Wanneer je een mobiele app ontwikkelt moet je er voor zorgen dat er behoefte is aan jouw idee. In dit artikel geven we een aantal tips naar aanleiding van succesvolle app lanceringen zoals Snapchat en Instagram.

Veel mensen denken dat ze door hard werken successen kunnen behalen. Andere denken juist dat dit een kwestie van geluk is. Wanneer het op het ontwikkelen van een succesvolle app aankomt is er meer nodig dan alleen hard werken en geluk. Je moet er juist voor zorgen dat jouw app eruitspringt tussen de concurrentie op de markt. Het eerste waar je rekening mee moet houden is het ontwikkelen van een app waar behoefte aan is en die waardevol is voor gebruikers. Dit is een van de belangrijkste succesfactoren voor jouw app om van start te kunnen gaan. Nadat je jouw app als beta versie hebt gelanceerd waarbij mensen de app kunnen testen, kom je erachter of er behoefte is naar jouw app. Gebaseerd op de feedback van jouw app kun je achterhalen wat wel of niet werkt. Alleen dit is vaak niet genoeg om er voor te zorgen dat je app succesvol wordt.

We zullen vervolgens een aantal succesvolle app lanceringen bekijken en we kijken waarom deze apps zo populair zijn geworden.

Instagram: Uitgenodigde influencers

Kevin Systrom, oprichter van Instagram, heeft een van de meest succesvolle app lanceringen. Instagram heeft het Minimum Viable Product (MVP) laten bekijken door beïnvloeders in de technologische industrie. Een van deze mensen was de mede oprichter van Twitter, Jack Dorsey. In de tijd dat Dorsey gebruik ging maken van de app was hij al bezig met het versturen van foto’s naar zijn volgers op Twitter. Het heeft vervolgens niet lang geduurd voordat mensen het hadden over de app. TechCrunch heeft zelfs twee artikelen geschreven over de app. Een artikel voor de officiële lanceerdatum en een tweede artikel op dezelfde dag dat de app werd gelanceerd. Dit heeft er voor gezorgd dat er nog meer gesproken werd over de app.

Binnen 24 uur na de lancering waren er 25.000 gebruikers op Instagram. Na drie weken is dit aantal toegenomen naar 300.000 gebruikers. Dit aantal bleef groeien totdat er miljoenen gebruikers waren. Een belangrijke zet die ervoor gezorgd heeft dat de release zo succesvol was, is om de app direct na de lancering voor de iPhone 4 beschikbaar te stellen. De iPhone 4 kreeg een verbeterde camera en een beter scherm, dit heeft gezorgd voor de perfecte combinatie. Daarnaast heeft het ook geholpen dat Instagram de mogelijkheid heeft om foto’s te sturen naar bekende social media platformen zoals Facebook en Twitter. Dit betekent dus dat de foto’s niet geblokkeerd waren door de app zelf. De snelheid van de app is erg belangrijk voor de app gebruikers. Instagram heeft er daarom voor gezorgd dat foto’s gelijk beginnen te uploaden wanneer een foto is gemaakt en dat dit kleine bestanden zijn. Hierdoor is de uploadsnelheid aanzienlijk omhoog gegaan.

Snapchat: Heeft voor stimulans gezorgd bij haar doelgroep

Snapchat heeft ook een van de meest succesvolle app lanceringen gehad. De originele oprichters van Snapchat kregen de eerste aandacht voor hun app bij de Stanford University. Ze vertelden een aantal vrienden over de app, waardoor de app onder de aandacht werd gebracht. Erg populair was het toen nog niet, dit is pas gekomen toen middelbare scholieren de app hadden ontdekt.

Iemand heeft voor een stabiele groei van Snapchat gezorgd door de groepsbericht functie in werking te stellen. In plaats van een normaal bericht sturen naar een persoon kan een gebruiker nu de zogenoemde “snap” naar meerdere personen sturen.  Het  verschil is dat snaps een persoonlijk gevoel creëren bij de ontvangers. Dit gevoel krijg je niet door een normaal bericht te sturen . Dit is een van de grootste succesfactoren van de app.

Veel Snapchat gebruikers voelen zich comfortabel bij het versturen van snaps. Dit heeft er mee te maken dat de snaps na enkele seconden worden verwijderd na het openen. Persoonlijke berichten worden dus niet opgeslagen op het internet.

Evernote: Zocht aandacht van de pers

Wat heeft ervoor gezorgd dat Evernote een succesvolle app lancering heeft gehad? In het interview over de groei van Evernote gaf Phil Libin aan dat het persbericht over de gesloten beta app voor de flinke groei heeft gezorgd. Evernote heeft binnen enkele jaren miljoenen gebruikers weten te overtuigen. De beta app heeft voor deze groei gezorgd. Een aantal dagen na het persbericht hebben duizenden mensen zich opgegeven voor de gesloten beta versie van Evernote. Daarnaast vertelde de eerste groep testers hun familie en vrienden over Evernote. Dit heeft gezorgd voor veel mond tot mond reclame voor de gesloten beta app.

Evernote heeft een marketing strategie ontwikkeld voor de eerste paar jaar waarbij ze zich richtte op het beschikbaar hebben van de app voor elk platform en toestel op de markt. In andere woorden, voor elke nieuwe tablet of mobiele telefoon die gelanceerd wordt is er een Evernote app beschikbaar. Dit heeft het makkelijker gemaakt voor Evernote om de markt te domineren en ervoor te zorgen dat de app door iedereen gebruikt kan worden.

Clear: Houdt het simpel en uniek

De Clear app was erg uniek toen het voor het eerst gelanceerd werd. Deze ‘to-do list” app heeft geen buttons omdat het is ontworpen voor makkelijker en simpeler gebruik. In vergelijking met andere to-do list apps zijn er vaak vele lastige knopjes en functionaliteiten beschikbaar. Omdat de Clear app makkelijk te gebruiken is, zijn gebruikers erg snel gaan houden van de app.  Als iemand de gebruiker een simpele to-do list wil opstellen op zijn of haar mobiele telefoon dan kan dat met de Clear app.

Aandacht krijgen van blogs over technologie was de marketing strategie van de oprichters van de Clear app. Vlak voor de lancering hebben ze korte video’s en previews van hun app gelanceerd. Met de uiteindelijke lancering zijn er 350.000 exemplaren verkocht in 9 dagen. Bepaalde mensen van de pers waren uitgenodigd om de beta versie van de app te gebruiken zodat ze feedback konden geven.

Clear is voor het eerst geïntroduceerd in januari 2012 tijdens het MacWorld event. De oprichters hadden een video demo van de app geupload op Vimeo, deze was meer dan 814.000 keer was bekeken. Dit heeft voor veel speculatie en interesse gezorgt in de periode voor de lancering van de app in februari 2012.

Camera+: Gebruik van social media

De laatste app in ons lijstje is Camera+. De oprichters hebben de app aangekondigd via populaire social media platformen. Dit zijn de platformen die goed werken bij de app.  Als een gebruiker een foto neemt met Camera+ dan kunnen ze deze mailen of delen op Flickr, Facebook en Twitter. Tijdens de lancering was er geen andere app die deze opties om te delen had. Daarnaast hebben de oprichters de lancering gepromoot door een wedstrijd te organiseren waarbij voor meer dan $10.000 aan camera apparatuur is weggegeven. Door een mailing list waarbij er 70.000 aanmeldingen waren, was Camera+ in staat om het bericht omtrent de lancering snel met veel mensen te delen.

Een andere strategie waar gebruik van is gemaakt is door zich niet alleen te richten op hun eigen markt. De oprichters begrepen dat er andere landen waren die geen toegang hadden tot een app die zo goed was als die van hunzelf. Door de lancering op de internationale markt kregen ze snel reactie in de Apple Store. Het is zelfs de app van de week geweest in de Apple store.

Een van de medeoprichters hield een blog bij en heeft hierop een video gepost met de nieuwste update, versie 1.2 van de app. Dit heeft voor nog meer enthousiasme gezorgd omdat de gebruikers aan het wachten waren op de nieuwste functies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *