app promoten met laag budget

Apps promoten met een laag budget

App eigenaren die een app hebben ontwikkeld om effectief met hun klanten te communiceren vinden het vaak lastig om hun app te promoten en trouwe klanten binnen te halen. Het doel is om de klant een uitzonderlijke ervaring aan te bieden, maar als deze de app niet kennen is het lastig om hiervan de voordelen in te zien. Helaas hebben kleine bedrijven vaak niet het budget om een grote app promotie te bekostigen. Is het mogelijk om nieuwe gebruikers binnen te halen en te zorgen voor engagement zonder veel geld uit te geven? Laten we eens naar de mogelijkheden kijken:

Maak optimaal gebruik van bestaande kanalen

De eerste stap om een app te promoten met een laag budget is om gebruik te maken van de kanalen waarover je al beschikt. Maak gebruik van deze kans om gebruikers op de hoogte te stellen waar de app gedownload kan worden en wat hiervan de voordelen zijn. Een optie is om mobiel app verkeer door te sluizen van jouw website.

Onderzoek heeft aangetoond dat er een correlatie is tussen het aantal app downloads en de google ranking. Dit is afhankelijk van het bedrijf achter de app. In het kort betekent dit dat wanneer een website populair is er meer verkeer gaat naar de app vanuit organic search. Het advies hierbij is om de app en download link te weergeven op jouw website. Let er hierbij op dat het niet de bedoeling is om deze ergens vreemd weg te plaatsen. Daarom is het verstandig om juist de tijd ervoor te zorgen dat jouw app consistent wordt gepromoot over jouw verschillende web kanalen.

Email nieuwsbrieven zijn een goed kanaal om klanten en mensen die zich hebben aangemeld op de hoogte te houden van jouw bedrijf. Volgens Email Monday geven gebruikers tegenwoordig de voorkeur om e-mails op hun mobiel te lezen in plaats van een desktop. Gebruikers op de hoogte stellen van jouw app via e-mail en direct een uitnodiging sturen voor de app biedt een zeer vriendelijk communicatiekanaal aan.

Een combinatie tussen online en offline kanalen

Effectieve promotie strategieën maken gebruik van online en offline kanalen. Denk eens na over het volgende. Volgens een Business Insider rapport geven klanten de voorkeur om merk gerelateerde apps te gebruiken wanneer ze in een fysieke winkel zijn voor toegang tot reviews en meer informatie. De oproep tot actie om jouw app te downloaden moet dus zoveel mogelijk zichtbaar zijn. Denk aan: flyers, posters, business cards en andere promotiemiddelen. Daarom is dit een uitgelezen kans om een betere klantervaring aan te bieden met een laag budget.

Ontdek de kracht van ASO

App Store Optimalisatie (ASO) is essentieel voor organische downloads van jouw app. Veel kleine bedrijven kunnen de kunst van ASO zelf leren en hiermee meer klanten binnenhalen zonder grote bedragen uit te geven aan advertenties. ASO is een discipline op zichzelf geworden met verschillende tips en tricks om de prestatie en ranking van de app te verbeteren ten opzichte van de concurrent.

De optimalisatie regels van de app store zijn verschillend per app store. Er zijn dus andere strategieën voor Apple’s App Store en Google Play. Wanneer je verschillende strategieën per app store bekijkt is het belangrijk om aandacht te besteden aan de algoritme van de app store. Deze veranderen de prioriteit van elementen in de app store pagina. Google Play is bijvoorbeeld meer flexibel met keywords. Hierbij is het mogelijk om deze te plaatsen in de: omschrijving, app titel, pakket naam en URL. De Apple App Store aan de andere kant is hier minder flexibel in. Het aantal keywords is gelimiteerd en beperkt tot een aantal velden. Apple ontmoedigt de herhaling van keywords in de omschrijving en app titel. Dit is in tegenstelling tot Google.

Met deze punten in gedachten is het belangrijk om de pagina’s van elke app store aan te passen om een hoge ranking te kunnen behalen. De basisregel die van toepassing is bij alle app stores is om ervoor te zorgen dat de app store pagina duidelijk jouw app omschrijft. Zorg voor een heldere omschrijving en dat direct duidelijk is wat je aan te bieden hebt. Een overtuigende omschrijving en uitnodigende afbeeldingen moeten de app nog interessanter maken. Door jouw app zichtbaar te maken kun je nieuwe gebruikers binnen halen en deze omzetten in klanten voor jouw bedrijf.

Gebruik de juiste media

Gebruikers verlangen naar relevante inhoud. Dit geldt met name wanneer het waarde toevoegt aan hun dagelijks leven. Daarom is het vertellen hoe jouw app de problemen van de klant oplost voordelig voor jouw gebruikers en lokt nieuwe klanten naar jouw bedrijf.

De volgende stap om met een laag budget jouw app te promoten, is om dit bericht met zoveel mogelijk mensen te delen. Hierbij kan Press coverage kan je helpen. Een fout die kleine bedrijven hierbij vaak maken is om een publicatie te richten op de hele wereld. Hierbij is het verstandiger om te richten op de lokale markt en en op zoek gaat naar media die toegang biedt tot specifieke segmenten. Op deze manier zul je publiek bereiken die meer geïnteresseerd is in jouw product.

Hoe vindt je de juiste media? Dit kan zo simpel zijn als een Google zoekopdracht uitvoeren en zoek naar keywords die jouw app of bedrijf beschrijven. Op deze manier kan je achterhalen welke media vormen schrijven over deze relevante onderwerpen. Zorg dat je de competitie in het oog houdt door hun media releases te volgen. Tools zoals: Mention of Google Alerts bieden de mogelijkheid om de competitie te volgen, zodat jij jouw volgende promotie hierop kan aanpassen. Stel een lijst op met relevante media en zorg dat je met hun in contact komt om jouw verhaal te vertellen.

Adverteer waar mogelijk

Als laatste is er de optie om ad campagnes te houden. Met een laag budget is er weinig speling voor testen en experimenteren. Daarom hebben marketeers dus de taak om het beoogde publiek zo goed mogelijk te onderzoeken. Een app promoten met een laag budget lukt het beste via Facebook of Instagram. Met beide platformen kun je zeer specifiek een reclamecampagne starten met een laag budget. Hierdoor kun je achterhalen welk segment het best aansluit op jouw app.

Nadat je verschillende campagnes hebt uitgevoerd op deze social media kanalen wordt het tijd om naar andere oplossingen te kijken. Op deze manier kun je een nog groter publiek bereiken. Advertentie platformen hebben zeer ervaren managers die kunnen helpen om creatieve campagnes te ontwikkelen met maximale efficiency. Met een laag budget is het zeer belangrijk om een betrouwbare partner te vinden die kwalitatief verkeer en betrokken gebruikers binnen kan halen.

Houd er rekening mee dat je verder moet kijken dan het aantal app downloads en app verkeer. Dit is met name nodig als het doel niet alleen het verhogen van de populariteit van jouw app is, maar ook nieuwe potentiële klanten wil benaderen. Programmatic advertising is misschien wel de volgende stap voor een eigenaar van een mobiele app als deze klaar is om te adverteren op grote schaal. Bedrijven met een laag budget kunnen zich concentreren op platformen waar ze al toegang tot hebben of gebruik maken van adverteer services die beheerd worden.

Conclusie

Er zijn verschillende opties beschikbaar om jouw app gratis te promoten of als je alleen beschikt over een laag budget. Het belangrijkste punt voor een goede mobiele strategie is om gebruik te maken van verschillende kanalen om het effect van de campagne te vergroten. Daarnaast is het cruciaal dat je weet wie jouw publiek is en moet je in staat zijn om de “ideale klant persona” te kunnen opstellen.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.