Wat betekent Cost Per Install (CPI)?

De marketingterm Cost Per Install (CPI) staat voor de gemiddelde kosten die je betaalt, elke keer dat je mobiele app wordt geïnstalleerd. Het is een belangrijke KPI voor app-marketing, omdat het een beeld geeft van de kosten voor gebruikersacquisitie.

Als app-ontwikkelaar of app-marketeer kun je via verschillende communicatiekanalen en advertentieplatforms proberen om gebruikers te werven. Dit kan bijvoorbeeld door social media promotie, zoekadvertenties (google-ads) of influencer marketing. Deze manieren van gebruikers acquisitie kosten geld (helaas). Ieder kanaal dat je gebruikt, hanteert een andere prijs. Het geld wat je besteed aan al deze kanalen/platforms, wordt meegenomen in de berekening van de CPI.

Gemakkelijk gezegd geeft een CPI dus aan hoeveel geld er gemiddeld is uitgegeven om één gebruiker te werven. Het wordt berekend aan de hand van de volgende formule:

CPI= Totale kosten van advertentiecampagne(s) / Aantal app-installaties tijdens de advertentiecampagne(s)

De kosten van deze campagnes, ofwel je CPI, hangen af van een aantal factoren. Zo wordt bijvoorbeeld gekeken naar de populariteit van je app, de concurrentie en de doelgroep.

Hoe beoordeel je of je CPI goed is?

Helaas zul je zelf moeten bepalen of je CPI goed is. Dit heeft te maken met de specifieke doelen die jij hebt gesteld als app-ontwikkelaar of app-marketeer. Over het algemeen betekent een lage CPI dat je op een efficiënte manier gebruikers aan het werven bent (tenzij je gewoon uberhaupt weinig gebruikers hebt). Een hoge CPI betekent over het algemeen dat je veel geld uitgeeft om één gebruiker te werven. Om te bepalen of je CPI te hoog of te laag is, kun je dit getal vergelijken met de Revenue Per User (RPU) of Customer Lifetime Value (CLV). Deze termen verwijzen naar de opbrengsten die één gebruiker met zich mee brengt.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.