App laten maken
Vorige artikel

Waarom is het app onboarding proces belangrijk?

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Het gebruiken van een nieuwe app is bijna dezelfde ervaring als iemand voor het eerst ontmoeten. Het eerste contact kan ongemakkelijk zijn tenzij er direct een connectie is. In beide gevallen telt de eerste indruk!

Hoe zorg je er nu dus voor dat jouw app in de categorie “directe connectie” valt? App onboarding levert een grote bijdrage om een goede eerste indruk te maken. Onboarding is een van de meest kritische fases die een app gebruiker doorgaat. Op dit moment ontstaat er namelijk een connectie of niet.

Wat is app onboarding?

Het onboarding proces is in feite een serie schermen die de gebruiker kennis laat maken met de interface en functies van een app. Met behulp van app onboarding kunnen bedrijven op een strategische manier communiceren met hun gebruikers en zorgen voor een positieve gebruikerservaring. De onboarding schermen hebben drie belangrijke doelen:

  • De gebruiker informeren over de functies en de voordelen van de app
  • De gebruiker de mogelijkheid bieden om zijn login details te registreren
  • Verzamelen van profielinformatie die gebruikt kan worden om gepersonaliseerde inhoud en notificaties te sturen.

Verschillende onboarding types

Afhankelijk van jouw bedrijf en het soort app dat je hebt zijn er verschillende type app onboarding die je kunt implementeren. Wat deze verschillende methoden met elkaar gemeen hebben, is dat ze gebruikers aanmoedigen de app te leren kennen door de app te gebruiken.

1.) Benefits-oriented onboarding

Zoals de naam aangeeft laat benefits-oriented onboarding de voordelen zien die de gebruiker kan behalen door de app te gebruiken. Deze aanpak richt zich op wat de app kan in plaats van te laten zien hoe de app gebruikt kan worden. De onboarding schermen kunnen vragen om toestemming van de gebruiker om push notificaties en locatie delen toe te laten staan.

2.) Function-oriented onboarding

Deze aanpak richt zich op de functionaliteit van de app door de gebruiker te leren hoe de app kan worden gebruikt. De gebruiker ontvangt een tour van de app met specifieke instructies hoe ze kunnen beginnen en bepaalde acties kunnen uitvoeren.

2.) Progressive onboarding

Progressive onboarding is uitgebreider. Het laat de gebruiker nieuwe informatie zien naarmate er door de app wordt genavigeerd. De instructies op de onboard schermen zijn specifiek voor een bepaalde pagina. Als het ware krijgt de gebruiker een live walkthrough. In plaats van dat de gebruiker op voorhand informatie krijgt, zal de gebruiker leren naarmate de app wordt gebruikt.

Waarom heeft jouw app onboarding nodig?

Je hebt het belang van app onboarding waarschijnlijk wel al door, maar we zullen toch iets dieper ingaan op de gedachtegang achter app onboarding.

Het is lastig voor gebruikers om intuïtief te begrijpen hoe er door een app genavigeerd kan worden. Dit heeft met name betrekking als een interface anders er uit ziet dan dat de gebruiker gewend is. Het creëren van een positieve eerste indruk is fundamenteel voor het succes van een app en of deze langdurig zal worden gebruikt. De waarheid is dat gebruikers hun interesse verliezen wanneer het te lang duurt om een app te leren gebruiken.

Houdt in gedachten dat 21% van de gebruikers jouw app maar een keer zullen gebruiken. Dit kan te maken hebben met de complexiteit van jouw app, maar het is een belangrijke statistiek om rekening mee te houden. Door gebruik te maken van het app onboarding proces zal het eerste gebruik zo soepel mogelijk laten verlopen. Hierdoor verminder je de kans dat mensen stoppen de app te gebruiken. In andere woorden kunnen bedrijven hun app retentie verhogen door het juiste app onboarding type te gebruiken.

Hubspot

Hubspot verdeeld retentie in drie fases: long-term retention, mid-term retention en short-term retention. In dit artikel zullen wij ons richten op de eerste fase van short-term retention. In termen van app gebruik bedoelen we hiermee de 1ste week nadat een gebruiker de app heeft gedownload.

Volgens het onderzoek van Hubspot verliest een app de meeste gebruikers tijdens de short-term retention periode tussen week 0 en week 1. Het percentage mensen dat de app blijft gebruiken na week 1 is net rond de 25%.

Wat betekent dit? Dit betekent dat er veel ruimte is voor verbetering in de eerste fase. Kleine aanpassingen in het onboarding proces kan een grote impact hebben op nieuwe gebruikers in deze 1ste week en de weken die er na komen. Het doel voor week 1 is om ervoor te zorgen dat jouw app meer dan een keer wordt gebruikt. Met behulp van app onboarding kan je voor meer gebruik zorgen in de beginfase. Dit resulteert in hogere app retentie.

Conclusie

Zorg ervoor dat jouw app over een goed app onboarding proces beschikt. Kies hierbij uit een van de drie types. Een goed proces zal meer gebruikers kunnen converteren en een hogere app retentie kunnen behalen. Dit leidt ertoe dat je hogere winsten kunt verwachten op de lange termijn.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal