Ik heb eens goed nagedacht over wat een Request for Proposal (afgekort in R.F.P.) efficiƫnt maakt. Daarnaast heb ik tips over hoe je zo'n document schrijft zodat we meteen een goede offerte kunnen maken. In dit blog bericht zal ik er alles over vertellen.

Wat is een RFP?

Een R.F.P. is een document afkomstig van onze potentiƫle cliƫnten of partners. Deze documenten hebben meestal een titel als 'App ontwikkelingsaanvraag' of 'App ontwikkelingsverzoek'.

Waarom zijn we geĆÆnteresseerd in het helpen schrijven van efficiĆ«nte RFPā€™s voor onze potentiĆ«le cliĆ«nten? Het antwoord is simpel. Hoe grondiger en duidelijker de eerste e-mail is die we ontvangen van onze potentiĆ«le cliĆ«nt, met hoe meer ideeĆ«n we beginnen te brainstormen en des te meer enthousiast ons team zal zijn over de ontwikkeling van jouw app. Een efficiĆ«nte Request for Proposal inspireert ons om een voorstel (Proposal) terug te sturen waar onze potentiĆ«le cliĆ«nten tevreden over zullen zijn.

Laten we beginnen met hoe een RFP brief enthousiasme kan opwekken in zowel onze cliƫnten als in ons team.

Wat zit er in een goede RFP?

Er zijn vijf regels voor mobiele app product ontwikkelaars. Deze stappen moet je volgen om een effectieve Request for Proposal te schrijven:

  1. Vertel ons over jezelf en jouw app idee in een paar zinnen
  2. Vertel ons het centrale kenmerk van jouw product (wat het allerbelangrijkste is)
  3. Stel een einddoel in onze samenwerking
  4. Vertel over welke maat je wil meten
  5. Vertel over de grootte en omvang van het bedoelde project
  6. Call to Action (C.T.A.)
Samen een RFP (request for proposal) bekijken van een klant

Vertel ons over jezelf en jouw app idee

Door ons over jezelf te vertellen en waarom je een app wilt, maak je ons team duidelijk wat belangrijk is voor jou. Deze informatie geeft ons de mogelijkheid om het gesprek op gang te brengen.

Een voorbeeld van een introductie:
Hallo, ik ben Jan. De afgelopen drie jaar heb ik in de beleggingsindustrie gewerkt. Ik kwam op het idee om in een iOS applicatie te investeren. Ik hoop dat deze app restaurants in Amsterdam kan helpen bij het aantrekken van klandizie door middel van een restaurant reserveringsservice en on-demand bestelservice.

Vertel wat het belangrijkste is voor jou

Door ons te vertellen wat het belangrijkste kenmerk is van jouw product, geef je ons een beter idee over waar de focus op ligt. Wetende hoe je een effectieve RFP maakt is nauw verbonden met jouw kennis over de sterke en zwakke punten van jouw toekomstige product.

Een voorbeeld:
Ik denk dat het imago van het merk het belangrijkste is voor mijn doelgroep. Het app icoon, screenshots, de landing pagina, PR publicaties- al deze zaken maken een belangrijke indruk op mijn doelgroep. Ik wil dat dit uitmuntend is. Een ander belangrijk punt voor mij is de gebruikerservaring. Ik wil dat mijn gebruikers orders makkelijk en snel kunnen aanmaken. Ze moeten de mogelijkheid hebben om alternatieve restaurants te vinden als het restaurant waar ze graag heen willen op bijvoorbeeld vrijdagavond al vol gereserveerd is.

Stel een einddoel in onze samenwerking

Is het niet makkelijker voor een team om je tevreden te stellen als ze weten wat je wilt? Vertel jouw team over je einddoel. Wat geeft jou voldoening?

Een voorbeeld:
Als we 100 maandelijkse orders ontvangen in de komende drie maanden na de live gang van de app, dan kan ik zeggen dat we succes hebben behaald. Mijn technische manager, Piet, zal de applicatie bron code beoordelen. De code moet robuust zijn en makkelijk om te lezen, zodat hij ook tevreden zal zijn. Hij wil de app ook testen op voor livegang of hij een groot aantal gelijktijdige gebruikers aan kan.

Vertel over welke zaken je wilt meten

Als je vertelt over welke dingen je wilt meten, dan stuur je het design team in de juiste richting. Wetende welke zaken het belangrijkste zijn voor jou, geeft ons team de mogelijkheid om een applicatie te ontwerpen met deze specifieke punten in het achterhoofd. Bijvoorbeeld: als je een tafel reservering app ontwikkeld, dan wil je wellicht de focus richten op 1) het aantal tafels die zijn geboekt, of 2) op klantenbeoordelingen, of 3) op de specifieke restaurants waar je mee samenwerkt. Wat jij verstaat onder een succesvolle app helpt ons een product ontwerpen wat aan jouw verwachtingen voldoet.

Een voorbeeld:
Ik focus mij met name op de actieve gebruikers, de gemiddelde duur van een sessie, het aantal sessies per dag, het aantal keer dat de bestel knop wordt aangeklikt en het aantal voltooide bestellingen. Heb je nog andere suggesties?

Vertel over de grootte en omvang van het project

Leg uit aan ons team wat jouw verwachtingen zijn van het werk dat ze moeten verrichten zodat ze de omvang van het project begrijpen en hun eerste project ontwikkelingsstrategie kunnen opstellen in grove lijnen.

Een voorbeeld:
Momenteel ben ik op zoek naar een team dat een uitstekend app icoon en ontwerp kunnen opleveren, en tevens een robuuste App en Backend code. Ook wil ik graag dat jullie mij helpen met mijn marketing strategie om klanten aan te trekken en te behouden.

Call-to-action

Nu is het tijd om te specificeren wat je precies wil van ons team op dit moment. Vraag het ons en we gaan zo snel mogelijk proberen te antwoorden.

Een voorbeeld:
Nu dat ik mijn plannen en visie heb gedeeld, kunnen jullie mij een tijd en budget schatting geven in de komende paar dagen?

Totale RFP voorbeeld

Hallo, ik ben Jan. De afgelopen drie jaar heb ik in de beleggingsindustrie gewerkt. Ik kwam op het idee om in een iOS applicatie te investeren. Ik hoop dat deze app restaurants in Amsterdam kan helpen bij het aantrekken van klandizie door middel van een restaurant reserveringsservice en on-demand bestelservice.

Ik denk dat het imago van het merk het belangrijkste is voor mijn doelgroep. Het app icoon, screenshots, de landing pagina, PR publicaties- al deze zaken maken een belangrijke indruk op mijn doelgroep. Ik wil dat dit uitmuntend is. Een ander belangrijk punt voor mij is de gebruikerservaring. Ik wil dat mijn gebruikers orders makkelijk en snel kunnen aanmaken. Ze moeten de mogelijkheid hebben om alternatieve restaurants te vinden als het restaurant waar ze graag heen willen op bijvoorbeeld vrijdagavond al vol gereserveerd is.

Als we 100 maandelijkse orders ontvangen in de komende drie maanden na de live gang van de app, dan kan ik zeggen dat we succes hebben behaald. Mijn technische manager, Piet, zal de applicatie bron code beoordelen. De code moet robuust zijn en makkelijk om te lezen, zodat hij ook tevreden zal zijn. Hij wil de app ook testen op voor livegang of hij een groot aantal gelijktijdige gebruikers aan kan.

Ik focus mij met name op de actieve gebruikers, de gemiddelde duur van een sessie, het aantal sessies per dag, het aantal keer dat de bestel knop wordt aangeklikt en het aantal voltooide bestellingen. Heb je nog andere suggesties?

Momenteel ben ik op zoek naar een team dat een uitstekend app icoon en ontwerp kunnen opleveren, en tevens een robuuste App en Backend code. Ook wil ik graag dat jullie mij helpen met mijn marketing strategie om klanten aan te trekken en te behouden.

Nu dat ik mijn plannen en visie heb gedeeld, kunnen jullie mij een tijd en budget schatting geven in de komende paar dagen?

Samenvatting

Een RFP schrijven is geen hogere wetenschap, maar wel een kunst om het goed te doen. Je hebt een briljant app idee met een grote potentie. Het beste is het natuurlijk jouw potentiƫle app ontwikkelaar deel laten nemen door middel van een goed geschreven eerste aanvraag, om zo je applicatie aanvraag met enthousiasme van start te laten gaan. De interesse van jouw developer opwekken helpt jou en jouw app om je doelen te bereiken.

Hulp nodig bij het schrijven van een RFP?

Mocht je er ondanks dit verhaal toch niet helemaal uitkomen om je idee op papier te zetten helpen we je graag.

Er zijn nog geen reacties

Of laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.