Mobiele telefoons zijn de laatste tijd zeer geavanceerd en beginnen een belangrijk onderdeel te worden voor meerdere bedrijven. Dit kan variëren van: transport, retail, gezondheid, marketing, productie, educatie en nog veel meer sectoren. Het is daarom niet vreemd dat verschillende industrieën steeds meer afhankelijk worden van deze alsmaar ontwikkelende innovatie. Mobiele apps krijgen daarom de voorkeur van de meeste leiders van bepaalde industrieën. Het doel van het ontwikkelen van een mobiele app voor kleine bedrijven is om het bereik te kunnen vergroten en tegelijkertijd kunnen zorgen voor meer gebruikers interactie. De meest effectieve en makkelijke manier om het publiek van jouw bedrijf te kunnen bereiken is door middel van mobiele apps. Smartphones spelen namelijk een belangrijke rol bij het werven van klanten en om met hun in contact te kunnen komen.

Natuurlijk zijn er een aantal punten waar je als app ontwikkelaar op moet letten met het ontwikkelen van een app voor kleine bedrijven. In dit artikel zullen we er een aantal toelichten.

1. Platform keuze

De basisgedachten achter het ontwikkelen van een mobiele app is om een groter publiek te kunnen bereiken. Hierbij speelt het mobiele app platform dat je kiest een belangrijke rol. Voordat je een keuze maakt moet je goed op een aantal factoren letten. Kijk naar: de demografie, leeftijdsgroep, aankoopkracht van de gebruikers, het soort bedrijf dat je hebt en nog veel meer.

Een essentiële keuze die je moet maken is om te bepalen op hoeveel platformen je de app wilt lanceren. Natuurlijk is het altijd beter om als eerste te starten met een enkel platform en van daaruit kun je makkelijker uitbreiden op andere platformen. Bij het bepalen van het platform dat het beste past bij jouw mobiele app voor een klein bedrijf moet je letten op: app functies, merk van de app, het publiek en wat jouw prijsstrategie is. Wanneer je dit op een rijtje hebt staan moet je een ontwikkeling methodologie kiezen voor de bedrijfsapp. Ga je voor Native, Hybrid of Web? Native apps hebben vele voordelen, maar de kosten zijn aanzienlijk hoger.

2. Native of Hybrid apps

Native apps zijn mobiele apps die zijn ontwikkeld voor een bepaald mobiele besturingssysteem. In het geval van iOS wordt Swift als programmeertaal gebruikt en bij Android wordt Java gebruikt. Aangezien Native apps voor een bepaald platform zijn ontwikkeld kunnen ze gebruik maken van alle functies die dit platform te bieden heeft. Dit is mogelijk doordat deze native apps de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van de specifieke software en hardware van het platform en de mobiele toestellen. Denk aan functies zoals: vingerafdrukken, GPS, camera en one-touch betalingen.

Hybrid apps aan de andere kant zijn eigenlijk een combinatie van zowel native als web apps. Het is een bepaalde app waarin dezelfde app wordt ontwikkeld voor verschillende besturingssystemen zoals iOS en Android. Deze apps werken zelfs op verschillende browsers. Deze apps werken in feite volgens het principe: “Een keer schrijven en vervolgens overal lanceren”. Hybrid apps zijn in feite apps voor verschillende platformen zonder over verschillende versies te beschikken.

3. De backend

Het kiezen van de backend is wederom een keuze die gemaakt moet worden voordat je jouw mobiele app voor een klein bedrijf gaat ontwikkelen. De meeste mobiele apps maken hierbij gebruik van API’s. Denk eraan dat niet alle apps die je ontwikkelt een op maat gemaakte backend nodig hebben. Veel apps kunnen makkelijk verbinden met mobiele telefoons door API’s. Je kunt deze mobiele apps gemakkelijk beheren met een lokale database. Deze apps vereisen niet eens backend support. Vanuit het perspectief van de ontwikkelaar moet je bepalen wat de vereisten zijn voor de backend. Houd hierbij in gedachten wat het kost en hoeveel tijd het kost om een backend op te zetten om zo de juiste keuze hierin te kunnen maken.

Mobiele app ontwikkelen klein bedrijf

4. UI/UX ontwerp van de mobiele app

Wanneer je dit aspect van mobiele app ontwikkeling overslaat dan zal jouw app zeker mislukken. UI/UX speelt een belangrijke rol in de mobiele app wereld. Het is zelfs zo belangrijk dat het een factor is die de toekomst van jouw app bepaald. Je moet hierbij goed begrijpen wat het verschil is tussen UI en UX. UI is in feite het interface ontwerp en de UX is de gebruikerservaring. Als je een goede UI hebt voor jouw app met een slechte UX dan is de app gedoemd te falen.

De gebruikerservaring speelt een cruciaal element wanneer het aankomt op het digitale landschap. Een app definieert hoe een gebruiker denkt en voelt over een bepaalde service van een bedrijf. Wat centraal staat is om iets te ontwikkelen dat waarde heeft, makkelijk te gebruiken is en effectief is voor jouw doelgroep. Zorg vooral voor dat de app niet gecompliceerd en verwarrend wordt.

Een app waar goed over nagedacht is biedt een naadloze gebruikerservaring, waardoor belangrijke voordelen kunnen worden behaald. De functionaliteit en de inhoud die getoond wordt moet overeenkomen met het publiek. Hierdoor zal het eindproduct een veel betere gebruikerservaring en service leveren aan de gebruiker.

5. Doelgroep van de mobiele app

Het identificeren van de uiteindelijke gebruikers van jouw app is zeer belangrijk. Tijdens het ontwikkelen van de app moet continu rekening houden worden met deze doelgroep. Kijk hierbij goed naar de volgende factoren. Het land, koopkracht van de gebruiker, beroep, interesses, leeftijdsgroep en geslacht. Dit zijn factoren die je moet meenemen in het ontwikkelen van jouw app. Als je bijvoorbeeld een retail app ontwikkelt, moet je meer visuals laten zien dan geschreven content. Hierdoor zorg je ervoor dat jouw publiek zich meer verbonden voelt met de app. Als je de verwachtingen van de gebruikers na komt dan zal jouw app zeker populair worden en zorgen voor meer inkomsten.

Conclusie

Er zijn miljarden smartphonegebruikers en dit aantal blijft maar groeien. Veel mensen besteden al een grote hoeveelheid tijd aan mobiele apps en een groot deel maakt hiervan gebruik om spullen te kopen, tickets te boeken en betalingen te doen. Ongeacht welke industrie, mobiele apps beginnen een essentiële tool te worden voor de groei van kleine bedrijven. De kansen zijn redelijk hoog en het marktpotentieel is enorm. Als je zover bent om een mobiele app voor een klein bedrijf te laten ontwikkelen let dan vooral op deze punten om van jouw app een groot succes te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *