Untappd - app van de week

Untappd – App van de week

Je ziet ze vast wel eens voorbij komen, berichten over welk bier iemand gedronken heeft. Bijna altijd wordt hier Untappd voor gebruikt. Een soort social media platform met incheck voor bier. Nu is het zo dat ik zelf geen bier drinker ben, en daarom is deze app de eerste die ik behandel en zelf nog nooit gebruikt heb. Het voordeel hiervan is dat ik in dit blog bericht dan ook helemaal zonder enige voorkennis van de app ga kijken wat hij goed en minder goed doet. Ook zal ik weer de user on-boarding goed bekijken. Proost!

User on-boarding

Meteen na het opstarten van de app krijg je de vraag of je de locatiegegevens met de app wilt delen. Dit vind ik vreemd, aangezien ik hier eigenlijk nog helemaal niet aan toe ben. Ik weet helemaal nog niet waar ik de locatiegegevens voor nodig heb. De app heeft daar nog niets over uitgelegd behalve het zinnetje Show your location on the map.

Normaal gesproken werkt het veel beter om pas toestemming te vragen voor een bepaalde functionaliteit op het moment dat dit ook echt nodig is. Dus pas als daadwerkelijk de locatie gebruikt wordt om iets te laten zien op een kaart, en niet al bij het inlogscherm.

Daarnaast valt het meteen op dat de app niet in het Nederlands vertaald is. Dat is op zich geen ramp, maar wel jammer voor een app die in Nederland toch erg populair is. Met een paar simpele stappen is de app ook in het Nederlands te vertalen door de ontwikkelaar. Gemiste kans wat mij betreft.

Inloggen en aanmelden kan in ieder geval met de grote duidelijke Facebook knop. Voor veel mensen natuurlijk de meest makkelijke manier om niet weer een gebruikersnaam en wachtwoord te moeten onthouden. Het aanbieden van de Facebook keuze begrijp ik dus erg goed van de ontwikkelaar. Daarnaast is het voor de ontwikkelaar natuurlijk makkelijk om meteen de gegevens van de gebruiker te kunnen gebruiken voor het vullen van zijn of haar persoonlijk profiel.

Op het moment dat je dit accepteert wordt Untappd meteen gestart met de juiste gegevens. Mocht je dit proces echter afbreken kom je terug in het hoofdscherm en verschijnt de melding: Your request has timed out. Please try your request again. Still having problems? Let us know at http://help.untappd.com

Laat ik voorop stellen dat ik het heel goed vind dat ze meteen aangeven waar je geholpen kunt worden indien het blijft mislukken. Echter is de melding die je krijgt wel wat cryptisch voor een niet technische gebruiker. Een time-out van een request? Het had hier beter geweest als er iets had gestaan als dit Unfortunately Untappd could not login with your Facebook account, please try clicking the Facebook button again.

Daarnaast is het mogelijk om onder in te klikken op de knop New around here? Sign Up!. Deze tekst is voor mij heel helder en daardoor weet je als gebruiker meteen dat je ook op een andere manier aan een account kunt komen.

Je verschijnt dan meteen in een scherm waar geel heel duidelijk de accent kleur is. Wat mij betreft niet de mooiste kleur om te gebruiken, maar het zal waarschijnlijk een bewuste keuze zijn omdat het natuurlijk de kleur van bier is.

De invulvelden in dit scherm in zijn redelijk groot en overzichtelijk. Dit helpt natuurlijk op het moment dat je een account aanmaakt net nadat je 3 pintermannen soldaat hebt gemaakt, en een vriend verteld over de Untappd app. Of het bewuste is geweest weet ik niet, maar de keuze hiervoor is dus zeker gerechtvaardigd.

Volgens mij wordt er in dit scherm veel te veel informatie gevraagd van de beginnende gebruiker. Je wordt een beetje overrompeld vind ik. Als eerste zou ik beginnen met het combineren van het gebruikersnaam en email veld. Waarom wordt het mailadres niet meteen de inlognaam? Daarmee vervalt er al een veld.

Voor en achternaam apart vind ik ook altijd lastig. Als de achternaam niet verplicht is zorg je voor één veld Naam waar de gebruiker dan zelf kan kiezen of hij alleen zijn voornaam of ook de rest invult.

Het valt me ook op dat de velden First Name en Last Name niet automatisch met een hoofdletter starten als je gaat typen. Dit zijn natuurlijk hele kleine dingen, maar het zijn ook de dingen die de app net wat makkelijker maken.

Het volgende probleem dat ik tegenkomen is de validatie van de velden. Je ziet pas na het klikken op de knop CREATE ACCOUNT of je alles correct hebt ingevuld. Dit kan natuurlijk eerder met een subtiele visuele cue. Door bijvoorbeeld een subtiel rood streepje te laten zien in elk verplicht veld dat nog niet gevuld is. Dit kun je dan groen laten worden als het gevuld is of iets dergelijks.

Ook vraag ik me af of je deze fase van de on-boarding al moet weten uit welk land een gebruiker komt, of wat het geslacht is.

Als je goed kijkt zie je dat je tevens automatisch akkoord gaat met de privacy policy en de terms of use van de app. Dit is wel erg duidelijk en goed gedaan.

Ook valt het op dat er goed rekening is gehouden met de leeftijd dat je mag drinken per land. Je geeft het land aan, en afhankelijk daarvan wordt de geboortedatum op de juiste manier geverifieerd. Ik kon een account aanmaken met een geboortedatum precies 16 jaar geleden. De legale leeftijd voor het drinken van bier in Nederland. Goed om te zien dat je dus geen 21 hoeft te zijn.

RECTIFICATIE: Ik werd erop gewezen dat per 2015 de leeftijd naar 18 gegaan is voor alle alcohol (inclusief bier). Helaas blijkt dit dus niet in de app zo te zijn. De eerdere opmerking dat ze daar dus goed rekening mee houden is helaas niet correct, en moet ik terugnemen.

Vrijwel meteen na het drukken op de knop om je account aan te maken kom je in het hoofdscherm van de app zoals je hiernaast kunt zien. Er komt meteen de standaard iOS pop-up of je ook push berichten van Untappd wilt ontvangen. Hier is er dus wel gewacht met de vraag totdat het relevant is.

Daarna zie je een redelijk overzichtelijk scherm met alle opties van de app. Gelukkig eindelijk eens een app die gewoon meteen kiest om geen hamburger menu te gebruiken, maar gewoon de veel duidelijkere tab structuur heeft. Nu is het meteen duidelijk in welk scherm je op dit moment bezig bent, en je kunt snel naar andere schermen schakelen zonder extra handelingen.

Nu we in dit hoofdscherm aangekomen zijn, hebben we daarmee ook de user on-boarding afgesloten en kunnen we door naar de volgende stap in de app.

Goed gedaan

Gamification is een term voor het introduceren van spel elementen in een app. Untappd heeft dit heel goed voor elkaar doordat je talloze badges kunt verzamelen in de app waar je bepaalde acties voor moet uitvoeren. Dit is wat mij betreft een van de beste dingen die ze gedaan hebben binnen de app. Je zorgt er hiermee voor dat mensen vaker terug komen en de app blijven openen.

Zoals je kunt zien zijn er talloze badges die je kunt verdienen en dat hebben ze echt heel leuk gedaan. Hier komt vooral een stukje creativiteit bij kijken om de juiste badges te verzinnen.

Daarnaast moet je natuurlijk van alle bieren bijhouden welke unieke karakteristieken ze hebben en waar ze gedronken worden. Met deze waardevolle informatie kun je dan dit soort leuke dingen doen. Naast dat er badges zijn te verdienen voor bepaalde soorten bier, kun je dus ook op locatie kijken wat er te verdienen valt. En er zijn ook nog specials.

De specials zijn er voor als je bijvoorbeeld op oudjaarsdag een pilsje opentrekt. Die kun je dan registreren en dan wordt daar ook een badge voor uitgedeeld. Het mooie hiervan is dat gebruikers graag zo veel mogelijk van dit soort badges verzamelen en de app dus vaak openen om dit voor elkaar te krijgen. De retentie is dus top door dit soort dingen.

Erg leuk is de referentie naar The Hoff zoals je hier bijvoorbeeld kunt zien. Dit zijn kleine dingen die het gebruik van een app als deze erg leuk maken. Je ziet daarnaast wanneer je de badge ge-unlocked hebt en met welke bieren en op welke locatie.

Na de unlock kun je nog levels omhoog gaan per badge. Zo zul je na vaak Duits bier gedronken te hebben flink wat levels omhoog gaan. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je de app blijft gebruiken, ook al heb de de belangrijkste badges unlocked.

Minder goed gedaan

De app heeft in mijn ogen veel te veel opties die allemaal op een beetje vreemde plekken zitten. Het werkt allemaal prima, maar het had gewoon net even wat beter opgezet kunnen worden als er een goede UX’er (user experience) naar had gekeken. Je kunt bijvoorbeeld op verschillende manieren naar hetzelfde scherm komen. Dit kan op zich natuurlijk een goede keuze zijn, alleen verlies je hierdoor wel echt het overzicht waar je ergens in de app zit. Je komt op plekken die je niet verwacht op deze manier.

Hier zie je bijvoorbeeld het scherm wat je krijgt als je de gegevens in je profiel wilt aanpassen. Wat mij betreft is dit allemaal wel erg druk en verwarrend gedaan. Het had veel duidelijker geweest als er 1 aparte knop was geweest voor het opslaan van alle wijzigingen in dit scherm.

Ook kun je heel veel dingen instellen die je als gebruiker volgens mij zelden tot nooit nodig hebt. Dit maakt de app heel extra complex, waar het weinig toegevoegde waarde biedt.

Ook vind ik de schermen vaak slecht ontworpen en oogt de app hierdoor erg onrustig. Dit zie je dus bij meerdere schermen in de app terug komen helaas. Het lijkt erop dat ze ooit zo begonnen zijn en er steeds meer opties bij zijn gaan plaatsen en de gebruiker daarbij uit het oog zijn verloren. Dat is jammer natuurlijk.

Conclusie

All met al is dit een leuke app waar veel tijd en aandacht is besteed aan het leuker maken van het gebruik van de app. Er is veel gedacht over hoe de gebruiker zo vaak mogelijk de app opnieuw opent en gebruikt. Dit is slim gedaan en zal ze zeker geen windeieren leggen.

Het verdienmodel zit ook wel slim in elkaar, want welke bierbrouwer wil nou niet weten wie er allemaal klanten zijn en welke biertjes ze nog meer lekker vinden. Er is een schat aan informatie over de gebruikers te vinden en dat biedt natuurlijk volop kansen.

Nu ik me zo met deze app bezig heb gehouden bedenk ik me waarom er eigenlijk niet iets vergelijkbaars is voor goede whiskeys of voor rum? Wellicht een interessante markt om mezelf eens in te verdiepen om te kijken of hier ook iets voor verzonnen kan worden. Voor iedereen die na het lezen van dit bericht dorst heeft gekregen: Proost! Geniet er van.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.