Deel dit artikel via:
Met meer dan twee miljoen apps in de Apple App Store is het nu belangrijker dan ooit om met jouw app op te vallen in de app store.
Waarom, vraag je jezelf misschien af? Dit is omdat meer dan de helft van alle gebruikers een app store zoekopdracht gebruikt om bij de gewenste app te komen, voordat deze app gedownload wordt.
Om op te vallen kan je gebruik maken van betaalde: Cost Per Install (CPI) campagnes, advertenties, affiliate campagnes of sociale media promoties. Hierdoor kan je de benodigde hype omtrent jouw nieuw gelanceerde mobiele app behalen. Alleen heeft niet iedereen hier het budget voor. Als dit het geval is kan je natuurlijk altijd gebruik maken van de organische methode.
De laatste methode wordt door 98% gebruikt die een app lanceren. App-Store Optimization (ASO) speelt hierbij een belangrijke rol om organisch ervoor te zorgen dat jouw app beter presteert in de app store rankings.
Simpel gezegd is ASO het proces om mobiele apps te optimaliseren zodat deze hoger scoren bij zoekopdrachtresultaten. Het doel hierbij is om het maximale haalbare verkeer te leiden naar jouw app pagina, waardoor de app kan worden gedownload.
Hogere rankings = Betere zichtbaarheid = Meer downloads
Dit is het onderliggende concept van ASO.
We hebben nu een idee wat ASO is. Als je meer over dit onderwerp wilt leren lees dan ons artikel “App Store Optimization (ASO) – zorgen voor downloads”. Laten we nu naar een aantal factoren kijken waarmee je rekening moet houden om hoger te kunnen ranking in de App Store.
Zowel de Apple App Store en de Google Play Store maken gebruik van hun eigen unieke algoritmes om mobiele apps te ranken. Om jouw app te optimaliseren voor beide platformen zal je dus gebruik moeten maken van twee verschillende processen.
Bij Glamorous Goat krijgen we vaak de vraag waarom een app optimaliseren voor beide platformen anders van elkaar is. Het gaat dan vooral om de vraag wat je moet doen hoe je op beide platformen beter kunt scoren.
Kennis omtrent ASO voor de Google Play Store wordt op meerdere plekken gediscussieerd en is vrij bekend. Wanneer het aankomt op mobiele apps voor de Apple App Store denken veel ontwikkelaars en marketeers helaas nog steeds dat hetzelfde proces aangehouden kan worden als voor de Google Play Store. Dit is dus niet het geval.
Laten we eens kijken waar je op moet letten om jouw mobiele app beter te kunnen laten ranken op de Apple App Store. We zullen hierbij ook kijken hoe dit anders is in vergelijking met de Google Play Store.
Apple neemt 30% van de totale omzet die verdiend wordt door een mobiele app via hun app store beschikbaar is. Omzet wordt bij Apple gerelateerd aan het aantal keer dat een app is gedownload via hun app store. Vanuit Apple gezien is het dus belangrijk om apps te in het licht te zetten die het meest gedownload worden. Dit levert voor Apple de grootste omzet op. Deze apps zullen dus bovenaan de zoekresultaten worden weergeven.
De Google Play Store maakt ook gebruik van het totale aantal downloads, maar kijkt hierbij ook naar andere factoren. Dit zijn een aantal UX factoren en user dwell time voor bepaalde apps waarbij rekening wordt gehouden om apps te ranken. Per app moet je dus goed opletten waarnaar gekeken wordt om goed te scoren bij de Google Play Store.
Apple houdt zich alleen bezig met het aantal app downloads. Het aantal downloads is de sterkste factor om verschillende apps te ranken op hun app store.
Helaas is het aantal downloads een factor waar je niet direct invloed op kan hebben. Om het balletje te laten rollen voor jouw app is het belangrijk om een aantal promotionele activiteiten uit te voeren.
We weten allemaal hoe belangrijk keywords zijn voor Google. Je kan letterlijk keywords toevoegen in jouw app omschrijving en app titel zodat jouw app relevant wordt voor een bepaalde zoek query. Deze zullen vervolgens worden meegenomen in de ranking bij de Google Play Store.
Spelen met keywords is aan de andere kant bij de Apple App Store gelimiteerd. Je hebt hiervoor alleen maar een ruimte van 100 woorden. Keywords die je ergens anders gebruikt is waarschijnlijk een verspilling van ruimte in de App Store.
Dit zorgt ervoor dat je erg voorzichtig moet zijn met het gebruik van keywords om een bepaalde groep te kunnen bereiken in de App Store. Door gebruik te maken van een tool zoals “Google Keyword Planner” kan je een idee krijgen welke keywords je moet gebruiken om een bepaalde doolgroep van jouw app niche te kunnen bereiken. Wanneer je een focus keyword hebt geselecteerd kan je de AppAnnie tool bijvoorbeeld gebruiken om andere keywords suggesties te laten genereren. Vervolgens kun je een analyse van de concurrenten opstellen.
Wanneer je de meest sterke en relevante keywords hebt geselecteerd om op te richten maak dan gebruik van onze volgende tips. Hiermee kan je beter gebruik maken van de kleine keywords waarmee je op de App Store kunt spelen.
De ratings en reviews die je krijgt voor jouw app zijn een belangrijke factor voor beide app stores. Het is vanzelfsprekend waarom. Google maakt gebruik van app reviews die je hebt gekregen voor de laatste versie van jouw app om de ratings te laten zien in de play store. Apple maakt gebruik van alle reviews die je ooit hebt gekregen voor jouw app.
Wanneer heb je voor het laatst een app gedownload op je telefoon (Google of Apple) zonder naar de ratings en reviews van de app te kijken? Dat doe je natuurlijk altijd!
Naar aanleiding van een studie, kijkt 70% van alle gebruikers naar de reviews van een app om hun aankoop (download) beslissing te laten bepalen. Hoe hoger de ratings zijn zal leiden tot meer downloads en hierdoor zal de ranking van de app omhooggaan. Het is zo simpel als dat.
Wederom is dit een factor waar je zelf weinig controle over hebt. We zullen een aantal tips geven die helpen om de juiste soort reviews voor jouw app te krijgen.
Jouw app moet visueel aantrekkelijk genoeg zijn om de gebruiker over te halen om jouw app te downloaden.
Mensen worden aangetrokken door mooie dingen. Ons brein zit namelijk zo in elkaar en jouw app moet niet te kort komen aan dit aspect. Deze factor is daarom voor beide app stores belangrijk om zo het aantal app downloads te kunnen verhogen.
Met visuals bedoelen we: app screenshots, app logo, website van de app en de introductie video. Letterlijk, alles wat visueel is en waarmee een gebruiker in contact komt op jouw main app pagina moet er fantastisch uit zien.
Hier zijn een aantal tips om ervoor te zorgen dat jouw app er visueel uitspringt:
We hebben naar een aantal punten gekeken die jouw app kunnen helpen om beter te kunnen scoren bij de Apple App Store. Natuurlijk zijn er nog vele andere factoren die direct of indirect de rankings van jouw app beĂŻnvloeden. Dit zijn er misschien niet zoveel als bij Google, maar als je op deze vier punten focust zal je verbetering gaan zien. Door jouw app te optimaliseren zal het algoritme van Apple de rest voor je doen, waardoor je kan gaan genieten van meer downloads van jouw app.
Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.