product strategie fouten en hoe te voorkomen

Productstrategie fouten en hoe deze voorkomen kunnen worden

Veel applicatieontwikkelaars vinden het lastig om succes op de markt te behalen door verschillende redenen. Denk aan: verminderde functionaliteit, slechte UX design, voegt geen echte waarde toe en vele andere redenen. In veel gevallen is het mislukken van een product te wijten aan fouten die zijn gemaakt tijdens de fase van het definiëren van het product. Dus voordat de ontwikkeling zelf van start is gegaan.

De ontwikkeling van een kwalitatieve applicatie begint met het duidelijk te maken welk specifiek probleem het product probeert op te lossen. Een juiste definitie van een product is cruciaal om jouw ontwikkelingsteam aan te sturen zodat zij beter begrijpen wat nodig is en hoe ze dit het beste kunnen aanpakken.

In dit artikel zullen we een aantal veel voorkomende productstrategie fouten bespreken en vertellen we hoe deze voorkomen kunnen worden.

De opstarttijd duurt te lang

Bij veel projecten duurt het opstarten simpelweg te lang. Dit betekent niet dat je gelijk moet beginnen met de ontwikkeling van een product. Beginnen met de ontwikkeling van een product voordat het product volledig is gedefinieerd is een fout die veel wordt gemaakt. Hierdoor ontwikkel je een onvolledig product.

Wanneer het starten van een project te lang duurt, zorgt dit vaak voor vertraging. Hierdoor wordt een goed idee niet omgezet in een afgerond project. Vaak ontbreekt er een goede projectmatige aanpak voor een goede maar vooral efficiënte aanpak.

Hoe te voorkomen

Door snel verschillende prototypes te maken, een minimum viable product (MVP) te lanceren en een product te bouwen op basis van wat je geleerd hebt met voorgaande projecten zorg je ervoor dat jouw product niet vast blijft haken in de ontwikkelingsfase.

Klant en product specificaties door elkaar halen

Deze fout is aangemerkt door Martin Cagan van de Silicon Valley Product Group die hierop de volgende punten heeft te melden:

  • Klanten weten niet per definitie wat ze willen. waardoor kunnen ze hun wensen niet omzetten in een product.
  • Klanten zijn niet op de hoogte van alle mogelijkheden. Dit is in de eerste plaats waarom een professioneel productteam wordt ingehuurd.
  • Klanten zijn niet in de positie om te weten wat de mogelijkheden en kansen zijn. Hierdoor missen ze essentiële informatie.

In andere woorden. Het is het productteam, niet de klant, die verantwoordelijk is om de productspecificaties in kaart te brengen.

Er gaat veel tijd en planning zitten in een product specificatie document. Een juiste productdefinitie zorgt ervoor dat de vereisten van de klant worden vertaald in een concreet product met specificatie zodat die begrepen kunnen worden door de ontwikkelaars. Vereisten van de klant zijn veelal niet compleet en niet technisch uitvoerbaar van nature. Zonder een goed productteam ben je wellicht niet in staat om de verschillende implicaties en mogelijkheden van product performance te kunnen definiëren.

Hoe te voorkomen

Richt je op de eisen om een goed product te kunnen ontwikkelen. Let dus niet alleen op de punten waarvan de klant denkt dat deze noodzakelijk zijn. Met productdefinitie moet jouw team de markt begrijpen, op de hoogte zijn van de nieuwe (technologische) trends en kansen zien voor het nieuwe product. Op deze manier kunnen de vereisten in kaart worden gebracht waardoor er een succesvol product ontwikkelt kan worden.

Geen hulp vragen van andere teams

Producten met bijkomende vereisten zijn vaak erg complex. Productteams moeten opgemaakt worden uit verschillende mensen met andere expertises. Productmanagers, ontwikkelaars, architecten, ontwerpers etc. Dit is nodig aangezien deze verschillende aspecten zorgen voor een succesvol product.

Waarom zou je productvereisten in kaart brengen zonder de input van jouw productteam? Dit lijkt logisch maar dit wordt vaak niet toegepast tijdens het definiëren van het product. Hierdoor is de kwaliteit van het product minder dan mogelijk.

Hoe te vermijden

Zorg dat jouw team, ontwikkelaars, ontwerpers, productmanagers etc., worden betrokken bij de productstrategie en dit verwerken naar een mooi concept. De Agile methodologie is een geïntegreerde aanpak. Dit betekent dat verschillende teamleden van jouw projectteam samenwerken tijdens het productontwikkelingsproces inclusief het definiëren van het product, zodat iedereen bijdraagt aan een mooi product.

Zorg voor een goede balans tussen innovatie en toegevoegde waarde

Als implementatie van bepaalde functies mogelijk is, betekent dit niet dat deze noodzakelijk zijn. Met nieuwe technologieën en mogelijkheden is er vaak de neiging om de eerste te zijn om deze te implementeren. Hierdoor ontstaan vaak problemen. Het probleem met deze aanpak is dat vaak innovatie belangrijker wordt dan de toegevoegde waarde die het product levert. Anders gezegd, deze functies bieden geen echte meerwaarde aan de eindgebruiker en zijn dus niet essentieel voor het product. Omdat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het product is het erg belangrijk om hier op te letten.

Hoe te vermijden

Houdt altijd in gedachten dat je een product ontwikkeld voor een publiek die je hebt gedefinieerd. Heeft deze functie echte waarde voor de eindgebruiker? Is het noodzakelijk voor het product? Wordt het product beduidend beter? Zijn de voordelen belangrijker dan de kosten en complicaties die voortkomen uit de implementatie? Als het antwoord op deze vragen “nee” is dan moet je deze functie niet toepassen. Of deze kan dan in een verdere fase worden toegevoegd.

Vermijden van de concurrentie

De gezondheid van de markt is de fundering van elk product. Je moet continu op de hoogte zijn van de concurrentie in de omgeving en wat zij aan het doen zijn. Een onderdeel hiervan is om op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen en technologieën om te kunnen voorspellen of deze invloed hebben op het product. Wanneer je hier niet van op de hoogte van bent is de kans groot dat jouw product zal mislukken.

Hoe te vermijden

Onderzoek naar de concurrentie en branche is een vereist onderdeel van jouw productstrategie, Omdat het belangrijk is wat er in de externe omgeving gebeurd. Wat biedt de concurrentie aan? Hoe onderscheidend is het product? Welke behoeften of problemen lossen jouw product op wat andere niet kunnen? Heb je gekeken naar trends in de branche en hoe deze het succes van jouw product kunnen beïnvloeden? Wanneer er niet naar deze punten wordt gekeken zal de kans op het succesvol op de markt brengen van het product verminderen.

Het is belangrijk om te begrijpen wat de sterktes en zwaktes zijn van de concurrentie, zodat jouw product opvalt. Met onderzoek naar de concurrentie kun je de unieke punten van jouw product definiëren en daardoor de gebruikerswaarde optimaliseren.

Falen met prioriteiten stellen tussen Must-Haves en Nice-to-haves

In veel gevallen zal niet elke functie van het idee kunnen worden geïmplementeerd met de initiële versie van het product. Door te richten op de hoog noodzakelijke functies kan jouw productteam snel een product ontwikkelen en deze op de markt brengen. De essentiële functies, die nodig zijn om het product te kunnen lanceren, is waar de focus ligt. Prioriteiten stellen wat erg belangrijk is, is makkelijker gezegd dan gedaan. Zonder duidelijke communicatie zullen productteams vaak verward raken welke functies nodig zijn in tegenstelling tot functies die leuk zijn om te hebben.

Hoe te vermijden

Zorg voor een systeem waarbij je alle belangrijke functies op basis van prioriteiten sorteert. Coördineer met jouw productteam welke functies absoluut noodzakelijk zijn en met welke functies van het product kunnen worden weggelaten. We raden aan om een lijst op te stellen met functies die noodzakelijk zijn en welke leuk zijn om te hebben. De functies die niet noodzakelijk zijn kunnen in een tijdlijn worden verwerkt, zodat deze in de toekomst kunnen worden geïmplementeerd.
De MoSCow is een procesmatige aanpak om de voorkeur van functies te kunnen bepalen.

Must (M)

M definieert een vereiste die absoluut noodzakelijk is om het product op de markt te kunnen brengen.

Should (S)

Functies die onder S vallen hebben een hoge prioriteit en moeten wanneer mogelijk worden inbegrepen bij het leveren van het product. Deze functies zijn niet absoluut noodzakelijk, op een enkele uitzondering na.

Could ( C )

Dit zijn functies die leuk zijn om te hebben. Het afgeronde product kan nog steeds op de markt worden gebracht zonder deze functies.

Won’t or Would (W)

Won’t of Would functies zijn verzoeken van de aandeelhouders, maar deze zijn akkoord gegaan dat deze in het eerste product nog niet worden geïmplementeerd.

Door gebruik te maken van de MoSCow prioriteit methode krijg je beter inzicht in het verloop van het project. Op deze manier heeft het productteam een goed idee wat de vereisten zijn die nodig zijn om het product op de markt te kunnen brengen. Alleen de essentiële aspecten worden hierdoor in het product verwerkt.

Conclusie

Een goede productstrategie betekent niet automatisch dat jouw product een succes op de markt wordt. Door deze aanpak aan te houden heb je wel een hogere kans om succes te behalen. Door bij het opstellen van de productstrategie te letten op de bovengenoemde valkuilen kun je jouw team een goede basis bieden die nodig is voor een goede productontwikkeling.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.