strategieën voor gebruikersretentie

App strategieën voor gebruikersretentie

Voordat we dieper ingaan op de populaire strategieën om mobiele app interactie te verhogen zullen we eerst een aantal feiten bekijken.

Het behouden van gebruikers is een van de grootste uitdagingen van mobiele apps. Drie maanden nadat een app is geïnstalleerd gebruikt 65% van de mensen deze app niet meer. Naar aanleiding van een recent rapport van Google kunnen we concluderen dat 25% van alle apps maar liefst één keer worden gebruikt, voordat ze weer worden verwijderd.

Percentage apps dat maar een keer wordt gebruikt

Uit een andere studie bleek dat de gemiddelde app 75% van zijn gebruikers verliest na een dag. Met deze data voorhanden mag het duidelijk zijn dat de grootste uitdaging voor mobiele app ontwikkelaars is om app interactie te behouden. Weinig app interactie staat dus vaak gelijk aan het mislukken van de app. Aan de andere kant, als je veel actieve gebruikers hebt die langdurige sessies gebruik maken van een app staat dat gelijk aan succes.

De uitdaging bij het ontwikkelen van een nieuwe mobiele app stopt niet bij het ontwikkeling process. Een app maken en deze lanceren in de App Store is pas het begin. Nadat jouw app ontwikkeld is moet de focus liggen op het zoveel mogelijk gebruikers inspireren om jouw app te gaan gebruiken. Op deze manier kun je meer geld aan de app verdienen en zijn de kansen groter om beter in de app store te scoren. De grootste uitdaging van een ondernemer is om mobiele app interactie te behouden en mensen die voor de eerste keer jouw app gebruiken om te motiveren om jouw app langdurig te blijven gebruiken. De grootte vraag blijft dan ook op welke manieren je gebruikers kan interesseren om jouw app te blijven gebruiken.

Hier volgen een aantal top strategieën om mobiele app interactie te verhogen.

1. Creëer waarde

Wanneer je een app ontwikkeld is het belangrijk dat het waarde creëert voor de gebruikers. Deze zullen erg druk zijn en kunnen snel vergeten dat ze jouw app hebben gedownload. Als app ontwikkelaar wil je dat jouw mobiele app altijd in de gedachte van de gebruiker blijft. Om trouwe en terugkerende gebruikers te vinden heb je een app nodig die waarde toevoegt aan de gebruiker. Je kunt je hierbij de volgende vragen stellen: Waarom zou een gebruiker jouw app herhaaldelijk gebruiken? Waarom jouw app en niet die van de competitie? Levert de app genoeg waarde om er voor te zorgen dat gebruikers jouw app blijven gebruiken? Als je duidelijk antwoord hebt op deze vragen zit je op het juiste spoor. Apps worden (vaak) niet alleen maar gebruikt omdat ze er cool uitzien. Apps worden gebruikt omdat ze het leven makkelijker maken of waarde toevoegen voor de gebruiker.

2. Houdt de gebruiker bezig

De gebruiker bezig houden door middel van verschillende kanalen is een fantastische manier om deze aandacht vast te houden. Wanneer je dit op de juiste manier doet, kan je hier goed voor worden beloond. Er zijn een aantal manieren om de gebruiker bezig te houden, zodat ze altijd aan jouw app blijven denken:

E-mails

Er is veel te bereiken met e-mail campagnes. Je kunt: wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven sturen, gebruikers op de hoogte houden van nieuwe functies, kortingen, promoties, nieuws, upgrades en zelfs gebruikers een welkomst e-mail sturen. Helaas is hiervoor geen standaard aanpak die altijd werkt. De beste manier is om verschillende opties uit te testen en te analyseren wat het resultaat hiervan is.

