app analytics

Wat als je app klaar is? Deel 3 (app analytics)

Nadat je een app gelanceerd hebt en je bezig bent geweest met gebruikers acquisitie en gebruikers retentie – zoals je hebt kunnen lezen in deel 1 en 2 van dit artikel – is het belangrijk om je aandacht te richten op de app analytics. Hiervoor is een goede basis nodig en het komt erop neer dat alles berekend moet worden. Deze informatie kan je opslaan in Excel en je kunt gebruik maken van Google Analytics om belangrijke informatie te verzamelen. Dit zal in het begin een leerproces zijn, om de juiste data te verzamelen en te begrijpen hoe deze gelezen en geïnterpreteerd moet worden.

App analytics

Een goede tool om met app analytics te beginnen is Firebase. Deze tool is makkelijk te integreren en gratis, maar is niet zo goed als sommige betaalde opties. Gecombineerd met Google Analytics is Firebase echter wel een van de beste gratis app analytics tools beschikbaar. Firebase is gemaakt voor mobiele analytics en er wordt verwacht dat Google meer gaat investeren om de tool nog beter te maken.

Als je begint met gebruikers acquisitie is het belangrijk om zo veel mogelijk te meten. Hierbij kun je gebruik maken van AppsFlyer of Adjust. Houdt elke promotie bij, bijvoorbeeld van elke campagne op Facebook. Je kunt hiervoor gebruik maken van een verschillende link, zodat je kunt zien hoeveel downloads elke campagne oplevert.

Events bijhouden

Probeer meer dan alleen downloads bij te houden. Kijk naar events om te zien hoe mensen gebruik maken van jouw app. Neem als voorbeeld een app om een baan te vinden. Je wilt elk event zoals: inschrijven, veranderen van een CV of solliciteren voor een baan bij houden. Op deze manier kun je de kwaliteit van de campagne bepalen en wat gebruikers doen met jouw app. Zo kan de ene campagne er voor zorgen dat 50 van de 100 downloaders zich ook daadwerkelijk inschrijven voor de app. Een andere campagne heeft dan misschien wel 200 downloads, maar als er dan maar 20 mensen zich inschrijven schiet je daar niet zoveel mee op. De kwaliteit van de laatste campagne is niet zo goed als de eerste. Het is belangrijk om alles bij te houden met bijvoorbeeld AppsFlyer en Adjust om te bepalen hoe je het beste kunt investeren.

Wanneer je app analytics hebt draaien, wordt het mogelijk om te kijken naar de verzamelde data. Elke app heeft zijn eigen publiek en funnel (trechter). Voor e-commerce is de funnel dat een gebruiker een product selecteert, deze plaats in zijn shopping cart en vervolgens daadwerkelijk koopt. De funnel voor een app die afbeeldingen manipuleert is bijvoorbeeld dat een filter wordt toegepast op een foto en deze vervolgens wordt gedeeld op social media.

Wanneer je langer bezig bent met app analytics moet er voor gezorgd worden dat elke stap in het process wordt geanalyseerd via Google Analytics. Het development team kan dan bepalen wanneer een gebruiker de app beëindigd, zonder het proces af te ronden. Het is erg belangrijk om elke stap te analyseren. Was het een UX probleem? Analytics helpt ervoor om te zorgen dat jouw app op de juiste manier functioneert. Het aantal downloads maakt hierbij niet uit.

Tools

Ik zal een lijst met tools opnoemen die de basis moet zijn voor elk team zijn analytische process. Het is hierbij belangrijk om altijd te luisteren en dan te leren. Dit is een doorlopend proces. Gedrag van consumenten kan worden geanalyseerd door analytische tools zoals: Firebase AnalyticsFabric Answers of Mixpanel. Zorg ervoor dat de kwaliteit van jouw app goed is doormiddel van een crash registratie systeem te hebben, bijvoorbeeld: Crashlytics of Firebase Crash Reporting. Om te zien wat mensen zeggen in reviews in de AppStore kun je gebruik maken van LaunchKit Review Monitor of App Figures. Een communicatie kanaal zet je op met bijvoorbeeld Zendesk of Intercom. Met Google Alerts kun je bijhouden van de media over jouw app zegt en wat mensen vertellen op social media. A/B testing kan worden uitgevoerd met behulp van Firebase Remote Config en Optimizely.

