Hoe ontwikkel je een app voor kinderen

Hoe ontwikkel je een app voor kinderen?

Veel ervaren ontwikkelaars en ontwerpers die aan talloze apps hebben gewerkt gedurende hun carrière vinden het lastig om apps voor kinderen te creëren. De grote vraag die zij zichzelf altijd stellen is “wat willen kinderen?”. Je vraagt jezelf misschien af wat hier nu zo moeilijk aan kan zijn. Denk als een kind en probeer te herinneren welke spelletjes jij vroeger speelde. Helaas werkt dit advies niet bij apps gemaakt voor kinderen.

Tegenwoordig leren kinderen om te gaan met technologie vanaf hun geboorte. Door middel van games en technologie leren ze hoe de wereld in elkaar zit. Volgens onderzoek gebruikt meer dan een derde van de kinderen onder de leeftijd van één, op een bepaalde manier een mobiel toestel. Millennials kunnen hier niet over meepraten.

In dit artikel zullen we bekijken hoe je een fantastische app kunt ontwikkelen  die zijn opgegroeid met smartphones. Welke factoren komen hierbij kijken en op welke manier kun je effectief geld verdienen in de kinderen app markt met een waarde van €1,8 miljard.

Wie neemt het besluit of wie is het publiek waar je op richt?

Een van de grootste gevaren voor ontwikkelaars van apps voor kinderen is het publiek waar je het op moet richten. Wie maakt de keuze om de app te downloaden, de ouders of het kind? Veel ontwikkelaars maken hier de fout om zich te richten op een van de twee groepen, waardoor zij vergeten zich te richten op de andere groep. Hoe kun je deze val voorkomen?

Vergeet algemene aannames

Als eerste is er de gedachten dat kinderen onder de leeftijd van vier niet om kunnen gaan met mobiele toestellen en gebruik kunnen maken van innovatieve apps. Eerder hebben we besproken dat kinderen van zes maanden en ouder beginnen te leren om gebruik te maken van een touchscreen. Hele jonge kinderen kunnen knoppen indrukken zonder enig doel te hebben, maar 15% van de kinderen onder twee kunnen omgaan met simpele apps.

De tweede gedachte is dat ouders van peuters hun kinderen niet toelaten te spelen met mobiele toestellen. Deze gedachte bestaat omdat er wordt aangeraden kinderen onder de leeftijd van drie niet om te laten gaan met elektronische apparaten. Als het kind ouder wordt zou deze niet meer dan twee uur per dag hiervan gebruik mogen maken. Ondanks dit advies geloofd 56% van de ouders dat educatieve apps kunnen helpen hun kinderen te laten ontwikkelen. Zij geloven zelfs dat mobiele toestellen onderdeel zouden moeten zijn van het schoolprogramma.

Bepaal de leeftijd voor wie je een app ontwikkelt

Kinderen ontwikkelen zich sneller dan volwassenen. Bij volwassenen kun je een onderscheid maken in leeftijd met een verschil van 10 tot 15 jaar. Dit kun je vergeten bij het ontwikkelen van een app voor kinderen. Het is zelfs te algemeen om hierin een onderscheid te maken tussen kinderen van de kleuterschool en basisschool.

Bij apps gemaakt voor kinderen moet je richten op een leeftijd die niet meer dan 2 jaar uit elkaar ligt. Zorg ervoor dat jouw app geschikt is voor een bepaalde leeftijd en pas jouw app hierop aan. Op deze manier zal je correct jouw niche markt kunnen bepalen en kunnen inspelen op deze markt.

Ouders installeren voor kinderen onder twee vaak een streaming app, zoals: YouTube Kids. Voor oudere kinderen zijn interactieve apps interessanter. Denk hierbij aan ‘Dora the Explorer’ waarbij kinderen kleine spelletjes kunnen spelen en simpele taken kunnen uitvoeren.

Wie besluit de app te installeren?

Bij het ontwikkelen van een app voor kinderen moet je de ouders niet vergeten. Denk na hoe jouw app eruit ziet in jouw gekozen markt. Welke screenshots voeg je toe, hoe omschrijf je jouw app en welk icoon wordt er gebruikt?

Naar aanleiding van recentelijke studies is gebleken dat ouders bepalen welke apps zij installeren voor kinderen onder zeven jaar. De omschrijving en screenshots voor deze apps moeten informatie bevatten omtrent de veiligheid, kwaliteit en hoe deze app het ontwikkelingsproces bevorderd.

Bij kinderen ouder dan zeven kiezen zij het product vaak zelf. In dit geval kun je meer creatieve en leuke omschrijvingen creëren met aantrekkelijke screenshots.

Waar moet je rekening mee houden bij het ontwikkelen van een app voor kinderen?

Volgens Debra Gelman die het boek “Design for Kids: Digital Products for Playing and Learning” heeft geschreven zijn er een aantal verschillen tussen apps voor kinderen en volwassenen. Vergeet alles wat je weet en dan zullen we samen een strategie vanaf de start bepalen.

UX/UI ontwerp

Het ontwerp van een app is een cruciaal component voor elk soort app. Bij apps voor kinderen is dit onderdeel zelfs nog belangrijker. Een goede mobiele UX is uitermate belangrijk bij een app voor kinderen. Voor kinderen is het lastiger om een app te gebruiken. Als er een knopje mist in een app kunnen volwassenen dit over het hoofd zien. Kinderen zullen deze app direct vergeten en doorgaan naar de volgende app. Alles bij een app voor kinderen moet helder zijn en erg makkelijk zijn in de omgang.

Opvallende kleuren en animaties zijn andere belangrijke elementen. Laat je inspireren door karakters die erg geliefd zijn bij de leeftijdsgroep waarop je inspeelt. Kijk hierbij ook naar films en cartoons. Disney heeft verschillende apps ontwikkeld op basis van hun cartoons.

Een klein ontwerp tip is er voor te zorgen om nooit interactieve elementen aan de onderkant van het scherm te plaatsen. Kinderen klikken hier vaak per ongeluk.

Gamification

Geef kinderen de kans om te spelen en geef de mogelijkheid om kinderen tegen elkaar te laten spelen. Probeer educatieve elementen toe te passen in de games. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat opdrachten en doelen duidelijk worden uitgelegd. Apps voor kinderen die ouder zijn kunnen gebruik maken van een social netwerk om competitie aan te moedigen.

Zorg dat jouw app zich kan aanpassen voor verschillende niveaus. Niet elk kind ontwikkelt zich even snel, dus zorg voor verschillende levels en moeilijkheidsgraden. Op deze manier kan elk kind gebruik maken van jouw app.

Voeg tutorials toe

Deze moeten duidelijk uitleggen hoe kinderen gebruik moeten maken van jouw app, wat het doel is en wat zij als beloning zullen ontvangen. Besteed extra aandacht aan dit onderdeel.

Maak de app leuk en vriendelijk. Houd in gedachten dat kinderen het leuk vinden om te leren door middel van games. Jouw app moet leuk zijn om te spelen. Vergeet dit niet wanneer je uitdagingen, animaties en knoppen creëert.

Zorg voor een vriendelijke omgeving. Geef geen negatieve feedback wanneer een taak niet goed is uitgevoerd. Probeer juist aanmoedigend te zijn, waardoor de kinderen zich beter voelen.

Laat kinderen fouten maken. Als voorbeeld kan je hierbij kijken naar Word Wizard. Bij Word Wizard kan een kind worden creëren op basis van letters. Het woord dat gemaakt is wordt vervolgens uitgesproken. Als er een fout wordt gemaakt, wordt dit niet aangetoond door een groot rood kruis of iets dergelijks. In tegenstelling wordt het wordt alsnog uitgesproken en zal het kind begrijpen dat er een fout is gemaakt. De ontwikkelaars van Word Wizard geloven dat kinderen sneller leren door het maken van fouten.

Denk na over interactie

Voeg interactieve elementen toe aan jouw app om deze nog interessanter te maken voor jonge gebruikers. Neem een voorbeeld aan Endless Alphabet dat gebruik maakt van 3D touch als een interactief element. Afhankelijk hoe een knop wordt ingedrukt, reageren letters anders. Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van geluiden. Het is zelfs mogelijk om een voice assistent of een product voor Alexa of Google Home te creëren.

Amazon

In augustus 2017 heeft Amazon haar nieuwe Alexa skills uitgebracht dat zich richt op kinderen en nieuwe apps voor het Alexa platform. Tegelijkertijd heeft Amazon een programma gepresenteerd om data van kinderen te beschermen. Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA). Dit staat bedrijven niet toe om data van kinderen te verzamelen die jonger zijn dan 13 jaar zonder de toestemming van ouders.

Tips om een meeslepende app voor kinderen te ontwikkelen

Om het ontwikkelingsproces van jouw app voor kinderen te organiseren moet je een aantal eigenaardigheden in het achterhoofd houden. Het eerste waarbij je rekening moet houden is het verschil tussen kinderen en volwassenen hoe deze gebruik maken van apps. Als volwassenen vergeet je hoe het is om een kind te zijn. Daarnaast is het verschil in technologie die beschikbaar was tussen 30 jaar geleden en nu enorm. Het is niet verrassend dat app ontwikkelaars het moeilijk vinden om een app te ontwikkelen op basis van hun eigen ervaringen en herinneringen.

Denk aan de twee grootste verschillen tussen volwassenen en kinderen

1. Doel en proces

Volwassenen willen het eind doel behalen. Uitdagingen die gedurende weg op het pad komen zijn onderdeel om het einde te bereiken.

Kinderen genieten van het proces en elke opdracht krijgt hun volledige aandacht.

Volgens Debra Gelman is het doel bij apps voor volwassenen om te helpen het einddoel te behalen. Het einddoel bij apps voor kinderen daarentegen is een klein onderdeel van de hele ervaring.

2. Beloning

Het behalen van het einddoel is een beloning op zich wanneer het om volwassenen gaat.

Bij kinderen is het belangrijk om regelmatig een beloning toe te kennen. Bij spelletjes kunnen dit bijvoorbeeld, sterretjes, energie of munten zijn.

Wanneer je het verschil tussen kinderen en volwassenen hebt gedefinieerd is het tijd om door te gaan naar de volgende stap. Bestudeer kinderen.

Observeer het gedrag van kinderen

Om een app te ontwikkelen die geschikt is voor jonge gebruikers is het belangrijk om jouw mobiele apparaten aan de kant te leggen en een potlood en papier te pakken. Ga vervolgens spelen met kinderen zelf. Zorg dat je een leeftijdscategorie uitkiest voor wie je een app wil ontwikkelen en probeer het volgende uit te zoeken:

  • Hoe verloopt de interactie van deze kinderen met de wereld om zich heen en andere kinderen
  • Wat pakt hun aandacht en hoe verliezen zij hun aandacht
  • Waardoor worden ze blij en wat zorgt voor teleurstelling

Als je deze basispatronen omtrent het gedrag hebt genoteerd moet je een een aantal vragen beantwoorden die helpen het soort gamification van jouw app te bepalen.

Beantwoord de volgende drie vragen

1. Spelen kinderen van deze leeftijd spelletjes waarbij eigen regels worden uitgevonden of op basis van bestaande regels?

Kinderen van de basisschool hebben de tendens om hun eigen spelletjes te bedenken. Bij gamification voor deze kinderen is het belangrijk dat zij de regels kunnen breken en handelingen kunnen uitvoeren die in de echte wereld niet plaatsvinden.

Neem hierbij als voorbeeld Toca Boca. Hierbij is het mogelijk dat kinderen verschillende objecten op elkaar kunnen stapelen. Dit kunnen verschillende hoeden of bolletjes uit zijn. In de echte wereld kan dit niet. Hier geven kinderen niks om, maar vinden het leuk om te spelen en plezier te hebben.

2. Is er een verschil in spelletjes die jongens en meisjes spelen op deze leeftijd?

Het antwoord op deze vraag zal je helpen het kleurenpalet voor jouw app te bepalen. Van wat voor soort karakters maak je gebruik en hoe pas je de gamification toe.

3. Welke gebaren maken kinderen van deze leeftijd?

Jonge kinderen zitten in het proces om hun motoriek te beheersen. Sommige ontwerpers bevelen aan om geen gebruik te maken van swipen en inzoomen bij apps voor kinderen onder de 3 tot 4 jaar. Leg de focus hierbij op het indrukken van knoppen en simpele interactie.

Wanneer je klaar bent met onderzoeken hoe kinderen zich gedragen heb je een idee hoe jouw app voor kinderen er uit komt te zien. Vervolgens is het tijd om na te denken hoe je geld kan verdienen aan jouw app.

Geld verdienen met apps voor kinderen

Geld verdienen met dit soort apps kan lastig zijn. Veel bronnen zeggen dat het niet ethisch verantwoord is om geld te verdienen met apps gemaakt voor kinderen. Hier zullen we echter niet dieper op ingaan, maar gaan we kijken wat de meest effectieve manier is.

In-app aankopen zijn een slecht idee. Laten we hier als eerste mee beginnen. Het uiteindelijke resultaat is dat ouders transacties zullen vinden op hun rekening, waardoor zij jouw app zullen verwijderen.

Betaalde apps en abonnementen zijn een goed idee. Veel apps voor kinderen, zoals KidsECook en Laguage learning app maken van deze optie gebruik. Op deze manier laat je de keuze liggen bij ouders en vermijd je onverwachte aankopen.

Conclusie

Veel ontwikkelaars zijn bang om een app te ontwikkelen voor kinderen. Het lijkt erop alsof je een app moet ontwikkelen voor aliens. Als je de juiste aanpak hebt genomen en alle bovengenoemde punten in gedachten houdt zal deze opdracht een stuk makkelijker worden.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.