Het design van een app is essentieel voor succes. Bij het proces van het designen van een app zijn meer mensen betrokken dan alleen een designer. Het is belangrijk dat het gehele team een actieve rol inneemt voor het designen van een app, hierdoor kun je een beter design ontwikkelen.
In deze blog over het maken van een goed design lopen we door het stappenplan voor het maken van goede apps.
Voordat we gaan praten over een werkend app design, moeten we eerst weten wat een werkend design betekent. We weten allemaal dat er 2 hoofdonderdelen bestaan als het gaat over het design van een app namelijk, UI en UX. Wat hebben deze 2 termen met elkaar gemeen? Het antwoord is de gebruiker. Er is sprake van een werkend design wanneer de gebruikers er blij mee zijn. Klinkt simpel toch?
Het ontwerpproces voor mobiele apps is iteratief. Hierdoor lijkt dit proces meer op verschillende rondes dan een rechte weg. Er zijn verschillende stappen die steeds herhaald moeten worden. Bij elke herhaling ontdek je weer nieuwe dingen waardoor je uiteindelijk tot een goed design aankomt dat aansluit op de gebruiker.
Er zijn vele manieren van aanpakken, verschillende algoritmes en UX-design tips voor het designproces. Hier zijn er een aantal:
Na het testen wordt aangeraden om weer bij stap 1 te beginnen om zo tot een zo goed mogelijk design te komen.
Deze 2 verschillende aanpakken lijken erg op elkaar, toch? Er zijn vele schema’s en algoritmes gemaakt door designers over de hele wereld. Je kunt het schema pakken dat voor jou het beste lijkt, maar al deze stappen komen eigenlijk op hetzelfde neer. De 4 basis stappen voor Mobile App Design.
Op basis van het resultaat van je onderzoek, moet je persona’s maken. Dit zijn beschrijvingen van denkbeeldige van gebruikers van je toekomstige app. Je moet hun doelen en behoeften kunnen beschrijven Op basis van deze doelen en behoeften schrijf je user stories. User stories zijn korte verhaaltjes die vertellen over de interactie tussen de gebruiker en de app.Maak gebruik van je ervaring en wees niet bang om nieuwe dingen te onderzoeken.
Nu gaan we kijken naar het echte proces voor het designen van een app.
Indien je de informatie hebt verkregen die je nodig hebt, kun je starten met het maken van een schets. Eerst moet je de informatie architectuur en de navigatie door de app opstellen.
Vervolgens maak je gedetailleerde wireframes. De beste manier om wireframes te maken is door gebruik te maken van programma’s zoals Sketch of Adobe Illustrator. Schrijf opmerkingen bij de schermen en probeer de logica van de app zo gedetailleerd mogelijk weer te geven.
Als de wireframes klaar zijn, kun je beginnen met het maken van een prototype
Nadat je prototype is getest en goedgekeurd kun je beginnen aan het visuele ontwerp.
Hoe eerder je begint met het testen van je app, hoe beter. Zodra u de wireframes heeft voorzien van tekst, kunt u ze testen bij gebruikers. Je moet je voordelen halen uit elke mogelijkheid voor het verkrijgen van feedback. Vraag je collega’s, ouders, vrienden en willekeurige mensen op kantoor om bepaalde taken door middel van je app uit te voeren en kijk wat er gebeurt.
Deel je prototype met iedereen die je kent inclusief de belanghebbenden van de app. Laat ze de app goed testen. Het is belangrijk om zo veel mogelijk feedback van de gebruikers te verkrijgen, ook al heb je het gevoel dat je app perfect is. Nadat je app gelanceerd is, begin je met het bijhouden van analysegegevens en het verzamelen van feedback.
Tot slot ga u weer helemaal terug naar het begin. Informatie verzamelen, nadenken over verbeteringen van de app en een lijst maken van deze verbeteringen. Ga door met het maken van de wireframes, testen, ontwerpen, testen, lanceren, testen en weer informatie verzamelen.
Hoeveel keer moet je herhalen om uiteindelijk tot een werkend design te komen. Dit houdt eigenlijk nooit op. Een uiteindelijk design bestaat niet, er is altijd wel iets dat verbeterd kan worden aan je app.
Beschouw je app als een levend wezen. Het moet zich ontwikkelen en evolueren en het wordt bij elke versie weer een stukje beter.
Probeer niet alle problemen in 1 keer op te lossen. Ontwikkel in eerste instantie een MVP, en focus je op het oplossen van de belangrijkste problemen in de eerste versie van de app. Test vervolgens elke verbetering die u heeft doorgevoerd. Probeer altijd kritisch te kijken naar het verbeteren van je app, hopelijk gaat dit artikel u helpen met het maken van een goed app design, succes!
Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.