Ondertussen al weer een paar jaar geleden in 2012 ging er opeens een nieuwe hype rond in de dating wereld en het internet. De Tinder app verscheen in de App Store. De app laat gebruikers foto’s zien van potentiële dating partners in hun omgeving. En de gebruiker kan door simpelweg te swipen naar links of rechts een keuze maken of ze de andere gebruiker ‘interessant’ vinden. Als ze elkaar beide leuk vinden, kan de app ze met elkaar in contact brengen door middel van een ingebouwd chat berichten systeem.

Tinder heeft dating apps compleet veranderd, want tot die tijd moet je vaak kiezen uit een aantal profiel instellingen. Zo moest je kiezen welke interesses, leeftijd, toekomstplannen en ga zo maar door iemand had. Met Tinder is het enige dat telt de eerste indruk.

Het is interessant voor mensen die de natuur van de mens bestuderen om te kijken hoe we door de jaren heen onze partners kiezen om mee voort te planten. Dit is vaak heel lastig om te onderzoeken, omdat er zoveel zaken meespelen in dit proces. Tinder maakt het echter veel makkelijker om het te onderzoeken, omdat er juist weinig variabelen zijn. Daar gaat dit blog bericht echter niet over. Deze week zal ik me weer verdiepen in de app om te bekijken wat er allemaal goed en minder goed gaat. Het is dus tijd voor Tinder!

User Onboarding

Ah een Facebook login ?

Wanneer je de app voor het eerst opstart kom je meteen in het scherm waar je moet kiezen welke manier je gaat inloggen. Tot mijn verbazing (maar ook eigenlijk weer niet) is het alleen mogelijk om met Facebook in te loggen. Een bewuste keuze verwacht ik hier. Het is namelijk veel makkelijker om op deze manier meteen alle gegevens van het Facebook profiel te kunnen halen. De gegevens die Tinder ophaalt bij Facebook van je profiel zijn als volgt:

  • Openbaar profiel
  • Vriendenlijst
  • E-mailadres
  • Seksuele voorkeur
  • Geboortedatum
  • Arbeidsverleden
  • Opleidingen
  • Foto’s
  • Vind-ik-leuks

Zoals je kunt zien is dat zo’n beetje alles wat je ooit op Facebook hebt gedaan. De meeste mensen zullen dit niet als een probleem zien en die gegevens maar al te graag afstaan om hun toekomstige levenspartner te vinden.

Doordat je als app-maker niet onder het vragen van toestemming bij Facebook uit kunt en alle specifieke zaken expliciet moet benoemen kan het voor sommige gebruikers toch een struikelblok zijn toegang te geven tot zoveel gegevens. Wat ze bij Tinder dan ook goed doen is het uitleggen dat ze echt nooit iets zullen posten op je tijdlijn. Dat is toch waar de meeste mensen het meest bang voor zijn. Als je zelf een app met Facebook login maakt, zorg er dan voor dat je hier goed op let. Duidelijkheid vooraf geven voorkomt mensen die afhaken in het proces.

Telefoonnummer verkrijgen

De volgende stap in de user onboarding is het verkrijgen van het telefoonnummer van de gebruiker. Dit is een hele goede stap, maar niet voor elke app relevant natuurlijk. In het geval van Tinder kan het veel extra waarde geven om een telefoonnummer van de gebruiker te hebben om in het profiel te koppelen. Je voorkomt hiermee een groot deel van de fake profielen die anders wellicht gemaakt worden. Dit is namelijk een groot probleem in de dating app wereld.

Daarnaast is het voor adverteerders heel interessant om zoveel mogelijk gegevens van een gebruiker te hebben en het (unieke) telefoonnummer is een ideale manier om alle data van verschillende gebruiker profielen mee aan elkaar te koppelen. Ben je echter nog een kleinere partij (zonder al te veel credibility) en heb je het telefoonnummer eigenlijk niet nodig, zie er dan vanaf dit te vragen. Dit stuit namelijk vaak op verzet.

Dat kan altijd later nog als je een track record hebt opgebouwd als app. De manier waarop er een sms ter verificatie gestuurd wordt werkt prima, maar hou er rekening mee dat deze service ergens ingekocht moet worden en geld kost.

Na het bevestigen van het telefoonnummer kom je in een volgend scherm waar je bedankt wordt voor het aanmaken van je nieuwe Tinder account. Na het klikken op een duidelijke knop begint je avontuur in de Tinder app.

Geld verdienen ???

