gebruikers acquisitie

Gebruikers acquisitie: Wat als je app klaar is? Deel 1

Ontwikkelaars zijn bouwers. Ze lossen problemen op, verhogen productiviteit en vermaken je. Een app ontwikkelen kan een fantastische ervaring zijn en dit gevoel kan ook snel verdwenen zijn wanneer de app wordt gelanceerd. De volgende vraag ontstaat namelijk: “We hebben een app ontwikkeld, wat nu?”.

Een app ontwikkelen is een uitdagende taak. Het vinden van gebruikers (gebruikers acquisitie) voor een app is zelfs nog lastiger. Als een app is gelanceerd zul je veel signalen ontvangen over hoe de app het doet. Het is van groot belang dat de juiste infrastructuur aanwezig is om van deze signalen te leren. Denk aan: app store reviews, het verloop van gebruikers, gebruikers activiteit, bugs en nieuwe functies voor de volgende app update.

Wanneer een app ontwikkeld is zijn er twee belangrijke taken waarop de focus moet liggen. Als eerste gebruikers acquisitie. Dit richt zich op de marketing van een app. Ten tweede retentie. Retentie richt zich op hoe marketing en de app samenwerken, om de gebruiker terug te laten komen naar de app. Analytics is voor beide taken belangrijk en hiermee krijg je een duidelijk beeld hoe deze taken moeten worden aangepakt.

Acquisitie: App Store Optimalisatie (ASO)

Het verhogen van de gebruikers acquisitie van jouw app start met app store optimalisatie. Zo’n 30% van alle downloads volgen nadat iemand gezocht heeft naar een keyword in de Google Play store of de Apple App Store. Gevonden worden in de app marktplaats kan al voor meerdere downloads zorgen, voordat er naar enige promotie wordt gekeken.

Er zijn vier componenten in app store optimalisatie:

  • Teksten
  • Iconen
  • Screenshots
  • Reviews en ratings

Teksten

Het is belangrijk om na te denken waar mensen naar zullen zoeken als ze opzoek zijn naar jouw app. Zorg ervoor dat deze keywords zijn inbegrepen met de applicatie titel text. Dit zijn keywords die dicht bij het merk staan.

Iconen

De volgende opdracht is om ervoor te zorgen dat jouw app icoon er aantrekkelijk uitziet. Om te laten zien hoe belangrijk het icoon van een app is kun jezelf de volgende test doen. Zoek naar een simpele app in de Google Play store of AppStore, zoals een klok. Je zult zien dat sommige iconen er zo onaantrekkelijk uitzien dat je deze niet eens wilt downloaden. Met de Google Play console is er een functie die ontwikkelaars de mogelijkheid geeft om een A/B test uit te voeren met hun iconen. Maak hier gebruik van en probeer verschillende iconen en bekijk welke voor de meeste downloads zorgt.

Screenshots

Screenshots zijn daarnaast erg belangrijk. Het heeft de functie van een landingspagina voor jouw app. Wanneer mensen jouw app bekijken is het belangrijk dat ze begrijpen wat er met de app gedaan kan worden. Deze screenshots moeten toekomstige gebruikers inspireren om de app te downloaden. Het is het eerste contactmoment met de app.

Reviews en ratings

Als laatste zijn er reviews en ratings die een impact hebben op een app. De AppStore en Google Play store maken gebruik van metrics. Het aantal downloads en actieve gebruikers is onderdeel van hun ranking algoritme. Reviews hebben een significante impact en moedigen gebruikers aan om de app te downloaden.

Organisch en betaalde gebruikers acquisitie

De twee grootste manieren om app lanceringen te verbeteren is via organisch en betaalde gebruikers acquisitie. Het liefste wil je natuurlijke gebruikers aantrekken, die kosten niets. Om dit te bereiken zijn er verschillende manieren om gebruikers te vinden voor een succesvolle lancering. Zorg ervoor dat jouw product naam kort is en dat de tagline duidelijk en precies is. Het is belangrijk om uit te zoeken hoe goede gebruikers acquisitie eruit ziet voor jouw product en probeer dit vanaf het begin bij te houden. Met slimme marketing wil je er voor zorgen dat gebruikers met anderen delen hoe ze jouw app gebruiken en uiteindelijk hun vrienden uitnodigen om de app te downloaden. Dit is waarschijnlijk de goedkoopste gebruikers acquisitie. Op het juiste moment moet je relevante influencers benaderen om jouw product te bekijken, zodat deze hun ervaringen delen op websites met een goede lead generatie als gevolg. Gedurende het proces moet je open staan voor communicatie met jouw eerste gebruikers, zodat je weet wat werkt en hoe je jouw product kunt veranderen om gebruikers acquisitie te verhogen.

Andere manieren om acquisitie te verhogen is met behulp van Facebook advertentie campagnes. Deze campagnes zijn vaak erg prijzig, maar het is een goed idee om een klein budget aan te houden om de eerste downloaders te vinden. Daarnaast loont het om te richten op social media en gebruikers te motiveren om hun ervaringen te delen op deze netwerken.

Content marketing

Content marketing is de volgende stap om je op te richten. Met name wil je ervoor zorgen dat blogs over jouw app schrijven. Bij het vinden van eerste gebruikers is het belangrijk om andere dingen te doen die niet altijd in lijn zijn met het behouden van contact met jouw eerste gebruikers. Door verschillende domeinen te benaderen kun je bekijken waar er meer gebruikers vandaan komen en vervolgens richt je op deze segmenten.

Wanneer je voor een strategie kiest kan je niet in een andere strategie investeren. Zo snel mogelijk met analytics beginnen zal helpen om zo snel mogelijk te identificeren wat belangrijk is en wat werkt in je doelgroep. Hierdoor verminder je energie die verspild wordt. Analytics opstellen is dus cruciaal voor gebruikers acquisitie en retentie van die gebruikers.

Alle strategieën behandeld in dit blog bericht zijn universeel voor de verschillende mobiele platformen.

In onze blog ‘wat als je app klaar is deel 2’ twee zullen we kijken hoe je gebruikers kunt behouden (retentie), wanneer ze eenmaal de app gedownload hebben en gebruiken. In ‘wat als je app klaar is deel 3‘, bespreken we hoe je de stand van zaken en het succes van je app kunt monitoren (analytics).


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.