Push notificaties

Push notificaties zijn een bewezen manier om mobiele app interactie te verhogen en gebruikers terug te laten komen.
Door strategisch een push bericht te laten verschijnen in jouw app kan een gebruiker weer even aan jouw app denken. Ze herinneren zich dat de app hebben gedownload en het kan ze motiveren om een bepaalde actie te ondernemen.

Wanneer deze berichten succesvol worden geïmplementeerd kan het mensen motiveren, door gerichte berichten te sturen op basis van data en voorkeuren. Het idee is om berichten te sturen die de gebruiker een goede reden geven om terug te komen naar jouw app. Houdt er wel rekening mee dat je niet te veel berichten moet sturen. Te veel push notificaties kunnen er voor zorgen dat gebruikers geïrriteerd raken, de app aanvoelt als spam met als gevolg dat jouw app wordt verwijderd. Het verschil tussen spam en gebruikers helpen herinneren dat ze jouw app hebben gedownload is klein, dus pas hiermee op.

3. Gebruiksvriendelijkheid

Ontwikkel een app altijd met de gedachte dat niet-technische mensen de app ook zullen gebruiken. Maak de app dus zo simpel mogelijk voor nieuwe gebruikers. Houdt hierbij in gedachten dat ze nog niets van jouw app afweten en vaak niet meer dan vijf minuten de tijd nemen om uit te zoeken hoe jouw app in elkaar zit. Teveel stappen om je zelf aan te kunnen melden, het gebruik van verwarrende functies of een te druk scherm kan ertoe leiden dat mensen de app verlaten. Een vloeiende en gemakkelijke introductie tot de app kan hierbij zeker helpen om er voor te zorgen dat mensen geïnteresseerd blijven. Naast dat het makkelijker is voor gebruikers om te starten met jouw app kan dit helpen om de levensduur van jouw app te verhogen tot 500%.

4. Motivatie en Gamification

Motivatie en games zijn twee belangrijke factoren die app gebruik direct beïnvloeden. Het aanbieden van bepaalde drijfveren en jouw app aan te laten aanvoelen als een game is een creatieve manier om mobiele app interactie te verhogen. Prijzen, toegang tot speciale content, coupons en promoties kunnen hierbij helpen. Gamification is een mechaniek die gebruikt kan worden om mensen te belonen in apps die helemaal geen games zijn. Hiermee verhoog je loyaliteit en mobiele app interactie. Een aantal voorbeelden van Gamification zijn: leaderboards, badges, speciale items, beloningen, een level systeem en verrassingen. Behalve dat het mobiele app interactie verhoogt zorgt dit er ook voor dat jouw app zichtbaar wordt op sociale media. Het motiveert mensen om hun voortgang te posten op internet.

5. Product updates

Er voor zorgen dat je op regelmatige basis jouw app update door middel van nieuwe functies en gepersonaliseerde content zal er zeker voor zorgen dat gebruikers geïnteresseerd blijven. Het is hierbij belangrijk om naar jouw gebruikers te luisteren. Vraag om feedback en bekijk jouw app analytics om je hierbij te helpen. Het ultieme doel is om waarde toe te voegen voor gebruikers en je moet daarom goed begrijpen wat ze willen. Constant jouw mobiele app: updaten, verwijderen van bugs en toevoegen van nieuwe content zorgt voor een betere mobiele app ervaring. Dit kan je helpen om loyale gebruikers te vinden en de levensduur van jouw app te verhogen.

6. Verras de gebruiker

Als je daadwerkelijk een app wilt die blijft hangen, moet je een app ontwikkelen die iedereen verrast. Denk na over apps die dagelijks worden gebruikt, en probeer te bedenken waarom deze apps zo speciaal zijn. Mensen hebben meer behoefte aan apps die waarde toevoegen en een bepaald probleem op lossen. In andere woorden, verras jouw gebruiker met jouw app. Probeer te begrijpen wat jouw gebruikers willen en op welke manier jouw app hierbij kan helpen. Dan zul je zien dat de gebruikers uiteindelijk vanzelf komen.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.