kan worden, scheelt veel nieuw werk op het moment dat de app afgerond is. Doe geen concessies op de kwaliteit van het eindproduct.

Wil je ons vragen stellen?

Neem meteen contact op om ook ons bovenstaande vragen te stellen. We helpen je graag verder.

Er zijn nog geen reacties

Of laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.