Bij het binnenkomen van de app voor de eerste keer komt er meteen een popup over het scherm heen waarin heel duidelijk wordt dat het gewenst is dat je geld gaat uitgeven in de app. Hier hebben ze echt heel goed over nagedacht, want de app gratis maken zodat iedereen hem makkelijk download en dan alle leuke features betaald maken is een goede strategie. Niet altijd even leuk voor de gebruiker, maar het werkt wel heel goed.

Hier wordt dus meteen duidelijk dat je jezelf een boost kunt geven om beter op te vallen in de grote lijst met profielen in de buurt. Vooral het feit dat het weer van korte duur is en je dus na die 30 minuten een boost te hebben gehad dat vaker wil ervaren is goed bedacht.

Neem de gebruiker bij de hand ?

Als de app dan eindelijk helemaal is gestart en je bent ingelogd en aangemeld kun je beginnen met het gebruiken van de app. Op het moment dat je de eerste keer naar links of rechts swipe’t wordt er meteen gevraagd of je begrijpt wat je op dat moment doet. Dit vind ik heel goed gedaan, want de gebruiker wordt zo meteen op de hoogte gebracht van de functionaliteit zonder dat er echt iets fout kan gaan.

Vind het ook heel sterk dat hier gewoon gebruik is gemaakt van de standaard iOS design elementen. Dat helpt een beginnende gebruiker natuurlijk extra, omdat hij dat soort onderdelen wel herkent van andere apps die hij gebruikt. Het is ook altijd goed om even de Human Interface Guidelines van iOS en Android erbij te pakken bij het maken van een app.

Verdienmodel Tinder ???

Tinder heeft een heel goed verdienmodel. Daarnaast ook het voordeel dat mensen die een relatie zoeken vaak bereidt zijn daar veel geld voor te betalen. Ze zijn op zoek naar liefde en geluk. Dat is natuurlijk een van de belangrijkste dingen in het leven en dat mag dus wat kosten.

Allereerst is het zo dat je een groot aantal functies pas kunt gebruiken als je betalend Tinder gebruiker bent. Dit zijn allemaal functies die je vroeg of laat wel een keer goed uitkomen. Zo is het swipen heel gevoelig voor fouten. Je bent lekker flink aan het afwijzen en opeens zit er iemand tussen die wel heel leuk is. Maar je bent te snel en je hebt de foto al weggeveegd. Wat is er dan makkelijker dan het mogelijk maken de gebruiker die fout te laten herstellen. Via “Tinder Plus” wat voor slechts 9,99 per maand te gebruiken is.

Daarnaast is het mogelijk om jezelf voorrang te geven op anderen met de boost zoals eerder al aangegeven in de user on-boarding. Deze optie is natuurlijk perfect om gebruikers nog apart voor dingen te laten betalen ondanks dat ze al volwaardig betalend lid zijn van de app.

Een abonneetje erbij? ?

Het beste aan het verdienmodel is natuurlijk dat het in een abonnementsvorm gegoten is. Als je gewoon maandelijks betaald, kost de app je 120 euro per jaar. Echter dit geldt alleen als je onder een bepaalde leeftijd bent. Als je ouder bent kost het app abonnement het dubbele. Dat is natuurlijk een behoorlijk bedrag voor het gebruik van een app die in de basis gratis is. Natuurlijk kun je ook langer lid worden en dat heeft bij een dating app natuurlijk verdere voordelen. Het is natuurlijk de bedoeling dat je iemand vind met de app en als dat zo is heb je de app niet meer nodig. Maar doordat het voordeliger was om meteen 6 maanden een abonnement af te sluiten zit je nog 4 maanden met kosten op die manier.

Ook is het zo dat je na betaling via iOS een abonnementsvorm hebt gekozen die automatisch verlengd wordt als je niet oplet. Dat maakt dat je na een half jaar bijvoorbeeld automatisch verlengd wordt en je weer een keer die kosten maakt. Bij een app als Tinder is het gevaar dat je de app verwijderd als je iemand gevonden hebt. Na het verwijderen niet meteen het abonnement stop zet en de kosten daarna dus gewoon doorlopen. Dat is natuurlijk een goudmijn voor de ontwikkelaar!

Al met al is het verdienmodel echt een voorbeeld voor andere apps. Kijk hier zeker eens goed naar als je zelf ook een app aan het ontwikkelen bent of je hier bepaalde onderdelen van kunt gebruiken. Ook het scherm dat je ziet op het moment dat je de plus opties wilt hebben is heel slim gedaan. Je kunt namelijk de schuifjes omzetten waardoor je toch de betaalpagina te zien krijgt. Het wordt dus zo makkelijk mogelijk gemaakt de aankoop te laten plaatsvinden. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *