in-app teksten schrijven

Hoe schrijf je de perfecte in-app teksten?

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de grote hoeveelheid apps die beschikbaar zijn? Wat is de succesfactor om een app te ontwikkelen en lanceren die fantastische reviews binnenhaalt met een gezonde hoeveelheid gebruikers? Je zult misschien verrast zijn dat een klein simpel iets als copywriting het succes van jouw app beïnvloed. Goede teksten zorgen ervoor dat jouw gebruikers makkelijk en succesvol door de app kunnen navigeren. Daarnaast verbetert het jouw merk en voegt het waarde toe.

In dit artikel zullen wij een aantal tips bespreken om jouw in-app tekst te verbeteren, zodat je betere resultaten kunt behalen.

Weet wie je publiek is

Voordat je begint met het schrijven van jouw in-app teksten moet je precies weten voor wie je deze schrijft. De manier waarop een 16 jarige omgaat met een app is compleet anders dan een 60 jarige gebruiker. Het is dus belangrijk dat je een goed idee hebt wie de doelgroep is die je wilt benaderen in de markt.

Vraag jezelf af wie jouw gebruikers zijn. Welk geslacht, leeftijd, etc.. Welke andere apps worden gebruikt door jouw doelgroep? Wat is hun niveau van technische kennis? Waar wordt naar gekeken wanneer ze jouw app gebruiken? Hoe willen ze dat informatie wordt overgebracht? Als je geen antwoord hebt op deze basisvragen wordt het tijd om meer klantenonderzoek uit te voeren. In het beste geval kun je een aantal groepen opstellen, zodat je daadwerkelijk jouw gebruikers kunt leren kennen en waar ze naar opzoek zijn.

Wees gebruiksvriendelijk

Als je eenmaal weet wie jouw gebruikers zijn, is de volgende uitdaging om deze gebruikers bij je te houden. Een onderzoek door localytics uit 2016, geeft aan dat 23% van de gebruikers een app verlaat na het eerste gebruik. Jouw in-app teksten moeten niet alleen een connectie vormen met de gebruiker, maar moeten ook aanbieden waar de gebruiker naar op zoek is.

Een manier waarmee je garandeert dat de gebruiker geïrriteerd zal raken, is door erg lastige en erg lange in-app teksten te schrijven. De beste manier is om een in-app tekst simpel, schoon en direct te maken zonder allemaal lastige jargon te benoemen. Gebruikers hebben geen zin om veel moeite te doen wanneer zij jouw app gebruiken. Een in-app tekst is nodig om ze door het proces te leiden. Probeer het leesniveau van een 10 jarige aan te houden, bij het schrijven van jouw teksten. Je kunt hierbij tools zoals Hemingway Editor gebruiken om te bekijken of jouw teksten niet te complex zijn.

Blijf direct

Wanneer je over je eigen bedrijf schrijft, kan het verleidelijk zijn om jouw app vol met informatie te zetten. Houd echter in gedachten dat apps door hun schermgrootte worden gelimiteerd. Gigantische hoeveelheden tekst is daarnaast ook nog eens een flinke afknapper.

Een ander punt om rekening mee te houden is dat aannemelijkheid dat gebruikers met jouw app bezig zijn als ze van punt A naar B gaan. Dit betekent dat er al genoeg afleiding om hun heen is. Het is dus van belang om jouw teksten eenvoudig en direct te houden.

Als je eenmaal jouw teksten hebt geschreven moet je een stapje terug nemen en bekijken of er tekst aanwezig is die niet essentieel is. Blijf dit proces drie of vier keer herhalen waarbij je elke keer stukken tekst verwijdert. Dit is een lastige stap, maar essentieel om jouw app gebruiksvriendelijker te maken.

Werk aan de personaliteit van de app

Wonderbaarlijk genoeg zijn er rond de twee miljoen verschillende iOS apps en bijna vier miljoen Android apps die beschikbaar zijn om te downloaden. Dit aantal neemt dagelijks toe. Het is dus niet verrassend dat het veel tijd kost om op te vallen in de markt met jouw eigen app.

Ondanks dat we hebben bevestigd dat jouw tekst direct en simpel moet zijn, betekent dat niet dat de tekst saai moet zijn. Een van de manieren om jouw app er tussen uit te laten springen, is met een effectieve in-app tekst die op een goede manier jouw merk omschrijft. Denk aan de personaliteit van jouw bedrijf en ga op zoek naar kernwoorden die deze personaliteit omschrijven. Denk na over wie je bent met jouw app en zorg ervoor dat dit duidelijk wordt met jouw in-app teksten.

Zorg voor een makkelijke navigatie

Naast dat de inhoud van jouw in-app teksten relevant moet zijn en het jouw merk kenbaar maakt is er nog een andere essentiële taak. De tekst zorgt ervoor dat gebruikers om kunnen gaan met jouw app. Volgens eConsultancy stop 47% van de gebruikers een app te gebruiken of verwijderd deze, wanneer de app te lastig is om te gebruiken.

Voor de meest e-commerce bedrijven is het verrassend makkelijk om een online winkel om te zetten in een makkelijk te gebruiken mobiele app. Hier is vaak alleen een degelijke app ontwikkelaar voor nodig. In dit geval zal het meeste wat je al hebt, worden omgezet in een mobiele app formaat. Alles dat je nog hoeft te doen is aanpassingen maken, zodat het voor zichzelf sprekend is hoe je kunt navigeren met kleinere toestellen.

Proeflezen en evalueren

Het maakt niet uit hoe goed je bent in schrijven, maar het is cruciaal dat alle in-app teksten zonder grammaticale fouten worden gepubliceerd. Als dat niet het geval is zal de app er amateuristisch en onprofessioneel uitzien. Gebruikers zullen dus direct hun vertrouwen in jouw bedrijf verliezen.

Zorg ervoor dat jouw in-app tekst altijd wordt gelezen door een ander. Een nieuwe blik kan hierbij fouten ontdekken die je over het hoofd hebt gezien. Vraag bijvoorbeeld een aantal collega’s om de in-app teksten te lezen. Er zijn vele goede tools beschikbaar om een tekst proef te laten lezen. Als je heel erg nerveus bent kun je een service zoals Grammarly een kans geven.

Vervolgens moet je nadenken of je goede verkoopcijfers behaald. Van app landingspagina’s tot productomschrijvingen, het een kunst om een goede verkoop tekst te schrijven. Wat hierbij zal helpen is om een stapje terug te nemen en jouw werk tot nu toe te evalueren. Bekijk hierbij of je de verhouding van opties ten opzichte van voordelen juist is of dat de oproepen tot actie geschikt zijn. Een nieuwe blik is hierbij is een aanrader.

Stop nooit met aanpassen

Wanneer je al deze fantastische tips hebt toegepast en geweldige in-app teksten hebt kunnen schrijven en hebt geüpdatet in jouw app, dan ben je klaar toch? Helaas is dit niet het geval. Net als bij veel e-commerce kanalen is de content nooit klaar.

Als je eenmaal jouw in-app teksten hebt geüpload moet je het een aantal dagen de tijd geven om jouw analytics te kunnen bekijken en zien hoe mensen op jouw nieuwe teksten reageren. Raken mensen verveeld of lopen ze tegen lastige dingen aan? Als dat het geval is moet je aanpassingen doen. Je kunt zelfs split-testing toepassen als je niet zeker bent wat de beste manier is.

Zelfs als jouw in-app teksten bijna perfect zijn en zorgen voor engagement met jouw doelgroep, moet je aanpassingen blijven doorvoeren. Het is een continu proces waarbij je zorgt dat jouw in-app teksten fris en up-to-date zijn.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.