Als je er voor wilt zorgen dat potentiële gebruikers jouw app kunnen vinden in de Google en Apple stores is het belangrijk dat je een goede app naam bedenkt.

De app naam is het eerste wat gebruikers zien en is een snapshot van wat jouw app is en de app kan doen.

De Apple App Store heeft 255 karakters beschikbaar voor jouw app naam. Alleen zullen de eerste 20 echter beschikbaar zijn voor gebruikers wanneer ze naar apps zoeken vanaf hun iPhone. Dit betekend dat de beste app naam minder dan 20 karakters lang is.

Een goede app naam bedenken klikt makkelijk, maar kan in werkelijkheid een lastig proces zijn. Er komt veel bij kijken om de beste app naam voor jouw app te bedenken.

In dit artikel zullen we een aantal tips benoemen om de beste app naam te bedenken. Denk hierbij aan keywords en hoe deze ervoor kunnen zorgen dat gebruikers jouw app downloaden.

Relevante keywords – app store optimisation

Als het om app store optimization gaat zijn de app naam en keywords het belangrijkste voor jouw app zijn vindbaarheid.
Het app store algoritme legt vooral nadruk op de app naam en daarom is het belangrijk om relevante en omschrijvende keywords te gebruiken in jouw app naam. Dit verhoogt de kans dat de app store jouw app hoger weergeeft.

Als je een app voor camera hebt is het het beste om ervoor te zorgen dat de app naam bijvoorbeeld keywords zoals fotografie en camera bevat.

Om een app te lanceren op iOS moet je ook zorgen voor een langere naam. Dit is een combinatie van jouw app naam en een aantal belangrijke keywords die aangeven wat je met jouw app kunt doen.

Apple geeft de mogelijkheid om 255 karakters te gebruiken voor jouw app naam, maar je hoeft deze dus niet allemaal te gebruiken. Je kunt ook gebruik maken van de ruimte om omschrijvende keywords te vermelden. De beste app naam moet wel ergens op slaan. Zoek naar een goede balans tussen keywords en hoe je jouw app op de markt wilt zetten.

Sommige apps slagen erin om alle 255 karakters te gebruiken, maar wij adviseren om dit niet te doen, wanneer je jouw app naam bedenkt.

Keyword selectie

Apple geeft de mogelijk om 100 karakters te gebruiken om jouw keywords te definiëren. Zorg ervoor dat je hier gebruik van maakt. Keywords moeten niet herhaald worden en we raden aan om hier gebruik te maken van synoniemen van jouw populaire keywords, om optimaal gebruik te kunnen maken van keywords.

Probeer handelsmerk en merk namen in jouw keywords te vermeiden. Hiermee zorg je ervoor dat je niet in de problemen kunt komen.

Bij het bedenken van de beste app naam moet je een duidelijke SEO strategie in gedachten hebben. Het is beter om in de top 10 te belanden voor minder gebruikelijke keywords dan in de top 100 eindigen voor keywords met veel competitie.
Je krijgt geen betere resultaten door gebruik te maken van uitdrukkingen. Probeer juist gebruik te maken van keywords die gescheiden worden door middel van een komma. Gebruik bijvoorbeeld in plaats van “Financieel hulpmiddel” liever de woorden “Financieel” en “hulpmiddel”.

app naam bedenken

Keywords kiezen

Relevantie

Zorg voor relevante keywords. Deze keywords laten zien wat je met jouw app kunt doen. Probeer jezelf de vraag te stellen of gebruikers je app gaan downloaden als je op nummer 1 staat met een bepaalde app naam? Neem als voorbeeld weer de financiële app van hierboven. Wanneer je op nummer 1 staat voor het keyword “financieel” is dat goed. Sta je daarentegen op nummer 1 met “financiële ondersteuning” zal dit tot meer downloads leiden, het is namelijk dichter bij de conversie.

Competitie

Het is waarschijnlijk dat er veel concurrentie is met de app die je hebt. Zorg ervoor dat je onderzoek doet naar de keywords die de competitie gebruikt en bekijk hoe jij hier zelf in zou ranken. Als je een keyword gebruikt die tot veel zoekresultaten leidt moet jij jezelf afvragen waar jouw app terecht zal komen in de zoeklijst. Wanneer je met populaire keywords op de 600ste plaats beëindigd zal dit tot weinig aandacht leiden. Potentiële gebruikers zullen waarschijnlijk alleen maar kijken naar de top resultaten.

In zulke gevallen is het beter om te zoeken naar synoniemen en vergelijkbare keywords, waarmee je wel in de top 10 kunt komen.

Zoek volume

Als je niet kunt kiezen tussen een aantal keywords dat relevant is en weinig competitie hebben kun je nog kijken naar zoek volume. Zoek naar keywords die maandelijks veel volume krijgen en kies de keywords die het meest gezocht worden.

Simpliciteit – uitspraak – pakkend

Wanneer je de beste app naam bedenkt is het belangrijk om een simpele, pakkende en makkelijk te onthouden namen te bedenken. Denk eraan dat app gebruikers vele honderden apps bekijken, dus het is belangrijk dat jouw app naam direct iemand zijn aandacht pakt.

Zorg ervoor dat mensen jouw app naam kunnen uitspreken en correct kunnen spellen. Wanneer mensen jouw app naam niet kunnen onthouden, spellen of uitspreken zal je hierdoor vele downloads missen.

Een app titel bedenken die korte ritmische woorden en uitdrukkingen heeft helpt hier aanzienlijk bij.

Probeer complicaties te vermijden en zorg voor een pakkende naam voor jouw app en dan komt alles goed.

Bekijk of de naam beschikbaar is

Wanneer je eindelijk zover bent en jouw app wilt lanceren in de app store is het belangrijk om te kijken of de naam nog wel beschikbaar is. Start door de naam de Googlen. Zorg er hierbij voor dat je kijkt naar:

  • App store beschikbaarheid
  • Handelsnaam beschikbaarheid

Als jouw app naam al wordt gebruikt of wanneer je concurrentie hebt van grote merken is het belangrijk om een naamswijziging te overwegen. Dit zorgt ervoor dat gebruikers niet in de war raken en de verkeerde app downloaden.

Conclusie

Bij het kiezen van de beste app naam moet je een unieke naam kiezen die past bij je product. Sommige apps kiezen ervoor om mee te liften op grote namen. Deze hebben echter vaak moeite om op te vallen in de app store. Wanneer je geen unieke naam hebt kan dit zorgen dat al jouw marketing en promotie minder effect hebben. Ook kunnen gebruikers zelfs de verkeerde app downloaden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *