app landingspagina: wat is het en hoe zorgt het voor meer downloads

App landingspagina: wat is het en hoe zorgt het voor meer downloads?

De app landingspagina is een cruciaal onderdeel voor elke mobiele groeistrategie. Ondernemers weten vaak hoe belangrijk de app landingspagina is en zetten er vaak een op, voordat ook maar een regel met code is geschreven.

Deze ondernemers weten dat het belangrijk is om enthousiasme te creëren en dat de app landingspagina cruciaal is voor groei. Maar wat maakt een app landingspagina nu zo effectief? Als je er al een hebt, hoe kan je er zeker van zijn dat deze pagina werkt zoals het moet?

In dit artikel zullen we dieper ingaan in de details hoe een app landingspagina kan leiden tot groei en geteste strategieën die je kunt implementeren.

Wat is een app landingspagina?

Simpel gezegd is een app landingspagina een alleen staande web pagina waar een bezoeker als eerste terecht komt. Deze pagina heeft als doel om mensen over te halen. Een app landingspagina kan voor de volgende punten worden gebruikt:

App idee valideren

Heb je een nieuw idee voor een app? Dan zijn er verschillende manieren beschikbaar om de app landingspagina te gebruiken om een nieuw idee te testen. Vraag naar e-mailadressen in ruil voor een goede deal. Het aantal aanmeldingen kan aantonen hoeveel interesse er is. Daarnaast kun je feedback verzamelen van potentiële gebruikers. Berichten die je ontvangt kunnen belangrijke informatie bevatten waarom het wel of geen goed idee is en wat er verbeterd kan worden.

Zorg voor meer app downloads

Met een app landingspagina kun je zorgen voor bewustzijn en gebruikers binnen halen doordat deze de link delen met: social media, vrienden en bloggers, voordat de app is gelanceerd. Er valt veel te bereiken met app store optimisation, maar een landingspagina biedt meer duidelijkheid aan en je kunt een app promoten op manieren die niet mogelijk zijn in de app store.

Verzamel informatie

Elke keer dat een bezoeker jouw app landingspagina bezoekt kun je belangrijke informatie verzamelen. Zo krijg je inzicht in de demografie van potentiële gebruikers, wanneer zij een conversie formulier invullen. Met deze inzichten krijg je een beter beeld van het profiel van de bezoekers die je aan het converteren bent. Op deze manier kun je betere berichten creëren voor deze potentiële gebruikers, voordat je contact met ze opneemt voor meer interactie.

Hoe effectief is jouw marketing strategie?

Door data van jouw app landingspagina bij te houden en te bestuderen krijg je een beter idee van de prestaties van jouw marketing. Zo kun je te weten komen: hoe bezoekers worden overgehaald, hoe verschillende campagnes leiden tot een ander resultaat en welke berichtgeving strategie het beste werkt voor jouw publiek. Na een bepaalde tijd zul je patronen ontdekken uit deze data die je kunnen helpen jouw marketing te verbeteren.

Wat moet je met jouw app landingspagina doen:

1. Gebruik een overtuigende boodschap

Een overtuigende boodschap is het belangrijkste punt van jouw marketing berichtgeving en moet zich richten op de volgende elementen:

  • Hoe lost jouw app een probleem op voor de gebruiker of hoe wordt het leven makkelijker gemaakt?
  • Wat zijn de voordelen?
  • Waarom moeten gebruikers jouw app gebruiken en niet die van de concurrentie?

De product pagina van Slack is een voorbeeld die alle elementen bevat. Communicatie met een team is een van de meest voorkomende problemen op de werkvloer. Slack adresseert dit probleem met een beknopte titel, tekst, testimonial en afbeeldingen van de kenmerken. Daarnaast is er een link aanwezig die bezoekers verwijst naar een pagina met meer details over de mogelijkheden, zodat je niet overspoeld wordt met informatie op de landingspagina.

Tips:

Voeg humor toe
Veel landingspagina’s weergeven informatie op basis van feiten. Muzzle laat zien dat je de boodschap ook kunt overbrengen met humor. De landingspagina heeft een simpel visueel design met notificaties die weergeven wat je met de app kunt doen. Een voorbeeld hiervan is: “with Muzzle, you won’t have to endure the embarrassment of having private messages pop up while screen sharing at work”.
Visuele elementen
Onderschat niet de rol van visuele elementen die de aandacht kunnen trekken waarom jouw app gebruikt moet worden. Hotjar is een voorbeeld waarbij een heatmap analyse aantoonde dat gebruikers hun interesse verloren naarmate ze naar beneden scrollen op de app landingspagina. Zonder informatie te veranderen hebben ze alleen de achtergrond veranderd naar een gele achtergrond. Door deze simpele verandering heeft ervoor gezorgd dat ze 12% meer gebruikers binnen haalden.

2. Een duidelijke call to action plaatsen:

Een call to action refereert naar een actie die je wil dat jouw bezoekers uitvoeren. Dit kan zijn: het kopen van een product, aanmelden voor een trial of vragen voor een opvolg telefoongesprek.

Wat de gewenste actie ook is, het is belangrijk dat deze actie duidelijk zichtbaar is met jouw call to action. Denk hierbij aan: “start vandaag nog”, “koop nu” of “schrijf je gratis in”. Houd het simpel en vermijd meerdere verzoeken. Daarmee wil je jouw bezoekers niet verwarren met meerdere calls to action op jouw app landings pagina.

Evernote is een goed voorbeeld van een opvallende call to action. Het is duidelijk wat verwacht wordt van de bezoekers (Registreer gratis). Het groen springt hierbij uit in verhouding met het simpele design van de website.

Een voorbeeld van wat je wil vermijden is de landingspagina van Paleo Leap, die teveel call to action bevat. Hierdoor is het lastig voor de bezoeker direct uit te vogelen wat de volgende stap is die zij moeten nemen.

Tips:

Probeer het uit
Probeer verschillende mogelijkheden met jouw call to action. Denk hierbij aan hoe de oproep is gepositioneerd, grote of kleur. Daarnaast kun je experimenteren met verschillende toepassingen. “Schrijf je nu in” is een directe manier om jouw bezoekers te vragen zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Door de tekst te veranderen in “word een groei expert” laat je de bezoeker indirect weten wat de voordelen van jouw nieuwsbrief zijn.
Maak het duidelijk
Zorg dat de call to action opvallend is door: deze in het midden van het scherm te plaatsen, gebruik te maken van opvallende kleuren en bijvoorbeeld pijlen die gericht zijn op de berichtgeving. Als er andere calls to action aanwezig zijn moet je ervoor zorgen dat deze minder opvallend zijn.

3. Gebruik maken van visuals

Het gebruik van afleidende elementen zoals algemene afbeeldingen en onduidelijke teksten zijn sterk af te raden wanneer het om een app landingspagina gaat. “Minder is meer” is een goede richtlijn om je aan te houden. Daarom moet je zorgen voor een simpel en duidelijk design, zodat je jouw bezoekers niet overspoelt met teveel informatie.

Breather is een goed voorbeeld. De neutrale kleuren en het wit zijn aangenaam voor het oog. Zo zijn de call to action buttons opvallend door de kleur en goede positionering.

Er zijn uitzonderingen op de norm. In tegenstelling tot een minimalistische aanpak maakt Huemor gebruik van speelse animaties en opvallende kleuren op hun website. De elementen werken goed samen om de boodschap van het merk goed over te brengen.

Tips:

Laadtijd
Elke seconde telt wanneer het om de laadtijd van een webpagina gaat. Naar aanleiding van een onderzoek verlaat 40% van de gebruikers een webpagina die er langer dan 3 seconde over duurt om te laden. Daarom moet je ervoor zorgen dat de verschillende design elementen de laadtijd van de pagina niet teveel beïnvloeden.
Probeert het uit
Werken animaties en illustraties beter dan foto’s? Welke kleuren zorgen voor een positieve feedback van jouw publiek? Door het uit te proberen krijg je een beter idee welke factoren en designelementen werken voor jouw bezoekers.

4. Maak gebruik van positieve berichtgeving

Hoe vaak heb je niet besloten om ergens eten te bestellen of bij een restaurant te gaan eten, omdat er een lijn staat te wachten? Of heb je besloten iets online te bestellen na het lezen van de goede reviews?

Hetzelfde geld voor digitale ervaringen. Klanten willen het gevoel hebben dat zij niet de eerste zijn dit het product of service kopen. Goede klantervaring van andere klanten zorgt voor een zekerheid bij het aankopen van een product. Positieve testimonials, blog reviews en klantprofielen bieden zekerheid voor de klant.

Tips:

Een like trekt een andere like aan
Je hebt geen grote nummers nodig, alleen relevante testimonials. Als jouw klanten een vergelijkbaar profiel hebben dan zijn 3 tot 4 testimonials met foto’s en een korte omschrijving van de klant die jouw product liked erg effectief. Hoe herkenbaarder het profiel is voor de mensen die op jouw app landingspagina terecht komen hoe beter.
Zorg voor updates
Wanneer je jouw “home” pagina gebruikt voor de landingspagina, zorg er dan voor dat deze de laatste nieuwe berichtgeving, statistieken en testimonials bevat.
Maak gebruik van social media
Twitter is een goed platform om korte quotes en testimonials te vinden die je kan plaatsen op jouw landingspagina. Dit kunnen korte berichten zijn zoals “Hey, de nieuwe functie is fantastisch”. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat deze quotes worden gelinkt met de permalink van de tweet. Anders zullen comments verdwijnen over tijd.

5. Volg een logische informatie hiërarchie

Informatie hiërarchie verwijst naar de volgorde waarop informatie op de pagina is gestructureerd. Het doel is om een simpele en vloeiende ervaring voor jouw bezoekers te creëren. Daarom moet de tekst gestructureerd zijn, zodat vragen in een logische wijze worden beantwoord met de juiste hoeveelheid informatie op het juiste tijdstip.

We zullen een kijkje nemen daar de landingspagina van “Zendesk”. Hier kunnen een aantal veranderingen zorgen voor meer duidelijkheid. De titel luidt “We can lend a hand” en de tekst daaronder “Zendesk builds software for better customer relationships”. Wanneer de tekst wordt omgedraaid geeft het bezoekers een beter idee wat Zendesk te bieden heeft.

Zorg voor een framework

Een framewerk is een handig hulpmiddel dat je kunt gebruiken gedurende onderzoeksfase om informatie die je hebt verzameld te organiseren. De volgende punten kun je gebruiken voor jouw app landingspagina:

  • Omschrijf hoe jouw product een probleem van de klant oplost;
  • Leg uit wat de voordelen zijn van jouw product;
  • Waarom is jouw product beter dan die van de concurrent?
  • Besteed aandacht aan het verhelderen van punten waardoor klanten terughoudend zijn om jouw product te gebruiken;
  • Vermeld jouw call to action;
  • Zorg voor bewijs van social media.

De bovenstaande hiërarchie is een geweldig startpunt, maar vergeet niet om te testen. Daarnaast kunnen visuele elementen en de call to action de gebruiker beïnvloeden.

Gebruik verschillende visuele elementen

Speel met kleuren, bulletpoints, verschillende lettertypen, titels en subtitels. Deze punten beïnvloeden de informatie hiërarchie en maakt het voor bezoekers makkelijker om om de informatie te verwerken.

Conclusie

Met de juiste strategieën en tactieken in plaats kan jouw app landingspagina onderdeel zijn van jouw groeistrategie. Het maakt hierbij niet uit of je net begint met jouw app idee te valideren of al het punt hebt bereikt waarbij je aan het kijken bent naar strategieën omtrent de berichtgeving die je implementeert. Ondanks dat we naar verschillende tips hebben gekeken in dit artikel die werken is het belangrijk om te onthouden dat niet alles werkt voor elk product. Daarom is het belangrijk om verschillende strategieën te blijven testen en uit te zoeken wat het beste is voor jouw publiek.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.