augmented reality: wat is het en relevantie voor bedrijfssectoren

Augmented reality: wat is het en relevantie voor bedrijfssectoren

Augmented reality, velen hebben geen idee wat het betekend. Anderen hebben er misschien ooit van gehoord. Weinig snappen maar wat augmented reality daadwerkelijk inhoud. Een ding dat zeker is, is dat augmented reality (AR) een trend is in de mobiele sector. Het aantal applicaties dat gebruikt maakt van deze revolutionaire technologie groeit aanzienlijk snel.

Wat is augmented reality nu eigenlijk? Gaat het voor een betere wereld zorgen? Heeft het een toegevoegde waarde voor jouw bedrijf. Het artikel van vandaag zal dieper ingaan op deze vragen. Daarnaast zal in dit artikel een aantal voorbeelden en toepassingen worden beschreven over de fantastische applicatie, augmented reality.

Twee manieren om augmented reality toe te passen

Augmented reality is een technologie die de echte wereld verrijkt met digitale informatie. Denk hierbij onder andere aan: 3D modellen, GPS data, audio en graphics. Daarnaast moet je ook denken aan inputs die gegenereerd worden door een computer. Dit kan door middel van een camera op je smartphone of PC. In zekere zin is augmented reality een brug tussen de echte en virtuele wereld die er voor zorgt dat we de wereld om ons heen beter kunnen begrijpen.

Hoe kunnen we augmented reality creëren? Er zijn twee manieren die vertrouwen op een andere soort technologie. Marker-based en sensor-based augmented reality.

Marker-based augmented reality

Marker-based augmented reality maakt gebruik van zwarte en witte markers die dienen als activatoren. Markers kunnen extra informatie laten weergeven, wanneer je een camera op een object richt. De markers kunnen afbeeldingen zijn, zoals QR of 2D codes. Deze codes bevatten informatie en zorgen voor een reactie wanneer deze worden opgepakt door software.

Marker-based augmented reality wordt het meest toegepast bij doeleinden om te adverteren. Denk aan: tijdschriften, catalogussen en posters. Met behulp van deze middelen kunnen markers gebruikt worden om 3D projecties van producten te kunnen laten weergeven.

Sensor-based augmented reality

Deze manier van augmented reality maakt geen gebruik van zwart en witte markers. In plaats daarvan wordt er gebruik gemaakt van: camera’s en internet. Verschillende sensoren zoals: kompassen, accelerometers, gyroscopen die ingebouwd zijn electronika. Dit zorgt ervoor dat je jouw telefoon in richting kunt richten de wereld augmented kunt zien met overlappingen van afbeeldingen en media.

5 Bedrijfs sectoren die kunnen profiteren van AR technologien

De toegankelijkheid van smartphones en tablets hebben voor mogelijkheden gezorgd met betrekking tot augmented reality. Beide marker-based en sensor-based augmented reality kunnen nuttig zijn voor een verscheidenheid aan mobiele applicaties.

Hoe kan je voordeel behalen door gebruik te maken van augmented reality in mobiele app development. Hier vind je een lijst met bedrijfsgebieden die de potentie van augmented reality al hebben ontdekt. Laten we nu verder kijken wat AR op mobiele toestellen kan betekenen!

1. Entertainment

Augmented reality staat gelijk aan plezier. Het is dus niet verrassend dat de gaming industrie dit ook heeft opgemerkt. Een voorbeeld hiervan is Niantic die op basis van GPS gebaseerde realiteit een game heeft weten te ontwikkelen. Deze game is Ingress en is een mobiele multiplayer game die sinds het eind van 2012 beschikbaar is voor Android en iOS apparaten.

Om het spel Ingress te kunnen spelen heb je een smartphone nodig die beschikt over een camera, GPS, Wi-Fi of een mobiele internet connectie. Al deze technieken samen zorgen ervoor dat je bepaalde portalen kunt innemen. Deze portalen kunnen onder andere bestaan uit: gebouwen, kunst, gedenktekens, straatkunst en nog veel meer. In principe helpt jouw smartphone je deze plekken te ontdekken.

Samen met je team (faction) leden op Ingres is het jouw doel om deze portalen te vinden en over te nemen. Vervolgens kun je deze portalen verenigen in virtuele sectoren die ook wel ‘control fields’ worden genoemd. Deze sectoren worden vervolgens door het spel over echte geografische gebieden geplaatst. Het idee van Ingress is om de meeste ‘mind units’ (mensen) die veroverd zijn door control fields te verzamelen.

Pokemon GO

Hoe fascinerend Ingress ook is, de meest populaire augmented reality game is Pokémon Go. Deze game heeft praktisch de wereld veroverd in een paar dagen na de release datum.

Verbazingwekkend heeft Pokémon GO het voorelkaar gekregen om Facebook te passeren met tijd gespendeerd in de applicatie en Twitter gepasseerd in dagelijks actieve gebruikers. Volgens SurveyMonkey is Pokémon GO zelfs de meest populaire game ooit op de markt gezet in de Verenigde staten.

Net zoals Ingress, maakt Pokémon Go gebruik van smartphone camera’s en sensoren gecombineerd met locatiegebaseerde algoratisme. Dit zorgt ervoor dat bekende Pokémon in de echte wereld verschijnen en wanneer je over straat loopt je verschillende Pokemon kunt zien en vangen.

Pokémon GO is echter niet alleen gelimiteerd in het lokaliseren van Pokémons om ze vervolgens met een Pokéball te kunnen vangen. Het spel is meer veelzijdig dan je zou verwachten. Laten we on echter focussen om een belangrijker aspect en dat is Pokémon GO’s monetization strategie.

Monetization strategie

Net als vele andere game developers maakt Niantic gebruik van in-app purchases. Het lijkt er echter op dat het bedrijf nog meer geld wilt verdienen aan gesponsorde geotagged ontmoetingsplaatsen.

De regels voor deze ontmoetingen zijn duidelijk. Bedrijven betalen om een ontmoetingsplaats te worden. Dit zorgt voor extra voetgangers. Tot nu toe lijkt het er op dat de plek van een PokeStop of PokeGym een kwestie van gelukt is. Het spel genereert automatisch waar deze geplaatst worden. Maar in de toekomst kan hier verandering in komen door ondernemers die deze plekken opzoeken en van deze plekken gebruik gaan maken.

Snapchat

Een ander voorbeeld hoe augmented reality gebruikt kan voor entertainment is Snapchat’s Lens feature. Deze feature maakt gebruik van gezichtsherkenning en zorgt ervoor dat je real-time effecten kunt toe laten passen op media. Denk bijvoorbeeld aan schattige puppy snoetje of de mogelijkheid om een regenboog uit je mond te laten komen. Dit zijn een aantal voorbeelden, maar er is nog veel meer potentieel voor augmented reality.

Sinds oktober 2015 is Snapchat gaan samenwerken met bepaalde merken, om zogenoemde Sponsored Lenses te creëren. Het idee is om speciale Snapchat filters to creëren die jouw merk kenbaar maken in de applicatie. Een merk kan dan voor een dag gebruikt worden door de gebruikers van Snapchat. De kosten variëren van 10.000$ tot 750.000$.

Verrassing wekkend genoeg is er grote vraag naar deze dure vorm van advertenties. Volgens Business Insider heeft Snapchat het voor elkaar gekregen om meer dan 50 gesponsorde lenzen beschikbaar te laten maken sinds de start van deze feature. Een paar bekende merknamen zijn: 20th Century Fox, Marvel, Sony Pictures, Gatorade en Tiffany & Co. Elk merk heeft geprobeerd zichzelf te promoten in Snapchat door een filter te kunnen aanbieden die gekoppeld ging met een speciaal evenement.

Sony Pictures

Sony Picture heeft bijvoorbeeld vlak voor de release van de nieuwe Ghostbusters movie gebruik gemaakt van Snapchat Sponsored lenses. De Ghostbusters filter is zelfs de eerste tweevoudige lens in de geschiedenis van Snapchat. Deze lens zorgt ervoor dat je beide camera’s van je telefoon kunt laten gebruiken om een Slimer bij jouw in de buurt neer te schieten.

Tiffany’s

De laatste lens uitgebracht door Tiffany’s was onderdeel van Tiffany & Co’s nieuwe strategie om hun nieuw gelanceerde “Return to Tiffany” collectie aan te prijzen. Om het effect te vergroten heeft het bedrijf zelfs een groep jonge modellen gerecruit. Dit met als doel om aantrekkelijker over te kopen op jongere generaties die gebruik maken van hun snaps en de kleuren van Tiffany’s toepassen.

Er wordt gespeculeerd dat het bedrijf rond de $700.000 heeft uitgegeven voor deze promotie. Zonder dat de prijs ooit bekend is gemaakt, wordt het snel duidelijk dat Snapchat op een van de grappigste monetization strategie ooit is gekomen.

Facebook

Een van Facebook’s laatste acties bevestigen nogmaals dat augmented realiteit veelbelovend is en dat IT giganten hiervan willen profiteren. Eerder dit jaar heeft Facebook Masquerade overgenomen. Een startup die een mobiele augmented realiteit app MSQRD hebben ontwikkeld. Facebook heeft uitgelegd dat ze met deze actie meer uit video ervaringen willen halen. Dit is mogelijk door live video’s te streamen (met maskers en filters) via MSQRD rechtstreeks naar je Facebook feed.

2. Retail

Wat als je geen zin hebt in in-app aankopen of in-app advertenties? Wat als je wilt focussen op fysieke goederen? Augmented reality kan de retail helpen op verschillende gebieden bij het verkopen van fysieke producten. Voorbeelden die al optimaal gebruik maken van deze techniek zijn Ikea en LEGO.

Ikea

In 2013 kan je bij Ikea elk meubelstuk visueel laten maken in jouw eigen woning. Om dit te doen moet je zorgen dat je de augmented reality Ikea app hebt. Vervolgens kan je met een papieren catalogus, die black and white markers bezit, meubelstukken in jouw woning zien.

Om dit te doen plaats je de catalogus op de plek waar jij jouw toekomstig meubelstuk wilt hebben, scan je de catalogus met de app en kies je vervolgens het gekozen meubel. Vervolgens projecteert de app een 3D model van dit meubel over een real-time overzicht van jouw huis. Zo kun je zien of het meubel daadwerkelijk goed past in jouw huis. Daarnaast berekend de app de groote van het product tegenover andere meubelstukken in de ruimte. Hiermee kan een realistische ervaring worden gecreëerd.

Monetization strategie

Net als vele andere game developers maakt Niantic gebruik van in-app purchases. Het lijkt er echter op dat het bedrijf nog meer geld wilt verdienen aan gesponsorde geotagged ontmoetingsplaatsen.

De regels voor deze ontmoetingen zijn duidelijk. Bedrijven betalen om een ontmoetingsplaats te worden. Dit zorgt voor extra voetgangers. Tot nu toe lijkt het er op dat de plek van een PokeStop of PokeGym een kwestie van gelukt is. Het spel genereert automatisch waar deze geplaatst worden. Maar in de toekomst kan hier verandering in komen door ondernemers die deze plekken opzoeken en van deze plekken gebruik gaan maken.

Snapchat

Een ander voorbeeld hoe augmented reality gebruikt kan voor entertainment is Snapchat’s Lens feature. Deze feature maakt gebruik van gezichtsherkenning en zorgt ervoor dat je real-time effecten kunt toe laten passen op media. Denk bijvoorbeeld aan schattige puppy snoetje of de mogelijkheid om een regenboog uit je mond te laten komen. Dit zijn een aantal voorbeelden, maar er is nog veel meer potentieel voor augmented reality.

Sinds oktober 2015 is Snapchat gaan samenwerken met bepaalde merken, om zogenoemde Sponsored Lenses te creëren. Het idee is om speciale Snapchat filters to creëren die jouw merk kenbaar maken in de applicatie. Een merk kan dan voor een dag gebruikt worden door de gebruikers van Snapchat. De kosten variëren van 10.000$ tot 750.000$.

Verrassing wekkend genoeg is er grote vraag naar deze dure vorm van advertenties. Volgens Business Insider heeft Snapchat het voor elkaar gekregen om meer dan 50 gesponsorde lenzen beschikbaar te laten maken sinds de start van deze feature. Een paar bekende merknamen zijn: 20th Century Fox, Marvel, Sony Pictures, Gatorade en Tiffany & Co. Elk merk heeft geprobeerd zichzelf te promoten in Snapchat door een filter te kunnen aanbieden die gekoppeld ging met een speciaal evenement.

Sony Pictures

Sony Picture heeft bijvoorbeeld vlak voor de release van de nieuwe Ghostbusters movie gebruik gemaakt van Snapchat Sponsored lenses. De Ghostbusters filter is zelfs de eerste tweevoudige lens in de geschiedenis van Snapchat. Deze lens zorgt ervoor dat je beide camera’s van je telefoon kunt laten gebruiken om een Slimer bij jouw in de buurt neer te schieten.

Tiffany’s

De laatste lens uitgebracht door Tiffany’s was onderdeel van Tiffany & Co’s nieuwe strategie om hun nieuw gelanceerde “Return to Tiffany” collectie aan te prijzen. Om het effect te vergroten heeft het bedrijf zelfs een groep jonge modellen gerecruit. Dit met als doel om aantrekkelijker over te kopen op jongere generaties die gebruik maken van hun snaps en de kleuren van Tiffany’s toepassen.

Er wordt gespeculeerd dat het bedrijf rond de $700.000 heeft uitgegeven voor deze promotie. Zonder dat de prijs ooit bekend is gemaakt, wordt het snel duidelijk dat Snapchat op een van de grappigste monetization strategie ooit is gekomen.

Facebook

Een van Facebook’s laatste acties bevestigen nogmaals dat augmented realiteit veelbelovend is en dat IT giganten hiervan willen profiteren. Eerder dit jaar heeft Facebook Masquerade overgenomen. Een startup die een mobiele augmented realiteit app MSQRD hebben ontwikkeld. Facebook heeft uitgelegd dat ze met deze actie meer uit video ervaringen willen halen. Dit is mogelijk door live video’s te streamen (met maskers en filters) via MSQRD rechtstreeks naar je Facebook feed.

2. Retail

Wat als je geen zin hebt in in-app aankopen of in-app advertenties? Wat als je wilt focussen op fysieke goederen? Augmented reality kan de retail helpen op verschillende gebieden bij het verkopen van fysieke producten. Voorbeelden die al optimaal gebruik maken van deze techniek zijn Ikea en LEGO.

Ikea

In 2013 kan je bij Ikea elk meubelstuk visueel laten maken in jouw eigen woning. Om dit te doen moet je zorgen dat je de augmented reality Ikea app hebt. Vervolgens kan je met een papieren catalogus, die black and white markers bezit, meubelstukken in jouw woning zien.

Om dit te doen plaats je de catalogus op de plek waar jij jouw toekomstig meubelstuk wilt hebben, scan je de catalogus met de app en kies je vervolgens het gekozen meubel. Vervolgens projecteert de app een 3D model van dit meubel over een real-time overzicht van jouw huis. Zo kun je zien of het meubel daadwerkelijk goed past in jouw huis. Daarnaast berekend de app de groote van het product tegenover andere meubelstukken in de ruimte. Hiermee kan een realistische ervaring worden gecreëerd.

Monetization strategie

Net als vele andere game developers maakt Niantic gebruik van in-app purchases. Het lijkt er echter op dat het bedrijf nog meer geld wilt verdienen aan gesponsorde geotagged ontmoetingsplaatsen.

De regels voor deze ontmoetingen zijn duidelijk. Bedrijven betalen om een ontmoetingsplaats te worden. Dit zorgt voor extra voetgangers. Tot nu toe lijkt het er op dat de plek van een PokeStop of PokeGym een kwestie van gelukt is. Het spel genereert automatisch waar deze geplaatst worden. Maar in de toekomst kan hier verandering in komen door ondernemers die deze plekken opzoeken en van deze plekken gebruik gaan maken.

Snapchat

Een ander voorbeeld hoe augmented reality gebruikt kan voor entertainment is Snapchat’s Lens feature. Deze feature maakt gebruik van gezichtsherkenning en zorgt ervoor dat je real-time effecten kunt toe laten passen op media. Denk bijvoorbeeld aan schattige puppy snoetje of de mogelijkheid om een regenboog uit je mond te laten komen. Dit zijn een aantal voorbeelden, maar er is nog veel meer potentieel voor augmented reality.

Sinds oktober 2015 is Snapchat gaan samenwerken met bepaalde merken, om zogenoemde Sponsored Lenses te creëren. Het idee is om speciale Snapchat filters to creëren die jouw merk kenbaar maken in de applicatie. Een merk kan dan voor een dag gebruikt worden door de gebruikers van Snapchat. De kosten variëren van 10.000$ tot 750.000$.

Verrassing wekkend genoeg is er grote vraag naar deze dure vorm van advertenties. Volgens Business Insider heeft Snapchat het voor elkaar gekregen om meer dan 50 gesponsorde lenzen beschikbaar te laten maken sinds de start van deze feature. Een paar bekende merknamen zijn: 20th Century Fox, Marvel, Sony Pictures, Gatorade en Tiffany & Co. Elk merk heeft geprobeerd zichzelf te promoten in Snapchat door een filter te kunnen aanbieden die gekoppeld ging met een speciaal evenement.

Sony Pictures

Sony Picture heeft bijvoorbeeld vlak voor de release van de nieuwe Ghostbusters movie gebruik gemaakt van Snapchat Sponsored lenses. De Ghostbusters filter is zelfs de eerste tweevoudige lens in de geschiedenis van Snapchat. Deze lens zorgt ervoor dat je beide camera’s van je telefoon kunt laten gebruiken om een Slimer bij jouw in de buurt neer te schieten.

Tiffany’s

De laatste lens uitgebracht door Tiffany’s was onderdeel van Tiffany & Co’s nieuwe strategie om hun nieuw gelanceerde “Return to Tiffany” collectie aan te prijzen. Om het effect te vergroten heeft het bedrijf zelfs een groep jonge modellen gerecruit. Dit met als doel om aantrekkelijker over te kopen op jongere generaties die gebruik maken van hun snaps en de kleuren van Tiffany’s toepassen.

Er wordt gespeculeerd dat het bedrijf rond de $700.000 heeft uitgegeven voor deze promotie. Zonder dat de prijs ooit bekend is gemaakt, wordt het snel duidelijk dat Snapchat op een van de grappigste monetization strategie ooit is gekomen.

Facebook

Een van Facebook’s laatste acties bevestigen nogmaals dat augmented realiteit veelbelovend is en dat IT giganten hiervan willen profiteren. Eerder dit jaar heeft Facebook Masquerade overgenomen. Een startup die een mobiele augmented realiteit app MSQRD hebben ontwikkeld. Facebook heeft uitgelegd dat ze met deze actie meer uit video ervaringen willen halen. Dit is mogelijk door live video’s te streamen (met maskers en filters) via MSQRD rechtstreeks naar je Facebook feed.

2. Retail

Wat als je geen zin hebt in in-app aankopen of in-app advertenties? Wat als je wilt focussen op fysieke goederen? Augmented reality kan de retail helpen op verschillende gebieden bij het verkopen van fysieke producten. Voorbeelden die al optimaal gebruik maken van deze techniek zijn Ikea en LEGO.

Ikea

In 2013 kan je bij Ikea elk meubelstuk visueel laten maken in jouw eigen woning. Om dit te doen moet je zorgen dat je de augmented reality Ikea app hebt. Vervolgens kan je met een papieren catalogus, die black and white markers bezit, meubelstukken in jouw woning zien.

Om dit te doen plaats je de catalogus op de plek waar jij jouw toekomstig meubelstuk wilt hebben, scan je de catalogus met de app en kies je vervolgens het gekozen meubel. Vervolgens projecteert de app een 3D model van dit meubel over een real-time overzicht van jouw huis. Zo kun je zien of het meubel daadwerkelijk goed past in jouw huis. Daarnaast berekend de app de groote van het product tegenover andere meubelstukken in de ruimte. Hiermee kan een realistische ervaring worden gecreëerd.

Lego

Lego gebruikt een andere strategie die er op doelt om voetverkeer naar hun winkels te vergroten. Dit proberen zij te bereiken met een augmented reality foto app. Deze app laat gebruikers fotos maken met hun favoriete LEGO helden en gebouwen.

Daarnaast heeft LEGO speciale posters in bepaalde winkels die je kunt scannen. Als je zo een poster scanned verschijnt er een LEGO animatie in jouw telefoon camera’s viewfinder. Op deze manier kan je talloze fotos van jezelf met real-size LEGO helden naast je maken. Vervolgens kan je deze fotos opslaan en zelfs delen op social media. Deze app wordt continu geupdate, dus je kunt bijna elke dag verschillende LEGO helden vinden.

4. Tourisme

Je telefoon op een gebouw richten en uitvinden wie het gebouwd heeft of er in gewoond heeft is niet meer iets dat je alleen in sci-fi films zult zien. Deze aanpak wordt al een tijdje toegepast in de touristen industry. Het is mogelijk dankzij augmented reality.

Niantic heeft nog een app die werkt op basis van augmented reality en dit heeft niets met gaming te maken. Integendeel richt deze app zich op reizen en het ontdekken van de wereld om je heen.

Field trip

Field Trip is exclusief voor Android en is een geweldige tool om bepaalde dingen te leren. Denk hierbij aan: geschiedenis van gebouwen, sjiekste plekken om te shoppen en eten.

Terwijl Field Tip op de achtergrond van je telefoon rund zal je pop-up berichten ontvangen wanneer je iets interessants naderd. Je kunt zelf instellen waar je in geïnteresseerd bent, zoals: de markt, plaatsen waar je kunt drinken en relaxen. Wanneer je zo’n specifieke plaats nadert zal Field Trip je op de hoogte houden. Tevens kan je ook je camera op een object van interesse richten en zul je een kaart op je telefoon zien met alle belangrijke informatie.

Wikitude

Een andere interessante app voor Android en iOS is Wikitude. Het is vergelijkbaar met Field Trip, maar heeft nog meer mogelijkheden. Je kunt met deze app bijvoorbeeld zoeken op de term “bar”. Wanneer jij je telefoon omhoog houdt, door middel van je camera te richten, kun je zien of er matches bij jouw in de buurt zijn. Als dit het geval is zal je een omschrijving zien van deze plek. Wikitude gebruikt hier veel bronnen voor, zoals: Wikipedia, Citysearch en inputs ingevoerd door andere gebruikers.

Wikitude heeft ook een Software Development Kit (SDK) beschikbaar gesteld, waarmee je jouw eigen augmented reality apps kunt bouwen. Dit kan met beide locatie gebaseerd en visueel gebaseerd.

5. Wetenschap

Wat zou er gebeuren wanneer je augmented reality combineert met de wetenschap? Dat zou natuurlijk fantastisch zijn! Hieronder zullen we een aantal augmented reality apps bekijken die laten zien hoe cool de wetenschap is.

Star Walk

Star Walk gemaakt door Vito Technology is een progressieve mobiele app en de beste tool om de nachtelijke hemel te onderzoeken. Als je altijd al iets voor astronomy gevoeld hebt, dan is deze app voor jouw gemaakt

Met behulp ingebouwde mobiele sensoren en geolocatie data kan Star Walk je meer inzicht bieden in de nachtelijke hemel. Met de app is het mogelijk om meer dan 200,000 hemellichamen te ontdekken. Daarnaast biedt deze app je informatie aan over de: sterren, planeten, satellieten en andere objecten die je met je telefoon kunt zien.

Hoe zit het dan met de mensen die proberen om de geheimen van het Universum te ontdekken? NASA heeft hiervoor een aantal coole apps, die niet alleen gebaseerd zijn op het vinden van dingen in de ruimte.

Spacecraft 3D

Spacecraft 3D is er voor zowel Android als iOS. Het is een mobiele augmented reality app die je ruimtevaartuigen laat zien. Dit kunnen ook ruimtevaartuigen zijn die in het verleden ons zonnestelsel hebben verkend. Om gebruik te kunnen maken van deze app moet je een augmented reality target uitprinten. Vervolgens leg je deze op een vlak oppervlak en kan je jouw telefoon zijn camera gebruiken om een projectie te activeren. De kans is groot dat je
Apollo 8 of Mars Pathfinder in het midden van je woonkamer ziet zitten.

Conclusie

Zoals je kunt zien zijn er al een aantal geweldige apps die gebruik maken van augmented reality in hun bedrijfsmodel. Ondanks dat augmented reality een van de grootste trends in de mobiele industry is vandaag, is de vraag of we alles uit deze technologie hebben weten te behalen. Zal augmented reality in de komende jaren flink veranderen? Gaan we meer weloverwogen augmented reality apps zien? Alles hangt af van jouw en jouw visie!


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.