Maak eerst een MVP (minimum viable product) van je app idee

Maak eerst een MVP (minimum viable product) van je app idee

Een van de meest prangende vragen bij het ontwikkelen van een applicatie is: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn idee levensvatbaar is en het risico van mislukking zo klein mogelijk is?” Het meest voorkomende antwoord daarop is: “Bouw eerst een MVP.”

Wat is een MVP?

MVP staat voor Minimum Viable Product. Bij het ontwikkelen van een MVP wordt er een app gemaakt met een minimale set van functionaliteiten. Daaropvolgend wordt er gewacht op de feedback van de gebruikers. Is het feedback hoopgevend en zit je dus in de goede richting? Dan is het tijd om een MVP uit te werken.

Een van de belangrijkste redenen om een MVP te bouwen is omdat een MVP bouwen minder kost dan het totaal product. Vaak kun je dus met minder tijd, kosten en energie toch een eerste product bouwen.

Het probleem is alleen dat de meeste nieuwe producten en applicaties mislukken. Maar waarom? Komt dat omdat MVP’s niet werken? Misschien. Maar het is ook mogelijk dat er iets mis is met het hele idee van jouw app en daarmee dus MVP.

In dit artikel kom jij meer te weten over de redenen waarom MVP’s falen en hoe je wél een MVP moet maken.

Waarom falen MVP’s?

Misschien vraag jij het jezelf ook af: “Waarom slaat mijn MVP niet aan?” Daar zijn tal van redenen voor. Daarom vind je in dit artikelen een aantal redenen waarom MVP’S soms niet werken:

Onduidelijk business model

Een van de meest voorkomende fouten die applicatiebouwers maken, begint al bij het startpunt van de bouw van een MVP. Mensen hebben een onduidelijk business model.

Een groot deel van de ondernemers geeft de voorkeur aan de focus op de nieuwste technologieën en slaan de zakelijke grondbeginselen over. Er wordt niet nagedacht over hoe er geld verdiend moet worden. Deze strategie is bij voorbaat al gedoemd te mislukken.

Features, geen interacties

Een andere grote reden waarom MVP’s falen is omdat applicatiebouwers zich met name richten op het aantal functies van een app. Ze voegen een killer feature toe aan de applicatie, zonder na te denken wat daarmee de toegevoegde waarde is voor de gebruiker.

Het gevolg? Een coole app, maar het wordt door niemand gebruikt. Zorgen dat je MVP slaagt betekent dat je interactie moet creëren tussen de app en gebruiker en misschien zelfs tussen gebruikers onderling.

Gebrek aan aandacht voor het aantrekken van de gebruikers

Applicatiebouwers denken met name na over hun app, de werking ervan en welke functies het moet hebben. Uiteindelijk gaan vele bouwers voorbij aan hun doel: gebruikers aantrekken.

Om een MVP succesvol te maken, heb je gebruikers nodig. Zonder gebruikers is het einde verhaal. Dit betekent dat je vooraf aan de bouw invulling moet geven aan de lancering van de app en een plan van aanpak om gebruikers aan te trekken.

Hoe je wél een MVP moet maken

Vandaag de dag fungeren de apps van Uber, Airbnb, Facebook en andere succesvolle apps als rolmodellen. Uber, Airbnb, en Facebook zijn alle drie platforms.

Het doel van een platform is om voor herhaalde interacties tussen gebruikers te zorgen. Om deze interactie mogelijk te maken, moet het platform zodanig worden ingericht dat de gebruikers waarde kunnen uitwisselen.

De manier waarop waarde wordt gecreëerd op een platform verschilt van de manier waarop waarde wordt gecreëerd door andere soorten bedrijven. Op een platform zijn de gebruikers de makers van de waarde en niet de bedrijven zelf.

Dit is het fundamentele beginsel van het bouwen van een platform.

Wil jij een MVP bouwen dat een platform business model heeft zoals dat van Uber of Airbnb? Volg dan de volgende tips.

