Een nieuwe app bouwen? Maar we hebben al ooit een app laten maken die behoorlijk wat gekost heeft en maar weinig gebruikt werd. Als we nu opnieuw beginnen is dat geld verloren. Is dat niet zonde?
Wat nou als je een nieuwe app hebt die wel een positieve ROI heeft? Vooraf besproken met gebruikers, zodat je niet achteraf er pas achterkomt dat er helemaal niemand op een dergelijke app zat te wachten. En dat dit tijdens de concepting fase al gevalideerd is. Zo bouw je een app die wel geld gaat opleveren voor je bedrijf. Is het dan niet veel verstandiger je verlies te nemen en het op de juiste manier opnieuw te doen? Laten we die ‘verzonken kosten’ lekker achter ons laten en vooruitkijken. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Oké, even terug naar de basis. Wat is eigenlijk ‘sunk costs’? Het wordt ook wel het concorde-effect genoemd, naar het vliegtuig waar overheden miljoenen in bleven investeren terwijl duidelijk was dat het nooit rendabel zou zijn. Sunk cost fallacy is een cognitieve bias, waarbij we ons besluit baseren op eerdere investeringen, in plaats van de nieuwe investering met zijn huidige en toekomstige waarde.
Stel je voor, je hebt al flink wat tijd en geld (en moeite) in een app gestoken, terwijl het eigenlijk duidelijk is dat deze de doelen (op deze manier) niet gaat bereiken. De verleiding is groot om er nog meer in te investeren in de hoop de situatie te verbeteren, omdat je al zoveel hebt uitgegeven. Maar dat is nou precies de valkuil. Het is als goed geld achter slecht geld aan gooien: een ezel die zich telkens toch tegen dezelfde steen stoot. Hou de sunk costs en nieuwe investering(en) gescheiden, en kies ervoor om met een frisse blik te kijken.
Twee algemene manieren waarop sunk cost fallacy kan opspelen:
De oplossing? We kennen allemaal de uitspraak ‘spend money to make money‘. Nou, dit zo ongeveer hetzelfde principe.
Eerst even de basis: een toekomstige investering staat los van de sunk costs. Het is een nieuwe start, met nieuwe kansen en moeilijkheden. Die oude investering? Dat is verleden tijd. Het is aan jou om te kijken naar wat er nú is en wat er in de toekomst mogelijk is.
Een treffend voorbeeld van het trotseren van de sunk cost fallacy is Nokia’s overstap van hun eigen besturingssystemen Symbian naar het gebruik van Android.
Kijk naar Nokia, eens een dominante speler in de mobiele telefoonmarkt. Ze hadden veel geïnvesteerd in hun eigen Symbian-besturingssysteem, maar het werd duidelijk dat ze terrein verloren aan iOS en Android. In plaats van krampachtig vast te houden aan Symbian, koos Nokia voor een gedurfde stap: ze besloten om Android te omarmen voor hun smartphones.
Hoewel Nokia’s marktaandeel niet herstelde tot wat ze vroeger hadden, was deze stap wel degelijk strategisch slim. Het hielp om verdere verliezen te beperken en toonde aan dat ze bereid waren om oude investeringen achter zich te laten en met een frisse blik naar de markt en nieuwe mogelijkheden te kijken. Dit is dus een goed voorbeeld van “spend money to make money”. Het gaat erom dat je bereid bent te investeren in nieuwe kansen, zelfs na eerdere financiële tegenvallers.
De les die we hieruit kunnen trekken, is dat het belangrijk is om niet in het verleden (oftewel je visie voor je kostbare app) te blijven hangen. Sunk costs zijn… nou ja, sunk. Ze zijn weg, je kunt ze niet terugkrijgen. Wat je wél hebt, is de mogelijkheid om te investeren in nieuwe apps met ideeën, technologieën en kansen die zich voordoen.
Dus, als je de volgende keer twijfelt over een investering voor een app, houd dan een frisse blik en durf de stap te zetten. Soms moet je een beetje geld uitgeven om op de lange termijn veel meer te verdienen. Dat is de kunst van slim zakendoen in de snel veranderende wereld van technologie en apps!
Hoe maak je nou de juiste investeringsbeslissing voor een app? Checklist time: Stel jezelf de volgende vragen om te bepalen of het verstandig is om opnieuw te beginnen met een app:
Huidige relevantie beoordelen
Evaluatie van vooruitgang
Kosten-baten analyse
Realistische blik
Kansen beoordelen
Het is essentieel om sunk costs te scheiden van de kosten van een nieuwe investering. Zie sunk costs als waardevolle lessen uit het verleden, en niet als ketting om je nek die toekomstige beslissingen beperkt. Houd een frisse blik, durf te investeren in nieuwe apps, want dat is de sleutel tot succes in een veranderende en competitieve markt. En zorg vooral dat je leert van de eerder gemaakte fouten.
Sta jij op het punt om je huidige app-strategie opnieuw tegen het licht te houden? Zin om daarover met een eerlijke en kritische gesprekspartner in gesprek te gaan? We kijken naar de bredere visie en doelstellingen van jouw bedrijf en geven daarbij strategisch advies. Neem dus vooral vrijblijvend contact met ons op!
Vond je het een interessant artikel en hebben we je nieuwsgierigheid getriggerd? Of heb je behoefte aan wat meer handvaten bij het ontwikkelen van jouw app? Bekijk dan vooral:
Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.