tips voor productmanagement

Stappenplan en tips voor productmanagement

Productmanagement is lastig te beschrijven en definiëren. Verschillende manieren zijn mogelijk om productmanagement op de juiste manier te doen. Tegelijkertijd is ervaring een groot onderdeel van het proces. Dit geldt nog meer voor een productmanager van apps. Deze positie bestaat nog niet zo lang.

Succesvolle productmanagers hebben verschillende achtergronden. Hun vaardigheden kunnen zich meer richten op zowel de creatieve als de technische kant. Aangezien productmanagement voor apps nog niet zolang bestaat is de beschikbare kennis gering. In dit artikel zullen we naar 39 tips kijken, zodat jij productmanagement beter kunt uitvoeren en features van jouw app kunt verbeteren. Om het makkelijker te maken is het stuk onderverdeeld in verschillende delen. Hierdoor kan je gelijk doorgaan naar wat meest relevant voor jouw situatie is.

Voordat feature/ app development begint

1. Identificeer de marktruimte voor jouw app

Zorg ervoor dat je een idee hebt hoe jouw app of features zichzelf onderscheiden van andere apps. Blue Ocean Strategy (BOS) is een tool om uit te zoeken welk gedeelte van de app markt weinig concurrentie heeft.

2. Schrijf de belangrijkste features op

Nadat je jouw BOS analyse hebt uitgevoerd kun je kijken naar wat de belangrijkste features moeten zijn voor jouw app. Maak hierbij een onderscheid in: belangrijk, leuk om te hebben en features voor de toekomst. Voor jouw app versie v1.0 is het cruciaal om te richten op de belangrijkste features, zodat je op het juiste pad blijft.

3. Identificeer de juiste teamleden

Afhankelijk van de features van de app moet je zorgen voor de juiste mensen. Naast kennis van bepaalde features moet je letten op de kennis van bepaalde platformen en passie.

4. Bespreek wat de app of feature inhoudt

Voordat je start met een nieuwe app of feature is het verstandig om met alle teamleden te praten. Tijdens deze meeting kunnen de benodigde materialen, het tijdschema en belangrijkste features die nodig zijn worden besproken.

5. Houd jouw app filosofie in gedachten

Wees niet alleen tactisch. Houd in gedachten wat het doel is van jouw app, wie maakt er gebruik van en waarom jouw app fantastisch is. Dit is vooral belangrijk tijdens het eerste gesprek, maar zou onderdeel moeten zijn van alle meetings.

6. Start jouw app of feature ontdekkingsproces

Start met ideevorming, gebruikersonderzoek en het vaststellen waar de waarde van jouw feature of app ligt. Een app discovery kickstart kan hierbij helpen jouw BOS analyse te bevestigen of vast te stellen welke punten verbeterd kunnen worden.

7. Start met het ontwerp van de app of feature

De resultaten van jouw ontdekkingsprocess zullen helpen jouw prioriteiten beter vast te leggen. Gebruikerservaring (UX) en het visueel ontwerp team krijgen hierdoor een beter beeld waar zij zich op kunnen richten.

8. Ontwikkelingskosten

Gebruik het ontwerp en plaats deze in een interactieve app prototype tool zoals Marvel. Maak hiervan gebruik om een schatting te maken van de ontwikkelingskosten. Alle taken moeten worden aangemaakt en een schatting van de kosten moet worden toegewezen gedurende de tijdlijn van het totale project.

9. Vergelijk met andere projecten

Zorg ervoor dat jouw nieuwe app, feature of projectkosten in lijn zijn met andere projecten uit het verleden. Maak gebruik van jouw ervaring om er voor te zorgen dat de kosteninschatting zo accuraat mogelijk is.

10. Vind manieren om de scope te verkleinen

De scope van een project verkleinen tijdens het begin zorgt ervoor dat je jouw app of feature sneller kunt ontwikkelen. Als je niet goed plant zal dit ertoe leiden dat je de deadline niet haalt.

Gedurende feature/ app development

11. Zorg voor de benodigde tools

Zorg voor de juiste tools. Het is handig om verschillende tools te hebben voor projectmanagement taken zoals Trello en Pivotal Tracker voor ontwikkelingstaken.

12. Begin met de eerste taken

Start om jouw tools te voorzien van de eerste taken die moeten worden uitgevoerd. Deze taken kunnen uiteenlopen van operationeel tot marketing.

13. Begin met de moeilijkste app features

Laat de moeilijkste taken niet tot het einde wachten. Begin met een aantal ingewikkelde taken, zodat onvoorziene risico’s de deadline niet kunnen beïnvloeden.

14. Plan een wekelijkse status meeting

Gedurende de week kan je met jouw team communiceren door middel van jouw toolset. Het is daarnaast belangrijk om op zijn minst een keer per week met elkaar er voor te gaan zitten. Hierdoor wordt voor iedereen duidelijk waar de prioriteit ligt en welke werkzaamheden moeten worden verricht.

15. Maak gebruik van een branching model

Kies een standaard git branching model en zorg ervoor dat je dit model aanhoudt. Vaak houdt dit in dat je bijvoorbeeld features branches en reguliere branches hebt. Daarnaast kun je terugvallen op de master branch.

16. Probeer zo snel mogelijk momentum te creëren

Er bestaat niets erger dan een nieuwe app of feature die geen momentum behaald. Priorteer de backlog en richt op taken die voor groei zorgen in het begin proces.

17. Zorg voor continue integratie om problemen te voorkomen

Continue integratie helpt om problemen die zich later kunnen voordoen op te sporen. Hierdoor kunnen er problemen naar voren komen die het project in gevaar kunnen brengen.

18. Pas het project continu aan

Normaal gesproken kan je een project na 2 tot 4 weken gaan verspreiden. Probeer daarnaast wekelijks iets nieuws uit te brengen tijdens het ontwikkelingsproces. Vaker een release uitvoeren zal veel helpen later in het proces.

19. Besteed aandacht aan feedback

Met een tool als Instabug kun je feedback bijhouden na elke release van het project gedurende het ontwikkelingsproces. Integreer deze feedback met jouw development tool. Splits de feedback vervolgens uit in: feature ideeën, bugs en vergelijkbare items.

20. Zorg dat alle onderdelen in de backlog een schatting hebben

Laat nooit een ontwikkelingstaak open staan in de backlog, tenzij er een schatting is. Als je dit niet aanhoudt is het moeilijk om een deadline op te zetten. Met meer taken die worden toegevoegd is het lastig een tijdlijn op te stellen.

21. Houd de ontwikkelingssnelheid bij

Houd bij hoe snel jouw team verschillende taken kan verwerken, welke taken het moeilijkst zijn en hoe de voortgang verschilt per taak.

22. Behoud een balans tussen lange en korte-termijn doelen

Teamleden kunnen overweldigd raken door al het werk dat moet worden gedaan. Geef duidelijkheid over prioriteiten, maar blijf het grotere geheel in zicht houden zodat de deadline niet in gevaar komt.

23. Bekijk de roadmap minimaal een keer per maand

De roadmap van een app verandert continu. Updates vinden regelmatig plaats en nieuwe ideeën worden bedacht. Zorg ervoor dat deze minimaal een keer per maand wordt doorgelopen. Doe dit individueel als projectmanager en gezamenlijk als team.

24. Bereid jouw app store listing voor

Wanneer jouw app klaar is voor het grote publiek, wil je deze direct lanceren. Hoe eerder van te voren jouw beta of app store listing wordt voorbereid des te beter.

25. Begin marketing voor de lancering

Je moet nadenken over marketing ruim voordat jouw app wordt gelanceerd. Op deze manier zorg je ervoor dat initiële marketing doelen worden behaald en het helpt met het testen van de app.

26. Vergroot jouw testgroep

Start met het testen van een app of feature met de mensen die aan het project werken. Geleidelijk breidt je deze groep uit met: familie, vrienden, collega’s, stakeholders en tenslotte externe testers.

27. Maak een quality assurance (QA) plan

Veel problemen kunnen worden gevonden met behulp van een standaard QA plan. De onderdelen in jouw QA plan zullen afhankelijk zijn van het soort app/ feature dat je ontwikkelt en of het een update of compleet nieuwe app is.

28. Laat iemand het werk beoordelen

Laat jouw UX en visueel ontwerp team kijken naar de app. Op deze manier kan worden bekeken of de visie op de juiste manier is geïmplementeerd. Als de mogelijkheid bestaat laat dan iemand met een frisse blik het werk beoordelen.

29. Voer een laatste check voor het lanceren

Op het moment dat je denkt alles te hebben gehad, ben je vast iets vergeten. Maak daarom gebruik van een checklist wanneer je jouw app lanceert op de app store. Het is waarschijnlijk dat je tegen een aantal problemen oploopt.

30. Wees niet verrast wanneer de app lanceert

Het doel van al deze processen is om het risico verrast te worden te verkleinen tijdens de app lancering. In het beste geval heb je een idee of weet je wat problemen kunnen zijn.

Na de lancering van jouw feature of app

31. Houd continu gebruikers feedback bij

Zorg ervoor dat je continu: social media, jouw inbox, app store reviews en vergelijkbare kanalen in de gaten houdt na de lancering. Probeer patronen en problemen te vinden die vergelijkbaar zijn tussen de verschillende kanalen. Gebruik deze informatie om prioriteiten te stellen voor aankomende releases.

32. Bereid een bug-fixing update voor

Het aantal support aanvragen, kritiek op social media en lage reviews in de app store kun je drastisch verminderen door een bug-fixing update 2-3 dagen na jouw grote lancering uit te brengen.

33. Reageer snel op gebruikers

Naast social media en e-mail bieden Apple en Google andere manieren aan om in contact te komen met jouw gebruikers. Ga met jouw gebruikers in gesprek en toon aan dat je naar ze luistert. Probeer kort en krachtig te antwoorden.

34. Houd documentatie bij

Een andere manier om jouw taken voor app support te verminderen is om continu jouw knowledge base en andere gebruikers georiënteerde documenten bij te houden. Producten zoals HelpScout maken het makkelijk om nieuwe acties toe te voegen of aan te passen.

35. Zorg voor proactieve diagnoses

Om server performance, crashes en app store reviews bij te houden moet je gebruik maken van proactieve diagnose tools. Hiermee kun je potentiële problemen voorkomen. Hierbij kun je denken aan: appFiguresAppbotCrashlytics of New Relic.

36. Houd belangrijke statistieken bij

Hopelijk heb je samen met jouw team belangrijke key performance indicatoren gedefinieerd voordat de app gelanceerd werd in de app store. Nu wordt het tijd om met deze data jouw volgende update voor te bereiden. Wanneer deze performance indicatoren nog niet zijn opgesteld moet je dit direct gaan doen.

37. Update de roadmap

Zoals besproken moet de roadmap minimaal een keer per maand worden geüpdatet. Zorg ervoor dat ideeën en feedback waar vraag naar is wordt geprioriteerd.

38. Vraag experts de app te bekijken

Teamleden die niet bezig zijn geweest met deze app kunnen een frisse blik wenden op de app of feature. Vraag of ze de app kunnen reviewen of de features en updates kunnen testen. Mensen uit dezelfde industrie zijn wellicht bereid te helpen.

39. Zorg voor updates

De meest succesvolle teams brengen een update 1 – 4 keer per maand uit. Dit zijn niet allemaal nieuwe feature releases. Een mix van updates, features en het verwijderen van bugs zorgen voor een juiste balans.

Conclusie

De industrie is erg veranderd in vergelijking met 10 jaar geleden. Op dit moment zijn er veel meer middelen en tools waarvan gebruik kan worden gemaakt die afkomstig zijn van Apple en Google. Deze tools kunnen processen standaardiseren en zorgen ervoor dat meer mensen een app kunnen ontwikkelen. Ondanks deze verbeteringen blijft veel kennis omtrent app productmanagement hangen bij organisaties of ervaren app productmanagers.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.