“Over twee weken moet je het product presenteren tijdens onze interne review”.

Geen probleem toch? Laten we eerlijk wezen, er is niets meer stressvol dan jouw product presenteren of verdedigen. Speciaal voor jouw baas of misschien zelfs erger de baas van het bedrijf zelf.

Afhankelijk hoe de presentatie gaat kan dit consequenties hebben. Zo kan het budget, het aantal beschikbare teamleden en zelfvertrouwen in gevaar komen. De toekomst van jouw team ligt letterlijk in de presentatie die jij geeft.

Helaas is er geen uitweg mogelijk of je nu de productmanager, UX onderzoeker of een ontwerper bent. Het product presenteren is een vaardigheid die niets te maken heeft met enquêtes of wireframes.

Je voegt misschien wel de meeste waarde toe aan een bedrijf als persoon, maar als je niet overtuigend jouw product kunt presenteren zal dit jouw carrière nadelig beïnvloeden.

Het is niet mijn taak

Laten we er vanuit gaan dat je erg goed bent in wat je doet. Je behaalt alle doelstellingen, stelt roadmaps op en streeft deadlines na. Kortom een betere werknemer is er niet. Je gaat ervan uit dat jouw werk wordt beoordeeld op executie en het verbeteren van metrics. Het werk dat geleverd wordt, spreekt voor zichzelf. Helaas is dit niet de werkelijkheid. Reality check:

  • Data spreekt niet voor zich
  • Het product spreekt niet voor zich
  • Het ontwerp spreekt niet voor zich
  • Onderzoek spreekt niet voor zich
  • Een idee spreekt niet voor zich

Iedereen heeft zijn eigen interpretatie en daarom is het belangrijk om goed te zijn in het presenteren van jouw product.

Waarom? Niet iedereen in het bedrijf heeft dezelfde ideeën of werkt in dezelfde omgeving waar jij in zit. In tegenstelling hebben zij hun eigen problemen die hun aandacht nodig heeft.

Mensen kopen niet een product, maar kopen een product om het verhaal dat erbij hoort.

Verbeter jouw overtuigingskracht

Hoe je jouw product kunt presenteren heeft invloed op hoe overtuigend je over komt. In de wereld van technologie zijn er maar weinig met kennis om mensen te beïnvloeden en overtuigen. Er staat zelfs meer op het spel als je een project met een hoog risico moet presenteren.

Zelfs met de beste plannen gaat niet altijd alles op de manier die jij wil. Wat vanzelfsprekend is voor jou, is waarschijnlijk niet zo duidelijk voor andere mensen. Dus wat kun je doen om jouw product beter te kunnen presenteren als je geen vlotte babbel hebt? Hier volgen 5 tips zodat jij de controle hebt over de volgende productpresentatie.

product presenteren 5 tips

5 tips voor jouw volgende productpresentatie

Als je een interne presentatie maakt ga er dan vanuit dat jouw publiek minder weet dan ze willen toegeven. Het publiek is waarschijnlijk niet op de hoogte van de zelfde afkortingen die voor jouw als vanzelfsprekend zijn en denken niet aan het grote plaatje. Om deze reden is het belangrijk dat jij iedereen op een motiverende en overtuigende manier kunt vertellen waar het project staat.

Verandering

Een verhaal bestaat niet zonder verandering. Verandering is juist wat een verhaal interessant maakt. Besteed dus aandacht aan de context wat er verandert. Zoom uit en leg uit hoe een bepaalde verandering jouw markt of industrie beïnvloed. Leg vervolgens uit hoe dit zorgt voor een nieuwe kans die er eerder niet was. Zorg dat je deze verandering overtuigend vertelt, zodat je jouw projectplan hierop kan aanpassen.

Emoties

Emotie geeft kracht aan een goed verhaal. Dit zorgt ervoor dat mensen empathie krijgen voor het project. Om mensen iets te laten voelen voor het project is het belangrijk om het probleem menselijk te maken. Omschrijf de gebruiker of klant en wat zij nodig hebben. Zorg dat je overtuigend overkomt, zodat jouw publiek begrijpt waar de gebruikers vandaan komen.

Valideer data

Voor een sterk argument is het belangrijk om bewijs te tonen in de vorm van cijfers dat jouw team de goede richting in gaat. Deze cijfers moeten aantonen hoe een bepaalde verandering ervoor zorgt dat jouw gebruikers probleem wordt opgelost. Het komt vaak voor dat een product gepresenteerd wordt zonder dat er een context of emotionele lading is bij het publiek. Probeer deze fouten te allen tijde te voorkomen.

Verwachtingen

Tijdens het presenteren van een product kan je meer vragen hebben dan antwoorden. Presenteer daarom niet zonder zelfvertrouwen. Als er toch belangrijke vragen zijn waar je geen antwoord op hebt wees dan eerlijk met het publiek. Zorg ervoor dat je het publiek vertelt op welke manieren je antwoord gaat krijgen op deze vragen. Op deze manier zal het publiek minder streng zijn.

Maak het persoonlijk

Ga op zoek naar een persoonlijke link tussen jou en het product, onderzoek of ontwerp. Dit kan iets zijn over jouw kinderen of een anekdote over jezelf dat ooit is gebeurd. Het verhaal kan niet zonder de verteller, dus zorg ervoor dat jouw publiek overtuigd is dat je zelf achter het product staat.

Onthoud dat als je jouw verhaal niet vertelt iemand anders dit voor je zal doen. Leren hoe je een product beter kunt presenteren is een belangrijke vaardigheid voor jouw carrière. Het goede nieuws is dat het nooit te laat is om deze vaardigheid te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *