App laten maken
Vorige artikel

App engagement & gebruikersretentie verhogen

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Het is makkelijk te veronderstellen dat gebruikersacquisitie de kern is om het succes van een mobiele app te bepalen. Deze waarde zegt echter weinig als je geen actieve gebruikers of een hoog aantal downloads weet te behalen. Merken geven enorme hoeveelheden geld uit aan het verkrijgen van gebruikers. De nieuwe binnengehaalde gebruikers zijn pas waardevol wanneer zij gebruiker blijven en geïnteresseerd zijn in de applicatie.

Mobiele app engagement en mobiele app-retentie zijn twee meetbare variabele die daadwerkelijk inzicht bieden in het succes van een applicatie. Lage app engagement en retentie zullen waarschijnlijk leiden tot het falen van de app. Hoge app engagement en retentie zorgen juist voor een grote kans tot succes.

  • Engagement – geeft aan hoe actief de gebruikers zijn met de applicatie. Hoewel dit een subjectieve factor is omschrijft Localytics dat gebruikers die engaged zijn minimaal 10 keer per maand gebruik maken van de applicatie.
  • Retentie – de branchevereniging geeft dit aan als een percentage van het aantal app gebruikers die binnen 3 maanden de app weer gebruiken na hun eerste kennismaking van de applicatie. Localytics omschrijft dit zelfs als een gebruiker die minimaal 1 keer terugkomt binnen 30 dagen. Volgens Localytics is er sprake van retentie wanneer een gebruiker binnen 30 dagen terugkomt bij de applicatie.  Het is belangrijk om te weten dat elk merk een eigen betekenis heeft voor engagement en retentie. Dit hangt af van van het soort applicatie.

Het gemiddelde van beide metrieken gecombineerd bepaald de ‘stickiness’ van een app. Hoe engaged en loyaal zijn gebruikers dus voor een bepaalde app. Voor degene die zich voornamelijk richten op conversies en geld verdienen is het belangrijk om te weten dat het belangrijkste doel is om gebruikers engaged te houden en dat ze gebruik blijven maken van de app.

Na 90 dagen is het gemiddelde mobiele app retentie ratio 20%, dit heeft Localytics recent onderzocht. Dit betekent dat 71% van alle app gebruikers binnen 90 dagen niet meer gebruik maakt van de app.

Het engagement & app gebruikersretentie probleem

Het is een lastige taak om goede mobiele app engagement en gebruikersretentie ratio’s te behalen. 25%  van de gebruikers die een app download, maakt er vervolgens geen gebruik meer van. Dit percentage is in de afgelopen jaren iets verbeterd, maar nog altijd verlaat 23% de app na het eerste gebruik. Als een app alleen maar 1 keer per week wordt geopend is er een kans van 60% dat deze app in de toekomst nooit meer wordt gebruikt. De realiteit is dat mobiele app ontwikkelaars zich in een competitieve markt bevinden waarbij gebruikers veel keus hebben.

Het verhogen van mobiele app engagement en retentie zal leiden tot meer actieve en loyale app gebruikers. De volgende methoden zullen helpen om resultaten te behalen waar vele bedrijven moeite mee hebben.

Hoe zorg je voor betere engagement & app retentie ratio’s

Voordat je jouw app lanceert zijn er een aantal stappen die doorlopen moeten worden die zorgen voor een goede mobiele app engagement en gebruikers retentie. Dit proces moet in een vroeg stadium in gang gezet worden, nog voor de lancering van jouw app.

Zorg voor een hoogwaardige app die goed werkt

De eerste en meest belangrijke stap om engagement en retentie ratio’s te verbeteren is om een goede kwalitatieve app te ontwikkelen. Het komt zelden voor dat een app zonder bugs wordt gelanceerd. Belangrijk is wel om van te voren het product te testen, zodat deze niet wordt gelanceerd met grote problemen. Een goed testprogramma zal het team helpen om een kwaliteitsproduct te kunnen leveren. Als jouw app niet goed functioneert zullen gebruikers de app snel verlaten.

Elke keer dat jouw app crashed, langzaam laad of lagged zal dit zorgen dat al jouw mobiele app metrieken worden beïnvloed. Om deze reden is het belangrijk om de front en back-end functionaliteit bij te houden, zodat je een goed idee krijgt hoe jouw app presteert. Samenwerken met mobiele app ontwikkelaars die ervaring hebben met het ontwikkelen van hoge kwaliteit applicaties helpt hierbij.

Demonstreer de voordelen van jouw app in de app store

De App Store wordt vaak gezien als een platform om apps te downloaden, maar deze kan een grote rol spelen bij gebruiker engagement in de periode voordat de app wordt gedownload.

Je moet goed werk verrichten om jouw app te kunnen verkopen aan gebruikers in de app store. Hoe beter je hierin bent, hoe aannemelijker het is dat iemand jouw app regelmatig zal gebruiken. Om dit goed te kunnen doen moet je de functionaliteit van je app aantonen. Simpelweg de functies van je app laten zien is niet genoeg. Gebruikers zijn op zoek naar de voordelen die een app kan bieden. Tijdens deze fase bedenken gebruikers of het wel of niet de moeite waard is om jouw app te downloaden. Je moet dus overtuigend kunnen vertellen over de lang termijn waarde van jouw app. Wanneer je dit goed doet en waarmaakt wat je beloofd dan zullen je gebruikers engaged blijven.

De Google Play Store en App Store maken gebruik van een algoritme waarbij niet alleen wordt gekeken naar het aantal downloads, maar ook naar de engagement. Het is nu belangrijker dan ooit om te kijken naar engagement aangezien de app stores kijken naar het volledige plaatje. Dit zorgt voor betere kwaliteit apps in de app stores, maar zorgt er ook voor dat je meer werk moet verrichten om het gedrag van jouw gebruikers te kunnen sturen

Wanneer je een kwaliteit app hebt ontwikkeld en een goede listing op de app store hebt zijn er een aantal tactieken die je kunt toepassen om app engagement te verhogen. Hier zullen we eens naar kijken.

5 Methoden om app engagement & gebruikersretentie te verhogen

1. Een makkelijke onboarding

Met behulp van een heldere onboarding ervaring kan je het ratio mensen die de app verlaat aanzienlijk verlagen. Hoe moeilijker het is om een app te kunnen gebruiken hoe groter de kans is dat mensen de app verlaten. Dit kan door: te veel stappen om aan te melden, te complexe functionaliteiten, te veel informatie velden etc.

De eerste indruk is erg belangrijk net als de gebruikerservaring. Naast dat minder mensen de app verlaten kan een effectieve onboarding ervoor zorgen dat de gebruikerswaarde verhoogd kan worden tot 500%. De volgende stappen kunnen helpen met een betere onboarding.

  • Maak het makkelijk om in te loggen of een account aan te maken. (Verminder het aantal stappen om aan te melden, biedt verschillende registratie methoden aan, etc.)
  • Belast de gebruiker niet met te veel informatie in het begin. Zorg ervoor dat de gebruiker deze informatie pas krijgt wanneer hij bij deze functies terecht komt.
  • Leer door te doen, zodat de gebruiker de handelingen leert die nodig zijn voor de juiste ervaring met de app.

2. Gebruik Push Notificaties

Push notificaties helpen met het verbeteren van de gebruikersretentie. Statistieken tonen aan dat retentie hierdoor verbeterd kan worden met 56% to 180%. Gebruikers die push notificaties toestaan hebben 88% meer engagement met de app.

Push notificaties spelen een belangrijke rol. Ten eerste helpt het de gebruiker herinneren dat ze jouw app hebben gedownload. Ten tweede, wanneer dit goed geïmplementeerd is, zal het helpen om de gebruiker de app te laten gebruiken. Hierbij is het wel belangrijk dat de berichten aansluiten op de voorkeuren van de gebruiker. Als laatste voor apps die een specifiek doel hebben die niet elke dag nodig zijn kan het helpen als goede reden de app te gebruiken. Denk hierbij aan een promotie of korting op een bepaald product of service.

Een push notificatie is dus zeer waardevol om de aandacht van de gebruiker te krijgen en gebruiker op het juiste moment door te sturen naar jouw app om een specifieke taak te laten voltooien.

3. Maak gebruik van mobiele personalisatie

Mobiele personalisatie is een van de meest belangrijke aspecten voor een krachtige applicatie. Personalisatie zorgt voor een unieke en betere ervaring voor de gebruiker. Hoe beter de ervaring in overeenstemming is met de behoefte van de klant hoe aannemelijker het is dat ze de app zullen blijven gebruiken.

Apps bieden niet langer een algemene ervaring aan. Wanneer mogelijk moet de ervaring persoonlijk zijn op basis van bestaande gegevens om relevante content en functionaliteiten te tonen in de app. Met persoonlijke inhoud wordt er echte waarde toegevoegd voor de gebruiker.

Het aantonen van de gebruikersnaam op het scherm en in berichten is een makkelijke manier om persoonlijk over te komen. Door middel van relevante push notificaties komt personalisatie het meest tot zijn recht. Met persoonlijke push notificaties kun je een conversie ratio van 54% behalen in tegenstelling tot 15% bij algemene berichten die niet persoonlijk zijn. Gebruikers zijn op zoek naar persoonlijke interactie. Het is dus erg belangrijk dat je voldoet aan de behoefte van de gebruiken. Dit kan gedaan worden door rekening te houden met persoonlijk gedrag, voorkeuren en locatie van de gebruiker.

