In het artikel van vandaag zullen we bekijken waarom je zou moeten overwegen om Application Programming Interfaces (API ) te ontwerpen en aan te bieden. Daarnaast zullen we bekijken welke soorten API’s er zijn en wat de voor- en nadelen zijn. Als laatste zullen we een aantal voorbeelden bekijken, zodat je zelf inspiratie op kan doen van mooie toepassingen van API’s.
Misschien sta je al op het punt om een API provider te worden. Je hebt een aantal desktop computers en webapplicaties (ontwikkeld op basis van de behoefte van je bedrijf) die zijn ontwikkeld op basis van jouw gepatenteerd informatie systeem. Op basis van deze data kan er behoefte zijn om een API te ontwikkelen. Tegelijkertijd, wanneer jij commerciële data met partners deelt via een webservice, is het verstandig om na te denken over een API voor het ontsluiten van deze data.
Nu kunnen we de vraag anders stellen: “Waarom is het tijd om een API te ontwikkelen?” Hieronder volgen een aantal redenen.
Beginnen met een (privé) API kan een goed begin zijn voor jouw bedrijf om de data beter te laten gebruiken. Op deze manier kun je leren van jouw eigen fouten en kan je een betere ervaring aanbieden in de toekomst. Daarnaast heeft het vele voordelen om zelf een API aanbieder te zijn.
Ten eerste kan een oud informatiesysteem er voor zorgen dat jouw ontwikkelaars, architecten en ander personeel minder gemotiveerd raken. Nieuwe technologieën worden niet toegepast en dit kan effect hebben op het vinden van getalenteerd personeel. Niemand wil namelijk tijd en energie steken in een oud gedateerd informatie systeem. Dit kan voorkomen worden met een API. Hierdoor kan je nieuwe technologieën introduceren die uitdagingen met zich mee brengen en kunnen tot een droom werkplaats resulteren.
Ten tweede, kan je een API ontwikkelen die kan worden hergebruikt in plaats van een probleem specifieke software oplossing. Het hergebruiken van een API kan de basis zijn voor verschillende bedrijfs producten, zoals: mobiel, web en desktop apps. Je kan kortstondige producten ontwikkelen voor een specifiek probleem binnen een korte tijd. Denk hierbij aan een app voor een marketingcampagne die ’s nachts wordt gehouden. Zo’n app laat je vervolgens afsterven, omdat het niet veel geld, tijd en energie heeft gekost om de app te ontwikkelen.
Door het integreren van jouw eigen API’s kan je ook het probleem van shadow IT oplossen. Wanneer je geen makkelijke toegang biedt op jouw interne informatiesysteem voor jouw werknemers, is de kans groot dat deze op zoek gaan naar eigen oplossingen buiten het bedrijf. Deze oplossingen kunnen bepaalde veiligheidsmaatregelen missen en wanneer ze niet goed worden geïmplementeerd met jouw informatie systeem zorgen voor onverwachte kosten en zelfs verminderde reputatie van je bedrijf. API’s kunnen shadow IT oplossingen vermeiden. Met goed gedefinieerde API’s is het mogelijk om voor jouw werknemers plugins te ontwikkelen die ze nodig hebben.
Door middel van API’s is het mogelijk om op andere manieren toegang te krijgen tot jouw informatie systeem. Hiermee ontstaat de mogelijkheid om vanuit huis te werken. Met een privé API, is het mogelijk om toegang te verlenen aan jouw systeem van buiten het bedrijf. Op deze manier kunnen werknemers toegang krijgen tot de real-time database van het bedrijf via smartphones of tablets door gebruik te maken van apps.
Wanneer je een API ontwikkeld die er voor moet zorgen dat jouw data en organisatie geheimen veilig blijven, moet je eerst het huidige systeem nauwkeurig analyseren om ervoor te zorgen dat alles in orde is. Op deze manier krijg je een beter idee hoe jouw data door het bedrijf vloeit en functies van bepaalde processen. Al deze informatie is een goede start voor verdere innovatie en verbeteringen binnen jouw bedrijf.
Wanneer je eenmaal weet hoe je moet omgaan met een privé API binnen jouw bedrijfs kan je overwegen om jouw kennis aan te bieden aan andere geïnteresseerde. Hiermee ontstaan er nieuwe voordelen voor jouw bedrijf.
Net zoals je van privé API’s kan leren over fouten binnen jouw bedrijf kunnen partner API’s je helpen leren binnen een groep strategische partners. Hierdoor kan je leren hoe jouw API werkt, voordat je deze aanbiedt aan een groter publiek. Daarnaast is het voordelig om andere bedrijven jouw API’s te laten gebruiken, zodat je nieuwe kansen kunt ontdekken voor jouw API. Het aanbieden van een API voor het publiek is de volgende grote stap. Nadat jij en jouw API team hebben kunnen inzien hoe de API daadwerkelijk werkt, wordt het tijd om de API aan te bieden aan het grote publiek.
Hiermee help je jouw reputatie te vergroten bij het publiek, maar het helpt je ook om nieuwe kansen te benutten en hiermee dus geld te verdienen. Doordat jouw API open is voor het publiek biedt dit de mogelijkheid voor andere mensen om andere producten te creëren op basis van jouw product.
Terwijl de meeste API’s achter gesloten deuren blijven van grote bedrijven, zijn er een groot aantal API’s die toegankelijk zijn voor het grote publiek. De meeste zijn gratis, of bijna gratis. Hierna volgt een lijst van werkende API’s en hun providers waar je ervaring uit kan opdoen.
Facebook’s API’s zijn het perfecte voorbeeld van gratis toegankelijke API’s die ontwikkelaars de mogelijkheid aanbieden interactieve apps te ontwikkelen. Denk hierbij aan: de Graph API, Marketing API en Live API. Deze applicaties maken gebruik van bepaalde functies van Facebook. Terwijl de API’s van Facebook gratis zijn te gebruiken zit hier wel een ‘maar’ aan. Wanneer je gebruik maakt van een gratis API van Facebook en meer dan 5 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, 100 miljoen API calls per dag of 50 miljoen impressies per dag krijgt, mag Facebook zijn beleid aanpassen.
Flickr is een van de bekendste API providers. De API die wordt aangeboden door Flickr staat ontwikkelaars toe om bepaalde functionaliteiten van Flickr gratis te laten toepassen in hun producten. Er zijn wel een aantal regels en beperkingen bij het gebruik van de API. Wanneer jouw app zich richt op het verdienen van geld, dan moet er een persoonlijke overeenkomst worden gesloten met Flickr.
Een ander Sociaal netwerk dat zijn API voor niets aanbiedt is Instagram. Door gebruik te maken van deze API kan je bijvoorbeeld: Instagram foto’s laten zien in jouw app (zoals Tinder), applicaties ontwikkelen die gebruikers toelaat hun Instagram fotos te laten printen (Snapbook) en locatie bewuste apps Instagram fotos laten zien van verschillende locaties.
Helaas heeft Instagram de toegang tot zijn API vorig jaar aanzienlijke verminderd. Dit heeft Instagram gedaan om er voor te zorgen dat de API niet misbruikt kan worden voor minder gewenste producten. Om volledige toegang te krijgen tot de API moet je dit eerst bespreken met Instagram zelf.
Voordat Uber tot stand kwam voor het grote publiek hebben zij hun API eerst toegankelijk gemaakt voor een gelimiteerd aantal bedrijven. Om nog meer ontwikkelaars hun API te laten verwerken in hun producten hebben ze een speciaal programma gelanceerd. Dit programma gaf ontwikkelaars gratis credits die de gebruikers aanmoedigde om de taxi service uit te proberen via de Uber app.
Tot de dag van vandaag is de API van Uber beschikbaar voor ontwikkelaars. Deze zijn op zoek naar nieuwe manieren om de services van Uber in hun apps te verwerken. De lijst met apps die gebruik maken van de API beschikbaar gesteld door Uber is indrukwekkend. Kijk bijvoorbeeld eens naar Firefly. Firefly biedt de mogelijkheid om gebruikers van deze app te lokaliseren. Hiermee kun je zien of iemand die je kent al onderweg is naar een feestje met een Uber auto, of nog steeds thuis wacht.
Timepage, ontwikkeld door Moleskin biedt je niet alleen de mogelijkheid om een reminder te maken voor jouw volgende event. Het biedt je ook de mogelijkheid om een Uber auto request te sturen. Een gebruiker van deze app kan de verwachte kosten van de rit zien en hoelang het duurt voordat de Uber taxi aankomt. Dit is allemaal mogelijk, zonder de Timepage app te verlaten.
Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.