SEO is het proces om websites hoger te laten ranken bij search engines, ofwel: zoekmachines (zoals Google). Hierdoor worden websites hoger weergegeven in de zoekresultaten. Het doel hiervan is om meer verkeer naar de website te genereren, om conversie te bevorderen.
SEO kun je in zekere zin vergelijken met ASO (App Store Optimization). Zoals de naam zegt, focust ASO op apps en de ranking in app stores, en focust SEO op websites en de ranking bij zoekmachines. Wel is het doel hetzelfde: de vindbaarheid van verbeteren door organisch verkeer naar de app-pagina te genereren.
SEO kan bijdragen bij het verhogen van:
Hoe werkt SEO precies? ‘Precies’ is niet helemaal bekend. Wel zijn de factoren die meespelen bij SEO in ieder geval in te delen in 3 categorieën. Namelijk:
1: Techniek
Net zoals dat de Google Play Store de gebruikersvriendelijkheid van een app meeneemt in de ranking, doen zoekmachines dit ook bij websites. Er wordt onder andere gekeken naar:
2: Content
De content op je websites is misschien wel het meest belangrijke onderdeel wanneer je het hebt over SEO. Uiteindelijk draait hierbij alles om relevantie. Het is de bedoeling dat je er op alle verschillende manieren voor zorgt dat de informatie op je website relevant is en dat zoekmachines begrijpen dat dit zo is.
Zelf kun je zoekwoorden onderzoek doen, om te bepalen wat jouw doelgroep graag wilt weten. Vervolgens creëer je content met deze informatie, en zorg je dat je de exacte zoekwoorden op de juiste plek plaatst.
3: Autoriteit
Autoriteit betekent eigenlijk dat jij moet worden gezien als ‘dé expert’. Maar, ook al weet jij wel dat dit zo is, moet de zoekmachine dit ook leren inzien. Hoe doe je dit? Door hoog te scoren op bovenstaande factoren, én te zorgen dat relevante websites (zoals websites met ook een hoge autoriteit), linken naar jouw website.
Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.