In ons vorige artikel hebben we gekeken hoe je jouw app beter kunt laten ranken in de app stores. We hebben het over App Store Optimisation (ASO) gehad en hierbij een aantal factoren toegelicht die een grote impact hebben op deze ranking.

Een van de factoren die we hebben besproken zijn visuals. Aangezien visuals een belangrijke rol spelen bij het succes van een app in de app stores hebben we besloten hier dieper op in te gaan.

De kwaliteit van de visuals die je weergeeft op jouw app pagina is de reden waarom gebruikers jouw mobiele app downloaden of misschien hierdoor juist direct vermijden.

Geloof je ons niet?

Volgens een studie van Colorcom geeft 93% van gebruikers aan dat visuele elementen de grootste impact hebben op hun aankoopgedrag wanneer er tussen verschillende producten moet worden gekozen. Daarnaast vindt meer dan de helft van alle gebruikers de app die ze willen hebben door middel van de app store.

Het spreekt voor zich om ervoor te zorgen dat elk visueel element van jouw app pagina zo goed mogelijk is. Hier valt dus onder: app screenshots, app logo en introductie video’s.

Waarom een app logo?

Ongetwijfeld is de meest belangrijke van deze visuele elementen jouw app logo. Er moet dus serieus worden nagedacht bij het ontwerp van dit logo. Hiermee laat je de wereld zien dat je serieus bent in wat je doet.

Jouw app logo representeert wie je bent in de app store en jouw gebruikers zullen dit als eerste zien wanneer ze op jouw app pagina terecht komen.

Als je op dit vlak slordig bent kan dit er zelfs toe leiden dat je geen enkele app downloadt zult krijgen.

Het tegengestelde is ook waar. Als je uitstekend je best doet om een fantastische app logo te ontwerpen zullen gebruikers denken dat de app van hoge kwaliteit is. Hierdoor worden gebruikers aangemoedigd om de app te downloaden. Interesse opwekken is hierbij de sleutel.

Ideaal gezien moet jouw app logo: uniek, aantrekkelijk en makkelijk te herkennen zijn. Daarnaast moet het ook de essentie of functionaliteit van jouw app overbrengen. Dit volgen we bij Glamorous Goat op wanneer we een app logo moeten ontwikkelen voor onze mobiele app projecten.

Laten we eens verder kijken naar tips die je kunt gebruiken om het ontwerp van jouw app logo te optimaliseren, waardoor je meer app downloads kunt krijgen.

Zorg dat het logo opvalt

Om jouw app op te laten vallen tussen de miljoenen andere apps die beschikbaar zijn in de App Store is geen makkelijke opgave. Je moet een kleurenschema kiezen wat blijft hangen en op een manier ontwerpen zodat het logo opvalt. Tegelijkertijd moet het logo wel herkenbaar blijven en het concept van jouw app tot uiting brengen. Klinkt erg lastig? Dat is het ook!

Ga niet te hard van stapel met custom accenten. Door extra elementen toe te voegen aan jouw app logo kan dit ertoe leiden dat deze er slordig uit komt te zien. Dit kan er zelfs toe leiden dat er onnodige frictie met jouw gebruikers ontstaat die het aantal conversies kan doen belemmeren. Een heel simpel logo kan het aantal downloads ook doen afnemen. Het is dus belangrijk om een juiste balans te vinden tussen de twee.

Wanneer je zoekt naar ‘rekenmachine’ in de app store zal je honderden als niet duizenden verschillende app logo’s vinden voor dezelfde rekenmachine. Een app die bij deze zoekfunctie er tussenuit sprong is die van Calzy.

Calzy is dezelfde rekenmachine als elke andere op de app store, maar waardoor deze app eruit springt is het app logo.

Het ontwerp is anders, herkenbaar, simpel en weet toch het idee van een rekenmachine over te brengen.

app icoon ontwerpen

Ga voor een minimalistisch ontwerp van jouw app logo

Zoals we eerder hebben aangegeven gaan te veel elementen bij een app logo niet goed samen met de gebruikers. Je moet ervoor zorg dat elk element telt.

Voor een maximale impact is het aan te raden om een kleurenpalet aan te houden van 2 kleuren. Als je echt extra kleur nodig hebt, maak dan gebruik van 3 kleuren.

App logo’s met een te extreem ontwerp die niet goed overbrengen wat de app doet is een grote afrader. Probeer juist een ontwerp te maken die jouw kernconcept overbrengt op jouw gebruikers met zo min mogelijk elementen.

Neem als voorbeeld de app logo van de app “Sweat”. Dit is een health & fitness app. Wij vinden dit een geweldig logo omdat de gebruiker makkelijk kan zien waar de app overgaat door te kijken naar de naam en het logo van de app. Daarnaast maakt het gebruik van een goed kleurenpalet dat samengaat met hun merk en doelgroep.

Zorg voor een consistent app logo ontwerp met branding

Wanneer we het over branding hebben, zorgen voor een fysieke en emotionele herkenning bij gebruikers, kan erg helpen om het grote deel van jouw gebruikers blij te maken en ze te behouden. Jouw app icoon moet hetzelfde doen.

Een app logo moet in lijn zijn met jouw merk. Als je nog geen merk hebt opgebouwd zorg er dan voor dat het kleurenpalet van jouw app samengaat met die van jouw website. Op deze manier kunnen gebruikers een emotionele connectie maken tussen beide. Wanneer er eenmaal connectie is gemaakt dan zal het voor gebruikers makkelijker worden om een voorkeur aan jouw apps te geven in plaats van de concurrentie.

Zorg voor schaalbaarheid

Jouw app is op verschillende plaatsen en in verschillende groottes zichtbaar in de app store. Het is daarom belangrijk dat je goed nadenkt over het ontwerp van het logo, zodat deze er goed uit ziet in verschillende vormen en maten.

App logo’s die te veel elementen hebben, zullen er snel opgepropt uit gaan zien. Hierdoor kunnen gebruikers niet goed begrijpen wat er met het logo bedoeld wordt als deze klein is.

Wij denken dat de schaalbaarheid van een app logo het eerste is waar je over moet nadenken wanneer je een concept opmaakt. Jouw app logo moet er namelijk overal fantastisch uitzien. Zorg er dus voor dat je andere app ontwerpen uitprobeert anders dan het normale 1024px formaat.

Testen met verschillende achtergronden

Geen enkele gebruiker houdt ervan om een app te zien die nauwelijks zichtbaar is op de achtergrond van zijn telefoon. Het is gebruikelijk voor gebruikers om de achtergrond van hun telefoon eens in de zoveel tijd te veranderen. Houdt hierbij rekening dat je een kleurenpalet kiest dat goed samengaat met de meerderheid van verschillende kleuren. Dit is bijzonder lastig!

Het is wel belangrijk om hier aandacht aan te geven omdat we frustraties voor gebruikers zo min mogelijk willen houden.

Wanneer je klaar bent is het erg belangrijk om het uiteindelijke ontwerp te testen. Hiermee zorg je ervoor dat er geen problemen zijn met jouw app’s UX en ontwerp.

In sommige gevallen kan het voorkomen dat het kleuren palet dat je gekozen hebt voor jouw app logo niet goed samengaat met andere kleuren en je dit niet kunt veranderen door een bepaalde limitatie van het opgebouwde merk. Als je in dit rijtje thuishoort kun je doen wat Adobe heeft gedaan met alle iconen van hun app producten. Het Adobe merk is aan de donkere kant van het kleurenspectrum. Dit hebben ze opgelost door een opvallende kleurvolle rand toe te voegen aan al hun logo’s. Op deze manier vallen de apps alsnog erg goed op.

De bovenstaande manier van Adobe kan je natuurlijk zelf ook toepassen om goed op te vallen.

Conclusie

Dit zijn onze tips om een betere app logo te kunnen ontwerpen. Jouw app logo is een kleine 1024px die jouw hele bedrijf op de app store representeert. Ontwerp het logo met de gebruiker in het achterhoofd en besteed zoveel tijd als je kunt in het ontwerpen van dit logo. Dit is namelijk erg belangrijk om gebruikers over te halen om jouw app te laten downloaden. De bovenstaande tips zullen je in ieder geval in de goede richting helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *