App Store Optimalisatie (ASO)

App Store Optimalisatie (ASO) – zorgen voor downloads – Deel 2

Zoals vorige week al aangegeven in het blog bericht zijn deze 6 elementen erg belangrijk voor App Store Optimalisatie (ASO). Als je het vorige bericht gemist hebt kun je het hier terug vinden: App Store Optimization (ASO) deel 1. Ik werd er door een lezer op gewezen dat het ook in het Nederlands geschreven wordt (App Store Optimalisatie dus). Dus in dit bericht hebben we dit als uitgangspunt genomen om iedereen (en Google) tegemoet te komen.

  • Doelgroep
  • Titel
  • Logo / App icoon
  • Trefwoorden
  • Reviews
  • Schermafbeeldingen

Vandaag zal ik de rest van de punten (trefwoorden, reviews en schermafbeeldingen) gaan behandelen.

Trefwoorden (Keywords)

Hou drie criteria in gedachte wanneer je trefwoorden kiest voor de titel en beschrijving van je app:

  • Relevantie
  • Moeilijkheid
  • Dataverkeer

Relevantie

Ten eerste wil je dat je trefwoorden zo relevant mogelijk zijn. Om dat voor elkaar te krijgen kun je wat specifieke kenmerken van je app beschrijven in de trefwoorden. Als tweede wil je dat je trefwoorden relatief weinig competitie hebben in de App Store. Zodoende kan je app makkelijk bovenaan komen te staan. Als laatst wil je dat je trefwoorden ervoor zorgen dat er veel dataverkeer naar je app komt.

Maar welk van deze factoren is nu het belangrijkst? Veel mensen focussen vooral op data-verkeer verhogende trefwoorden. Alleen is dat niet altijd de juiste strategie. Als veel mensen je app zien, maar dit niet relevant is voor hen helpt dit het succes van je app niet. Daarom is het gevaarlijk om trefwoorden te gebruiken die het data-verkeer enkel verhogen. Als ze dan niet 100% kloppen bij je product helpt het weinig. Dit kan namelijk zorgen voor slechte reviews van teleurgestelde gebruikers.

Populaire trefwoorden

Het gebruik van populaire trefwoorden maakt het moeilijk om je app hoog in de ranglijst te krijgen omdat er dan veel concurrerende apps zijn. Soms is het productiever om met minder populaire trefwoorden te werken in ruil voor betere zichtbaarheid voor niche zoektermen. Er zijn verschillende software tools beschikbaar om je te helpen trefwoorden te kiezen voor je app. Twee goede tools voor App Store Optimalisatie (ASO) zijn Google Keyword Planner en Google Trends.

Google Keyword Planner is goed voor simpele zoekopdrachten en Google Trends is ideaal om te weten te komen hoevaak bepaalde trefwoorden gezocht worden, overal ter wereld. Met Google Trends kun je zoekresultaten filteren op verschillende landen. Zo kun je zien welke trefwoorden het waar ter wereld goed doen.

Concurrenten analyseren

Een andere strategie is het analyseren van de trefwoorden van concurrenten om ze zo weg te spelen met de zelfde soort trefwoorden. Je kunt dit handmatig doen of hier review analyse tools voor gebruiken. Sensor Tower is de meestgebruikte tool om trefwoorden voor je app te vinden en daarnaast meer te weten te komen over trefwoorden die gebruikt worden door de concurrenten.

De tools kunnen je een lijst van trefwoorden geven die succesvol blijken bij je concurrentie zodat het je helpt om doelen te stellen voor de promotie campagne van je app. Als je eenmaal hebt besloten welke trefwoorden je gaat gebruiken moet je nog kiezen of je gaat voor langere zinnen of steekwoorden. Langere zinnen zijn gevoelig om te converteren waar trefwoorden, die bestaan uit 3 of meer woorden, zijn meer specifiek Hierdoor kunnen is de kans groter dat de klant precies vindt wat hij wil. Ondanks dat je zoveel mogelijk data-verkeer naar je app wilt leiden zorgen langere zinnen over het algemeen beter resultaat. Bekijk ook: Hoe creëer je app beschrijvingen die verkopen.

Reviews

Reviews kunnen er voor zorgen dat je app de grond in wordt gedrukt of juist opgehemeld wordt. Veel mensen hebben het gevoel dat ze erg weinig invloed hebben op de reviews die mensen achterlaten in de App Store. Het is echter belangrijk om inzicht te krijgen in hoe je voordeel kunt halen uit reviews, omdat deze de beoordeling van de app beïnvloeden. Om meer positieve reviews te krijgen zijn er gelukkig verschillende trucjes die je een handje kunnen helpen. Negatieve reviews komen vaak voort uit irritatie door of teleurstelling in een product. Daarentegen betekent het niet meteen dat je app een flop is. Meestal betekent het dat enkele gebruikers tegen een bug zijn aangelopen. Ze willen simpelweg dat hun klachten gehoord worden. Een van de meest efficiënte manieren om negatieve reviews te tackelen is door mogelijkheden te bieden om klachten en bugs te rapporteren.

Bij de Super Mario Run lancering werd er al vroeg reclame gemaakt in de App Store, maar toen de app uit kwam waren er vele negatieve reviews. Het is dus belangrijk de verwachtingen te managen.

Daarbij is het volgende van belang:

  • Zorg ervoor dat er contact informatie in de app beschrijving staat
  • Voeg daarnaast een review knop toe aan de landingspagina of website van de app. Dit nodigt bezoekers aan om feedback achter te laten. Als ze vervolgens de app een hoge beoordeling geven geeft de site aan om ook een review achter te laten in de App Store. Als de beoordeling negatief is geeft de site een suggestie om contact op te nemen via de contact gegevens
  • Het snel reageren op klachten en het oplossen van problemen zorgt ervoor dat klanten je product zullen beoordelen als geloofwaardig en betrouwbaar

Schermafbeeldingen

Waar logo’s een hint geven over de inhoud van de app laten screenshots zien waarom je app gedownload moet worden. Screenshots zijn goed wanneer ze laten zien waarin de app uniek is en de sterkste punten laat zien. Het type schermafbeelding hangt af van het type app. Het is wel duidelijk dat game apps andere schermafbeeldingen gebruiken dan bijvoorbeeld winkel- of bezorg apps.

Focus met schermafbeeldingen op de basiskenmerken en de werking van de app. Elke foto zou een ander kenmerk moeten tonen en vergezeld worden met een korte beschrijving. Je kunt ook testen welke afbeelding meer data-verkeer uitlokt. Wanneer je eenmaal weet welke schermafbeelding het populairst is kun je deze gebruiken als eerst getoonde foto. Zorg ervoor dat de belangrijkste schermafbeelding ook als eerst getoond wordt!

Drie dingen om te onthouden over App Store Optimalisatie (ASO)

  1. App Store Optimalisatie (ASO) is een lange termijn oplossing dat weinig kosten met zich mee brengt. Er moet wel tijd en moeite in geïnvesteerd worden en het is een doorgaand proces
  2. ASO bestaat uit meerdere aspecten die elkaar deels overlappen. Sommige trucs leer je door te werken met SEO en andere zijn uniek voor de App Store
  3. ASO is iets dat iedereen kan leren, als je geen ervaring hebt kan het helpen om hulp te vragen aan iemand die ervaring heeft met ASO

Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.