Let er wel op dat je voorzichtig bent met het implementeren van push notificaties. Wanneer er onjuiste berichten worden gestuurd die irrelevant zijn of die vervelend overkomen ontstaat er het tegenovergestelde effect dan dat je wil bereiken.

4. Bied een beloningsprogramma aan

Om betere engagement en retentie te behalen moet je gebruikers een beloning aanbieden voor het gebruik van jouw app. Dit kan speciale inhoud zijn, coupons, mobiele rewards, speciale promoties en andere aanbiedingen die helpen bij conversie en engagement.

Het mag duidelijk zijn dat de manier waarop je de gebruiker beloond afhankelijk is van het soort app dat je aanbiedt. Een app die gebruik maakt van in-app aankopen zal voordeel behalen met het aanbieden van tijdsgebonden aanbiedingen. Een gratis app kan een beloning aanbieden op basis van het gebruik van de app.

5. Moedig communicatie aan

Door gebruikers om feedback te vragen zal aantonen dat deze input wordt gewaardeerd en gebruikt kan worden om de app in de juiste richting te duwen Het is belangrijk om de gebruikers om feedback te vragen, hierdoor weet je of de gebruikers tevreden zijn met de inhoud van de applicatie, deze informatie kan vervolgens gebruikt worden om de applicatie te juiste richting in te sturen. Open communicatie met gebruikers zorgt voor minder negatieve berichten op de app store aangezien ze de vraag in eerste instantie direct aan jou kunnen sturen. Het tijdig beantwoorden van deze vragen/problemen zorgt voor een hogere retentie en een positieve indruk. Op de lange termijn zorgt dit zelfs voor loyale gebruikers.

Waar moet rekening mee worden gehouden?

Vind de juiste kans in de markt

Alle succesvolle apps hebben een ding met elkaar gemeen. Deze ontwikkelen een applicatie op basis van de dagelijkse routine en emoties van de gebruikers Denk aan Evernote, Snapchat of twitter. Deze apps begrijpen waar hun gebruikers mee zitten en breiden hun functies uit, zodat deze passen in de dagelijkse routine van hun gebruiker. Dit zorgt voor regelmatig gebruik van de applicatie. Focussen op de behoefte van de gebruikers  is erg belangrijk om het aantal gebruikersuren te verhogen.

Herhalen

Apps worden herhaald, of dit een minimum viable product of volledig werkende app is maakt niet uit. Uitvoeren van regelmatige updates met nieuwe functies en gepersonaliseerde content zorgt ervoor dat gebruikers geïnteresseerd blijven. Het is hierbij belangrijk om deze statistieken bij te houden, gedrag te volgen en om te luisteren naar feedback van gebruikers. Deze informatie is cruciaal voor toekomstige aanpassingen aan de app, die zorgen voor een beter product.

Door regelmatig updates uit te voeren verbeter je jouw app en zorg je ervoor dat jouw gebruikers actief blijven. Je moet continue waarde toevoegen, anders zal je gebruikers verliezen die naar de concurrentie gaan omdat zij meer waarde voor de gebruiken bieden. Jouw app zal verwijderd worden wanneer de gebruiker kennismaakt met een product dat meer waarde toevoegt. Hierdoor zal het aantal verwijderde apps stijgen.

Traceer jouw resultaten

Wanneer je meerdere veranderingen in een keer toepast wordt het lastig om bij te houden wat wel of niet werkt. Door stap voor stap iets uit te voeren ben je in staat om te achterhalen welke aanpassingen wel of niet werken.

Onderschat de gebruikerservaring niet

Een algemene richtlijn bestaat niet om jouw gebruikers engagement en retentie ratio’s te verhogen. Wel is het belangrijk om de juiste balans te bewaren tussen verschillende tactieken en het behouden van de gebruikerservaring. Push notificaties zijn effectief voor de ene app, maar dit hoeft niet te betekenen dat deze effectief zijn voor jouw app. Voordat je een van deze tactieken toepast is het belangrijk om te bepalen of het de juiste keuze is voor jouw app. Voegt het waarde toe of zal het tot frustratie leiden. Het moment dat gebruikers geïrriteerd raken is het moment dat jouw app retentie omlaag gaat. Weeg de verschillende opties af en bepaal de juiste aanpak met de gebruiker in het achterhoofd.

Conclusie

Tegenwoordig is het doel niet langer dat een app alleen gedownload wordt, maar juist het behouden van deze gebruikers. App engagement en gebruikers retentie spelen hierbij een belangrijke rol. Het verkrijgen van loyale en lange termijn gebruikers verhoogt de gemiddelde levensduur waarde en zorg voor meer opbrengsten van jouw app. De genoemde methoden in dit artikel kunnen engagement en retentie flink verhogen en ervoor zorgen dat de concurrentie uit moet kijken voor jouw app.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal