Wat betekent App Store Optimization (ASO)?

ASO (App Store Optimization) is het proces om de ranking van mobiele apps in de app stores te optimaliseren zodat deze hoger scoren bij zoekopdrachtresultaten. Het doel hierbij is om het maximaal haalbare verkeer te leiden naar jouw app pagina, waardoor gebruikers je app kunnen downloaden.

ASO kan worden vergeleken met SEO. Al werkt ASO, zoals de naam al zegt, alleen voor app stores, terwijl SEO betrekking heeft tot zoekmachines zoals Google. Wel is het doel hetzelfde: de vindbaarheid van verbeteren door organisch verkeer naar de app-pagina te genereren.

ASO kan worden toegepast bij zowel de Apple App Store al de Google Play Store. De algoritmes van beide platforms waarop de ranking wordt gebaseerd lijkt op elkaar, maar hier zitten verschillen tussen. De algoritmes zijn voornamelijk gebaseerd op ‘keywords’. Dit zijn woorden die de inhoud van de content benadrukken. Deze kunnen worden geplaatst op verschillende plekken van de app-pagina, zoals:

  • App-titel
  • App-beschrijving
  • App-keywords
  • App-reviews
  • App-afbeeldingen/screenshots
  • Aantal downloads

Meer weten?

Meer lezen over ASO en hoe je dit het beste kunt toepassen? Lees dan vooral onze blogs:

Of: Aarzel niet en neem vooral (vrijblijvend) contact met ons op. Wij denken graag met je mee!

Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.