App logo: 5 Tips voor het beste ontwerp

In ons artikel over App Store Optimisation (ASO) hebben we het gehad over hoe je je app beter kunt laten ranken in de app stores. Hierbij hebben we een aantal factoren toegelicht die een grote impact hebben op deze ranking.

Een van de factoren die we hebben besproken is visuals. Hier valt onder: app screenshots, app logo en introductie video’s. De kwaliteit van de visuals die je weergeeft op jouw app pagina is de reden waarom gebruikers jouw mobiele app downloaden of misschien hierdoor juist direct vermijden.

Aangezien deze een belangrijke rol spelen bij het succes van een app in de app stores hebben we besloten hier dieper op in te gaan, met name op het app logo.

Nog niet overtuigd van de relevantie van visuals?

Volgens een studie van Colorcom geeft 93% van gebruikers aan dat visuele elementen de grootste impact hebben op hun aankoopgedrag wanneer er tussen verschillende producten moet worden gekozen. Daarnaast vindt meer dan de helft van alle gebruikers de app die ze willen hebben, door middel van de app store.

Waarom is een goed app logo belangrijk?

Ongetwijfeld is het meest belangrijke visuele element van jouw app: het app logo. Dit is het eerste wat gebruikers zien wanneer ze op jouw app pagina terecht komen. Er moet dus serieus worden nagedacht bij het ontwerp hiervan. Hiermee laat je de wereld zien dat je serieus bent in wat je doet. Als je op dit vlak slordig bent kan dit er zelfs toe leiden dat je geen enkele app downloadt zult krijgen.

Het tegengestelde is ook waar. Als je uitstekend je best doet om een fantastische app logo te ontwerpen zullen gebruikers denken dat de app van hoge kwaliteit is. Hierdoor worden gebruikers aangemoedigd om de app te downloaden. Interesse opwekken is hierbij de sleutel.

Ideaal gezien moet jouw app logo uniek, aantrekkelijk en makkelijk te herkennen zijn. Daarnaast moet het ook de essentie of functionaliteit van jouw app overbrengen. Jouw app logo representeert wie je bent in de app store. Dit volgen we bij Glamorous Goat zeker op wanneer we een app logo moeten ontwikkelen voor onze mobiele app projecten.

Laten we eens verder kijken naar tips die je kunt gebruiken om het ontwerp van jouw app logo te optimaliseren, waardoor je meer app downloads kunt krijgen.

5 tips voor het beste app logo ontwerp

  1. Zorg dat het logo opvalt
  2. Ga voor een minimalistisch ontwerp van jouw app logo
  3. Zorg voor een consistent app logo ontwerp met branding
  4. Zorg voor schaalbaarheid
  5. Testen met verschillende achtergronden

1. Zorg dat het logo opvalt

Om jouw app op te laten vallen tussen de miljoenen andere apps die beschikbaar zijn in de App Store is geen makkelijke opgave. Je moet zorgen dat je logo opvalt. Tegelijkertijd moet het logo herkenbaar blijven en het concept van jouw app tot uiting brengen. Klinkt lastig? Dat is het ook!

Custom accenten

Ga niet te hard van stapel met custom accenten. Het toevoegen van extra elementen kan ertoe leiden dat je app logo er slordig uit komt te zien. Dit kan er zelfs voor zorgen dat er onnodige frictie met jouw gebruikers ontstaat die het aantal conversies kan doen belemmeren. Maar let op: Een heel simpel logo kan het aantal downloads ook doen afnemen. Het is dus belangrijk om een juiste balans te vinden tussen de twee.

Voorbeeld

Wanneer je zoekt naar ‘rekenmachine’ in de app store zal je honderden als niet duizenden verschillende app logo’s vinden voor dezelfde rekenmachine. Een app die bij deze zoekfunctie er tussenuit sprong is die van Calzy.

Calzy is dezelfde rekenmachine als elke andere op de app store, maar door het app logo springt deze app eruit. Waarom? Het ontwerp is anders, herkenbaar, simpel en weet toch het idee van een rekenmachine over te brengen.

2. Ga voor een minimalistisch ontwerp van jouw app logo

Zoals we eerder hebben aangegeven gaan te veel elementen bij een app logo niet goed samen met de gebruikers. Je moet ervoor zorg dat elk element telt.

Voor een maximale impact is het aan te raden om een kleurenpalet aan te houden van 2 kleuren. Als je echt extra kleur nodig hebt, maak dan gebruik van 3 kleuren.

App logo’s met een te extreem ontwerp die niet goed overbrengen wat de app doet is een grote afrader. Probeer juist een ontwerp te maken die jouw kernconcept overbrengt op jouw gebruikers met zo min mogelijk elementen.

Neem als voorbeeld de app logo van de app “Sweat”. Dit is een health & fitness app. Wij vinden dit een geweldig logo omdat de gebruiker makkelijk kan zien waar de app overgaat door te kijken naar de naam en het logo van de app. Daarnaast maakt het gebruik van een goed kleurenpalet dat samengaat met hun merk en doelgroep.

3. Zorg voor een consistent app logo ontwerp met branding

Zorgen voor een fysieke en emotionele herkenning bij gebruikers, kan erg helpen om het grote deel van jouw gebruikers over te halen en behouden.

Een app logo moet in lijn zijn met jouw merk. Als je nog geen merk hebt opgebouwd: zorg er dan voor dat het kleurenpalet van jouw app samengaat met die van jouw website. Op deze manier kunnen gebruikers een emotionele connectie maken met het bestaande ‘merk’. Wanneer er eenmaal connectie is gemaakt dan zal het voor gebruikers makkelijker worden om een voorkeur aan jouw apps te geven in plaats van de concurrentie.

4. Zorg voor schaalbaarheid

Jouw app is op verschillende plaatsen en in verschillende groottes zichtbaar in de app store. Het is daarom belangrijk dat je goed nadenkt over hoe de app eruit ziet in verschillende vormen en maten.

App logo’s die te veel elementen hebben, zullen er snel opgepropt uit gaan zien. Hierdoor kunnen gebruikers niet goed begrijpen wat er met het logo bedoeld wordt als deze klein is.

Wij denken dat de schaalbaarheid van een app logo het eerste is waar je over moet nadenken wanneer je een concept opmaakt. Jouw app logo moet er namelijk overal fantastisch uitzien. Zorg er dus voor dat je verschillende app ontwerpen uitprobeert anders dan het normale 1024px formaat.

5. Test je app logo met verschillende achtergronden

Geen enkele gebruiker houdt ervan als een app logo nauwelijks zichtbaar is op de achtergrond van zijn telefoon. Het is normaal voor gebruikers om de achtergrond van hun telefoon eens in de zoveel tijd te veranderen. Houdt hierbij rekening dat je een kleurenpalet kiest dat goed samengaat met de meerderheid van verschillende kleuren. Jep, dit is bijzonder lastig!

Ondanks de moeite, is het wel belangrijk om hier aandacht aan te besteden omdat we frustraties voor gebruikers natuurlijk zo min mogelijk willen houden.

Kleurenpalet vs branding

In sommige gevallen kan het voorkomen dat je gewenste kleurenpalet niet goed overeenkomst met je branding. Als je in dit rijtje thuishoort kun je doen wat Adobe heeft gedaan met alle iconen van hun app producten.

Voorbeeld Adobe

Het Adobe merk is aan de donkere kant van het kleurenspectrum. Dit hebben ze opgelost door een opvallende kleurvolle rand toe te voegen aan al hun logo’s. Op deze manier vallen de apps alsnog erg goed op.

Conclusie

Jouw app logo is een kleine 1024px die jouw hele bedrijf op de app store representeert. Ontwerp het logo met de gebruiker in het achterhoofd en besteed zoveel tijd als je kunt in het ontwerpen van dit logo. Dit is namelijk erg belangrijk om gebruikers over te halen om jouw app te laten downloaden. De bovenstaande tips zullen je in ieder geval in de goede richting helpen.

Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.