Hoe vaak heb jij jouw concurrenten (dus de competitie) bestudeerd? Hiermee bedoel ik dan ook echt bestuderen?

Dit onderdeel heb je vast vaak genoeg van je af geschoven, omdat je denkt dat het te veel tijd kost en de moeite niet waard is. In dit bericht laat ik zien waarom het absoluut noodzakelijk is om de competitie te bestuderen als je een succesvolle app wilt lanceren.

We zullen kijken naar een aantal tools en shortcuts waarvan je gebruik kan maken om het lanceren van een succesvolle app makkelijker te maken. De meeste van deze strategieën werken voor zowel de App Store als de Google Play Store. Een aantal daarentegen zijn store specifiek.

Kenmerken die de competitie moet toevoegen (of verwijderen)

Het is erg makkelijk voor app ontwikkelaars om te enthousiast te worden over bepaalde kenmerken van hun eigen app. Hiermee moet worden opgepast, aangezien er een groot verschil is tussen wat jij denkt dat goed werkt en wat jouw gebruikers daadwerkelijk willen.

Dus voordat je een nieuw onderdeel gaat lanceren de volgende keer, moet je zeker zijn dat je markt onderzoek hebt uitgevoerd om te begrijpen wat mensen echt willen. Dit kan je doen door een vragenlijst te sturen naar je eigen gebruikers. Daarnaast kan je ook reviews van de concurrentie bekijken.

Het mooie hiervan is, is dat je gratis reviews van de App en Play store kunt bekijken. Hou er wel rekening mee dat dit vaak veel tijd kost. Een alternatief is om een tool te gebruiken, zoals “Review Analysis” om naar bepaalde keywords te zoeken in reviews om deze informatie te vinden.

Bijvoorbeeld: als je opzoek bent naar kenmerken van een app die mensen fantastisch vinden kun je een keyword search doen naar: “cool”, “beste” of “uitstekend”.

Op deze manier kun je waardevolle informatie verzamelen. Een review in een concurrerende app, kan vertellen dat gamers niet graag wachten op nieuwe in-game resources. Dit kan ervoor zorgen dat gebruikers deze games niet lang achter elkaar zullen gebruiken.
Zorg er dus voor dat je geen nieuwe zaken implementeert die gebruikers niet leuk vinden. Op deze manier kun je honderden uren besparen op ontwikkelkosten.

Bugs

Behalve dat je naar zaken zoekt waar gebruikers tevreden mee zijn, kan je ook zoeken naar bugs. Dit kun je doen door te zoeken op “crash” of “bugs”. Hierdoor kun je inzicht krijgen met welke onderdelen mensen problemen hebben in de concurrerende app.

Google Play Backlinks

Zoals je waarschijnlijk weet zijn backlinks een belangrijk onderdeel van app ranking in de Google Play Store en het internet. Je hebt dus een plan nodig om het aantal backlinks van betrouwbare websites op te bouwen.

In plaats van zelf een nieuw plan opstellen is het veel makkelijker om te kijken wat de competitie doet. Je kunt hiervoor een website gebruiken, zoals: “Open Site Explore” om uit te zoeken welke pagina’s linken naar jouw Google Play Store pagina.

Je zal waarschijnlijk niet direct backlinks krijgen op grote websites, maar minder bekende kunnen toch van grote waarde zijn. Een beetje onderzoek kan hierbij helpen.

Uiteindelijk heb je een bekende website nodig die naar jouw app linkt om echt bekend te kunnen worden.

Welke SDK’s worden gebruikt?

Dit onderdeel is meer technisch, maar als je wilt uitzoeken welke technologie een app gebruikt, kun je gebruik maken van een website zoals: “Mighty Signal”. De gratis versie geeft je een gedeeltelijke lijst van geïnstalleerde en verwijderde SDKs.

Voor minder complexe apps kan dit genoeg zijn om te begrijpen wat de concurrentie doet. Op deze manier kun je vergelijkbare elementen implementeren in jouw eigen app.

Gebruik dezelfde keywords

Het is vanzelfsprekend dat je jouw competitie bestudeerd en onderzoekt welke keywords zij gebruiken. Je bent natuurlijk op zoek naar keywords die goed passen bouw jouw app. Denk hierbij aan keywords die: een hoge mate van download intent hebben, weinig competitie en hoge zoek volumes. Het liefst in deze volgorde en probeer per keyword duidelijke notities aan te maken en gegevens te verzamelen.

Downloads en omzet

Een andere belangrijk meetpunt is om te begrijpen hoeveel downloads een app ongeveer heeft en de omzet die hierbij gemaakt wordt. Aangezien deze data privé is, kun je vaak niet de exacte cijfers achterhalen.

Met schatten kun je redelijk dicht in de buurt komen. Wanneer je deze informatie tot jouw beschikking hebt zal dit een idee geven omtrent jouw doelstellingen.

DAU/MAU

Dagelijkse Actieve Users en Maandelijkse Actieve Users is een belangrijk meetpunt voor een app. Veel van de top game bedrijven gebruiken dit om te zien of het waard is om door te blijven gaan met de game of niet.

Deze informatie is geschat, maar als je denkt dat een van de competitie een marktleider is en de nummers zeggen iets anders. Dan heb je jezelf veel tijd bespaard door niet de verkeerde concurrent te bestuderen.

Gebruikers locatie

Wanneer je weet waar gebruikers gebruik maken van je app is een goede manier om het aantal gebruikers te verhogen. Wat is echte de beste plaats om hier mee te beginnen?

Dat ligt allemaal aan het soort app en waar mensen het meest waarschijnlijk gebruik maken van de app. De competitie kan je hierbij ook helpen.

De beste manier om uit te zoeken hoeveel gebruikers een app heeft in een bepaald land is om te kijken naar het aantal reviews van een app. Als de competitie een hoop gebruikers heeft in een bepaald land, dan is dit vaak het beste land om mee te beginnen. Deze apps zijn inmiddels al getest in deze markt.

Het enige wat je dan moet doen is hun voorbeeld volgen.

Natuurlijk is dit geen garantie dat in deze landen jouw app succesvol gaat zijn, maar het geeft wel een startpunt.

Betaalde advertenties

Groeit de competitie op een natuurlijke wijze of spenderen ze veel geld aan advertenties? Er zijn een aantal manieren op dit uit te zoeken.

Je kunt starten met het bezoeken van hun website. Vervolgens zoek je uit of advertenties van deze app jouw volgen op Facebook of Google Adwords. Een simpele Google search of app store search voor vergelijkbare keywords zullen ook advertenties van jouw competitie naar voren laten komen.

Het bestuderen van deze advertenties zullen een idee geven hoe je jouw eigen app op de markt moet brengen. Daarnaast zal je een idee krijgen hoeveel geld er wordt uitgegeven aan advertenties en voor welke keywords ze ranken.

Social Media Shares

Het volgende wat je wilt weten is hoeveel social media interactie de competitie heeft. Als de competitie al een website heeft kan je gebruik maken van “Buzzsumo” om te zien hoeveel gedeelde content de website heeft.

Vervolgens kun je vergelijkbare content creëren, maar een eigen wending er aan geven.

Wanneer je zoekt naar uber.com is de meeste gedeelde content niet afkomstig in het Engels. Misschien moet je er ook aan denken om jouw bij de app behorende website te lokaliseren.

Nieuwe Aankondigingen

De volgende stap is om ervoor te zorgen dat je op de hoogte bent wat de competitie uitvoert. Hier zijn twee makkelijke manieren voor:

Google Alerts

Google alerts is een van de makkelijkste manieren om nieuwe informatie over de competitie in jouw inbox te ontvangen. Het scheelt een hoop tijd en je zult versteld staan van de informatie die Alerts voor je vinden.

Wanneer je een alert opstelt, moet je er wel zeker van zijn dat je de juiste zoekfuncties invoert. Zorg bij het invoeren van de naam van de competitie om de naam in aanhalingstekens te zetten voor betere resultaten.

Twitter

Door gebruik te maken van Twitter kan je een lijst opstellen om de competitie te volgen. Dit kan natuurlijk wel alleen als deze ook om twitter aanwezig zijn.

De makkelijkste manier een Twitter te volgens is met “Hootsuite”. Je kan een lijst opstellen in Twitter of met gebruik van Hootsuite.

Conclusie

Maak gebruik van alle bovengenoemde strategieën om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over jouw competitie. Je komt misschien zelfs wel informatie tegen waar zelfs de ontwikkelaar van de app nog niet op de hoogte is.

Als je begrijpt wat werkt voor andere apps kan dit potentiële strategieën opleveren die je kunt implementeren. Weet waar andere apps zwak zijn, zodat jouw app beter is dan de competitie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *