App laten maken
Vorige artikel

Meer app installs door middel van Facebook Ads

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Facebook is gigantisch, met name de mobiele sector

Een paar maanden geleden behaalde Facebook meer dan een miljard dagelijks actieve gebruikers. Door de jaren heen is Facebook een grote speler in het app marketing kanaal geworden. Het is dus niet verrassend dat er veel winst valt te behalen met app installaties.

Met meer dan twee miljard apps in the App Store is de competitie genadeloos. Dit heeft er toe geleid dat veel developers het succes van hun apps willen vergroten door middel van betaalde kanalen, zoals Facebook Ads.

Het lanceren van een Facebook ads campagne kan de beste beslissing ooit zijn en kan tot positieve resultaten leiden. Aan de andere kant, wanneer de campagne niet goed wordt uitgevoerd, kunnen de kosten van een campagne verloren gaan.

Hier volgt een handleiding om ervoor te zorgen dat jij op de goede manier aan de slag kunt gaan met een Facebook campagne.

Wat moet je weten om op Facebook ads te kunnen gebruiken

Voordat je besluit om te investeren in Facebook ads moet je de volgende punten begrijpen. Facebook is het grootste platform voor app marketing. Dit houd in dat Facebook enorm zijn best heeft gedaan om in deze snelgroeiende markt aan de top te komen. Facebook investeert veel om voor de beste features te kunnen zorgen.

Deze features kunnen variëren van doelgerichte targeting opties tot een reeks van ads. Kortom app developers kunnen veel bereiken door Facebook ads. Dit kan leiden tot: meer installaties, meer interactie, betere retention rates en zelfs hogere rankings in de App Store.

Targeting

Een van de coolste features op Facebook ads is de Custom en Lookalike Audience. Custom audience houdt in dat je makkelijk de emailadressen van jouw bestaande gebruikers kunt uploaden en kunt targeten met jouw ads. Dit is een fantastische feature wanneer je als doel hebt: retention en interactie.

Vervolgens kan je ook een Lookalike Audience creëren. Hiermee kan je mensen targeten die gelijk zijn aan jouw huidige gebruikers. De hoeveelheid data die Facebook beschikbaar heeft over zijn gebruikers is angstaanjagend. Het is dus niet moeilijk om te begrijpen hoe Facebook profielen kan matchen met de profielen van jouw huidige gebruikers.
Onlangs heeft Facebook ads een nieuwe feature geïntroduceerd, Audience Network. Deze optie geeft de mogelijkheid om gebruikers te targeten buiten Facebook en Facebook apps om. Je kunt hierdoor gebruikers benaderen van andere apps en mobiele websites zoals: Shazam, Kardashian games enHuffPost. Dit is allemaal mogelijk door gebruik te maken van dezelfde targeting opties.

Verschillende soorten ads

Er is een reeks aan opties beschikbaar op Facebook met betrekking tot advertenties. De twee belangrijkste die je moet weten als app developer zijn: App Installs en Engagement Ads.
App Installs: Deze advertenties zorgen voor meer installaties. Wanneer een gebruiker op de advertentie klikt wordt deze doorverwezen naar de App Store page.
Engagements Ads: Deze ads proberen jouw interactie en retention rates te verhogen. Dit wordt behaald door gebruikers een bepaalde keuze te geven, zoals winkelen of luisteren naar een liedje. Je kunt de targeting opties bepalen door naar de ‘Install State Section’ te gaan of door naar ‘create a custom audience to segment them’ te gaan.
De eerste optie kan gebruikt worden om de download rates te verbeteren. Engagements Ads kunnen gebruikt worden om mensen terug te halen om jouw app weer te gebruiken. Beide zijn erg belangrijk.

Natuurlijk heb je eerst gebruikers nodig. De focus zou moeten liggen om gebruikers bij je te houden. Op dit moment worden 77% van de apps binnen drie dagen nadat de apps zijn geïnstalleerd niet meer gebruikt. Over een periode van 90 dagen loopt dit percentage zelfs op tot 95%.

In de ideale situatie wil je beide targets (App Installs en Engagement) behalen door middel van jouw campagnes.

Bepaal jouw doelstelling

Zonder een duidelijke doelstelling is het haast onmogelijk om de vooruitgang te bepalen. Dus nog voordat je geld uit gaat geven is het belangrijk om te bepalen wat je wilt bereiken. Facebook biedt verschillende mogelijkheden aan.

Zoals je kunt zien, zijn er verschillende soorten campagnes die je kunt starten. Ben je opzoek naar event marketing of online lead generation? De eerste vraag die jij jezelf moet stellen is: “Hoe ga jij jouw app op de markt plaatsen?” Natuurlijk kan je hiervoor een agency inschakelen, maar dat is onnodig. Lees verder en ik zal je door het proces heen loodsen om het zelf te kunnen doen.

Voor het gemak zal de nadruk liggen op app installs en engagement ads.

De eerste keer

Wanneer je voor de eerste keer gebruik gaat maken van de Facebook advertiser heb je waarschijnlijk voor ogen dat je een gigantische ROI gaat behalen. Deze doelstelling moet je vergeten. Deze fout wordt door bijna iedereen gemaakt.

Een belangrijk punt dat top adverteerders met elkaar in gemeen hebben, is dat zij met hun eerste advertentie break even proberen te spelen. Dit is te danken aan het feit dat de meeste ads niets opleveren. Helaas is dit de realiteit in deze markt.

De focus van jouw eerste campagne richt zich om uit te zoeken wat werkt. Test verschillende ideeën zonder dat er te veel geld op het spel staat.

Neem een klein budget dat je vervolgens op splitst in kleinere hoeveelheden om verschillende tactieken mee uit te kunnen proberen. Denk hierbij aan: verschillende soorten ads, calls to action, demografie en meer.

Houdt er rekening mee dat jouw app en de markt voor deze app uniek is. Jij moet ervoor zorgen dat je op dit gebied een expert wordt. Geen enkele hoeveelheid online materiaal of guides kunnen dit voor jouw bepalen

Dus gebruik deze wetenschappelijke benadering gelijk vanaf het begin.

Tip! In elk geval moet je nooit meer dan twee advertenties tegelijkertijd uit proberen. Voer de klassieke A/B testing uit. Test een variabele uit en zorg dat je hierbij een control en challenger versie gebruikt. Op deze manier kun je uitvinden welke optie het beste werkt.

Bepaal jouw publiek

Als je geen idee hebt wie jouw target publiek is met Facebook ads, zal je geld verliezen. Gelukkig kost het weinig werk om dit aspect van Facebook advertising goed te krijgen. Er zijn drie verschillende mogelijkheden om jouw publiek te bepalen.

Custom Audiences

Deze fantastische feature hebben we eerder in dit stuk al bekeken. Custom Audiences geeft je de mogelijkheid om specifieke gebruikers te targeten op basis van email of telefoon nummers.

Waar haal je emailadressen en telefoonnummers vandaan? In het beste geval kun je deze gegevens verzamelen door middel van lead generation campaigns. Hierbij valt te denken aan: events, contentmarketing en verschillende soorten reclame campagnes.

Je kunt natuurlijk ook bestaande accounts gebruiken om het interactie niveau te verhogen en gebruikers terug te halen naar jouw app.

Lookalike Audiences

Door gebruik te maken van Lookalike Audiences kan je jouw beste gebruikers of custom audiences gebruiken om een segment te creëren dat identiek is aan deze profielen.

Het mooie van Facebook is, dat ze heel veel weten. Op basis van deze informatie kan je heel specifiek gebruikers targeten waarvan jij weet dat ze de hoogste ROI kunnen leveren.

Target op User Persona

De targeting features van Facebook zijn ongeëvenaard in diversiteit. Het geeft je de mogelijkheid om gebruikers te segmenteren op basis van: geslacht, locatie, leeftijd, interesses, scholing, relatie status etc.

Je wilt dus exact weten wie jouw ideale gebruiker is? Hiervoor gebruik je user personas. Dit zijn gebruikers die gebaseerd zijn op fictie en het beste jouw gebruikers omschrijven.

Als je nog geen gebruikersprofiel hebt opgesteld zal je tijd moeten besteden aan het creëren van personas. De eerste persona die je opstelt zal het beste omschrijven welke gebruiker jij denkt gebruik te willen maken van jouw app. Gebruik hiervoor de informatie die je hebt opgedaan tijdens het app development process. Een persona wordt ook wel gedefinieerd als:

“… een voorstelling van de doelen en het gedrag van een groep gebruikers gebaseerd op jouw hypothese. In de meeste gevallen worden personas gebaseerd op informatie verkregen uit interviews met gebruikers.”

De beste manier om alle informatie te verkrijgen die jij nodig zult hebben is door gebruik te maken van de volgende technieken:

Klantonderzoek

Tijdens het bouwproces van jouw app moet je er voor zorgen dat je: potentiële gebruikers, beta testers en iedereen die participeert in het product een survey laat invullen. Hiervoor kan je gebruik maken van interview tools, zoals Google Surveys.

Persoonlijke Skype interviews

Er is geen betere mogelijkheid om potentiële gebruikers te kunnen zien en horen en op basis hiervan informatie te verkrijgen. Dit is een buitengewone kans en maar weinig app developers maken gebruik van deze techniek om meer over de gebruiker te leren.

Andere mogelijkheden bestaan uit

in-app forms, web forms en exit surveys. Gebruik hiervoor een simpele pop-up of een exit survey om relevante informatie te verzamelen.

Wanneer je een gebruikers persona opstelt, vergeet dan niet de details te benoemen. Denk hierbij onder andere aan: Naam, interesses, leeftijd, gedrag, locatie, problemen, motivatie en verder.

Ad Creative

Een creatieve advertentie is absoluut noodzakelijk om meer conversies te kunnen realiseren. Al is jouw targeting nog zo goed met een slecht ontworpen advertentie zal je geld verliezen. Er zijn een aantal elementen die voor een fantastische advertentie zorgen.

Foto

Een goede foto is een van de belangrijkste elementen van jouw advertentie. Deze foto zal als eerste gezien worden wanneer iemand jouw advertentie bekijkt. Omtrent wat voor soort foto het beste werkt zijn de meningen nogal verschillend.

Er bestaat geen vaste regel, maar in het algemeen wil je een foto van hoge kwaliteit, die opvalt en het beste jouw product omschrijft.

Echte mensen, wanneer dit relevant is voor jouw product, blijken het beste te werken. Gebruik dus niet zomaar een random plaatje. Het loont om een echte fotograaf in te huren om de beste kwaliteit foto te kunnen bemachtigen.

Titel en ad copy

De titel is het tweede belangrijkste punt in het plaatsen van een advertentie. Deze titel moet: duidelijk, bondig en een duidelijke oproep tot actie bevatten. De perfecte titel mag totaal niet vaag zijn.

Je wilt er voor zorgen dat jouw titel heel precies is. De titel reflecteert specifiek wat het nut is voor gebruikers om jouw app te gebruiken. Om dit punt te kunnen verwerken in jouw titel kun je de volgende punten gebruiken.

Urgent

Als er geen dringende motivatie is, zullen mensen niet tot actie komen. Je moet er voor zorgen dat jouw titel de kracht bevat om mensen tot actie te roepen om jouw app te downloaden.
Uniek: De titel mag niet algemeen zijn. Het gevaar hiervan is, is dat jouw titel er niet uitspringt. Je kunt voor een unieke titel zorgen door een creatieve schrijfstijl en beweringen die je maakt.

Bruikbaarheid

Wanneer jouw app geen toegevoegde waarde heeft, zal niemand er naar kijken. De waarde die een product toe kent is een van de belangrijkste aspecten wanneer het om product marketing gaat.

Specifiek

Je probeert te communiceren met een specifiek persoon. Probeer dus om de taal van deze specifieke persoon te gebruiken om ervoor te zorgen dat het lijkt alsof deze advertentie speciaal voor deze persoon is gemaakt.

Voor het punt ad copy zorg je ervoor dat eventuele claims die je maakt kunnen worden verdedigd. De beste manier om dit te doen is via bewijs. Denk er bijvoorbeeld aan om specifiek het aantal gebruikers die je app heeft te vermelden.

Wees niet bang om: prijzen, reviews en verwijzingen expliciet te vermelden.

Oproep tot actie

Dit komt neer op de knop in jouw advertentie die tot actie leidt. Deze knop moet relevant en specifiek zijn. Wanneer je een hotelreservering app hebt, moet jouw oproep tot actie “reserveer nu” zijn. Is jouw app een game, “speel nu”.
Geen keyword App Store Optimalisatie
Na alle moeite zal jouw advertentie verschijnen op de App Store Page. Het betekent echter niet dat wanneer je de voorgaande tips hebt toegepast je klaar bent. In tegenstelling, begint het echte werk nu pas echt.

Wanneer mensen geïnteresseerd zijn zullen de verkopen toe blijven nemen. Mensen landen op jouw pagina en besluiten op dat moment of ze wel of niet jouw app zullen downloaden. In ieder geval wil je er voor zorgen dat deze pagina er perfect uit ziet.

Dit is waar het allemaal omgaat bij non keyword App Store Optimalisatie (ASO). Het bevat alles wat gebruikers zien omtrent jouw app, hoe deze opvalt en jij jouw verkooppraatje weet over te brengen. Denk hierbij aan de volgende punten:

Logo

Uit onderzoek is gebleken dat een goed uitziend logo tot meer conversies van de app leidt. Dit komt voort uit het feit dat een goed ontworpen logo kwaliteit uitstraalt. Het creëert een bepaalde verwachting.

Titel

De titel die je gebruikt moet consistent zijn met de unieke waarde van jouw app. Behandel de titel als een hoofdtitel.

App omschrijving

Hier plaatst je jouw ad copy. Het moet ervoor zorgen dat de gebruiker een goed idee heeft, hoe het is om jouw app te gebruiken. Zorg dat de focus ligt op de voordelen en niet de features die jouw app aanbiedt.

Screenshots

Zorg voor goed uitziende screenshots. Gebruikers zullen hier naar kijken en een idee krijgen hoe het is om jouw app te kunnen gebruiken.

Video

Dit is jouw geheime wapen. Hier kun je jouw app laten zien en verkopen aan de gebruiker. Zorg dat de video van hoge kwaliteit is en duidelijk laat zien hoe het leven van de gebruiker er makkelijker uit gaat zien door gebruik van jouw app.

Het aanmeld proces

De volgende stap volgt wanneer je eenmaal een gebruiker hebt binnengehaald. Uit onderzoek blijkt dat 77% van nieuwe gebruikers na drie dagen een app niet meer gebruiken.

Voordat je begint met campagnes te voeren, wil je er voor zorgen dat jouw process om gebruikers binnen te halen uitstekend is. Dit is erg belangrijk.

Het proces om gebruikers binnen te halen moet: makkelijk, simpel en duidelijk zijn. Je wilt er naar streven dat jouw gebruiker het AHA moment heeft wanneer deze zich aanmeld. Dit is het moment wanneer de gebruiker doorheeft dat jouw app een toegevoegde waarde heeft.

Twitter kan hiervoor als voorbeeld worden gebruikt. In het begin had Twitter uitgevonden dat de meeste gebruikers zullen blijven als deze gebruikers op zijn minst vijf andere gebruikers volgden. Om deze reden is dit nu onderdeel geworden van hun aanmeld process.

Je wilt dus een AHA moment creëren en jou aanmeld proces hier om heen bouwen.

External linking invoegen ?

Het bied process

Facebook werkt als een veiling. Om deze reden is er geen antwoord tot de vraag: “Hoeveel kost een Facebook Ad”. Dit komt allemaal neer op jouw besluit.

In andere woorden kan je handmatig aanpassingen maken in de prijs en bied sectie omtrent hoeveel je wilt betalen. Als je hier niet voor kiest calculeert Facebook automatisch voor hoelang de advertentie online zal zijn op basis van jouw budget. Er zijn een paar factoren waar je rekening mee zult moeten houden.

Publiek

Verschillende soorten publiek hebben een andere waarde. Je kunt bijvoorbeeld een yoga fan, iemand die van eten houdt of die net zijn eerste bedrijf heeft geopend targeten. Kortom kan het meer waarde toevoegen om extra te betalen om een specifieke doelgroep te kunnen benaderen.

Kwaliteit van de advertentie

Elke advertentie wordt beoordeeld op relevantie. Dit is een nummer op een schaal van een tot tien en beoordeeld hoe relevant jouw advertentie is voor het publiek dat je wilt benaderen. De score verandert naarmate meer mensen reageren op jouw advertentie. Wanneer de relevantie score omhoog gaat hoef je minder te betalen voor jouw advertenties.

Klik ratio

De klik ratio is een ratio dat het aantal kliks van jouw advertentie deeld door het aantal impressies. Hoe hoger de klik ratio is, hoe hoger de relevantie en creëer je meer toegevoegde waarde voor jouw publiek.

Hoeveel geld geef je uit?

De competitie om op Facebook te kunnen adverteren is gigantisch. Het kost daarom veel tijd en testing om uit te vogelen hoe jij het beste Facebook users kan overhalen om jouw app te gebruiken.

Een grote fout die je wilt vermijden is om duizenden euro’s uit te geven de eerste keer dat je een campagne start.Voor een eerste keer kan je beter beginnen met kleinere bedragen en werken naar winstgevende campagnes.

Als je hebt uitgevonden om winstgevende campagnes te creëren wil je starten om jouw campagnes uit te breiden. Een uitkomst kan natuurlijk ook zijn dat Facebook Advertenties niet het juiste kanaal is voor jouw app. In dit geval, vertrouw dan de cijfers die voortvloeien uit de bevindingen van jouw advertentie campagne.

Samenvatting

  • Facebook is het grootste kanaal om te adverteren. Houdt er wel rekening mee dat de competitie moordend is en de kosten enorm kunnen zijn.
  • Facebook biedt een hoop opties aan om gebruikers te kunnen targeten. Maak hier dus ook gebruik van.
  • Er zijn verschillende soorten advertenties. Voor mobiele apps zijn instal en engagement ads de belangrijkste. Gebruik deze dan ook om meer downloads te realiseren en jouw retentie waarde te verhogen.
  • Zorg ervoor dat duidelijk is wat je wilt bereiken, voordat je geld uitgeeft.
  • De eerste campagne die je uitvoert gebruik je om uit te zoeken wat werkt. Test verschillende ideeën uit zonder al te veel geld te riskeren.
  • Maak gebruik van een klein budget die je vervolgens in kleinere budgetten op splitst. Probeer hiermee verschillende opties uit zoals: verschillende advertenties, demografische gegevens en de oproep tot actie button.
  • Als je niet weet wie jouw target publiek is, zal je geld verliezen. Er zijn drie manieren op jouw target publiek te bepalen.
  • Custom Audiences biedt de mogelijkheid om specifiek gebruikers te targeten op basis van e mailadressen of telefoonnummers.
  • Lookalike Audiences kan je gebruiken om een segment te creëren die aansluit op jouw beste gebruikers. Je kunt hierbij jouw beste gebruikers of custom audiences gebruiken om dit segment te bepalen.
  • Als je net begint wil je er voor zorgen dat je het concept, user personas begrijpt. Maak gebruik van surveys en interviews om een gedetailleerd profiel van jouw gebruikers te creëren.
  • De creativiteit van jouw advertentie is cruciaal voor conversies. Het maakt niet uit hoe goed de advertentie getarget is, een slecht design gaat je geld kosten.
  • Belangrijke elementen van een advertentie zijn de: afbeelding, hoofdtitel, copy en oproep tot actie. Alles moet hierbij perfect zijn.
  • Dit geld ook voor jouw App Store Page. Het logo, titel, copy, screenshots en video hebben allemaal een impact op jouw conversie. Als een onderdeel niet perfect is, laat je geld liggen.
  • Als eenmaal iemand jouw app heeft gedownload, houdt er dan rekening mee dat 77% van nieuwe gebruikers de app verlaten binnen de eerste drie dagen.
  • Voordat je een campagne lanceert moet je zeker zijn dat het registratie proces vlekkeloos verloopt.
  • Facebook is te vergelijken met een veiling. Het publiek, advertentie kwaliteit en klikratio bepalen de kosten voor een advertentie.
  • Geef in het begin niet gelijk duizenden euro’s uit. Start klein en werk omhoog naar het creëren van een winstgevende campagne.
Terug naar overzichtDeel dit verhaal