Key Perfomance Indicators (KPI’s) selecteren

Key Perfomance Indicators (KPI’s) selecteren is de volgende stap in het proces van app analytics. Er zijn twee belangrijke metrics om bij te houden:

  • Actieve gebruikers versus aantal downloads
  • Elk acquisitie kanaal meten. Bijvoorbeeld het aantal referenties van blogs of facebook ads

Nieuwe app teams kunnen zich zelf het beste focussen op een metric. Deze KPI is: “retentie op dag X”. D1 (dag 1) is de hoeveelheid mensen die terugkomen naar jouw app op dezelfde dag dat ze de app geïnstalleerd hebben. Je kunt hierbij spelen om altijd te kijken naar: D1 (dag 1), D3 (dag 3), D7 (dag 7), D14 (dag 14) en D30 (dag 30). Wanneer je al je energie steekt om deze metric te meten heb je een goede app analytics die een mix is van retentie en acquisitie.

Wees creatief

Een van de grootste uitdagingen wanneer je een app gebouwd en gereleased hebt is om jouw app te zien als een bedrijf. Wanneer jouw app gelanceerd is moet je snel de leren om een bedrijf draaiende te houden. Het is hierbij erg belangrijk om te werken als een team en nieuwe mensen in te huren voor specifieke opdrachten naarmate de app groter wordt.

Bij het horen van het woord “webmaster” dachten we vroeger aan een persoon die de website bijhoudt. Tegenwoordig is het ondenkbaar dat een iemand: content kan beheren, backend infrastructuur, social media, engagement, API ontwikkelaars en andere rollen op zich neemt. Ditzelfde geldt ook voor mobiele apps. Naarmate de app groeit in het aantal gebruikers is het noodzakelijk dat het team groeit en mensen zich kunnen richten op bepaalde aspecten van de app.

Het is onmogelijk dat een ontwikkelaar alles weet van een app. Een goede app ontwikkelaar heeft een 360 graden overzicht en weet hoe alle componenten in elkaar zitten, maar weet vaak niet van alle losse onderdelen alles zelf.

Met het groeien van een team kunnen nieuwe ideeën en technieken worden geïmplementeerd om acquisitie en retentie te verhogen. Doordat de industrie continue veranderd is het belangrijk om naar nieuwe methode te kijken. Facebook Advertentie campagnes stuiten op veel competitie, terwijl er andere opties zijn die interessant zijn voor iemand die een app uitbrengt.

App indexing

Het indexen van een app is een nieuwe trend die nog niet door veel mensen wordt gedaan. Op dit moment is het nodig om een website en mobiele app te hebben, maar er zijn plannen om dit beschikbaar te maken voor alleen apps. Het idee hierachter is dat je dezelfde zoek interface hebt binnen jouw website en app. Wanneer een gebruiker jouw website bezoekt op zijn smartphone en een zoekopdracht uitvoert worden ze automatisch doorverwezen om jouw app te downloaden. Als de app al is geïnstalleerd, dan wordt deze automatisch geopend. Van deze optie wordt nog niet optimaal gebruik gemaakt. Facebook campaigns zijn een van de makkelijkste opties om betaalde acquisitie te doen. App indexing is een goede manier om organische gebruikers acquisitie te doen wat leidt tot gratis downloads.

Conclusie

Het bepalen van strategieën voor gebruikers acquisitie en retentie zijn twee belangrijke opdrachten voor een app ontwikkelaar, nadat de app ontwikkeld is. App analytics helpt je begrijpen wat er gebeurd. Vanuit dit punt kan op zoek gegaan worden naar nieuwe mogelijkheden. De strategieën die we genoemd hebben werken voor Android, iOS en Windows mobile apps.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.