1 - Elk element bepaalt de spacing

Binnen het uiterlijk van een app is de spacing tussen elementen heel erg belangrijk. Het moment dat je een punt, woord of regel toevoegt op een canvas of scherm, heb je een marge en padding gecreëerd tussen de elementen. Dit is erg belangrijk, hou er dus rekening mee dat elk element invloed heeft op de uiteindelijke presentatie van je scherm binnen de app.

Ook belangrijk hier is dat je rekening houdt dat bepaalde afstanden tussen verschillende elementen consistent zijn. Verschillende afstanden tussen elementen geven een rommelig uiterlijk, en zorgen er daarnaast voor dat gebruikers afgeleid worden van de zaken waar het om draait.

2 - Creëer hiërarchie door kleur te gebruiken

Zelfs verschillende tinten grijs kunnen een hiërarchie creëren binnen je app. Het gebruik van kleuren en tinten kan erg belangrijk zijn voor de werking van de app die je aan het bouwen bent.

Stel je voor dat je een zwarte knop hebt, met daaronder een grijze knop en daar weer onder een wat lichtere grijze knop. De gebruiker zal dan het idee krijgen dat de zwarte knop veruit het belangrijkste is. Waar de grijze en de lichtgrijze knoppen minder belangrijk gevonden worden.

Daarnaast kan de kleur van knoppen binnen een app belangrijk zijn om subtiel de merkpositie te verstevigen. Een app waarin de kleur van het betreffende merk (bijvoorbeeld uit het logo) terug komt in de knop, kan zeker een positieve werking hebben op de beleving van de gebruiker. Indirect wordt hij dan geconfronteerd met het merk zonder dat de gebruiker dat direct door heeft.

Het is daarnaast goed om geen “actie” knoppen te maken in het fel rood. Dit is namelijk voor veel mensen een waarschuwende kleur, die juist ervoor zorgt dat mensen er niet zo snel op klikken. Toch is het belangrijk om de kleuren van de knoppen in de app niet gelijk of bijna gelijk te maken met de kleuren van de app zelf. Ze moeten tenslotte wel goed opvallen.

Een volgende belangrijk punt is dat kleuren van knoppen en de associaties met die kleur voor veel landen en gebruikers uit die landen verschillend kan zijn. Wat in het ene land als prettig ervaren wordt, kan in een ander land een heel andere uitwerking hebben.

3 - Je eigen kleurvoorkeur is niet belangrijk, het merk is dat wel

Let op dat je zelf de kleuren niet persé mooi hoeft te vinden, belangrijker hier is dat de gebruiker ze associeert met het merk. Laat je persoonlijke voorkeuren dus niet de belangrijkste graadmeter zijn, maar probeer te meten wat de gebruikers echt willen hebben qua kleuren.
Vaak kunnen subtiele kleurverschillen de klant of gebruiker beïnvloeden in zijn keuze binnen de app. Maar staar je hier dus niet blind op!

4 - Een logo voegt iets toe, maar is echt niet het belangrijkste

Heel vaak wordt er gedacht dat een logo een van de belangrijkste zaken is voor de merkbeleving. Maar draai het eens om: Een goed logo maakt nog geen goed bedrijf. Zo heb je genoeg bedrijven die een heel mooi logo laten ontwerpen om daarna te denken dat ze er zijn. Natuurlijk werkt het niet zo.

Vaak wordt er over een logo gezegd dat het tijdloos moet zijn, maar dit is onzin. Een logo is altijd iets dat in een bepaalde tijd (tijdens bepaalde trends) ontworpen is, en daarmee is het automatisch niet tijdloos. Een logo blijft iets dat in een bepaald tijdperk is gemaakt en dus die stijl meekrijgt. Kijk bijvoorbeeld naar het logo van Coca Cola. Het is duidelijk een logo uit de 20'er jaren, maar toch is het een logo dat nog steeds mee kan komen met de beste logo's. Echter het blijft een logo uit die tijd, en dat zie je. Het is niet erg of vervelend, maar je blijft zien dat het in een bepaald tijdperk is ontworpen, dus om die reden niet tijdloos.

5 - Lijstjes, lijstjes en nog eens lijstjes

Buiten de spelletjes om, zijn bijna alle apps vooral lijstjes. Het is de kunst van een goede designer van de apps om de apps niet te laten lijken op alle andere apps die toch vooral lijstjes zijn. Hier kan een goede ontwikkelaar en designer zich echt onderscheiden. Maak een app die toch vooral anders is dan de anderen en je hebt een goede manier je te onderscheiden.

Steek dus veel energie in het maken van een User Interface die toch net wat anders is, en zich kan onderscheiden van de andere apps door het net even wat anders te doen. Dezelfde informatie kan op een andere manier worden weergegeven.

Hopelijk heb je aan de hand van de bovenstaande tips een basis om het volgende design van je app het allemaal net even anders te doen. Ik hoor daarnaast graag of je nog aanvullingen hebt op deze tips!

Er zijn nog geen reacties

Of laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.