App laten maken
Vorige artikel

De app van de week: Vivino

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Vorige week heb ik de Untappd app behandeld in de app van de week, en toen werd er al gesuggereerd dat de Vivino app misschien een leuk alternatief is voor niet bier drinkers. Als zelfbenoemd wijn connaisseur sprak dit idee me meteen aan, en ik ben hier dus meteen mee aan de slag gegaan.

De Vivino app heeft een iets andere insteek dan de Untappd app, zo is in de Untappd app het inchecken van verschillende biertjes de belangrijkste feature. De Vivino app is natuurlijk op wijn gericht, en heeft daarmee automatisch een wat ander publiek. De belangrijkste feature is het opzoeken van wijnen in een winkel of restaurant om te kijken hoe anderen de wijn vinden.

Ook deze week zal ik weer de user on-boarding goed bekijken en beschrijven wat ik vind dat goed en minder goed gaat in de app. Dus doe zoals ik, schenk een lekker glas wijn in en lees even lekker hoe de app in elkaar steekt.

User on-boarding ?

Als je de app opstart kom je in een mooi en overzichtelijk scherm terecht. In dit scherm is het meteen duidelijk dat je met een stijlvolle app van doen hebt. De app is in het Nederlands en dat is natuurlijk altijd een goed teken.

Voor wat betreft de user onboarding kunnen we natuurlijk weer voor verschillende paden kiezen om door de app te gaan. We beginnen met het klikken op de Facebook knop Ga door met Facebook, waar het heel goed is dat de tekst We plaatsen niets zonder jouw toestemming er nog eens duidelijk bij is gezet. Deze regel is erg belangrijk en zal gebruikers die twijfelen over het geven van toestemming over de streep kan trekken. Een goede toevoeging in de onboarding wat mij betreft.

Op het moment dat je overigens de Facebook login annuleert of weg klikt, kom je terug in het startscherm en wordt er geen foutmelding getoond. Wat mij betreft ook niet nodig, omdat de gebruiker zelf de actie annuleert.

Klik je op Doorgaan met e-mailadres dan kom je in het scherm hiernaast terecht. Dit scherm is wat mij betreft wat simpel opgezet. Had wel iets spannender gemogen, om zo de gebruiker meteen betrokken te krijgen bij de app. Leg hier bijvoorbeeld uit waarom je een account moet aanmaken.

Wat is de meerwaarde voor de gebruiker om zijn mailadres in te vullen? Waar moet het wachtwoord aan voldoen? Dat soort dingen maakt het hele proces een stuk duidelijker en zorgt er voor dat er minder mensen af zullen haken in het aanmeldt proces.

Nadat je een e-mailadres en wachtwoord hebt ingevuld kom je in het volgende scherm van de user onboarding en dat is het vullen van meer informatie in je profiel.

Om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken wordt hier om Facebook of Twitter account gevraagd. Dit is natuurlijk een slimme manier om toch te koppelen met een van deze accounts. Dit opent namelijk weer deuren die het veel makkelijker maken om anderen uit te gaan nodigen de app ook te gebruiken. Daarom vind ik dit een verstandige keuze van de ontwikkelaar.

Het scherm ziet er verder keurig uit en straalt rust en kwaliteit uit. De doelgroep zal een wat ouder publiek zijn die graag luxe ervaren in een app. Dat is een duidelijke design keuze die je hier ziet volgens mij.

En ander goed punt wanneer je op Voeg foto toe klikt, is de melding dat het een openbare foto gaat worden. Dit is meteen helder voor de gebruiker en hij kan daar nu dus direct rekening mee houden bij het kiezen van de juiste profiel foto.

Daarna kun je doorklikken en als alle verplichte velden (voornaam, achternaam) gevuld zijn kun je verder en kom je in de app terecht. Ik ga hier echter een stap terug en kom nog even terug op het startscherm. Je kunt daar namelijk ook klikken op Probeer ons uit en dan krijg je een walkthrough te zien waar je kunt zien wat je allemaal kunt doen met de app.

Er is me nog iets anders opgevallen, je krijgt namelijk een ander startscherm als je al eens eerder ingelogd bent geweest in de app en weer uitgelogd bent. Het scherm dat je dan krijgt heeft als titel dan ook Welkom Terug en gaat er vanuit dat je weet hoe je de app moet gebruiken en hoe alles werkt.

Dit is volgens mij niet echt een toevoeging omdat het een verwarrende situatie oplevert, omdat het scherm anders is als het eerste herkenbare scherm wat de gebruiker al kent.

In dit scherm staat er een regel onderin Noodzaak van een nieuwe account?, die een beetje vreemd vertaald lijkt te zijn. Dit is namelijk de knop om een nieuw account aan te maken, mocht dat nodig zijn. Hier hadden ze een betere zin voor moeten kiezen wat mij betreft.

Ook is het hier zo dat als je de Facebook login knop gebruikt dat er een spinner gaat draaien en die stopt niet meer als je het inloggen annuleert. Dat is niet heel netjes opgelost op deze manier.

Al met al had ik gewoon hetzelfde start scherm hier laten zien om verwarring te voorkomen voor de gebruiker. Wel is de algemene indruk van de user on-boarding die ik krijg erg goed. Er is duidelijk tijd en aandacht besteedt om het de user on-boarding zo soepel mogelijk te laten lopen.

Goed gedaan ?

Ik vind de uitstraling die de app heeft heel erg goed. Het is echt duidelijk afgestemd op de doelgroep en er is veel tijd en aandacht besteed aan kleine dingen die de app er gepolijst uit laten zien. Dit soort kleine dingen maakt het gebruiken van een app gewoon prettig.

Een voorbeeld hiervan is de toevoeging van goed ontworpen visuals die je op veel pagina’s in de app terug ziet komen. Ook vind ik de kleur rood erg mooi passen bij de app en de rest van de styling is goed op orde vind ik.

Zaken worden heel herkenbaar weergegeven en er wordt met een duidelijke tab balk gewerkt onderin de app. Je ziet zo meteen in welk scherm je jezelf bevindt en wat de overige schermen zijn die je kunt openen.

Duidelijk wordt ook dat de meest prominente optie in de app het gebruiken van de camera is om wijn flessen of wijnkaarten te scannen. Je wordt door de vorm van de tabbalk daar subtiel heen gestuurd en dit vind ik heel goed gedaan.

Dan een stukje waarvan ik eerlijk gezegd niet weet of ik het goed of niet goed vindt. De app heeft namelijk een verkapt hamburger menu als je op het vraagteken rechtsboven in klikt. Er schuift een klein schermpje naar beneden met wat opties die blijkbaar niet meer pasten in de normale schermen van de app.

Alle opties die hier getoond worden behalve Help en Neem contact op met Vivino komen ook op andere plekken terug in de app. Dit is dus voor mijn gevoel dubbelop om ze hier nogmaals terug te laten komen. Echter kan het zijn dat de gebruikers deze opties hier wel verwachten. Nogmaals ik weet niet of dit nu goed of slecht is. In ieder geval ben ik blij dat de standaard manier van navigeren gewoon via de onderste tabbalk loopt.

Niet goed gedaan ?

Wat ik minder vind in de app is het feit dat er veel verschillende schermen aanwezig zijn en dat kan voor een beginnende gebruiker wellicht wat overweldigend zijn.

Wellicht was het beter geweest als sommige zaken unlocked moeten worden als je de app wat langer in gebruik hebt. Dat kan meteen ook de app interactie bevorderen, omdat de gebruiker extra opties kan unlocken als een soort beloning voor het gebruik van de app.

Daarnaast zitten er wat schoonheidsfoutjes in de Nederlandse vertaling zoals je bijvoorbeeld hiernaast kunt zien. De zin Wijn is sociale vind ik niet zo sterk. Het doet een heel klein beetje af aan de goede kwaliteit die de app verder uitstraalt.

Ik heb overigens wel goed moeten zoeken om dingen te vinden die ik niet goed vind dus dat wil ook wel wat zeggen. Al met al zit de app prima in elkaar.

Conclusie ?

Als fervent wijndrinker is het leuk om te zien dat er ook een app is waar de wijn liefhebber mee aan de slag kan. Waar Untappd toch een wat jonger publiek lijkt aan te spreken, is dat bij Vivino wel anders. De app is echt op een andere doelgroep gericht en dus is het leuk om te zien wat de verschillen tussen de apps zijn. Zeker omdat de functionaliteiten binnen de twee apps veel op elkaar lijken.

Daarnaast laat de app goed zien hoe de user onboarding gedaan moet worden om zo gebruikers meteen de app binnen te halen. Hier en daar kan het natuurlijk nog altijd wel beter, maar dit is zeker een goed voorbeeld van een app waar ze begrepen hebben dat dit cruciaal is in de app ontwikkeling.

Wij bij Glamorous Goat proberen ook steeds beter naar user onboarding te kijken als het gaat om nieuwe apps. Je ziet gewoon dat daar nog heel veel te winnen valt vaak.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal