Wat zijn keywords?

Keywords, of wel ’trefwoorden’, zijn specifieke woorden (of zinnen) die relevant zijn voor een bepaald onderwerp. Ze worden gebruikt om de inhoud van bepaalde content te benadrukken, voor het identificeren, organiseren en doorzoeken van informatie.

Keywords spelen voor app ontwikkeling voornamelijk een belangrijke rol bij bijvoorbeeld:

Wanneer de doelgroep een bepaalde zoekopdracht uitvoert, bijvoorbeeld in Google of de App Store, voert die persoon bepaalde woorden of zinnen in (in de zoekbalk), die te maken hebben met de informatie die de persoon zoekt. Wanneer jij als app ontwikkelaar zorgt dat jouw content deze zoektermen (keywords) bevat én je deze goed aanduidt, heb je meer kans dat jij ook daadwerkelijk gevonden wordt.

Keyword research

Om erachter te komen welke keywords voor jou het meest relevant zijn, kun je keyword research uitvoeren. Dit houd in dat je inspiratie op doet voor mogelijke zoektermen die de doelgroep gebruikt. Dit doe je door:

  • Te beschrijven wat de kern is van jouw product/content
  • Kijken naar synoniemen van jouw hoofd onderwerp
  • Kijken naar varianten van jouw hoofd onderwerp: verschillende manieren om hetzelfde onderwerp te verwoorden
  • Kijken naar gerelateerde termen, die te maken hebben met jouw hoofd onderwerp

Als je een lijst hebt gemaakt van verschillende keywords, op basis van bovenstaande, ga je deze toetsen op basis van:

  • Relevantie: hoe goed sluiten de beschreven keywords aan op wat jij te bieden hebt?
  • Zoekvolume: hoe veel wordt er gezocht naar de keywords die je hebt beschreven? Of wel: hoeveel vraag is er naar deze informatie?
  • Concurrentie: hoeveel andere bedrijven/apps gebruiken dezelfde keywords? Of wel: hoe makkelijk word jij gevonden in plaats van alle andere concurrenten?

Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.