app idee: geheimhouden of delen

Nieuw app idee: Geheimhouden of delen?

De gebruikelijke gedachte is dat het idee het allerbelangrijkste is bij een app. Met het juiste, of beste idee hoef je alleen de details uit te werken om de volgende miljoenen euro app te ontwikkelen. Het is daarom dus belangrijk om dit idee voor jezelf te houden en aan niemand te vertellen.

Startups zijn anders

Jouw miljoen euro idee geheim houden werkt in traditionele markten, zoals fabricage and handels artikelen. Wanneer je een goedkopere leverancier van bananen voor jouw locale markt hebt gevonden heb je een voordeel ten opzichte van de concurrentie. De markt bestaat immers al en het product dat je levert is goed en goedkoper. Prijs is dan vaak het enige wat uitmaakt. Het is dus vanzelfsprekend dat je de naam van jouw leverancier niet deelt met de competitie.

Startups in de technologiesector zijn anders. Deze startups draaien allemaal veel meer om: innovatieve producten, bedrijfsmodellen en markten. In tegenstelling tot het bananen voorbeeld wordt er een product gelanceerd of een bedrijfsmodel dat door niemand anders is geprobeerd. In veel gevallen wordt er een nieuwe markt geopend zonder garantie op groei. Denk hierbij bijvoorbeeld aan AirBnB, waarbij mensen hun huis kunnen delen.

Startups draaien om innovatieve producten, nieuwe bedrijfsmodellen en nieuwe markten die nog niet bestaan

Alles draait om de uitvoering

Als je unieke technologie hebt bedacht, zoals nieuwe batterijen die lang meegaan en direct kunnen worden verscheept dan moet je een patent aanvragen. Andere ideeën draaien om de uitvoering. Velen claimen dat ze Facebook hebben uitgevonden, maar niemand heeft een systeem van groei bedacht, deals gemaakt met investeerders en topmensen overgehaald om deze onbekende startup te ondersteunen.

Het hebben van het beste app idee is helaas bijna niks waard.

Uitvinden is het minst belangrijk bij innovatie

In werkelijkheid zijn de meest succesvolle startups geen nieuwe ideeën, maar eerder een verbetering van bestaande technologieën. Denk hierbij aan Tesla (elektrische autos), Google (er waren al rond de 20 verschillende zoekmachines). Waarom is het dan dat Yahoo, Nokia en vele anderen hebben gefaald. Dit komt allemaal neer op het verschil tussen uitvinden en innovatie.

Velen zien innovatie als een synoniem van uitvinden. De eerste stap bij het definiëren van innovatie is het onderscheid tussen nieuw en uitvinden. In de realiteit is iets nieuws uitvinden het minst belangrijk om voor innovatie te kunnen zorgen. Innovatie staat voor: wanneer een uitvinding de behoefte van de markt vervuld.

De reden waarom Apple Newton faalde en de iPhone een succes was is omdat:

  • De technologie verbeterde en inging op de behoefte van de klant
  • De ontwikkeling tot het punt is gekomen waar klanten het makkelijk vinden om iPhones te gebruiken

Hetzelfde geldt voor Tesla. Eén van de behoeftes voor elektrische auto gebruikers is de afstand. Of kijk naar Google waarbij gebruikers zich stoorden aan reclame op de websites van andere zoekmachines. Toen Google voor het eerst lanceerde zorgden ze voor een overzichtelijke en snelle homepage zonder reclames.

Je eerste app idee zal wellicht falen

Het succesvol lanceren van mobiele app startups is erg lastig. Startup Genome Project heeft onderzoek gedaan naar 10.000 startups in tech, web en mobiel. Hieruit is naar voren gekomen dat 11 uit 12 startups falen. Dit getal laat de mythe van de miljoen euro app duidelijk zien. De reden waarom deze startups falen komt neer op de vele verschillende variabelen die erbij komen kijken wanneer je iets nieuws op de markt wilt brengen.

We hebben het hier niet over het verkopen van bananen aan iemand die dagelijks bananen eet.

Ja, misschien heb je het beste app idee, maar waarschijnlijke ben je niet de eerste met dat idee.

Naast het feit dat er geen zekerheid is hebben startups een gelimiteerd budget en tijd om succesvol te zijn. Startups die wel succesvol zijn, zijn startups die genoeg geld hebben om hun tweede of misschien wel derde idee te proberen.

Instagram is gestart als Burbn een soort kopie van Foursquare, Pintrest als Tote, Shopify is begonnen als een eshop voor snowboarders en Youtube is begonnen als een dating site. Zo zijn er talloze andere voorbeelden te benoemen.

Als je een idee voor een bedrijf hebt, is er een grote kans dat je verkeerd zit met je bevindingen. De enige manier om dit uit te testen in de echte markt is om de variabelen zo snel mogelijk te verwijderen. Het komt er haast op neer dat je eerst flink onderuit moet gaan, voordat je succesvol kan zijn.

De reden waarom 11 uit 12 startups falen is, omdat er teveel variabelen aanwezig zijn in een markt die nog niet betreedt is met een compleet nieuw product.

Niemand gaat jouw idee stelen

Iedereen heeft een idee dat succesvol kan zijn, wanneer het ook daadwerkelijk succesvol uitgevoerd wordt. Een kleine groep mensen heeft de motivatie en willen alles riskeren om hun plan daadwerkelijk uit te voeren. Elk van deze mensen hebben hun eigen ideeën die ze willen uitvoeren.

De meeste mensen werken liever aan hun eigen ideeën. Vaak zijn deze ideeën gekoppeld aan hun expertise, kennis en hun passie. Deze mensen hebben hun eigen goede ideeën en zullen niet de behoefte hebben om iemand anders zijn idee af te pakken. Veel mensen kunnen dus juist waardevolle feedback leveren. Feedback heb je juist nodig, een heleboel zelfs.

Wanneer je jouw idee deelt kunnen mensen je in de juiste richting sturen. Ze kunnen waardevolle tips leveren en jouw misschien wel in contact brengen met mensen die kunnen helpen of een eerste klant kunnen zijn.

Alle andere mensen waar je mee praat moeten jouw potentiële klanten zijn. Wil je een iPhone app ontwikkelen? Zorg er dan voor dat je met mensen uit jouw target markt gaat praten. Ze zullen niet vertellen wat voor een app je moet bouwen, maar zullen jouw vertellen of jouw app idee een probleem oplost.

Wanneer je een idee niet deelt zul je leven in een wereld van illusie met minimale mogelijkheden om jouw idee op de juiste manier uit te voeren.

Goede ideeën worden gestolen

Wanneer een idee wordt gestolen is dat vaak omdat het idee bewezen heeft succesvol te zijn. Denk hierbij aan Groupon in de begin dagen. Pas nadat het een success bleek te zijn, zijn: Google, Amazon en anderen het idee gaan kopiëren. Eerder niet.

Niemand houdt van risico’s nemen en daarom zal niemand geïnteresseerd zijn in een idee, voordat het zichzelf bewezen heeft. Je moet er vooral zelf veel geloof in hebben omdat jij iets ziet wat anderen nog niet zien. Vele zullen zelfs zeggen dat het idee slecht is, totdat je hun ongelijk hebt bewezen. Wanneer je dit punt hebt bereikt kun je het idee niet meer voor jezelf houden. Immers iedereen zal op de hoogte zijn van het succes van jouw idee.

Wanneer jouw idee een success is zal dat het moment zijn dat iedereen geïnteresseerd wordt

Gebruik geen NDA of geheimhoudingsverklaring wanneer je praat met investeerders

Een serieuze investeerders zal geen geheimhoudingsverklaring tekenen. Wanneer je hierom vraagt straal je uit dat je een amateur bent. De meeste ideeën hebben geen geheime inhoud en kunnen worden overlegd, zonder het geheime ingrediënt te verklappen. Wanneer je een goed idee hebt is er waarschijnlijk al iemand mee bezig. Aangezien investeerders met vele startups praten zullen ze niks ondertekenen, waardoor ze niet kunnen investeren in andere startups die misschien zelfs wel een beter team hebben.

Of je nu een idee hebt voor een Android of iPhone app, probeer jouw idee zo snel mogelijk te valideren. Dat is het belangrijkste.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.