Apps zijn gemaakt om problemen op te lossen voor iedereen!
Dit stond in een advertentie die we enkele weken terug op YouTube hebben gezien.
De boodschap bestaat uit twee onderdelen:
Helaas geldt deze boodschap in de meeste gevallen niet meer aangezien veel bedrijven de ambitie hebben om “de wereld” te veranderen in plaats van problemen op te lossen. Dit hoeft niet slecht te zijn, maar er zijn een aantal problemen. Veel technologische producten zijn voor veel mensen niet bruikbaar. In tegenstelling lijkt het er juist op dat vele start-ups producten maken die kunnen worden gekocht door een andere start-up onderneming om op deze manier de wereld te veranderen.
Het is niet zo dat alle problemen van iedereen worden opgelost. In de meeste gevallen worden de problemen opgelost van slechts een kleine groep mensen. Dit zijn de consumenten binnen de technologische sector. Zelfs al proberen we hedendaagse problemen op te lossen, zijn er helaas te veel pogingen die mislukken. Dit komt vaak omdat we de meest belangrijke regel voor het ontwikkelen van een app vergeten:
Designer ≠ Customer
Soms voelt het alsof iedereen in de digitale sector werkt, vooral wanneer je kijkt naar jouw sociale netwerken. Dit geldt met name als je veel omgaat met ontwikkelaars en ontwerpers. Op deze manier wordt al snel gedacht dat het merendeel werkzaam is binnen de werkzame sector, maar dit is helemaal niet zo. Veel mensen geven juist niets om de back-end technologie of het ontwerpproces. Deze mensen hebben geen technologische achtergrond en willen slechts gebruikmaken van het product.
Een van de meest belangrijke onderdelen van elk ontwerpproces is het testen van prototypes die we ontworpen hebben. Dit lijkt simpel, maar dat is het helaas niet. Om een product op de juiste manier te testen moet je de juiste testpersonen vinden. Dat betekent dat je testpersonen moet vinden die potentiële klanten zouden kunnen zijn. Een collega of buurman is dus vaak niet de juiste persoon. Ondanks dat het niet makkelijk is om goede testers te vinden moeten we deze uitdaging accepteren. Het testen van het product brengt vele voordelen met zich mee, zo bespaar je zowel tijd als geld.
Door te testen met de juiste mensen kun je waardevolle feedback ontvangen. Dit kan feedback zijn omtrent problemen, wat werkt goed en waar zijn juist nog aanpassingen nodig. Zonder de juiste feedback is er een kans dat de functie niet optimaal werkt.
Een belangrijk punt om te onthouden is dat het niet relevant is wat jij als ontwerper aantrekkelijk vindt. Al ben je hier naar eigen zeggen nog zo goed in om te bepalen wat mooi is of niet. Soms is een goedwerkende app belangrijker dan het design.
In sommige gevallen kan het relevant zijn om een app te ontwikkelen die cool is. Vele andere apps moeten juist ontworpen worden om een probleem op te lossen. Dit kan vaak op een elegante manier waarbij het design ook goed is. Bekijk het eens zo, het is doelloos om een app te ontwerpen puur voor het uiterlijk, maar het lost geen probleem op en werkt misschien minder goed. De uitkomst is dan waarschijnlijk een app die vol staat met opvulling waar de meeste mensen totaal geen behoefte aan hebben.
Wanneer je een probleem probeert op te lossen is het niet de bedoeling om dit op de makkelijkste manier te doen. Niet de makkelijkste manier voor de ontwikkelaar, maar juist de makkelijkste manier voor de gebruiker. Dit kunnen we bereiken door een interface te ontwerpen die niet afleidend is voor de gebruiker bij de taak die deze probeert te vervullen. Een clean ontwerp is niet een optie, maar juist een vereiste wanneer een probleem moet worden opgelost. Goede ontwerpen zijn elegant en simpel om zo de gebruiker optimaal te kunnen helpen.
Het is juist zo dat wanneer het ontwerp zo simpel en elegant mogelijk is, de gebruiker het makkelijker kan gebruiker. De gebruiker zal op deze manier zo min mogelijk tegen bepaalde obstakels aanlopen bij het voltooien van een taak. Een ander voordeel is dat de gebruiker op deze manier zo min mogelijk gebruik hoeft te maken van de klantenservice, wat de totale kosten omlaag haalt.
Om je een idee te geven hoe je de simpliciteit van een app kunt testen is door de “Watch Test” uit te voeren. Het is een simpel idee. Kan jouw app worden gebruikt op een smartwatch? Deze test zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk animatie en User Interface (UI) elementen van jouw app moet verwijderen. Hierdoor wordt je geforceerd te richten op de structuur van jouw app. Wanneer je dit hebt gedaan heb je een minimale app. Zou deze nog steeds werken? Past de app op een klein scherm?
Natuurlijk is deze test niet altijd even bruikbaar en het is zeker niet makkelijk om voor deze test te slagen. Het idee erachter is om onszelf uit te dagen om een product te ontwikkelen die minimale uitdagingen voor de gebruiker heeft. Zoals eerder benoemd is het merendeel van de app gebruikers niet erg technisch. Velen willen dus ook geen grote lappen tekst lezen of raden wat een bepaalde knop doet of een icoon betekent. Simpel gezegd willen ze alleen een bepaalde taak voltooien. Dit is dus precies waar de “Watch Test” bruikbaar voor is. Je wordt genoodzaakt om naar het hoognodige te kijken. Het mag duidelijk zijn dat wanneer je een app voor professionals ontwikkelt je niet elke functie hoeft te verwijderen. Vast en zeker is er iemand die hier gebruik van kan maken. Als je daarentegen een app ontwerpt voor de meeste gebruikers die een simpele taak willen voltooien moet deze zo simpel mogelijk zijn. Het is niet de bedoeling dat de gebruiker tegen andere problemen oploopt dan waarvoor hij gebruik maakt van jouw app.
Veel bedrijven vergeten vaak wie de gebruiker daadwerkelijk is. Er wordt vaak veel gezegd dat het ontwerp toegankelijk moet zijn voor iedereen, maar dit wordt in de realiteit zelden toegepast.
Dus, wat nu? Het is belangrijk om te onthouden dat we voor iedereen moeten ontwerpen. Zelfs voor mensen die zich niet bezighouden met de laatste nieuwe updates. Toegankelijkheidsrichtlijnen kunnen een goed begin zijn in combinatie met de “Watch Test”. Met deze test kun je schatten hoe simpel en makkelijk een app of website in realiteit te gebruiken is. Het belangrijkste is dat we niet moeten vergeten dat we ontwerpen voor mensen en niet voor onszelf. Nadenken wat de impact is van bepaalde keuzes is hierbij dus een vereiste voordat deze keuzes worden toegepast.
Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.