Deel dit artikel via:

5 Stappen voor een betere app-onboarding

Waarschijnlijk heb je weinig ervaring met de onboarding van app’s . Dit heeft niets te maken met het feit dat jouw product niet goed ontworpen is of makkelijk te leren is. Een goede onboarding ervaring is namelijk erg lastig.

Tegenwoordig zijn gebruikers erg veeleisend, worden ze sneller afgeleid en zijn er vele mogelijkheden. Wanneer jij naar jouw product kijkt zie je waarschijnlijk een prachtige app die een bepaald probleem of behoefte oplost. Nieuwe gebruikers daarentegen zien waarschijnlijk een login scherm waar hun email adres heel gewild is, een menu met veel opties en een veel te lang leertraject.

In dit artikel zullen we vijf stappen doorlopen die de onboarding ervaring zullen verbeteren:

  • Analyseer het huidige onboarding proces
  • Zorg dat jouw gebruikers zo snel mogelijk succes ervaren
  • Verdeel gebruikers in groepen op basis van ervaring
  • Test met echte gebruikers
  • Meet je succes

1. Analyseer

Het is lastig om kritiek te leveren op je eigen werk, maar het is wel erg waardevol. Een website die bekend staat om het analyseren van producten is useronboard.com. Zij kunnen uitstekend aantonen wat wel of niet werkt bij het onboarding proces van nieuwe gebruikers. Het is zeer aan te raden om een aantal van hun werken te bekijken voordat je je eigen app gaat analyseren.

De top drie punten om te verbeteren zijn:

  • Overtuig de gebruiker dat jouw app hun tijd waard is voordat zij zich moeten inschrijven
  • Zorg ervoor dat elke gebruiker succes ervaart
  • Minimaliseer de mogelijkheden wanneer een gebruiker de app voor het eerst gebruikt

2. Zorg dat gebruikers succesvol zijn

Goede producten zijn niet alleen indrukwekkend. Deze zorgen er ook voor dat gebruikers zichzelf krachtig voelen. Jouw app moet gebruikers transformeren in een betere versie van zichzelf. Dit kan zijn doordat de gebruiker: blijer is, productiever wordt of iets geleerd heeft. Het is belangrijk dat je het moment identificeert wanneer de gebruiker deze emoties ervaart.

Het is een lastige puzzel die niet makkelijk op te lossen is. Het moment dat een gebruiker dit punt bereikt zullen zij zich realiseren dat ze beter af zijn met de app. Deze transformatie overtuigt de gebruiker om de app te blijven gebruiken.

Een voorbeeld hiervan is een app voor een schaakspel. Inplaats van dat de gebruiker zich direct moet inschrijven is het beter om hun eerst de kans te geven om een schaakspel te kunnen laten spelen. Het moment wanneer de gebruiker een succesvol spelletje heeft afgerond is pas het moment om hun te laten inschrijven. Aangezien schaken een lastig spel is, moet je er wel rekening mee houden dat het eerste spel niet te lastig is. Als dit te moeilijk is, dan zullen ze verliezen en ervaren ze geen succes met de app.

3. Deel gebruikers op in groepen

Voor het opdelen van gebruikers in groepen zullen we verder kijken naar de voorbeeld app van het schaakspel eerder in dit artikel. Wanneer een ervaren speler gebruik maakt van de app is deze op zoek naar uitdaging. Het is dus erg belangrijk dat het eerste schaakspel van het juiste niveau voor zowel de beginnende als de ervaren speler. Er zijn dus meerdere ervaringen nodig. Voor een beginner zou je vervolgens kunnen starten met een aantal interactieve lessen. De ervaren gebruiker kan gelijk doorgaan naar de uitdagende schaakspelletjes.

Voor alle apps is het dus waarschijnlijk dat je gebruikers kan verdelen over verschillende groepen. Als je een muziek app hebt is het goed om deze gebruikers op te splitsen op basis van muziekstijl. Met een leesapp kan je gebruikers indelen afhankelijk van het genre. Houdt er alleen wel rekening mee dat je niet dezelfde fout maakt als Apple Music en vele andere apps waarbij de gebruik overspoelt wordt met verschillende opties. Gebruikers zijn namelijk veel meer bereid om hun profiel aan te passen op het moment dat ze waarde zien in de app. Deel gebruikers dus zo op dat ze het datgene ervaren dat je wilt bereiken.

4. Gebruikers testing

Wanneer je de eerste versie van jouw onboarding proces hebt ontwikkeld is het tijd om het product te laten testen. Je zult verrast zijn hoe moeilijk dingen kunnen zijn voor gebruikers waarvan je dacht dat het simpel is. De beste manier om hierachter te komen is om dit persoonlijk te testen. Het is lastig te begrijpen hoe mensen jouw app gebruiken zonder dat je de gebruiker daadwerkelijk door de app ziet navigeren. Ga op zoek naar vrienden die de app nog niet hebben gebruikt en vraag hun om de app te gebruiken. Waarschijnlijk zullen ze snel vragen stellen hoe iets werkt of wat ze moeten doen. Weerhoud de neiging om te helpen maar reageer juist met vragen zoals:

  • “Wat zou je doen als je hier bent?”
  • “Zie je een mogelijkheid dat het product hier een antwoord op geeft?”

Elke vraag van de gebruiker toont aan dat er een zwak punt is in het onboarding proces. Nieuwe gebruikers zijn niet loyaal naar de app toe en zullen snel op zoek gaan naar een andere app, indien er andere mogelijkheden zijn.  Candy Crush bijvoorbeeld is snel te vinden voor gebruikers en je hebt maar een kans om iemand te overtuigen van jouw app. Door te zien hoe een nieuwe gebruiker jouw app gebruikt kun je achterhalen op welk moment zij problemen ervaren. Noteer deze punten en verbeter deze in het onboarding proces. Vaak zijn dit kleine verbeteringen zoals een duidelijkere text of het toevoegen van een tooltip.

5. Meet succes

Wanneer je jouw nieuwe ervaring lanceert wil je weten of de app beter presteert. Het is daarom belangrijk om een aantal KPI’s te identificeren waarvan je verwacht dat deze verbeterd zullen worden na de lancering. In het voorbeeld van de schaak app kan deze metriek zijn: het aantal mensen die een eerste puzzel proberen op te lossen. Je hoeft niet onnodig veel KPI’s op te stellen. Een aantal zou genoeg moeten zijn. Probeer te achterhalen wanneer de gebruiker de app verlaat.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.