Identificeer de kernwaarde

Eerst moet je een kernwaarde definiëren voor jouw platform. Elk product moet toegevoegde waarde bieden aan de gebruikers. De kernwaarde van Airbnb is bijvoorbeeld het verstrekken van lijsten van beschikbare accommodaties, Facebook biedt een nieuwsfeed en Uber biedt een kaart met beschikbare taxi’s in je omgeving.

De kernwaarde wordt gecreëerd op het platform. Een platform kan niet functioneren zonder toegevoegde waarde. Een kernwaarde is de belangrijkste eis om jouw MVP succesvol te laten zijn en levensvatbaar te maken. De gebruikers weten dan veel beter wat ze met jouw app kunnen doen en bereiken.

Bouw interacties rondom de kernwaarde van een MVP

De tweede taak in het proces van de creatie van een MVP is om te bepalen welke interacties tussen gebruikers toegepast kunnen worden, zodat de gebruikers onderling waarde kunnen uitwisselen.

Het begrijpen van de kernwaarde van jouw product draagt er namelijk aan bij om de architectuur van jouw MVP goed uit te bouwen. Je bouwt dan alle functies en interacties om deze kernwaarde heen.

Bij het bouwen van Facebook heeft Mark Zückerberg zich met name bezig gehouden met het maken van een constante stroom van content onder jouw feed en de feeds van je vrienden. Bij het ontwikkelen van Etsy is er bijvoorbeeld met name nagedacht over hoe creatieve mensen hun handgemaakte producten kunnen verkopen.

Elk succesvol platform maakt herhaaldelijke interacties tussen gebruikers mogelijk. Daarom moet je speciale aandacht besteden aan de manier waarop je deze interacties ontwerpt.

De kern van een interactie bestaat uit vier processen: waardecreatie, curatie (behoud van de hoge kwaliteit van de dienstverlening op het platform), maatwerk (waardoor de waarde gemakkelijk te bereiken is) en de waarde van de consumptie.

De waardecreatie voor Instagram ziet er als volgt uit:

  • gebruikers registreren zich
  • gebruikers voeren hun persoonlijke informatie in
  • gebruikers nemen (of uploaden) foto’s, bewerken deze en posten ze
  • gebruikers kunnen elkaars foto’s liken of erop reageren

Om de user experience te personaliseren voor de gebruikers sorteert Instagram berichten op basis van de eerdere acties (likes en opmerkingen). De consumptie van en uitwisseling van waarde vindt plaats op de Instagram feed.

Om je MVP te laten slagen, heb je gebruikers nodig. Dus hoe kan jij gebruikers aantrekken?

Los het kip-of-ei-probleem op

Er zijn veel bekende manieren om gebruikers aan te trekken: adverteren, ASO (App Store Optimization) en nog veel meer. Maar wie komt er als eerst naar de app? Producenten of consumenten?

Het is het bekende kip-ei probleem voor veel applicatiebouwers. Producenten hebben geen reden om waarde te creëren, als er geen consumenten zijn. Hetzelfde geldt voor de consumenten. Is er geen waarde te vinden? Dan zullen ze je app niet gebruiken.

Daarom moet je goed nadenken over de oplossing voor het kip-of-ei probleem voordat je begint met het ontwikkelen van je MVP.

Sangeet Paul Choudary adviseert in zijn boek Platform Scale om te beginnen met het aantrekken van gebruikers die moeilijk zijn om aan te trekken. Denk aan bijvoorbeeld Vimeo. Het is moeilijker om video-makers aan te trekken dan video watchers. Daarom biedt Vimeo video hosting en streaming om het de filmmakers zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Wat is het volgende?

Door het volgen van deze stappen, pas jij de juiste strategie toe om je MVP te ontwikkelen. Maar wat is het volgende? Nadat je de kerninteracties hebt gemaakt, kan je overwegen om nieuwe interacties toe te voegen. Zo breidt je stapsgewijs je MVP uit. Dat biedt veel meer garantie op succes!


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.