In eerdere artikelen hebben we de tijd genomen om veel voorkomende problemen bij start-ups te benoemen en weg te nemen. Deze blog geeft een samenvatting van de meestvoorkomende problemen die start-ups tegenkomen bij het realiseren van een app idee.
Als je eenmaal een geweldig app idee hebt, hoe zorg je er dan voor dat niemand jouw idee steelt en deze app eerder lanceert? Veel ondernemers zijn in de veronderstelling dat een geheimhoudingsovereenkomst dit probleem oplost. Als start-ups Glamorous Goat aanspreken voor hulp bij het ontwikkelen van een app is een van de eerste vragen of wij een geheimhoudingsovereenkomst ondertekenen. We begrijpen de motivatie hierachter, maar het is belangrijk dat er basisinformatie beschikbaar is voordat zo’n overeenkomst wordt ondertekend.
Wij zijn er zelfs van overtuigd dat door het valideren van jouw app idee er een grotere kans van succes bestaat. Het is verstandig om jouw app idee te valideren of het echt zou kunnen werken, voordat je begint met het realiseren van het app idee. Je kunt er meer over lezen in “Je idee geheimhouden? Deel het juist zo snel mogelijk met de juiste mensen!”.
Veel start-ups die gericht zijn op consumenten kunnen het beste met iOS starten. iOS gebruikers voldoen vaak aan de demografische behoefte voor apps in een vroeg stadium. Data laat zien dat iOS gebruikers meer betrokken zijn met een app en daarnaast meer uitgeven. Tevens is het in de meeste gevallen zo dat iOS apps meer opbrengsten hebben dan Android apps.
Android is een goede eerste keuze voor apps waarbij jouw doelgroep het meeste gebruik maakt van Android toestellen. Als een functie niet ondersteund wordt door iOS dan kan je gebruik maken van Android. In ons artikel “Android of iOS: voor welk platform eerst ontwikkelen?” lees je meer over de afwegingen die je moet maken.
Het aantal functies en platformen waarop je gaat richten zullen de kosten van jouw app beïnvloeden. Een app kan makkelijk een bedrag met zes cijfers kosten voor start-ups met grote ideeën. Het bepalen van de kosten en het budget wordt in “De kosten van app ontwikkeling uitgelegd”.
De kosten van een app worden beïnvloed door het app ontwikkelingsbedrijf die je benaderd. Grote app bedrijven vragen vaak een bedrag tussen de €100.000 en €200.000. Kleinere bedrijven of freelancers vragen een stuk minder geld. Offshore app development kost vaak minder op papier, maar heeft zijn eigen risico’s.
Een goede app duurt vaak 4 tot 6 maanden om te realiseren. Dit kan natuurlijk soms sneller, maar dit is vaak niet de juiste manier. Om een app op de juiste manier te ontwikkelen zal er strategische planning nodig zijn, ontwerp, UX, kwaliteit zekerheid en het plaatsen van de app in de app store. Al deze punten zijn belangrijke stappen die zorgen voor een goede app.
De kennis en processen die jouw app team hanteren bepalen hoelang het duurt om een app te realiseren. Dit is een van de redenen, waarom het vaak goedkoper is om meer geld uit te geven aan een ervaren team dan een offshore shop. Door gebruik te maken van het goedkoopste team heb je vaak het risico dat er dure vertraging ontstaat of in het ergste geval het laatste product kan worden weggegooid.
Aangezien veel start-ups veel kapitaal vereisen in het begin ben je misschien afhankelijk van investeerders voor de eerste versie van jouw app. Voordat je investeerders benaderd is het belangrijk dat je een goed verkooppraatje klaar hebt. Zorg voor 2 of 3 zinnen die het doel van jouw app omschrijven. Het is verstandig om standaard marketing materiaal beschikbaar te hebben zoals jouw logo, app landingspagina en een echt email adres (niet Gmail of Hotmail!)
Door zelf eigen geld in de app te steken kan je investeerders laten zien dat je serieus bent en tijd, geld en energie in de app wil steken. Sommige ondernemers vragen familie en vrienden voor geld, zodat er genoeg geld is iemand in te huren om een eerste prototype van de app te laten ontwikkelen. In onze blog over het regelen van crowdfunding voor een appbespreken we hoe je geld kunt verzamelen door middel van crowdfunding.
Het realiseren van een app idee is een gecompliceerd proces. Met alle externe factoren, zoals het huren van een app team en verzamelen van geld is het erg makkelijk om zelf jouw eigen app in de weg te staan. Een fout die vele start-ups maken is dat ze vergeten dat een app idee meer is dan alleen een app. Een app is eigenlijk een bedrijf. Het heeft veel meer aandacht nodig net zoals een echt bedrijf. Denk aan gebruikerservaring, marketing en analyses.
Een andere manier hoe een app kan falen is als de app door te veel gebruikers wordt verwijderd. Sommige oprichters richten zich zoveel op functies die helemaal niet relevant zijn voor de normale gebruiker.
Het werk eindigt niet wanneer je jouw app het gelanceerd. Om jouw app te laten groeien moet je zorgen dat je gebruikers aantrekt en behoudt. Een goede manier om de aandacht van gebruikers er bij te houden is door middel van nieuwe functies, bug fixes en updates. Deze updates moeten gericht zijn op de problemen en feedback van de gebruikers. Het is aan te raden om 1-4 updates per maand te lanceren afhankelijk van: het budget, app roadmap en feedback van gebruikers. Het is daarnaast verstandig om updates te plannen bij grote OS updates.
Door middel van regelmatige updates blijft er interesse in jouw app en moedig je gebruikers aan om jouw app te blijven gebruiken na de eerste release. De eerste 2-4 updates moet je via jouw app roadmap plannen, voordat de app is gelanceerd. Om meer te leren wanneer een app update nodig is hebben we twee verschillende blogs geschreven, een over wanneer je een major app update moet doorvoeren en een andere over hoe vaak je app updates door moet voeren om relevant en actueel te blijven.
Het beantwoorden van deze vragen kunnen het succes van jouw app in de app stores bepalen. Natuurlijk zullen er veel meer problemen of vragen ontstaan gedurende het proces, maar dit zal voor een goede basis zorgen.
Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.