app gebruikersgedrag: android vs ios: hoe beïnvloedt dit mobiele app ontwikkeling

App gebruikersgedrag: Android vs. iOS. Hoe beïnvloedt dit mobiele app ontwikkeling?

Iedereen die denkt over mobiele app ontwikkeling moet bedenken wie hun publiek is. Het leveren van een succesvolle app is meer dan alleen het ontwikkelen van een stukje software. De meest succesvolle apps richten zich op het oplossen van een probleem voor een bepaalde groep gebruikers. Om een effectieve oplossing aan te kunnen bieden aan jouw publiek is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de behoefte van je gebruikers.

Door te kijken naar welke Smartphone iemand gebruikt, kan je veel inzicht in de gewoontes, het gedrag en  personaliteit krijgen. Sommige mensen kiezen voor Android en andere voor Apple. Dit onderscheid kan je meer vertellen in het soort apps dat gedownload zal worden en in hoeverre voor apps en in-app aankopen betaald zal worden. Op basis van deze informatie moet je de juiste keuze maken voor welk platform jij jouw app gaat ontwikkelen. Daarnaast zal je beter begrijpen hoe de verschillende context jouw app beïnvloedt op basis van beide operating systems (OS).

In dit artikel worden de algemene verschillen tussen Android en iOS toegelicht. Welk type mensen maken gebruik van welk platform, wat zijn de belangrijke succes metrics voor beide platformen en de impact die deze factoren hebben op jouw app.

De huidige mobiele OS markt

Android en iOS bezitten 99.6% van de mobiele markt. Dit betekent dat merken die een app willen ontwikkelen een keuze moeten maken tussen deze platformen of een app moeten ontwikkelen voor beide.

Tegen het einde van 2017 had Google Play meer dan 3,5 miljoen apps beschikbaar om te downloaden. De iOS App Store had meer dan 2 miljoen gepubliceerde apps. Deze aantallen groeien langzaam in 2018.

Smartphones hebben het grootste aandeel in de digitale wereld. In het bijzonder apps die voor 80% van het aantal mobiele minuten zorgen. Gebruikers downloaden een enorme hoeveelheid apps. Google play had meer dan 19,2 miljard downloads in het eerste kwartaal van 2018. iOS daarentegen had 8,2 miljard downloads.

De hoeveelheid geld die gebruikers uitgeven neemt ook toe. In het eerste kwartaal van 2018 is de uitgave van gebruikers met 25% toegenomen. Voor iOS is dit met 20% toegenomen.  In het algemeen zijn iOS gebruikers meer bereid om geld te betalen voor apps. iOS apps brengen bijna 75% meer op in vergelijking met Android apps. Dit verschil begint echter kleiner te worden.

Wanneer je een keuze moet maken voor welk platform je een app wilt ontwikkelen is het belangrijk om te begrijpen hoe elke markt opereert. Vraag jezelf af wat het algemene doel is van de applicatie en op welke manier je wilt dat de gebruiker omgaat met het product. Als het meest belangrijke doel gebruikersacquisitie is, dan is Android de betere keuze. Wil je geld verdienen met jouw product dan is iOS het meestgeschikte platform.

Verschillende mogelijkheden voor toestellen

Een ander aspect dat je in gedachten moet houden is dat elke gebruiker zijn smartphone op zijn eigen persoonlijke manier gebruikt. Tussen Android en iOS zijn er een aantal algemene verschillen die invloed hebben op gebruikerservaring of de reden waarom er voor een bepaald toestel wordt gekozen.

Apple heeft bijvoorbeeld strenge regelgeving voor het lanceren van apps, systeem updates en push notificaties. Daarnaast zijn Apple gebruikers erg loyaal voor het gebruik van verschillende iOS toestellen en hoe makkelijk het is om updates te verkrijgen. Een iOS gebruiker verwacht dat zijn smartphone makkelijk te gebruiken is.

Android apps en app omschrijvingen kunnen vrij worden geplaatst en regelmatig worden geüpdatet. De Android ervaring kan erg persoonlijk zijn en spreekt een bepaalde groep gebruikers aan.

Als je beide platform gebruikers vraagt wat ze verwachten van hun toestel wat er van hun toestel zullen ze jouw een specifiek antwoord geven. Apple gebruikers zullen in het voordeel zijn op het gebied van gebruikersgemak. Android gebruikers zullen het hebben over de vele mogelijkheden om hun toestel te personaliseren.

Bevolkingsverdeling tussen beide platformen

Op het gebied van marktaandeel heeft Android het grootste aandeel met bijna twee derde van de markt. Het grootste aandeel is afkomstig van gebieden met een lager inkomen en ontwikkelingslanden. iOS gebruikers hebben vaak een hoger inkomen en een hoger opleidingsniveau. Daarnaast zijn iOS gebruikers vaker gecharmeerd door apps. Verder geven zij meer geld uit aan apps vergeleken met Android gebruikers.

Naar aanleiding van een poll met 16.000 smartphone gebruikers is naar voren gekomen dat 67% van de iOS gebruikers een jaarlijks huishoudinkomen van €75.000 of meer heeft. Bij Android gebruikers is bij 24% het geval dat zij een jaarlijks huishoudinkomen van €30.000,- tot €50.000,- hebben. De verwachting is 37% hoger dat iOS gebruikers een studie afronden. Er wordt van 80% van de Android gebruikers verwacht wordt dat ze slechts hun middelbare school afronden.

Wanneer je een keuze maakt tussen Android of iOS is het belangrijk om factoren zoals: opleidingsniveau, woonplaats en inkomen niet over het hoofd te zien. Deze demografische factoren hebben direct impact op acties zoals in-app aankopen, het businessplan en jouw strategie. Deze verschillende factoren hebben direct invloed op het soort apps dat de gebruiker het meest gaat downloaden.

Persoonlijke kenmerken

Hoe erg beïnvloed persoonlijkheid de keuze in smartphone gebruik? Hierin zitten een aantal kleine verschillen.

Interessant genoeg zijn Android-gebruikers vaak meer introvert in vergelijking met iOS- gebruikers die meer extrovert zijn. iOS- gebruikers prefereren om geld uit te geven en voelen zich meer comfortabel in leiderschapsrollen. Android gebruikers hechten meer waarde aan eerlijkheid. zekerheid en volgen de groep.

Persoonlijke verschillen hebben misschien niet een grote invloed op het besluit voor welk platform je kiest. Het biedt echter wel inzicht in het type apps waar behoefte naar is. Het is belangrijk om je te richten op het doel van de app en de gebruikerswensen.

In-App interactie, acquisitie en retentie maatstaven

Android en iOS gebruikers gaan anders om met mobiele informatie. iPhone gebruikers worden gecategoriseerd als “power gebruikers”. Deze gebruikers zijn meer waarschijnlijk om apps te gebruiken in elke leidende content categorie. Terwijl Apple gebruikers de neiging hebben om met meer soorten content interactie te hebben heeft Android een grotere hoeveelheid media gebruikers in elke categorie.

De prestaties van bepaalde doelen zoals: reserveringen, registratie, aankopen en in-app aankopen verschillen bij beide platformen. In termen van gebruikersinteractie is iOS het beste in alle categorieën op registratie na, op dit gebied heeft Android een klein voordeel.

Nogmaals, dit is de reden waarom het belangrijk is om het doel van jouw applicatie goed te bekijken. Ben je opzoek naar een grote hoeveelheid gebruikers die het succes van jouw product bepalen of ben je op zoek naar meer interactie van je gebruikers? Het kiezen van het juiste platform is afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Ook is het belangrijk om te bedenken hoe je geld wilt verdienen met de applicatie.

Consumentenuitgaven

Eerder hebben we aangegeven dat het verschil in uitgave tussen iOS en Android gebruikers kleiner wordt. Typisch gezien zal de iPhone-gebruiker nog steeds meer aankopen doen dan de Android-gebruiker. Deze inzichten zijn belangrijk voor merken die een retail app willen ontwikkelen of geld willen verdienen aan betaalde apps. In tegenstelling is mobiele reclame de meest voorkomende bron van inkomen voor Android apps.

Android gebruikers geven de voorkeur aan: prestatie, bruikbaarheid, productiviteit en anti-virus apps. Er zal aan al deze apps die in deze categorie vallen vijf keer meer uitgegeven worden dan door iOS gebruikers.

Welk platform moet je kiezen?

In het beste scenario wil je een app ontwikkelen voor Android en iOS, zodat je zoveel mogelijk gebruikers kunt aanspreken. In sommige gevallen is dit alleen niet altijd mogelijk. Als je toch een keuze moet maken is het belangrijk om te bedenken wat de wensen van de gebruiker zijn.

Elk platform heeft zijn eigen voordelen en eigenschappen. Android heeft een groter marktaandeel en biedt de mogelijkheid om een groter publiek te bereiken. iOS heeft een publiek dat meer betrokken is en meer geld uitgeeft. Het onderscheid tussen beide platformen begrijpen zal moeten helpen om de juiste keuze te maken op welk platform de focus moet liggen.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.