Eind 2018 hadden de twee grootste app stores elk bijna 2 miljoen apps beschikbaar om te downloaden. Het wordt dus steeds lastiger om een app te kiezen waarbij er steeds meer apps op elkaar gaan lijken. Met zoveel verschillende apps die aandacht zoeken is het niet verbazingwekkend dat 75% van de gebruikers de volgende dag de app niet meer openen. Als een app niet absoluut perfect is voor de gebruiker of zijn aandacht heeft weten te pakken dan komen ze niet meer terug. Met zoveel keus die beschikbaar is kan er binnen enkele secondes een beter alternatief worden gevonden. In een omgeving waar de competitie moordend is kan elke kleine fout jouw app de das om doen. Het gaat er hierbij niet zozeer om hoe goed jouw app een bepaalde functie uitvoert. Wat meer telt is of jij dezelfde fouten als van de competitie kan vermijden. In dit artikel gaan we kijken naar een aantal app ontwikkelingsfouten die garant staan voor het falen van jouw app.

1. Niet investeren in beveiliging

Op het moment dat jouw app enige populariteit begint te krijgen dan zal vroeg of laat iemand jouw app proberen te hacken. Het maakt niet uit of jouw app belangrijke of gevoelige informatie verwerkt, je moet ervoor zorgen dat informatie van de klant beschermd is. Dus de data die jouw app ontvangt en verzend moet beveiligd en bestand tegen hacken zijn. Alle berichten die door de app gaan moeten gebruik maken van AES/SSL/TLS encryptie en dat op basis van end-to-end. Dit betekent dat elk bericht verzonden wordt met een encryptie en de decryptie alleen plaats vindt wanneer deze ontvangen is. Wanneer het bericht onderweg is moet deze dus niet kunnen worden uitgepakt.

2. Niet letten op bandbreedte optimalisatie

Bij app ontwikkeling is het doel niet om een app te ontwikkelen die het beste is in een functie. Je moet juist een app hebben die alles weet te balanceren. Er moet dus een juiste balans zijn tussen het gebruik van middelen en resultaten. Als jouw app het beste is op de markt maar de bandbreedte van de gebruiker opvreet en alleen werkt onder bepaalde condities is dat niet een app waar iemand op zit te wachten. De voorkeur gaat dan uit naar een app die beter omgaat met middelen en die een slechter resultaat levert. Niet iedereen heeft altijd een breedband connectie van 100% en een app die alleen werkt onder ideale condities zal gebruikers wegduwen.

3. Batterijconsumptie

De levensduur van de batterij is een van de belangrijkste bezorgdheden die elke smartphonegebruiker heeft. Het maakt niet uit hoe goed een app is. Op het moment dat iemand erachter komt dat deze app de batterij snel verminderd dan gaat de gebruiker opzoek naar een meer efficiënte oplossing. Let bij het ontwikkelen van een app goed op hoe energie wordt gebruik en waar het naartoe gaat. Een van de meest voorkomende redenen waarom een app veel van de batterij verbruikt, is omdat deze constant achtergrond activiteiten uitvoert. Denk hierbij aan het opvragen van de geografische locatie of het continue verversen. Op deze punten moet je vanaf het begin letten. Wanneer je een platform of infrastructuur voor de app gevonden hebt kijk dan naar manieren hoe de providers ervoor zorgen dat batterijconsumptie verminderd kan worden.

4. Een gecompliceerd ontwerp

In een poging om een app uniek en herkenbaar te maken gaan sommige ontwerpers helemaal los op het ontwerp. Denk aan onnodige functies, een gecompliceerd ontwerp, overvloedige menu’s, etc. In de meeste gevallen schrik je hiermee de gebruiker af. Vaak zijn zij geïnteresseerd in hoe de app presteert en zitten zij niet te wachten op een extreem uniek ontwerp. Zorg ervoor dat jouw app gebruikt kan worden zonder te veel moeite en dat een lange tutorial niet nodig is. Tegenwoordig zijn gebruikers hier te ongeduldig voor. Ze willen graag meteen aan de slag en als de app functies niet snel duidelijk zijn dan zullen ze op zoek gaan naar iets anders.

app ontwikkeling fouten succes verkleinen

5. After-download engagement niet onderhouden

Zoals we eerder hebben aangegeven gebruikt 75% van de gebruikers een app niet meer nadat ze deze een een keer hebben gebruikt. Dit betekent dat wanneer jouw app niet onmiddellijk de aandacht trekt bij een gebruiker die de app voor het eerst gebruikt dat de kans klein is dat deze terugkomt. Een van de manieren om deze situatie te verbeteren is om een plan te creëren voor after-download engagement. Hiermee zorg je voor een constante connectie met de gebruiker. Je kunt gebruik maken van bijvoorbeeld notificaties of real-time meldingen. Het voordeel is dat deze vrij makkelijk te implementeren zijn en uitstekend werken om de aandacht van de gebruiker te trekken. Stuur engaging berichten waarmee je aangeeft dat jouw app er voor de gebruiker is.

6. Niet letten op schaalbaarheid

Het is vrij uniek dat een app globaal gaat en miljoenen gebruikers aan trekt die regelmatig terug komen. Een van de redenen is omdat app ontwikkelaars vaak de aantrekkingskracht van hun creatie onderschatten. Wat je natuurlijk niet wil hebben is dat wanneer jouw app populariteit op doet, je niet de infrastructuur hebt om de snelheid voor het grote aantal gebruikers te kunnen garanderen. Dit komt erop neer dat je moet nadenken over schaalbaarheid voordat het een noodzaak wordt. Zonder plan verlies je misschien wel die ene grote kans. Om dit te kunnen realiseren moet je globaal bereik en redunancy hebben. Redundancy betekent dat je meerdere datacenters hebt die jouw gebruikers verbinden onafhankelijk van waar ze zijn en dat je voldoende ruimte hebt om een stabiele prestatie te kunnen aanbieden wanneer het aantal gebruikers toe neemt of een datacenter niet offline is.

7. Geen compatibiliteit met verschillende OS-versies

Alhoewel het lijkt als of de meeste mensen er alles aan doen om de nieuwste smartphones en OS-versies te krijgen wanneer deze uitkomen, is er nog steeds een significante groep die gebruik maakt van oudere modellen en OS-versies. Als jouw app deze hardware en software niet ondersteunt betekent dat dat je deze groep automatisch buitensluit. Je mist hierdoor potentiële gebruikers en stuurt zelfs een signaal af dat je niet genoeg geeft om deze community. Dit is vooral merkbaar bij apps die support voor oudere OS-versies laten liggen bij een update. Een groep loyale gebruikers komt er dan ineens achter dat ze jouw app niet langer meer kunnen gebruiken. Wanneer dit gebeurt is het onwaarschijnlijk dat de gebruiker een nieuwe telefoon gaat kopen alleen voor jouw app. Het is meer realistisch dat ze juist op zoek gaan naar een alternatief.

8. Ga voor homogeen in plaats van modulair

Een homogene app structuur is op zichzelf staand. Alle componenten zijn met elkaar verbonden en zijn afhankelijk van elkaar. Een modulaire structuur verondersteld veel geïsoleerde microservices die onafhankelijk van elkaar werken. Hierdoor is een modulaire app structuur meer schaalbaar en bestand tegen de toekomst. Als een element niet werkt naar behoren dan kan deze namelijk worden geïsoleerd zonder dat de rest van de app in gevaar komt.

App ontwikkeling: doe het op de juiste manier

Natuurlijk zijn er nog veel meer andere dingen die mis kunnen gaan bij het ontwikkelen van een app. Wij zijn ervan overtuigd als je de bovenstaande punten vermijd dat je al halverwege jouw succes behaald hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *