App laten maken
Vorige artikel

Key Performance Indicators (KPI’s) bij mobiele apps, wat zijn het?

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Wat is het geheim achter een succesvolle app? Hier is helaas geen simpel antwoord op te geven. Uiteindelijk hangt het succes van jouw app af van wat je wilt bereiken met jouw app. De hoogste posities in de download lijst zien te halen en miljoenen app downloads zijn niet voor iedereen realistisch. Dit wil echter niet zeggen dat het niet behalen van deze doelen alleen bepaald of de app een mislukking is.

Veel apps op de markt die niet in de top 10 lijstjes staan brengen nog steeds veel geld op. Om dit soort resultaten te kunnen behalen is het belangrijk om duidelijke doelstellingen te formuleren. Daarnaast moet je de key metrics meten om te zien hoe jouw app presteert en wat je moet veranderen om het volgende niveau te behalen. Simpel gezegd moet je jouw app engagement metrics meten om tot gewenste oplossingen te komen. Hier volgen een aantal belangrijke Key Performance Indicators (KPI’s) die vertellen hoe jouw app presteert en wat je moet veranderen om nog succesvoller te worden.

Retentie

Retentie is een van de grootste uitdagingen die mobiele apps hebben. Nadat een app geïnstalleerd is wordt die door 65% van de gebruikers na drie maanden niet meer gebruikt. Volgens andere studies verliest de gemiddelde app meer dan 75% van de gebruikers na de eerste dag dat de app is geïnstalleerd. Als je deze percentages bekijkt kun je concluderen dat je een dag de tijd hebt om de aandacht van jouw gebruikers te trekken. Zorg er dus voor dat er een reden is, waarom jouw app meer dan een keer moet worden gebruikt.

De uitdaging hier is om uit te zoeken hoe je een app kunt maken die er voor zorgt dat gebruikers terugkomen. Het meten van de retentie is hierbij noodzakelijk. Deze ratio geeft aan hoe goed jouw app presteert en of jouw app een probleem oplost voor de gebruikers. App store rankings worden geavanceerder en kijken meer dan ooit naar de retentie van de app. Dit betekend dat je een app moet ontwikkelen met een hoge retentie en die veel engagement heeft om er voor te zorgen dat jouw app hoger eindigt in de app store rankings. Retentie is een indicator van de kwaliteit van een app, daarom is het een van de belangrijkste Key Performance Indicators om naar te kijken.

App gebruik

Het is cruciaal om zoveel mogelijk over jouw gebruikers te weten te komen. Wie zijn ze, wat is de demografie? Hoe vaak openen ze jouw app? Wat voor toestel gebruiken ze, telefoon of tablet en hoe navigeren ze door jouw app?

App gebruik meten geeft inzicht in hoe een app wordt gebruikt. Op deze manier kun je kijken naar punten van verbeteringen en zwaktes identificeren. Dit doe je met App Analytics.

Actieve gebruikers

Actieve gebruikers zijn de droom van alle app ontwikkelaars. Dit is het aantal gebruikers die de app elke dag gebruiken. Deze mensen downloaden elke update, klikken op advertenties, geven geld uit en zorgen ervoor dat jouw app hoger in de app store rankings komt. Een stijging in actieve gebruikers een een sterk signaal dat je de juiste kant op gaat met jouw app.

Probeer dus zoveel mogelijk van jouw gebruikers te leren. Alleen door deze groep te bestuderen kun je zorgen dat meer mensen gebruik maken van jouw app en zorgen dat ze actieve gebruikers worden.

Conversie ratio

Wanneer je veel gebruikers hebt is het tijd om uit te zoeken of je ook geld verdient. Dit is namelijk meestal het doel. Wat is het punt van miljoenen gebruikers als deze gebruikers geen geld uitgeven aan jouw app?

Het percentage van gebruikers dat actie onderneemt om geld uit te geven is hierbij een belangrijke Key Performance Indicator.

Als je weet wat de conversie ratio is kun je gaan experimenteren met het proces om gebruikers te converteren naar klanten, door advertenties op de juiste plaats aan te bieden in jouw app.

App installaties bijhouden

Dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse download cijfers zijn een belangrijk metric om op te letten. Geen downloads staat gelijk aan geen gebruikers en zonder gebruikers kun je geen geld verdienen.

Vanuit een marketingperspectief is het erg belangrijk om te begrijpen waar jouw app downloads vandaan komen. Het bijhouden van deze metric helpt in het evalueren hoe effectief jouw advertenties en marketing strategie is.

Als je het aantal gebruikers wilt verhogen moet je app downloads goed bijhouden. Probeer hierbij continue jouw marketing campagnes aan te passen om te zien wat tot verhoogde resultaten leidt. (Lees hier hoe je maar app installs kunt krijgen met behulp van Facebook ads)

Lifetime value

Customer lifetime value bepaald jouw mobiele marketing budget. Het geeft aan hoeveel elke nieuwe gebruiker waard is en hoeveel geld je uit kunt geven om deze klant binnen te halen. In andere woorden, is Lifetime value het gemiddelde bedrag die elke gebruiker genereert voor de app in de tijd dat ze er gebruik van maken. Dit kan zijn door aankopen, advertenties of affiliate links of iets dergelijks. (Lees in dit artikel hoe je geld kunt verdienen met een gratis app)

Het getal is cruciaal voor het maken van marketing keuzes. Probeer er voor te zorgen dat de Lifetime Value groter is dan de Cost Per Acquisition (CPA) of anders verlies je geld per gebruiker natuurlijk. Als de Lifetime Value omhoog gaat, weet je dat je iets goed doet. Gaat deze omlaag moet je nader onderzoek verrichten om uit te zoeken wat er mis gaat.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal