Het moment dat je eindelijk live kunt gaan is vaak een enorme opluchting. Het houdt in dat je eindelijk succesvol jouw ideeën voor een app gebouwd hebt en werkelijkheid hebt gemaakt. De reis is vast en zeker niet makkelijk geweest, maar het is dan uiteindelijk toch gelukt.

Je bent begonnen met een idee, hebt gekeken naar de markt en dit heeft geleid tot een app in de App Store. Nu is het moment aangebroken om met jouw app de markt te veroveren.

Maar wacht eens even. Hoe zijn we uiteindelijk tot dit punt gekomen?

Met andere woorden, wat is het verschil tussen ondernemers die hun ideeën hebben vertaald in een app in vergelijking met ondernemers die een droom hebben voor een app?

Maak gebruik van een Minimum Viable Product (MVP)

Het belangrijkste bij het ontwikkelen van een app is natuurlijk een succesvolle lancering.

Als het aankomt op tijdig, succesvol en binnen het budget lanceren van een app, heb je de meeste kans wanneer je tijd en energie steekt in een MVP. Veel geld of een erg simpel, maar doeltreffend app idee betekent is geen garantie voor succes.

Een Minimum Viable Product (MVP) is jouw geheime wapen

Laten we beginnen met enkele termen en de betekenis hiervan.
Eric Ries heeft geholpen het concept Minimum Viable Product bekend te maken. Een MVP is de versie van een app, waarmee je alle veronderstellingen die je hebt over de app en het gebruik daarvan kunt toetsen.

Het ontwikkelen en lanceren van een MVP app is haast een vorm van kunst. Het gaat er om dat je de juiste balans vindt tussen wat gebruikers nodig hebben en welke functies gebruikers uiteindelijk zouden willen hebben. Hier kan nog wel eens verschil in zitten.

3 Functies van een MVP

  • Het biedt genoeg waarde dat mensen bereidt zijn om het te gebruiken of er geld voor willen betalen na de lancering
  • Het biedt genoeg functies waardoor jouw eerste gebruikers geïnteresseerd blijven
  • Er is een feedback loop waardoor je continue kunt blijven ontwikkelen

Een MVP bevat de belangrijkste paar functies van jouw app. De functies die daadwerkelijk nodig zijn en niet alle potentiële functies die leuk zijn om erbij te hebben. Echt alleen het allerbelangrijkste mag in de MVP komen.

Niet alleen voor startups

Het ontwikkelen en lanceren van MVP’s is niet alleen exclusief voor start-ups. Grote spelers in de markt, zoals Facebook en Google maken gebruik van deze strategie.

Facebook had geen Timeline of een Marketplace toen ze voor het eerst lanceerden. Google Sheets, dat in het begin van 2007 werd gelanceerd beschikte niet over de optie om enkele cellen te bewerken. Deze functie is pas geïntroduceerd in 2015.

Zulke functies lijkt erg belangrijk en cruciaal om te hebben, maar in realiteit is het een extra optie die leuk is om te hebben. In de meeste gevallen is het geen probleem wanneer niet alles meteen in de app aanwezig is qua functionaliteit.

Als Google tijdens de lancering in 2007 wel deze optie had toegevoegd, dan zou Google Sheets er vandaag heel anders uitzien.

Bespaar op de kleintjes

Zelfs met miljoenen euro’s investeringskapitaal is het erg belangrijk om de focus te leggen bij het creëren en lanceren van een MVP. We zullen aan de hand van een fictieve muziek-streaming app bekijken waarom.

Wat is de cruciale functie waarover deze app moet beschikken? De functie die gebruikers toelaat om hun persoonlijke muziek te kunnen uploaden naar een platform waarmee andere gebruikers nieuwe muziek en artiesten kunnen ontdekken.

Extra functies

Een extra functie, naast het uploaden en beluisteren van muziek, om de app aantrekkelijker te maken voor de eerste gebruikers is er de optie om muziek op te slaan. Hiermee geef je gebruikers de optie om hun favoriete nummers later nog eens te beluisteren. Dit is alles voor de MVP.

Met deze functies kun je bijvoorbeeld binnen 10 weken jouw MVP lanceren. Wil je weten hoeveel tijd het kost om extra functies aan jouw app toe te voegen?

Voeg bijvoorbeeld drie weken toe aan de lancering, waardoor gebruikers met elkaar kunnen chatten op het platform.

Hoppa, twee weken extra, zodat het mogelijk is dat gebruikers vijf verschillende playlists kunnen maken die beschikbaar zijn voor verschillende muziekstijlen.

Nog eens twee weken, zodat een CMS admin alle muziek kan beheren die beschikbaar is in de app.

Wil je integratie met Facebook? Voeg nog eens twee weken toe aan de tijdlijn. Dit is het process en zo blijf je doorgaan met het toevoegen van functies (en dus verhogen van de doorlooptijd en kosten).

Het punt is, dat elke functie die je toevoegt aan jouw app kostbare tijd kost. Deze extra tijd zorgt ervoor dat de lancering van jouw app steeds verder wordt uitgesteld.

Zijn deze extra functies de investering waard? In de meeste gevallen wel. Het probleem is echter dat deze extra functies niet de prioriteit hebben, wanneer je jouw app wilt lanceren in de App Store.

Ontwikkel jouw MVP nu en lanceer nu. Als je er toch voor kiest om drie of vier extra functies toe te voegen aan jouw app zul je zien dat de concurrentie je voor zijn, of dat de kosten verder oplopen zonder zeker te weten of het een succes gaat worden.

Valideren

Lanceer jouw MVP, zorg voor een feedback loop in de applicatie en monitor deze feedback op regelmatige basis.

Maak gebruik van A/B split testing. Dit is een methode waarbij je resultaten vergelijkt die zijn gegenereerd op basis van het veranderen van een enkele variabele in jouw app. Op deze manier kun je bepalen welke verandering voor meer succes zorgt.
Een voorbeeld hiervan is om voor de “Contactgegevens” pagina gebruik te maken van een vrouwelijke hand of een mannelijke hand die een iPhone vast heeft. Als de vrouwelijke hand meer kliks krijgt, is dit de beste optie voor jouw app.

Je kunt enkele weken de tijd nemen om over deze design verandering na te denken, maar het is beter om de verandering toe te passen op basis van de feedback die je krijgt van echte data die afkomstig is van jouw gebruikers.

Dit is een voorbeeld waarom het waardevol is om een Minimum Viable Product (MVP) te ontwikkelen en direct te lanceren. Je krijgt feedback van gebruikers en je hoeft daardoor niet weken of maanden te speculeren over design elementen en ontwikkeling.

Verlies de focus niet

Tijdens het design process is het erg opwindend om jouw app eindelijk vorm te zien krijgen. Eindelijk wordt jouw idee gevormd tot een tastbaar product.

Helaas is dit ook het moment, dat er een overvloed aan ideeën is. Jij en je team zullen verschillende vragen stellen. “Wat als gebruikers het volgende kunnen doen?”, “Zullen we deze functie niet toevoegen?” en “Hoelang zou het duren, voordat de verandering plaatsvindt?” Als dit de realiteit is begeef je jezelf op glad ijs.

Waarom? Dit is precies het moment wanneer er geen focus meer is op het lanceren van de MVP. Hierdoor verlies je het potentieel om feedback van echte gebruikers te ontvangen.

Natuurlijk zijn deze functies waardevol voor jouw gebruikers, maar alleen niet op dit moment. Deze extra functies zorgen ervoor dat jouw app vertraging oploopt en de kosten omhoog knallen.

Het is cruciaal dat je erg goed blijft opletten, wanneer je bij de lancering datum aankomt. Je moet zelf-discipline hebben om extra functies voor nu aan de kant te zetten. Deze kunnen later worden toegevoegd, wanneer de app eenmaal gelanceerd (en succesvol) is.

Het is erg belangrijk dat je de MVP strategie begrijpt en constant op je hoede bent om deze tactiek toe te passen op jouw product.

Behoud je focus, concentreer op de lancering en ga later verbeteringen in toekomstige updates doorvoeren.

Richt je op de gebruikers!

Vaak wordt vergeten dat jij en jouw team niet de daadwerkelijk gebruikers zijn van een app. Wat jij en jouw team belangrijk vinden hoeft niet te betekenen dat de uiteindelijke gebruikers hier hetzelfde over denken.

Van de vele verschillende mogelijkheden hoe je een app kunt design-en is de ideale strategie om een User-Centred Design aanpak aan te houden.

Nogmaals, wat is de enige manier om concrete data te verzamelen of jou app voldoet aan de vereisten van jouw gebruikers? Jouw app zo snel mogelijk lanceren in de App store en feedback van deze gebruikers verzamelen dus.

Een complexe app kan sneller lanceren met meer success wanneer de focus ligt op de MVP strategy. In Tegenstelling tot een simpele app waarvan de ontwikkelaars snel worden afgeleid door nieuwe functies, kleurverandering en de grootte van knoppen.

Wanneer je vast komt te zitten met het design in de ontwikkelingsfase is het gevaar dat je langer de tijd nodig hebt om jouw app daadwerkelijk te kunnen lanceren.

Hoe blijf je gefocust tijdens de MVP

Het succes bepalen van de designs en de ontwikkelingsfase van nieuwe apps is erg lastig.

Vele variabelen hebben invloed op deze fase. Denk hierbij haan de technologische complexiteiten en de hoeveelheid bugs die worden ontdekt.

Het punt is dat de meest succesvolle design-en ontwikkelingsfases worden geleid door iemand die oog heeft op de MVP en hun app zo snel mogelijk willen lanceren op de markt.

Of je nu bezig bent met een Android app, SaaS applicatie of iPhone app, vijf belangrijke tips bij het lanceren van jouw MVP product zijn:

Tips!

  1. Focus op jouw doel. Heb je een specifiek idee voor een app? Fantastisch! Bepaal de scope van jouw MVP en zorg dat het product ontwikkeld wordt.
  2. Wordt niet afgeleid. Wanneer jouw app tot leven komt tijdens het design process is het makkelijk om afgeleid te worden door nieuwe ideeën. Stop hiermee! Vermijd de verleiding en zorg ervoor dat je alleen de functies toepast die noodzakelijk zijn. Extra functies kunnen altijd later nog worden toegevoegd.
  3. Begin met programmeren. Hoe langer jouw app in de ontwikkelingsfase blijft hangen betekent dat de mogelijkheid om echte feedback van gebruikers te ontvangen niet wordt benut. Zorg voor een simpel product met alleen de echte noodzakelijke functies.
  4. Lanceer jouw app in de App Store. Echte gebruikers beoordelen jouw app. Dit zijn feiten waar je niet omheen kunt. Natuurlijk is het noodzakelijk dat je een sterke basis hebt voor een app, maar het is niet nodig om over elke functie te beschikken zodat gebruikers gebruik willen maken van jouw app. Het is belangrijk dat jouw app een oplossing biedt voor een probleem die gebruikers hebben. Zorg er dus voor dat jouw app wordt gelanceerd en zie wat er gebeurt.
  5. Wanneer eindelijk het moment aan komt wanneer gebruikers schreeuwen om bepaalde functies is het moment dat je nieuwe functies toevoegt. Als bijvoorbeeld na de lancering van jouw MVP 1000 echte gebruikers jouw app hebben gevalideerd en verbeteringen willen zien in jouw app moet je hier naar luisteren. Op deze manier zorg je ervoor dat je daadwerkelijk functies toevoegt waar jouw gebruikers om vragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *