Hoe maak je een werkend App design?

Het design van een app is essentieel voor succes. Bij het proces van het designen van een app zijn meer mensen betrokken dan alleen een designer. Het is belangrijk dat het gehele team een actieve rol inneemt voor het designen van een app, hierdoor kun je een beter design ontwikkelen.

In deze blog over het maken van een goed design lopen we door het stappenplan voor het maken van goede apps.

Wat houdt een werkend design in?

Voordat we gaan praten over een werkend app design, moeten we eerst weten wat een werkend design betekent. We weten allemaal dat er 2 hoofdonderdelen bestaan als het gaat over het design van een app namelijk, UI en UX. Wat hebben deze 2 termen met elkaar gemeen? Het antwoord is de gebruiker. Er is sprake van een werkend design wanneer de gebruikers er blij mee zijn. Klinkt simpel toch?

Het proces voor een werkend app design

Het ontwerpproces voor mobiele apps is iteratief. Hierdoor lijkt dit proces meer op verschillende rondes dan een rechte weg. Er zijn verschillende stappen die steeds herhaald moeten worden. Bij elke herhaling ontdek je weer nieuwe dingen waardoor je uiteindelijk tot een goed design aankomt dat aansluit op de gebruiker.

Hoe maak ik een goed UX-design?

Er zijn vele manieren van aanpakken, verschillende algoritmes en UX-design tips voor het designproces. Hier zijn er een aantal:

Het UX-designproces bestaat uit 5 fasen:

  1. Inleven- Leer veel over je klanten
  2. Bepalen- Maak standpunten op basis van klantbehoeften en inzichten
  3. Samenstellen- Brainstorm over mogelijke oplossingen
  4. Prototype- Bouw een representatie van jouw oplossingen
  5. Test- Zet uw prototype voor aan de gebruikers voor het verkrijgen van feedback

Na het testen wordt aangeraden om weer bij stap 1 te beginnen om zo tot een zo goed mogelijk design te komen.

Het UX-designproces op basis van suggesties van Paul Hersey bestaat ook uit 5 fasen:

  1. Preplanning
  2. Verkennen
  3. Design
  4. Kwaliteitscheck
  5. Feedback

Deze 2 verschillende aanpakken lijken erg op elkaar, toch? Er zijn vele schema’s en algoritmes gemaakt door designers over de hele wereld. Je kunt het schema pakken dat voor jou het beste lijkt, maar al deze stappen komen eigenlijk op hetzelfde neer. De 4 basis stappen voor Mobile App Design.

Nadenken over hoe je gebruikers gelukkig kunt maken

Klantenonderzoek doen

  1. Wie is de doelgroep van de app?
  2. Wat zijn hun interesses, behoeftes, gewoontjes en soort levensstijlen?
  3. Waarom hebben ze jouw app nodig?

Marktonderzoek doen

  1. Analyseer concurrerende apps. Als je bijvoorbeeld een app voor IPhone wilt designen. En je concurrent heeft een app voor zowel iOS als Android, dan kun je kijken naar beide designs.
  2. Zoek naar effectieve en ineffectieve UX-design oplossingen en probeer te zoeken naar geïmplementeerde patronen in de app.
  3. Analyseer de gebruikers van de apps van concurrenten. Wie zijn ze? Waar hebben ze behoefte aan? En waarom maken zij gebruik van deze app?

Interview de belanghebbende

  1. Vraag je belanghebbende voor referenties. Zoek uit wat zij goed en minder goed vinden aan apps van concurrenten en vraag ze wat de ideale app voor ze zou zijn. Maak gebruik van post It’s, vragenlijsten en moodboards.
  2. Ontdek de doelen van de belanghebbenden.

Op basis van het resultaat van je onderzoek, moet je persona’s maken. Dit zijn beschrijvingen van denkbeeldige van gebruikers van je toekomstige app. Je moet hun doelen en behoeften kunnen beschrijven Op basis van deze doelen en behoeften schrijf je user stories. User stories zijn korte verhaaltjes die vertellen over de interactie tussen de gebruiker en de app.Maak gebruik van je ervaring en wees niet bang om nieuwe dingen te onderzoeken.

Nu gaan we kijken naar het echte proces voor het designen van een app.

Het creëren van een app

Indien je de informatie hebt verkregen die je nodig hebt, kun je starten met het maken van een schets. Eerst moet je de informatie architectuur en de navigatie door de app opstellen.

  1. Maak een mindmap die de structuur en de logica van je toekomstige app in beeld brengt.
  2. In dit stadium kun je ook wireframes met tekstuele inhoud maken.

Vervolgens maak je gedetailleerde wireframes. De beste manier om wireframes te maken is door gebruik te maken van programma’s zoals Sketch of Adobe Illustrator. Schrijf opmerkingen bij de schermen en probeer de logica van de app zo gedetailleerd mogelijk weer te geven.

Als de wireframes klaar zijn, kun je beginnen met het maken van een prototype

  • Exporteer al je schermen als afzonderlijke afbeelding
  • Gebruik Invision (of een ander programma) voor het bouwen van een interactief prototype
  • Deel het prototype
  • Test het prototype (zie hieronder meer informatie over het testen van het prototype)

Nadat je prototype is getest en goedgekeurd kun je beginnen aan het visuele ontwerp.

  • Zoek naar een geschikte visuele stijl op basis van het onderzoek dat je verricht hebt zodat het zo goed mogelijk aansluit bij de doelgroep.
  • Vergeet de ontwikkelaars niet. Gebruik Zeplin of Avocode voor het delen van de verschillende specificaties.

Testen van het prototype

Hoe eerder je begint met het testen van je app, hoe beter. Zodra u de wireframes heeft voorzien van tekst, kunt u ze testen bij gebruikers. Je moet je voordelen halen uit elke mogelijkheid voor het verkrijgen van feedback. Vraag je collega’s, ouders, vrienden en willekeurige mensen op kantoor om bepaalde taken door middel van je app uit te voeren en kijk wat er gebeurt.

Deel je prototype met iedereen die je kent inclusief de belanghebbenden van de app. Laat ze de app goed testen. Het is belangrijk om zo veel mogelijk feedback van de gebruikers te verkrijgen, ook al heb je het gevoel dat je app perfect is. Nadat je app gelanceerd is, begin je met het bijhouden van analysegegevens en het verzamelen van feedback.

Tot slot ga u weer helemaal terug naar het begin. Informatie verzamelen, nadenken over verbeteringen van de app en een lijst maken van deze verbeteringen. Ga door met het maken van de wireframes, testen, ontwerpen, testen, lanceren, testen en weer informatie verzamelen.

Continue herhalen, maar wanneer moet je hiermee stoppen?

Hoeveel keer moet je herhalen om uiteindelijk tot een werkend design te komen. Dit houdt eigenlijk nooit op. Een uiteindelijk design bestaat niet, er is altijd wel iets dat verbeterd kan worden aan je app.

Beschouw je app als een levend wezen. Het moet zich ontwikkelen en evolueren en het wordt bij elke versie weer een stukje beter.

Do’s & Don’ts

Probeer niet alle problemen in 1 keer op te lossen. Ontwikkel in eerste instantie een MVP, en focus je op het oplossen van de belangrijkste problemen in de eerste versie van de app. Test vervolgens elke verbetering die u heeft doorgevoerd. Probeer altijd kritisch te kijken naar het verbeteren van je app, hopelijk gaat dit artikel u helpen met het maken van een goed app design, succes!


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.