Tegenwoordig letten mensen steeds meer op hoe een product eruit ziet en aanvoelt. Een geweldig design is dus iets wat wordt verwacht en degene die dit verwerken in hun producten en services hebben hierdoor een competitief voordeel. Hetzelfde geldt voor een goed app design.

Designers letten op meer dan alleen de functie en hoe het app design eruit ziet. Er wordt steeds meer gelet op de emoties van mensen die gebruik maken van hun producten. Vervolgens bekijken ze hoe deze emoties leiden tot een bepaalde actie in plaats van een andere. Waarde toevoegen door middel van een goed app design wordt complexer. Niet alleen het design telt meer mee maar het gevoel begint een belangrijke rol in te nemen.

App design is de laatste jaren flink veranderd. We zullen in dit artikel bekijken hoe deze nieuwe manier van app design de app industrie gaat beïnvloeden.

De rol van apps in ons leven

Apps helpen mee de verandering bepalen hoe de meeste mensen kijken naar design in zijn geheel. Apps zoals: Uber, Google Maps, Instagram, Snapchat of vergelijkbare apps bieden een service aan die alleen toegankelijk is vanuit hun apps. Er is een verwachting dat deze apps “gewoon” werken wanneer iemand hiervan gebruik maakt. Mensen verwachten dat de apps die ze gebruiken tegenwoordig altijd werken, simpel te gebruiken zijn, voor entertainment zorgen en er goed uitzien.

App design is niet alleen nodig voor smartphones en tablets. Het is overal om ons heen en voor iedereen. Horloges, auto’s en die smart-TV zijn enkele voorbeelden. De demografie van app gebruikers wordt groter en meer mensen komen hiermee in aanraking. Vooral tieners zijn erg afhankelijk van apps in hun dagelijks leven. Een onderzoek door Business Insider laat zien dat tieners rond de leeftijd van 11 hun eerste smartphone krijgen en gemiddeld zes uur per dag gebruik maken van apps. Tieners maken gebruik van apps die een makkelijk te gebruiken UI design hebben zoals: Snapchat en WhatsApp om in contact te komen met anderen.

Apps gaan over personalisatie en menselijke emoties

Apps zijn persoonlijk. Het is meer dan alleen dat een app ergens voor beschikbaar is tussen het grote aanbod alternatieven in de app store. Gebruikers personaliseren hun toestellen en beslissen zelf welke apps ze downloaden en hoe ze deze apps ordenen op hun home screen. Ze stellen vragen aan Siri en krijgen sterk gepersonaliseerde informatie van Google Now. Het is dus geen verrassing dat app design net als design in het algemeen draait om de emotie van de gebruiker.

De apps die gebruikers kiezen wordt een extensie van wie ze zijn. Deze apps representeren hun ideeën, digitale extensie van hunzelf of lifestyle. Neem als voorbeeld de rebranding van Uber. Uber heeft de “U” veranderd in een kleurrijke geometrie afhankelijk of je de bestuurder of passagier bent. Hiermee wordt het onderdeel van onze identiteit. De apps die we kiezen maken een statement wie we zijn en wat we waarderen.

Hetzelfde zien we in de verschillende digitale persona’s en community’s waarin gebruikers actief zijn op basis van de apps die zij gebruiken en downloaden. Meer en meer mensen zijn op zoek naar apps om met elkaar in connectie te komen. De jonge generatie is vooral op zoek naar apps die er goed uitzien en aanvoelen. Het belangrijkste voor deze groep is om een bepaalde vorm van identiteit aan te kunnen nemen en in contact te kunnen komen met anderen. Dit is misschien een van de redenen waarom de gemiddelde tiener geen gebruik meer maakt van Facebook, omdat zij zich niet thuis voelen in deze community. Ze kunnen niet langer zichzelf zijn aangezien ze vrienden zijn met hun ouders, ouders van vrienden en familieleden. Toch gebruikt de gemiddelde tiener nog wel Facebook Messenger.

Bedrijven zien de verhoogde engagement van apps

Bedrijven zijn steeds vaker afhankelijk van apps om een emotionele connectie en engagement met hun klanten te krijgen. Ze beginnen goed app design te gebruiken om het gat te verminderen tussen bruikbaarheid en de menselijke connectie.

De Starbucks app is een goed voorbeeld van hoe bedrijven gebruik kunnen maken van bedrijfsstrategie gecombineerd met emotie en connectie door middel van app design. Deze app reflecteert het Starbucks merk dat klanten aanspreekt en past bij hun leefstijl. Gebruikers worden aangetrokken tot de presentatie, de kwaliteit en de boodschap die Starbucks overbrengt. Starbucks wordt aangemerkt als een community en plek om te socializen. De app moedigt gebruikers aan om meer te kopen door middel van een makkelijk aankoopproces, cadeauopties en de mogelijkheid om jouw drankje te personaliseren.

Deze aanpak werkt. Volgens een artikel van Fortune zijn de aankopen via mobiel verdubbeld in vergelijking met twee jaar terug. In de V.S. telt het aantal mobiele aankopen in winkels zelf voor 20% van alle interacties.

Meer bedrijven beginnen hun bedrijfsstrategie te verwerken in hun apps. App design is voor bedrijven tegenwoordig hoe hun merk consistent gecommuniceerd kan worden met verschillende platformen. Het gaat er hierbij om voordeel te behalen van verschillende schermgroottes, context, gebruikers en een emotioneel bericht over te brengen dat in lijn is met de ervaring die een gebruiker krijgt in een winkel. Daarnaast gaat het erom om een gevoel van menselijk contact te creëren, zelfs als er geen fysieke winkel is om te bezoeken.

De context is belangrijk voor een goede app ervaring

De mogelijkheid is er om een waardevolle connectie te maken tijdens kritieke momenten tijdens een product of service ervaring. Nieuwe mediums zoals smartwatches worden steeds meer toegankelijk. App ervaring breid zich uit van smartphones en tablets naar horloges, auto’s en TV’s. Het is in sommige hotels zelfs mogelijk om gebruik te maken van de Apple Watch app om hotelkamers te openen. Sommige winkels maken gebruik van verkopen op basis van locatie door middel van beacon technologie. Niet zijn alleen gebruikers meer open voor zulke ervaringen, maar er ontstaan meer mogelijkheden voor apps om de gebruiker te bereiken in meer manieren die relevant voor hun zijn.

App design wordt erg gespecialiseerd

App design is niet meer wat het was en wordt steeds complexer. We kunnen haast zeggen dat app design een eigen discipline is. Tegenwoordig zijn er enorm veel punten waaraan gedacht moet worden, zelfs voor de UI design van een simpele app. Er moet worden nagedacht over de verschillende platformen, ervaringen, toestellen, Material design van Google, Richtlijnen van Apple en om niet te vergeten alle verschillende richtlijnen voor schermgrootte en de grootte van iconen. App design is niet langer iets waar je zomaar inspringt, zelfs niet als je voor een ander medium of industrie designt.

Gelukkig ontstaan er nieuwe tools die specifieke problemen van app designers oplossen. Sommige bedrijven bouwen hun hele bedrijf om beter app design en geven designers en product mensen de optie om betere producten te creëren. Tools zoals Sketch veranderen de manier waarop app designers het designproces benaderen. Dit is een designprogramma die specifieke behoefte van UI designers benaderd. Prototyping tools zoals Marvel, InVision, Flinto en Principle verminderen de technische barrière voor animatie en interactie. Hiermee kunnen designers makkelijker ervaringen aanbieden om een connectie met de klant te krijgen. Een andere tool die voor verandering zorgt hoe app designers hun werk benaderen is Zeplin. Zeplin maakt het makkelijker om alle gegevens over te dragen aan de ontwikkelaars en zorgt ervoor dat de visie en design op een juiste manier wordt vertaald in code.

Deze nieuwe tools helpen designers om minder populaire bezorgdheden aan te pakken. Toegankelijkheid in het bijzonder. Nieuwe tools helpen designers hierbij speciaal voor gebruikers die minder goed kunnen zien. Dit is een voorbeeld van een bezorgdheid waar tot nu toe nog niet veel naar gekeken wordt.

Conclusie

In het algemeen begint het gat tussen slecht design en een goed app design te verminderen. Er zal altijd een groot verschil blijven tussen uitstekend design en goed app design. Het aantal apps met een goed design wordt met de dag groter. In deze tijd waarbij het bijna altijd mogelijk is om jouw app op meerdere manieren te ontwikkelen, hoe het aanvoelt, het uiterlijk en hoe het ervaren wordt door het publiek zijn belangrijke factoren die jouw app anders kunnen maken. App design is belangrijker dan ooit om een fantastische app te ontwikkelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *